10 فیلم درام که توسط کارگردان‌های دنیای سینمایی مارول ساخته شده‌اند

پس از موفقیت فیلم “مرد آهنی” در سال 2008، MCU توانسته است به‌درستی از دنیای کتاب‌های مصور به فیلم، تلویزیون و دیگر اشکال رسانه‌های جدید گسترش یابد. برای دستیابی به این هدف، کوین فایگی به‌طور مداوم تعدادی از بهترین کارگردانان اخیر را برای هدایت هر فیلمی به خدمت گرفته است.

با این حال، این کارگردان‌ها از ناکجاآباد بیرون نیامده‌اند. آن‌ها یا در جشنواره فیلم ساندنس نقدهای تحسین‌آمیز دریافت کرده‌اند و یا قبلاً یک فیلم پرفروش را در دست داشتند و با سر و صدایی که از این پروژه‌های قبلی سرچشمه می‌گرفت وارد دنیای مارول شدند.

ما در این مقاله به معرفی 10 فیلم درام از کارگردان‌های فیلم‌های دنیای سینمایی مارول پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. فقط رحمت – 2019 – Just Mercy – دستین دنیل کرتون

قبل از شگفت‌‌زده کردن تماشاگران با طراحی شگفت‌انگیز Shang-Chi، فیلم فقط رحمت ساخته دستین دنیل کرتون باعث شد تا اشک مخاطبان جاری شود. این فیلم که در دهه 1980 جریان دارد، داستان واقعی برایان استیونسون (مایکل بی. جردن)، فارغ‌التحصیل اخیر حقوق هاروارد که به آلاباما نقل مکان کرده‌است را دنبال می‌کند.

پس از تسویه حساب، استیونسون ابتکار عدالت برابر را تشکیل می‌دهد و با والتر مک‌میلیان (جیمی فاکس) محکوم به اعدام ملاقات می‌کند، که استیونسون معتقد است پس از یافتن شکافی در پرونده دادستانی به اشتباه به قتل محکوم شده‌است. این فیلم زندگینامه‌ای حقوقی با حضور بازیگران مکمل بری لارسون، اوشی جکسون جونیور و راب مورگان، بدون هیچ زحمتی بین اجرای احساسی جردن و فاکس و درخواست فوری آن برای یک سیستم قضایی عادلانه‌تر، تعادل برقرار می‌کند.


9. آسمان اکتبر – 1999 – October Sky – جو جانسون

جو جانستون در حالی که بینندگان را با استیو راجرز در فیلم کاپیتان آمریکا: اولین انتقام جو آشنا کرد، با بازیگر دیگری از MCU قبل از کریس ایوانز همکاری کرد و او کسی نبود جز جیک جیلنهال. فیلم آسمان اکتبر داستان هولدن (جیلنهال)، پسر معدنچی زغال سنگ را دنبال می‌کند که پس از تماشای پرتاب موشک اسپوتنیک 1 در سال 1957، ترغیب به ساخت و پرتاب موشک به فضا می‌شود.

جیلنهال برای اولین نقش اصلی خود در این فیلم مورد تحسین جهانی قرار گرفت و بسیاری از منتقدان آن را بازی اصلی او نامیدند. بازیگران مکمل عبارتند از کریس کوپر در نقش جان هیکم، پدر ناراضی او، و لورا درن در نقش خانم رایلی، معلم علومی که هولدن را تشویق می‌کند تا علاقه‌اش به ساخت موشک را دنبال کند.


8. می‌سی‌سی‌پی گریند – 2015 – Mississippi Grind – آنا بودن و رایان فلک

این فیلم جاده‌ای از کارگردانان فیلم کاپیتان مارول با بازی بن مندلسون و رایان رینولدز، داستان دو معتاد به قمار را دنبال می‌کند که سریع با هم دوست می‌شوند. گری در مواجهه با تهدیدات طلبکار خود، کورتیس را متقاعد می‌کند تا با او به یک سفر جاده‌ای قمار در امتداد رودخانه می‌سی‌سی‌پی برود.

می‌سی‌سی‌پی گریند پس از نمایش در جشنواره فیلم ساندنس، توسط کمپانی A24 پیش از ساخت دور جوایز توزیع شد. به دلیل یک مدل اکران غیرمعمول، این فیلم بازده کمی در گیشه داشت. با وجود این شکست، فیلم همچنان از نقدهای مثبتی برخوردار بود و مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت.


7. بخش کوتاه‌مدت شماره دوازده – 2013 – Short Term 12 – دستین دنیل کرتون

بخش کوتاه مدت شماره دوازده، داستان گریس (بری لارسون)، سرپرست خانه گروهی را دنبال می‌کند که علاوه‌بر کمک به کودکان در مرکزش، دائماً با مشکلات خود درگیر است. وقتی گریس مجبور می‌شود تصمیمی بگیرد که می‌تواند زندگی او را برای همیشه تغییر دهد، باید از قرار گرفتن در کنار بچه‌هایی که از آنها مراقبت می‌کند جلوگیری کند.

این فیلم بر اساس یک داستان کوتاه به همین نام ساخته‌شده و فیلم دوم کرتون در جوایز بود که در لیست 10 اثر برتر جشنواره های مختلف قرار گرفت. در حالی که لارسون بیشتر تمجیدهای بازیگری را دریافت کرد، در این فیلم جان گالاگر جونیور در نقش دوست‌پسر گریس، میسون، نقش‌آفرینی می‌کند که بازی او نیز مورد تمجید قرار گرفته‌است.


6. عقیده – 2015 – Creed – رایان کوگلر

در ادامه مجموعه فیلم‌های راکی، دومین فیلم کارگردان پلنگ سیاه، داستان آدونیس کرید (مایکل بی. جردن)، پسر دوست و رقیب راکی بالبوآ، آپولو کرید را دنبال می‌کند. پس از ترک شغل مالی خود، آدونیس به امید اینکه راه پدرش را دنبال کند، آموزش را با راکی (سیلوستر استالونه) دنبال می‌کند.

فیلم کرید از نظر انتقادی و مالی موفق بود و 44 جایزه گرفت و 173.6 میلیون دلار در باکس آفیس جهانی به‌دست آورد. منتقدان بازی‌های جردن و استالونه را تحسین کردند، که دومی تقریباً 40 سال پس از نامزدی بهترین بازیگر مرد برای همان نقش در فیلم راکی، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در اسکار شد.


5. هنری پنجم – 1989 – Henry V – کنت برانا

اولین تلاش کارگردانی کنت برانا برای نمایش، که تحسین‌کننده و مجری مادام‌العمر شکسپیر بود، به‌طور گسترده یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار این نمایشنامه‌نویس محسوب می‌شود. فیلم هنری پنجم کمپین شخصیت اصلی برای به‌دست گرفتن حکومت فرانسه را دنبال می‌کند که در نبرد آژینکورت به اوج خود می‌رسد.

این فیلم برای بازی پرشور برانا در نقش شاه هنری پنجم و کارگردانی قابل دسترس او مورد تحسین قرار گرفت. برانا در اسکار نامزد بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردان شد و موفقیت این فیلم به او اجازه داد تا اقتباس‌های شکسپیر بیشتری مانند «هیاهوی زیادی درباره هیچ»، «هملت» و «آن‌طور که دوست داری» را کارگردانی کند.


4. نیمه‌ی نلسون – 2006 – Half Nelson – رایان فلک

اقتباسی از رایان فلک و آنا بودن که اولین فیلم آنها به‌حساب می‌آید و داستان دن (با بازی رایان گاسلینگ) را دنبال می‌کند که یک معلم مدرسه راهنمایی در داخل شهر است و با یکی از دانش آموزانش به‌نام دری رابطه دوستی برقرار می‌کند. با این حال، وقتی او متوجه می‌شود که دن عادت به مواد مخدر دارد، همه‌چیز پیچیده می‌شود.

نیمه‌ی نلسون 29 جایزه را برد و اولین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای گاسلینگ دریافت کرد، هشتمین بازیگر جوانی که موفق به دریافت این جایزه شد. در میان نقش‌های مکمل، بازی آنتونی مکی که نقش فرانک، فروشنده مواد مخدر محله‌ای را بازی می‌کند که دری را تشویق می‌کند تا در تجارت او مشارکت کند، قابل توجه است.


3. ایستگاه فروتویل – 2013 – Fruitvale Station – رایان کوگلر

فیلم ایستگاه فروتویل وقایعی را دنبال می‌کند که منجر به مرگ اسکار گرانت، مرد جوانی می‌شود که توسط یک افسر پلیس در اوکلند، کالیفرنیا در سال 2009 کشته شد. کوگلر در این فیلم مجبور شد داستان گرانت را تعریف کند و نشان دهد که زندگی او برای خانواده‌اش چه معنایی داشت.

ایستگاه فروتویل در جشنواره فیلم ساندس مورد حمایت قرار گرفت و 39 جایزه به‌دست آورد. همچنین بازی مایکل بی. جردن،مورد تحسین بسیاری از منتقدان نیز قرار گرفت. این فیلم همچنین با بازی اکتاویا اسپنسر در نقش واندا جانسون، مادر گرانت، و توسط ریچل موریسون فیلمبرداری شد، که بعداً برای فیلم Mudbound اولین زنی بود که نامزد بهترین فیلمبرداری در اسکار شد.


2. سوارکار – 2017 – The Rider – کلوئی ژائو

دومین فیلم از کلوئی ژائو، کارگردان Eternals، درباره بردی (بریدی ژاندرو)، ستاره سابق بازی‌های رودئو است که پس از یک تصادف خطرناک از آسیب مغزی و تشنج رنج می‌برد. در حالی که او بهبود می‌یابد، برادی سعی می‌کند از سلامتی خود و خانواده‌اش مراقبت کند و در عین حال با اشتیاق فزاینده برای بازگشت به اسب‌سواری مبارزه می‌کند.

ژائو در این فیلم از یک بازیگر آموزش ندیده استفاده کرد و این باعث شد تا فیلمش هرچه بیشتر به یک اثر قابل لمس تبدیل شود. ژائو در حین ساختن فیلم قبلی‌اش «ترانه‌هایی که برادرانم به من آموختند» برادی را ملاقات کرده بود و متوجه شد که داستان او همان داستانی است که می‌خواهد بعداً تعریف کند. این فیلم با برنده شدن 24 جایزه در لیست بهترین‌های سال 2017 بسیاری از منتقدان قرار گرفت و به ژائو شتاب حرفه‌ای برای کارگردانی فیلم‌های آینده‌اش داد.


1. سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها – 2020 – Nomadland – کلوئی ژائو

کلوئی ژائو که به همان سبک مستند-تخیلی عمل می‌کند، بعد از فیلم سوارکار، فیلم سرزمین خانه به دوش‌ها را ساخت که فرانسیس مک‌دورمند در آن نقش فرن، کارگر سابق کارخانه که پس از مرگ همسرش و اخراج او تصمیم می‌گیرد در یک ون زندگی کند، بازی می‌کند. این فیلم داستان سختی‌ها و لذت‌های زندگی در جاده را نشان می‌دهد و چندین اجرا حمایتی از عشایر مدرن را به نمایش می‌گذارد که نسخه‌هایی از خودشان را بازی می‌کنند.

مک دورمند که قبلاً به تهیه کنندگی پروژه پیوسته بود، پس از دیدن The Rider در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در سال 2017، برای کارگردانی Nomadland به ژائو مراجعه کرد. Nomadland که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم ونیز 2020 اکران شد، برنده جایزه برتر شد و بلافاصله در ادامه فصل جوایز پیشتاز شد. این فیلم توانست 3 جایزه اسکار بهترین کارگردانی (ژائو)، بهترین بازیگر زن (مک دورمند) و بهترین فیلم را از آن خود کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم