بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک  که باید آن‌ها را بشناسید

مدت‌هاست که ژانر وحشت با نمادی‌ترین شخصیت‌های شرور خود، مترادف است. قاتلان ماسک‌دار، هیولاهای خبیث و موجودات ماورائی، چندین دهه است که بر ماهیت برخی از بزرگ‌ترین قهرمانان این فیلم‌ها سایه افکنده‌اند. اما این لزوماً بدان معنی نیست که آن قهرمانان به اندازه تاریخچه فیلم‌های ترسناک جالب نیستند و یا اینکه جزء آن به شمار نمی‌روند. تمام قهرمان‌های فیلم‌های ترسناک در خاطره‌ها باقی نمی‌مانند، در واقع این ژانر سالهاست به دلیل انبوه سرنخ‌های نامناسب و بازماندگان نامحبوب در قالب فیلم‌هایی ضعیف، باعث دلسردی تماشاگران شده و مورد تمسخر منتقدین قرار گرفته است. اما باید پذیرفت که فیلم‌های کلاسیک واقعی به ستونی متقاعدکننده از نظر اخلاقی نیاز دارند تا آن گونه که باید و شاید، تاثیر لازم را بر روی مخاطب بگذارند. به هر حال هر ضد قهرمانی برگ برنده خود را دارد، خواه او یک ابلیس در رویای یک فرد باشد که در مقابل یک نوجوان عاشق بمب‌گذاری قد علم کرده است و خواه یک دلقک هزار چهره که توسط گروهی از بچه‌های عجیب و غریب کشته می‌شود. به هر حال باید پذیرفت که شر به خودی خود از بین نمی‌رود و باید ریشه‌کن شود. این شخصیت‌ها با چیزهایی خارق‌العاده‌ای مواجه می‌شوند، اما با وجود اینکه با چیزهای غیر قابل تصوری روبرو می‌شوند، اکثر اوقات از این ماجرا پاک و بی‌آلایش بیرون می‌آیند. باید پذیرفت که اینها از “دختران نهایی” (final girls) گرفته تا ماوریک‌های نابودگر بیگانگان، جزء بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک  هستند. ما در اینجا این شخصیت‌ها را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. “کندی‌من، هلن لیل” (HELEN LYLE, CANDYMAN) – 1992

همان طور که فیلم “کندی‌من” (CANDYMAN) هرگز آن گونه که باید در ژانر ترسناک مورد توجه قرار نگرفته است و در اصل جواهری است که دست کم گرفته شده است، قهرمان اصلی آن یعنی “هلن لیل” (Helen Lyle) (با بازی “ویرجینیا مادسن” (Virginia Madsen)) یکی از گمنام‌ترین دختران پایانی در این ژانر است. این دانشجوی کنجکاو معمولاً با بی انصافی از جمع بهترین بازیگران زن کنار گذاشته می‌شود. او یک مردم‌شناس مشتاق است که برای کشف داستان کندی‌من با شجاعت وارد پروژه‌های مسکونی “کابرینی-گرین” می‌شود و در نتیجه با این افسانه رو در رو می‌شود. در واقع کنجکاوی او را با رویایی سرنوشت‌ساز مواجه می‌کند و او را به سمت اهریمنی بدنام و دست قلابی به نام “کابرینی” (Cabrini) سوق می‌دهد.

بازی “ویرجینیا مدسن” در این فیلم واقعاً شایان تحسین است، او در این فیلم نقش یک قهرمان شجاع را با وقاری مثال‌زدنی ایفا می‌کند و جلوی چشمان تماشاگر از هم فرو می‌پاشد، زیرا قرار گرفتن در معرض وقایع ماوراءطبیعی او را به مرز جنون نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. مبارزه ظریف و تضاد جسورانه او با روحیه انتقام‌جوی “تونی تاد” (Tony Todd) باعث شکل‌گیری یکی از شدیدترین کشمکش‌های بین قهرمانان و تبهکاران در سینمای ترسناک می‌شود. از این رو این فیلم بیشتر بستر ایجاد تنشی است که بیشتر شبیه یک عاشقانه گوتیک است، تا یک داستان روتین معمولی دختر نهایی. اما “هلن” بیش از آنکه خود را به عنوان یک بخش جداگانه از داستان بداند، نهایتاً با یک پیچ ‌و تاب که شخصیت او را به عنوان نیرویی تاثیرگذار بر داستان نگه می‌دارد، با داستان گره می‌خورد. همین موضوع او را به یکی از بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید: بهترین سیکوئل‌های فیلم‌های ترسناک که حتماً باید تماشا کنید


9. “باشگاه بازندگان، آی‌تی” (THE LOSERS’ CLUB, IT) – 2017

هر چند ممکن است تقلب به نظر بیاید، اما تماشاگر بدون آنها نمی‌تواند یک “بازنده” (Loser) واقعی باشد. گروه دوست‌داشتنی “استیون کینگ” (Stephen King) توانسته‌اند از دهه 1980 با رمان‌های محبوب، قلب طرفداران خود را بربایند. اگر چه این فیلم اولین اقتباس از کتاب‌ او نبوده است، اما مطمئناً برداشت “اندی موسکیتی” (Andy Muschietti) اسپیلبرگ از داستان او در سال 2017 توانست ماهیت جادویی این گروه را تسخیر کند. فیلم “باشگاه بازندگان” به مدد بازی عالی بازیگران آن و به تصویر کشیدن جزئیات، نور و روشنی را به شهر “دری” (Derry) می‌آورد و در قالب یک نبرد معصومانه کودکان با ترس افسارگسیخته، مبارزه با موجودات کیهانی “پنی‌وایز” (Pennywise) را به تصویر می‌کشد.

آنها با هم متحد می‌شوند تا با عوامل وحشتناک روزمره در شهر کوچکشان و دیو کودک‌خوار بین کهکشانی (با بازی “بیل اسکارشگورد” (Bill Skarsgård))، روبرو شوند. ماهیت درونی طبیعی این افراد و کاریزمای مسری آنها باعث خلق تپنده‌ترین، خنده‌دارترین و صمیمانه‌ترین لحظات فیلم می‌شود؛ در نتیجه شخصیت‌هایی به مخاطبان عرضه می‌شوند که مخاطبان در تمام طول این فیلم هیجان‌انگیز همواره نگران حال آنها هستند. هر چند “بازنده‌ها” دوباره با ستارگان بزرگسال فیلم “آن بخش دوم” (It Chapter Two) گرد هم جمع می‌شوند، اما چون هر بازیگر تفسیر فردی خارق‌العاده‌ای از خود ارائه می‌دهد، در حالت کلی نمی‌توانند خود را با جرقه کودکانه رانده‌شدگان جوان مطابقت دهند. قطعاً قاتلان دلقک مورد علاقه “استیون کینگ” برای مخاطبان جهانی باورپذیر و سرگرم‌کننده هستند، از این رو می‌توان آنها را جزء بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک  به حساب آورد.


8. مجموعه فیلم “جیغ، سیدنی پرسکات” (SIDNEY PRESCOTT, SCREAM) – 1996

اکثر شخصیت‌ها در فیلم‌های ترسناک برای اینکه در دنباله این فیلم همچنان حضور داشته باشند، شکل می‌گیرند. اما تنها برخی از آنها به چهره شماره یک این دنباله‌ها تبدیل می‌شوند. قطعاً “نو کمبل” (Neve Campbell) در نقش “سیدنی پرسکات” (Sidney Prescott) همان دختر نهایی است که بیش از این شایان توجه است. سیدنی در فیلم اصلی “جیغ” که در ابتدا در نقش یک دانش‌آموز دبیرستانی بی‌تکلف ظاهر می‌شود، با بی‌میلی تبدیل به قهرمانی می‌شود که قرار است در برابر چهره مرموز “گوست‌فیس” (Ghostface) بایستد. “سیدنی” در طول دنباله‌های بعدی این فیلم، تبدیل به یکی از بی‌رحم‌ترین قهرمانان فیلم‌های ترسناک می‌شود، مبارز نترسی که طرفداران این مجموعه فیلم او را می‌شناسند و دوستش دارند. هر چند شخصیت او در ابتدا فاصله زیادی با یک دختر نهایی داشت، اما “نو کمبل” توانست با کمک “کوین ویلیامسون” (Kevin Williamson) فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان و “وس کریون” (Wes Craven) کارگردان این فیلم، این پازل قدیمی را کامل کند.

اساساً “سیدنی” نسخه برتر بزرگان قبل از خود است که با کمی چاشنی جنبه‌های اکشن-قهرمانی در فیلم‌های بعدی، به تکامل رسیده است. از این رو می‌توان هم شخصیت “سیدنی” را زیر سوال برد و هم همزمان او را نامه‌ای عاشقانه به ایده بازماندگان فیلم‌های ترسناک به حساب آورد. زیرا با وجود اینکه او در این مجموعه در قالب سبک معمولی خودش بازی می‌کند، در عین حال، جای پای خود را در این ژانر بر جای می‌گذارد. او جذاب و تیزبین است و در این فیلم‌ها فراتر از خودش ظاهر می‌شود، از این رو به طور قطع قهرمان فیلم‌های ترسناک دهه 90 است و نمونه‌ای درخشان از بسط شخصیت‌های گیرایی است که چندین دنباله از یک فیلم را به تسخیر خود درمی‌آورند. قطعاً روایت او تنها با قسمت‌‎های بعدی متا اسلشرها به رشد خود ادامه می‌دهد.


7. “شان مردگان، شان” (SHAUN OF THE DEAD, SHAUN) – (2004)

هر چند “ادگار رایت” (Edgar Wright) علاقه وافری به قرار دادن شخصیت‌های سست بنیان و معمولی در نقش‌های قهرمانانه دارد، اما این گونه شخصیت‌های او هرگز به اندازه “شان” (Shaun) بی‌عیب و نقص از کار درنیامده‌اند. “شان” یک فروشنده تنبل لوازم الکترونیکی است که در نهایت به شکلی غیرمنتظره در فیلم “شان مردگان” (Shaun of the Dead) تبدیل به رهبر فرقه کلاسیک زوم کام می‌شود. در نهایت این شخص بی‌انگیزه با یک چوب کریکت قدیمی در یک دست و با همراهی بهترین دوستش یعنی “اد” (Ed) به میان انبوهی از جمعیت مردگان لندنی می‌رود تا از عزیزانش محافظت کند. در این فیلم “سایمون پگ” (Simon Pegg) به عنوان یک شخصیت رشد می‌کند و عملکرد او، گویای یکی شدن بازیگر با این نقش است. زیرا او سعی می‌کند ماهیت طنز فیلم را با شوخ طبعی‌های بریتانیایی و برخی از لحظات احساسی خوب از کار درآمده، متعادل کرده و به آن انسجام ببخشد و در نهایت تاثیر مورد نظر را بر تماشاگر بگذارد.

دلشکستگی‌اش در پی جدایی دردناک او با دوست دخترش “لیز” (Liz) باعث می‌شود که دنیای واقعی و خیالی اطراف او با یک اتفاق آخرالزمانی از هم بپاشد، اما “شان” در نهایت تسلیم نمی‌شود. او اولین بار در زندگی‌اش می‌ایستد و با ناملایمات روبرو می‌شود و در این راه موفق می‌شود قلب بخش بزرگی از تماشاگران سینما را به دست آورد. او در تاریک‌ترین زمان‌ها پیامی شادی‌بخش از پشتکار و مسئولیت‌پذیری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. از لباس‌‎های نمادین (و در عین حال ساده) “شان” گرفته تا انتخاب نامتعارف سلاح، می‌توان گفت که تمامی این عوامل “شان” را به یکی از بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک  تبدیل کرده‌اند که تا به حال توانسته تصویر یک فیلم زامبی را زیبا کند.

همچنین بخوانید: ترسناک‌ترین شخصیت‌های انیمه که می‌توانند ویلن فیلم‌های ترسناک باشند


6. مجموعه فیلم “کابوس در خیابان الم، نانسی تامپسون”,NANCY THOMPSON) A NIGHTMARE ON ELM STREET)

“کابوس در خیابان الم” یا فیلم کلاسیک و پیشگامانه “وس کریون” از سال 1984 یعنی زمان ساخت این فیلم، تا به امروز نقشی انکارناپذیر در دنیای وحشت داشته است. “کابوس در خیابان الم” یک تصور کلی از اعصار است و مجموعه‌ای است که در قالب 9 فیلم تا به امروز توانسته تصویری نمادین و فراموش‌نشدنی از “فردی کروگر” (Freddy Krueger) را به نمایش بگذارد. این مجموعه حتی یکی از بزرگترین ستاره‌های خود در تاریخ سینما، یعنی “جانی دپ” (Johnny Depp) را معرفی کرده است. اما پیشکشی این فیلم به دنیای فیلم‌های ترسناک، یکی از تاثیرگذارترین دختران نهایی فیلم‌های ترسناک یعنی “نانسی تامپسون” (Nancy Thompson) است که غالباً در تاثیر این فیلم بر فرهنگ پاپ مردمی، نادیده گرفته می‌شود. “نانسی” از خانواده‌ نابسامانی بیرون می‌آید، پدر او یک افسر پلیس و مادرش یک الکلی مجنون است. وضعیت نابسامان زندگی او با آمدن شیطان آدمکش مورد علاقه بینندگان این فیلم یعنی “فردی”، بدتر می‌شود.

این قهرمان پیشگام برای اینکه تماشاچیان فیلم را راضی نگهدارد، داستان فیلم را به نفع خود تغییر می‌دهد و با نیرویی شگرف “فردی” را عقب می‌راند و در نهایت بر مرد دیوانه پیروز می‌شود. بازگشت او به مجموعه “کابوس در خیابان الم 3: جنگجویان رویایی” (A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors) باعث می‌شود که شخصیت او به عنوان یک افسانه دست کم گرفته شده در این ژانر، بیشتر تثبیت شود. زیرا او در این قسمت در نقش رهبر، گروهی از افراد را برای نبرد بر علیه “کروگر” بسیج می‌کند؛ نقشی که فراتر از یک مربی محض است. هر چند او حیله‌گر و باهوش است، اما در اصل بدترین کابوس “اسپرینگ‌وود اسلشر” (Springwood Slasher) (نام مستعار “فردی کروگر”) است. در واقع می‌توان گفت “لانگ‌کمپ” (Langenkamp) زیبا و دوست داشتنی یکی از دست کم گرفته شده‌ترین قهرمان‌های ژانر وحشت در دهه 80 است.


5. “موجود، آر جی مک‌ریدی” (R.J. MACREADY, THE THING) – 1982

“کرت راسل” (Kurt Russell) در طول دوران حرفه‌ای خود، چهره‌های متفاوتی را بر روی صحنه به نمایش گذاشته است. اما مسلماً هیچ کدام از شخصیت‌های او نمادین‌تر و به یادماندنی‌تر از “آر جی مک‌ریدی” (R.J. MacReady) نیستند که در فیلم کلاسیک ترسناک علمی تخیلی “جان کارپنتر” (John Carpenter) به نام “موجود” (THE THING)، به زیبایی ساخته و پرداخته شده است. او یک خلبان خونسرد هلیکوپتر است که در یک ایستگاه تحقیقاتی از راه دور ترسناک در قطب جنوب ساکن شده است؛ اما زمانی که گونه‎‌های بیگانه‌ به این پایگاه نفوذ می‌کنند، وقت را تلف نمی‌کند و با آنها مبارزه می‌کند. اما مبارزه او سخت است، زیرا آنها می توانند به شکل هر چیزی دربیایند. در عین حالی که دیگران به ترتیب کشته می‎شوند، اعتماد به چالش کشیده می‌شود و فضای توهم آنجا را دربرمی‌گیرد، “مک‌ریدی” کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد. تنها راهی که به ذهن او می‌رسد برپا کردن نمایشی است که در آن افراد آلوده را از بین ببرد و افراد مشکوک ضد قهرمان مانند خودش، را آزمایش کند.

قطعاً این فیلم فراموش‌نشدنی که با موسیقی متن بی‌نظیر ساخته “انیو موریکونه” (Ennio Morricone) مزین شده و عالی‌ترین جلوه‌های عملی را در خود دارد و از وجود کارگردان بی‌نظیری مانند “جان کارپنتر” بهره می‌برد، باید یک شخصیت جسور داشته باشد و این همان کاری است که “مک‌ریدی” با زیبایی به انجام می‌رساند. جلاد بیگانه بد اخلاق “راسل” (Russell) با سایه‌های تاریک، کلاهی متمایز و ریشی بلند در سینمای وحشت می‌درخشد. او صحنه فیلم را با مشعل قابل اعتماد خود و یک دسته دینامیت روشن می‌کند. از این رو می‌توان این فیلم را یکی از فراموش نشدنی‌ترین فیلم‌های تاریخ ژانر علمی تخیلی و وحشت به شمار آورد که یکی از بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک  را دارد.


4. “برو بیرون، کریس واشنگتن” (CHRIS WASHINGTON, GET OUT) – 2017

قطعاً نبوغ و پختگی فیلم “برو بیرون” اثر “جوردن پیل” (Jordan Peele) از روایت‌های قانع‌کننده و نقدهای اجتماعی آن سرچشمه می‌گیرد، نه از شخصیت‌پردازی آن. اما این فیلم به احتمال زیاد بستر رشد بزرگترین قهرمان فیلم‌های ترسناک دهه 2010 است. در این فیلم قهرمان داستان در یک آخر هفته توسط دوست دختر سفید پوستش برای ملاقات با خانواده دعوت می‌شود؛ ناگهان لایه‌های فیلم به عقب برمی‌گردند تا توطئه‌ای ترسناک از ربودن، هیپنوتیزم کردن و فروش بدن‌های آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به پیرمردهای سفید پوست، در قالب طرحی آشفته از پیوندهای مغزی تبادلات نژادی، آشکار ‌شود. داستان “پیل” دارای سطوح مختلفی است، از این رو می‌توان به آن از دیدگاه‌های مختلفی نگاه کرد: یک تریلر روانشناختی، یک تفسیر اجتماعی تامل‌برانگیز در مورد طبقه‌‌گرایی و تجربه سیاهان و یا حتی یک کمدی موقعیتی ضعیف.

اما تماشاگر تمام این مضامین را از چشم “کریس” می‌بیند، از این رو او نیز به اندازه تماشاگران در برابر وحشت نژادپرستانه‌ای که اطرافش را فرا گرفته، ناتوان است. اما “دنیل کالویا” (Daniel Kaluuya) با یک بازی زیبا و به یاد ماندنی که برای او یک جایزه اسکار به ارمغان می‌آورد، تمام این موارد را به چالش می‌کشد. از جلوه‌‎های بصری فراموش‌نشدنی چهره اشک‌آلود قهرمان داستان گرفته تا تصویر نمادین غرق شدن تبار آسیب‌پذیر او، باید گفت که “پیل” و “کالویا” واقعاً توانسته‌اند با خلق شخصیت “کریس واشنگتن” (Chris Washington) یک نماد جادوانه سیاه به ژانر وحشت ببخشند. هر چند دردهای فلج‌کننده او ممکن است لحظاتی دیدن این فیلم را غیر قابل تحمل کند، اما این دردها تنها پیروزی او را شیرین‌تر می‌کنند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک کلاسیک سیاه‌وسفید که باید تماشا کنید


3. مجموعه “فیلم بیگانه، الن ریپلی” (ELLEN RIPLEY, ALIEN)

قهرمان سرسخت “سیگورنی ویور” (Sigourney Weaver) که در قالب یک ترکیب ظریف و فضایی از یک داستان علمی تخیلی با نام “بیگانه” (Alien) از “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) معرفی شد، قبل از اینکه به طور کامل در دنباله اکشن و تمام عیار “جیمز کامرون” (James Cameron) شناخته شود، ثابت کرده که یکی از جاودانه‌ترین جنبه‌های فیلم‌های علمی تخیلی و ترسناک است. قهرمان این فیلم یعنی “الن ریپلی” (Ellen Ripley) سرسخت، زیرک و جذاب، از یک افسر موجه معمولی به یک ستاره اکشن پیشگام این مجموعه تبدیل می‌شود. زیرا او سوار یک کشتی محکوم به نابودی است که بیگانگان در آن نفوذ کرده‌اند و مجبور می‌شود قیام کند تا روشنایی را نجات دهد. توانایی او در شکل دهی به این شخصیت و روند تکاملی شخصیت او در امتداد این دنباله، “ریپلی” را به یک نام آشنا تبدیل کرده است. زیرا او هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد، قید و بندها را می‌شکند و بدون توجه به حال و هوای فیلم، سعی می‌کند بیگانگان را از بین ببرد.

بازی کنترل شده “سیگورنی ویور” به این فیلم، یک ماهیت انسانی کاملاً ملموس بخشیده است؛ چیزی که باعث شده این شخصیت برای دهه‌ها همچنان پرآوازه باقی بماند و الهام‌بخش نسل‌هایی از طرفداران خود در سراسر جهان باشد. ما می‌بینیم که افراد اطراف او یکی یکی توسط بیگانگان از بین می‌روند، اما ملکه فیلم علمی تخیلی ما همچنان خونسردانه به دنبال انتقام گرفتن است. قطعاً “الن ریپلی” یکی از بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک  است، او به عنوان یک نماد سینمایی در چندین ژانر در نقش ناجی دلیری ظاهر می‌شود که از زمانه خود جلوتر است.


2. مجموعه فیلم “مرده شریر، اش ویلیامز” (ASH WILLIAMS, EVIL DEAD)

عده کمی از شخصیت‌ها مانند “اش ویلیامز” (Ash Williams) مرده با یک اره برقی در دست، توانسته‌اند کاملاً با مجموعه خود همگام شوند و ژانر وحشت را تمام و کمال به نمایش بگذارند. تصور سه گانه نمادین “مرده شریر” “سام ریمی” (Sam Raimi) بدون قهرمان بی چون و چرای آن یعنی “بروس کمپبل” (Bruce Campbell) غیرممکن است. بهتر بگوییم تصور فیلم‌های ترسناک موقعیتی، بدون محبوب‌ترین و وحشی‌ترین قهرمانان آنها امکان‌پذیر نیست. این شخصیت در فیلم اول با یک نقش ساده شروع شد؛ اما در دنباله‌های بعدی این مجموعه، در نقش قهرمان ابلهی ظاهر شد که استعداد زیادی در کشتن ارواح دارد؛ قهرمانی که در عین ترسناک بودن، برای طرفداران این فیلم، آشنا و محبوب است. از این رو “اش” فوراً توانست به چهره محبوب الگوی این ژانر محبوب تبدیل شود، یعنی یک قهرمانی غیرمنتظره و دست و پا چلفتی.

در واقع “بروس کمپبل” توانسته با تزریق یک برند سر زنده از کمدی بزن بکوب، طنز فیزیکی کارتونی و کاریزمای خستگی‌ناپذیر، این نمایش را به نفع خود مصادره کند. به هر حال “اش ویلیامز” چه تسخیر شده باشد، چه از یک کلبه وحشتناک در برابر نیروهایی ماورایی دفاع کند و چه در قرون وسطی مانند یک ماهی از آب بیرون افتاده باشد، به هر حال میتواند با خلق صحنه‌های خنده‌دار و جذاب، شخصیتی بی‌مانند باشد که هرگز مانند آن بر صفحه سینما ظاهر نمی‌شود. او بیش از حد عالی است، هر چند کاملاً باهوش نیست، اما می‌توان گفت که کمی خودخواه است. به هر حال “اش ویلیامز” هر چه که باشد یک احمق مضحک و یک قهرمان بی چون و چرای دوست داشتنی است.


1. مجموعه فیلم “هالووین، لوری استرود” (LAURIE STRODE, HALLOWEEN)

با وجود اینکه فیلم “هالووین” “جان کارپنتر” اولین اسلشر این ژانر در نوع خود نیست، اما تاثیری بی‌نظیر بر این ژانر می‌گذارد، قهرمان تیزبین این فیلم نیز مجموعه قهرمان‌های ما را تکمیل می‌کند و بر فراز آن می‌ایستد. “جیمی لی کرتیس” (Jamie Lee Curtis) در سال 1978 با ارائه تمام ویژگی‌های معمولی و به تصویر کشیدن تمام افسانه‌های قهرمانان فیلم‌های ترسناک، به خوبی نقش یک بازمانده دلسوز را در یک فیلم ترسناک بازی می‌کند. “لوری” (Laurie) در یک شب سرنوشت‌ساز هالووین با “مایکل مایرز” (Michael Myers) روانی شاخ به شاخ می‌شود. “لوری” فوراً متوجه می‌شود که او یک شیطان است، به همین دلیل سریعاً با او مقابله می‌کند و سعی می‌کند به عنوان فناناپذیرترین پرستار کودک جهان، از کودکان تحت مراقبت خود در مقابل این شیطان محافظت کند.

این نقش واقعاً ماندگار است، نقشی که “جیمی لی کرتیس” را به عنوان برجسته‌ترین «”ملکه جیغ” (Scream Queen)» ترسناک در جایگاه واقعی خود تثبیت می‌کند. هنوز هم موفقیت این نقش، زندگی هنری “جیمی لی کرتیس” را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما باید گفت که او در جدیدترین دنباله این مجموعه در سال 2018 کار سختی برای ایفای نقش “لوری استرود” قدیمی و احیای این مجموعه پرطرفدار برعهده داشته است. اما او در نقش قهرمانی قدرتمند و با نشاط ظاهر می‌شود که بیش از40 سال است امتحان خود را پس داده و همچنان با قدرت پیش می‌رود؛ قهرمانی که همچنان اوج الگوی افسانه‌ای و قدیمی خود را حفظ می‌کند. قطعاً “لوری” با جان سالم به در بردن از دست مرد ترسناک و به مدد بازنویسی‌های بی‌شمار جداول زمانی گیج‌کننده، به همان اندازه فیلم جاودانه‌ای که در آن متولد شده است، یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر و مورد تحسین این ژانر، محسوب می‌شود که به یکی از بهترین شخصیت‌های اصلی فیلم‌های ترسناک تبدیل شد.

همچنین بخوانید: بهترین پیچش‌های داستانی فیلم‌های ترسناک که بینندگان از آن خبر داشتند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم