سفر در دوران بارداری

سفر در دوران بارداری

پزشکان معتقدند که سفر در دوران بارداری اشکالی ندارد مگر اینکه جفت شما سرراهی باشد و یا اینکه سابقه زایمان زودرس داشته باشید. اما زمان آن‌هم مهم است. اگرچه سفر در سه‌ماهه اول برای سلامتی جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید خستگی و تهوع صبحگاهی را مدنظر قرار دهید. بهترین زمان برای سفر از 14 تا 28 هفتگی است که علائم بارداری کاهش یافته و احتمال سقط‌جنین کاهش می‌یابد. در سه‌ماهه سوم با علائمی چون ورم، کمردرد و سوزش معده مواجه خواهید شد. پزشکان معتقدند که اگر از مشکل خاصی رنج نبرید می‌توانید پس از 30 هفتگی هم سفر کنید اما ازآنجایی‌که ممکن است به زایمان زودرس دچار شوید بهتر است پس از هفته 36 سفر نکنید. اگر مجبور هستید سفر کنید با آژانس مربوطه هماهنگ کنید زیرا ممکن است به تأیید پزشک نیاز داشته باشید. درهرصورت پیش از موعد بلیت خود را خریداری کنید تا بهترین صندلی نصیب شما شود، بهتر است در ردیفی بنشینید که به سرویس بهداشتی نزدیک‌تر باشد، در اطراف صندلی‌های جلوی هواپیما گردش هوا جریان دارد، همچنین صندلی‌های کنار دیواره هواپیما باعث می‌شوند که فضای کافی برای پایتان وجود داشته باشد.

اگر در هواپیما دست‌وپایتان درد گرفت می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. در کیف خود استامینوفن و مالوکس به همراه داشته باشید و لباس‌های راحت و آزاد بپوشید. آب فراوان بنوشید و در هواپیما قدم بزنید زیرا بارداری احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. هر ساعت در راهروی هواپیما قدم بزنید و زمانی هم که نشسته‌اید ورزش کنید. یکی از تمرینات نشسته این است که یکی در میان هرپای خود را خم و راست کنید. به ازای هر ساعت پرواز، سه ست 10 تایی انجام دهید.

سفرهای جاده‌ای

بسیاری از پزشکان معتقدند که برای سلامت جریان خون حداکثر 6 ساعت رانندگی داشته باشند. اگر مجبورید بیشتر از این مدت رانندگی کنید به‌تنهایی پشت فرمان ننشینید. زیرا ممکن است به استراحت نیاز داشته باشید یا اینکه اتفاقی بیفتد. آب و غذای کافی به همراه داشته باشید، همچنین طوری برنامه‌ریزی کنید که به‌طور مرتب توقف کنید و به سرویس بهداشتی بروید. از بزرگ‌راه‌های اصلی عبور کنید و اگر از مسیرهای روستایی عبور می‌کنید آدرس بیمارستان‌ها را به خاطر داشته باشید. برای پیشگیری از تهوع و بیماری داروهای دیفن‌هیدرامین و دیمن هیدرینات را به همراه داشته باشید.

به یاد داشته باشید که تحت هر شرایطی باید کمربند ایمنی خود را ببندید. پس مانند همیشه کمربند خود را ببندید و دقت کنید که زیر شکمتان قرار بگیرد. بین صندلی و داشبورد باید حداقل 25 سانت فاصله باشد و ایربگ ها را نیز فعال کنید. در این صورت شما و فرزندتان امنیت بیشتری خواهید داشت.

سفرهای خارجی

اگر قرار است به کشورهای خارجی سفر کنید، باید مقصد خود را بررسی کنید تا ببینید از هر لحاظ امن هست یا خیر. برای مثال سفر به مکزیک برای زنان باردار مناسب نیست زیرا آب آنجا چندان سالم و تمیز نیست. در صورت سفر برای آشامیدن و مسواک زدن از آب‌معدنی استفاده کنید. از سفر به آفریقا و آمریکای جنوبی خودداری کنید زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های مالاریا و تب حصبه در آنجا وجود دارد و به داروها و واکسن‌های پیشگیری نیاز دارند که ممکن است برای شما و فرزندتان مضر باشد.

پیش از رفتن به سفر باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. زیرا ممکن است شما را از خوردن غذای محلی و خیابانی، و لبنیات که ممکن است از شیر غیرپاستوریزه تهیه شده باشند، خودداری کنند. همچنین ممکن است شما را از انجام فعالیت‌های خاص بازدارد. از انجام فعالیت‌هایی که باعث ضربه و افتادن می‌شود خودداری کنید، مانند کوه‌نوردی، اسکی و اسب‌سواری. از غواصی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث افت فشار جنین شود. ماساژ دیدن می‌تواند برایتان خوب باشد اما از وان آب داغ، سونا و حمام بخار، خودداری کنید.

رفت‌وآمد کاری

اگر شغل شما مستلزم رفت‌وآمد زیاد است، باید با رئیس خود صحبت کنید تا حجم کارتان را کاهش دهد. اما درصورتی‌که فشارخون بالا یا خونریزی ندارید، سفر و رفت‌وآمد کاری پیش از نه‌ماهگی اشکالی ندارد. اگر هنوز احساس ناراحتی می‌کنید با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. ممکن است برخی از آن‌ها از سفر و رفت‌وآمد شما ممانعت به عمل بیاورند. مشکلات بارداری ممکن است باعث شود که به استراحت مطلق نیاز داشته باشید، در آن صورت باید به سرکار نروید. اگر مجبور به رفت‌وآمد باشید سعی کنید از آن لذت ببرید تا درصورت بازگشت به خانه احساس شادابی داشته باشید نه خستگی.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم