استودیوهای انیمه سازی و هر آنچه که باید درباره سبک آن‌ها بدانیم

طرفداران انیمه معمولاً دنیای انیمه سازی را یک دنیای واحد می‌دانند. در حالی که حقیقت چیز دیگری است. این صنعت از استودیوهای انیمه سازی مختلف ساخته شده که هر کدام سبک و فلسفه خود را دارند. به همین دلیل امروزه در دنیای انیمه شاهد سبک و انیمیشن‌های مختلف هستیم. در این بین برخی از استودیوها به خاطر سبک خاص خود شهرت پیدا کرده‌اند و برخی دیگر سبک خاصی ندارند. در اینجا می‌خواهیم درباره استودیوهای انیمه سازی و سبک آن‌ها صحبت کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. جیبلی: سبک خاص

جیبلی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین استودیوهای انیمه سازی تاریخ است. این استودیو سال‌هاست که کودکان و بزرگسالان را مجذوب می‌کند. این استودیو طی سال‌ها انیمه‌های درخشانی تولید کرده است. سبک خاص، انیمیشن روان و داستان‌های پرجزئیات امضای این استودیو هستند. به خصوص این که برخی از آثار “هایائو میازاکی” طراحی صدای خاص خود را دارند. بنابراین چه داستان “شاهزاده مونونوکه” (Princess Mononoke) باشد چه “شهر اشباح” (Spirited Away)، جیبلی سبک خاص خود را حفظ می‌کند.

همچنین بخوانید: انیمه ناکجاآباد موعود و همه چیز درباره شخصیت اما که شاید برای طرفداران جالب باشد


9. توئی انیمیشن

استودیوی سازنده “دراگون بال” (Dragon Ball) و “وان پیس” (One Piece) که شاید تصور کنیم سبک خودش را دارد. با این وجود بیشتر به فکر خلق انیمه‌های کودکانه است. از آن دست انیمه‌هایی که دوست دارید اول صبح تماشا کنید. نه چیز بیشتری.


8. کیوتو انیمیشن: سبک خاص

یکی از استودیوهای انیمه سازی که بامزه‌ترین و خوشگل‌ترین دخترهای انیمه را خلق کرده است. سبک نوستالژیک این استودیو با کارگردانی و فیلمبرداری خاص انیمه‌های آن را جذاب می‌کند. البته در اینجا به جای کالاانگاری این شخصیت‌های مؤنث بر شخصیت پردازی خاص و زبان بدنشان تمرکز شده تا به انسان‌های واقعی و آشنا نزدیک‌تر باشند.


7. پیروت

استودیوی سازنده انیمه‌های شونن اقتباسی، “ناروتو” (Naruto) و نسخه امروزی Mr. Osomatsu که یکی از انیمه‌های رنگارنگ این دوران است. با این وجود به طور کلی باید بگوییم این استودیو نتوانست به سبک خاص خودش دست پیدا کند. پیروت در اقتباس آثار مشهور موفق عمل کرده، اما انیمه‌هایی مثل “توکیو غول” (Tokyo Ghoul) یا “پادشاهی” (Kingdom) شبیه انیمه‌های دیگر لیست به نظر می‌رسند.


6. استودیو شفت: سبک خاص

در حالی که بیشتر استودیوهای انیمه سازی به فکر ایجاد سبک خاص خود هستند، این استودیو می‌خواهد حس متفاوتی را به شما القا کند. شاید در ظاهر انیمه‌هایی مثل “باکمونوگاتاری” (Monogatari) یا “زیر پل آراکاوا” (Arakawa Under the Bridge) شبیه به هم به نظر نرسند، اما در کل مشخص است که تمامشان توسط استودیو شفت ساخته شده‌اند. زبان بدن شخصیت‌ها، ترکیب رنگ و پس زمینه، حتی شیوه تدوین، انیمه‌های این استودیو را متفاوت کرده است.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌ها درباره گربه سیاه که برای هالووین عالی هستند و حتماً باید تماشا کنید


5. جی.سی.استاف

شاید این استودیو محبوب و معروف باشد، و انیمه‌هایی مثل “یک راه آهن علمی مشخص” (A Certain Scientific Railgun) و “جنگ غذاها” (Food Wars) شهرت پیدا کرده باشند، اما این استودیو هنوز نتوانسته سبک خاص خودش را داشته باشد. بنابراین گرچه انیمه‌های معروفی دارد، اما در زمینه سبک و انیمیشن حرفی برای گفتن ندارد. اگر “مرد تک مشتی” (One-Punch Man) را ببینید متوجه می‌شود چرا وقتی این استودیو سریال‌های محبوب را انتخاب می‌کند طرفداران نگران می‌شوند. چون به جای متفاوت کردن آن سریال یک اثر تکراری می‌سازند.


4. تریگر: سبک خاص

هیچکس انیمه‌های تریگر را با انیمه استودیوهای دیگر اشتباه نمی‌گیرد. حتی لازم نیست این استودیو اسمش را در پایان انیمه بیاورد چون یک اوتاکو حتماً انیمه‌های این استودیو را خوب می‌شناسد. این استودیو با شخصیت‌های رنگارنگ و متفاوت، انیمیشن زیبا و جلوه‌های ویژه سبک خاص خودش را خلق کرده است. تریگر عاشق مبارزه و ربات‌های بزرگ است، بنابراین نهایت استفاده از آن‌ها را می‌برد. هر چند “گورن لاگان” (Gurren Lagann) نسبت به “کیل لا کیل” (Kill la Kill) قدیمی‌تر است، اما معلوم است که همه به یک استودیو تعلق دارند.


3. دین

استودیوی سازنده انیمه‌هایی مثال “مونونوکه” (Mononoke) و “کونوسوبا” (KonoSuba) که با وجود تلاش‌هایش نتوانسته به یک سبک خاص و متفاوت دست پیدا کند. این استودیو انیمه‌های مختلفی دارد که همه شبیه به نظر می‌رسند. ترکیب رنگ و شخصیت پردازی‌ها با انیمه‌های دیگر هیچ فرقی ندارد.


2. ساینس سارو: سبک خاص

نمی‌شود از این استودیو حرف زد و اسم کارگردان محبوب “ماساکی یوآسا” (Masaaki Yuasa) را نیاورد. این استودیو انیمه‌هایی مثل “شب کوتاه است” (Night is Short) و “کهکشان تاتامی” (The Tatami Galaxy) دارد که طرفداران دائم درباره‌شان حرف می‌زنند. هر کدام از انیمه‌های این استودیو به خاطر انیمیشن، سبک و شخصیت پردازی خود شهرت دارند. به همین دلیل این استودیو به یکی از بهترین استودیوهای انیمه سازی تبدیل شده است.

همچنین بخوانید: معرفی انیمه هایی درباره آشپزی و غذا که باید تماشا کنید و لذت ببرید


1. ای-۱ پیکچرز

این استودیو با این که انیمه‌هایی مثل “کاگویا-ساما: عشق جنگ است” (Kaguya-sama: Love is War) یا “وتاکوی” (Wotakoi) را ساخته، اما هنوز نتوانسته به یک سبک خاص دست پیدا کند. این انیمه‌ها شخصیت‌های شبیه به هم، مدل موهای رنگی و طراحی مشابه دارند. در حقیقت بیشتر این شخصیت‌ها در انیمه‌های استودیوهای دیگر هم پیدا می‌شوند. پس این انیمه حرفی برای گفتن ندارد. شخصیت‌های “سورت آرت آنلاین” (Sword Art Online) اصلاً متفاوت نیستند و حتی “کیریتو” شبیه بقیه است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم