بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم که باید تماشا کنید و لذت ببرید

از تماشای فیلم‌های اکشن تکراری و قدیمی یا کمدی‌های عاشقانه که فقط وقتتان را هدر می‌دهند، خسته نشده‌اید؟ اگر در بین فیلم‌های ضعیفی که دائماً در پلتفرم‌های OTT موجود است خوب بگردید، می‌توانید درخشان‌ترین فیلم‌های موجود را پیدا کنید. با نقل‌قول مجدد از “بونگ جون هو” (Bong Joon-ho)، اگر با زیرنویس‌ها کنار بیاید، فیلم‌های خارجی بسیاری در دنیا وجود دارد که داستان‌هایشان بسیار جذاب خواهد بود. در همین راستا، بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. سوزاندن – BURNING – 2018

فیلم “سوزاندن” (Burning) بر اساس داستان کوتاه “سوزاندن انبار” (Barn Burning) نوشته “هاروکی موراکامی” (Haruki Murakami)  وسط “لی چانگ دونگ” (Lee Chang-dong) ساخته‌شده است که یکی از بهترین فیلم‌های سال 2018 و برنده جایزه بین‌المللی FIPRESCI در جشنواره فیلم کن شد. این فیلم داستان زندگی جونگ سو یا همان “یو آه این(Yoo Ah-in) ” را روایت می‌کند که اتفاقی دوست مرموز دوران کودکی خود هی می یا همان “جئون” (Jeon) را می‌بیند. هی می که قصد سفر به آفریقا را دارد، از جونگ سو می‌خواهد تا در نبود او از گربه‌اش مراقبت کند و به آن غذا بدهد. جونگ سو قبول می‌کند و پس‌ازآن درگیر اتفاقات عجیب‌وغریبی می‌شود.

فیلم “لی چانگ دونگ” که پس از 8 سال غیبت به عرصه کارگردانی بازگشته است حسابی گیجتان می‌کند. روند داستان که به‌تدریج جذاب و جذاب‌تر می‌شود، بیننده را به‌گونه‌ای گیج می‌کند که خود را در چالش‌های موجود تصور کند. این اثر دارای استعاره‌هایی است در مورد عواملی که مانع از رشد افراد و خروج آن‌ها از منطقه امن می‌شود. این درام شمارا با نقطه نظرات شیطانی درگیر و حسابی شوکه می‌کند.


14. پرتره بانویی در آتش – PORTRAIT OF A LADY ON FIRE – 2019

“پرتره بانویی در آتش” (PORTRAIT OF A LADY ON FIRE) فیلمی معمایی و از بهترین آثار موجود در فهرست 50 فیلم برتر سال 2019 است که کلمات قادر به توصیف جذابیت آن نیستند. کارگردان آن “سلین سیاما” (Céline Sciamma) در مورد عشق ممنوع بین دو زن زیبا صحبت می‌کند. یکی از آن‌ها می‌تواند پرتره دیگری را بکشد تا آن را برای داماد بفرستد که او را به همسری بگیرد و پایبند کند. این فیلم برنده نخل جشنواره فیلم کن و اولین اثر از یک کارگردان زن است که برنده این جایزه شده است.

چیزی که فیلم را به یک رمان عاشقانه فوق‌العاده قدرتمند تبدیل می‌کند، نمایش از نگاه مردانه است. در حقیقت هدف این است که از هر طرف به داستان نگاه می‌کنید یکسان باشد. با انجام این کار، فیلم اشتیاق رسیدن به مقصود و اینکه جنسیت هیچ ربطی به آن ندارد را عادی می‌کند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم است.


13. عشق – AMOUR – 2012

فیلم “عشق” (AMOUR) به نویسندگی و کارگردانی اسطوره اتریشی، “میشائیل هانکه” (Michael Haneke)، درباره زندگی دو معلم موسیقی بازنشسته است که نشان می‌دهد وقتی زن، براثر سکته مغزی سمت راست بدنش فلج می‌شود، زندگی آن‌ها چگونه به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند. این فیلم که برنده جایزه نخل طلای پرستیژ و همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار شده است، عشق را به‌عنوان یک همراهی و همزیستی واقعی به همراه مسئولیت و پشتکار نشان می‌دهد.

ازآنجایی‌که داستان به‌طورکلی بین زوجی پیر در جریان است، روند فیلم سرعت ثابتی دارد. چیزی که داستان‌های عاشقانه امروزی فاقد آن هستند، چالش‌های سخت زندگی و رنج کشیدن در کنار افرادی است که دوستشان داریم. “هانکه” با این فیلم داستانی را به بیننده ارائه می‌دهد که می‌داند رنج می‌تواند بر روی یک فرد تأثیر بگذارد، همان‌طور که عشق می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد.


12. جدایی نادر از سیمین – A SEPARATION – 2011

این فیلم نه‌تنها یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی ساخته‌شده، بلکه یکی از بی‌نقص‌ترین فیلم‌های درام دهه گذشته است که حول یک موضوع پیش‌فرض ساده می‌چرخد و با تصمیم‌هایی که شخصیت‌ها در طول فیلم می‌گیرند چالش‌های اصلی را روایت می‌کند. داستان در مورد زندگی زوجی از طبقه متوسط است ​​که در حال جدایی از یکدیگر هستند و موضوع اصلی فیلم آن است که مشکلات این زوج چگونه بر زندگی دخترشان تأثیر منفی می‌گذارد و استخدام یک پرستار برای مراقبت از پدربزرگی که دچار آلزایمر است بر این مشکلات و درگیری‌ها می‌افزاید.

این فیلم با دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال 2012، به اولین فیلم ایرانی تاریخ‌ساز تبدیل شد. علاوه بر آن، این فیلم برنده خرس زرین بهترین فیلم و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد و زن در جشنواره فیلم برلین شد. “جدایی نادر از سیمین” که نویسندگی تخصصی “فرهادی” آن را به درامی هیجان‌انگیز تبدیل کرده است، اثری پیچیده ازنظر اخلاقی و روانی است که علیرغم اینکه در جامعه ایرانی جا افتاده است، در عرصه جهانی منحصربه‌فرد است.


11. ویران‌شده – INCENDIES – 2010

الهامات و تأثیری از ادیپ در بطن “ویران‌شده” (INCENDIES) به کارگردانی “دنی ویلنو” (Denis Villeneuve) نهفته است. این فیلم با یک تصویر دراماتیک از تراژدی یونانی و یک داستان پلیسی، راهی جذاب برای پایان دادن به دایره خشونت و خشم پیدا می‌کند. (اشاره به‌عنوان فیلم که به “ویرانی با آتش” ترجمه می‌شود). در ظاهر، ممکن است به نظر برسد این یک درام خانوادگی غیرمعمول درباره وحشت حقایق پنهان است، اما داستان فراتر از این موضوع است. “ویران‌شده” فیلمی شگفت‌آور است که به خشم درون خانواده و جامعه می‌پردازد. خشمی که به‌سختی می‌توان آن را از بین برد


10. قصه­‌های وحشی – WILD TALES – 2014

“قصه‌های وحشی” (WILD TALES) که با نام اسپانیایی “Relatos salvajes” شناخته می‌شود یکی از معدود فیلم‌های گلچین شده‌ای است که نقطه قوت آن در نهایت همان بخش‌های مختصر و مفیدش است. این کمدی اسپانیایی به نویسندگی و کارگردانی “دامیان زیفرون” (Damián Szifron)، با مجموعه‌ای از بازیگران برجسته اسپانیایی پیش می‌رود که تمام توان خود را در این داستان پیچیده انتقام‌جویانه به کار گرفته‌اند.

این فیلم اسپانیایی که بیش از هر جای دیگری در آمریکای جنوبی و آسیا طرفدار دارد، برنده جایزه BAFTA برای بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان در بریتانیا شده است. صحنه‌های کوتاهی که فیلم را تشکیل می‌دهند همگی در مورد ماهیت وحشیانه انسان‌ها هستند که وقتی کنترل رفتارشان از دستشان خارج می‌شود، آن‌ها را به حاشیه می‌کشاند. به‌نوعی، این فیلم درباره مرز باریک بین حیوانات وحشی و انسان است و توانایی مهار و کنترل کردن خود به‌عنوان تنها تمایز انسان و حیوانات است. بنابراین می‌توان فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم دانست که باید تماشا کنید.


9. شهر خدا – CITY OF GOD – 2002

فیلم “شهر خدا” (CITY OF GOD) که با نام Cidade de Deus هم شناخته می‌شود زمانی که درنهایت در سال 2003 عرضه شد، مورد تحسین منتقدان سراسر جهان قرار گرفت. فیلم‌سازانی مانند “آنوراگ کاشیاپ” (Anurag Kashyap) و سایرین، آن را الهام‌بخش می‌دانند. این فیلم به کارگردانی مشترک “فرناندو میرلس” (Fernando Meirelles) و “کاتیا لوند”(Kátia Lund)، در مورد رشد جنایت سازمان‌یافته در حومه ریودوژانیرو بین دهه‌های 60 و 80 است.

“شهر خدا” با نگاهی متقاعدکننده و درعین‌حال تکان‌دهنده به اینکه چگونه زندگی یک محله فقیرنشین در ریودوژانیرو به جنایت کشیده می‌شود و چگونه جوانان درگیر خشونت و خشم اسلحه می‌شوند می‌پردازد. این فیلم در مورد این است که فقر چگونه باعث از بین رفتن انسانیت می‌شود و لحن و نگاه تمسخرآمیز در این فیلم باعث شده است تا تکان‌دهنده‌تر شود.


8. یک زن شگفت‌انگیز – A FANTASTIC WOMAN – 2017

فیلم “یک زن شگفت‌انگیز” (A FANTASTIC WOMAN) با یکی از بهترین بازی‌های اصلی در سال ۲۰۱۷ توسط “دانیلا وگا” (Daniela Vega)، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای کوئیر به شمار می‌آید. این اثر “سباستین للیو” (Sebastian Lelio) که یک داستان لطیف در جستجویی درونی است، در مورد نیازی اساسی است که شکاف بین جهل و درک را کمی کمتر می‌کند. این فیلم اساساً در مورد جدالی است که قهرمان آن در وضعیت روحی غمگین باید با آن روبرو شود و درنهایت چیزی که او را پابرجا نگه می‌دارد عشق است.

“یک زن شگفت‌انگیز” که برنده بهترین فیلم خارجی زبان در نودمین دوره جوایز اسکار هم هست، بخشی از سه‌گانه غیررسمی “للیو” در مورد زنان است که شامل “گلوریا” (Gloria)  و “نافرمانی” (Disobedience) نیز می‌شود. این حقیقت که جایزه اسکار این فیلم توسط فعالان شیلیایی LGBTQ مورداستفاده قرار گرفت و متعاقباً منجر به تصویب قوانین ترا جنسیتی در شیلی شد، فیلم را بیش‌ازپیش ضروری و مهم می‌کند.


7. کفرناحوم – CAPERNAUM – 2018

درام لبنانی “کفرناحوم” (CAPERNAUM) محصول سال 2018، درباره پسربچه‌ای است که در دنیایی ناعادلانه سرگردان است. این فیلم به کارگردانی “نادین لبکی” (Nadine Labaki) به‌صورت فلاش‌بک و گذشته نمایی روایت می‌شود و زندگی زین، برخورد تصادفی او با راحیل (مهاجری اتیوپیایی) و تلاش خالصانه او برای شکایت از والدینش به دلیل بی‌توجهی به کودک را روایت می‌کند.

این فیلم که برنده جایزه هیئت‌داوران جشنواره فیلم کن شد، در اولین اکران با استقبال گرمی روبه‌رو شد و 15 دقیقه ایستاده مورد تشویق قرار گرفت. دلیل شگفت‌انگیزی این فیلم، محور عاطفی آن است که با رئالیسم مستند مانند کل فیلم ارتقا یافته است. افتخارات این فیلم به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه این فیلم با ورود به پلتفرم‌های VOD بین‌المللی موفقیتی بزرگ پیدا کرد و به پرفروش‌ترین فیلم عربی در تمام دوران تبدیل شد. به همین دلیل یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم محسوب می‌شود.


6. انگل – PARASITE – 2019

“انگل” (PARASITE) به کارگردانی “بونگ جون هو” یک کمدی سیاه دلهره‌آور درباره چالش‌های طبقاتی است که برنده اسکار شد. یک طنز اجتماعی پیچیده که قبل از رهایی از ماجرای فیلم، ذهن شمارا به‌شدت درگیر آن می‌کند. “بونگ جون هو” (Bong Joon-ho) با روایتی در مورد خانواده‌ای که سعی می‌کند با غلبه بر نبرد سرمایه‌داری پابرجا بماند، یک کمدی تراژیک ساخته است.

این فیلم نه‌تنها به‌عنوان اولین فیلم کره‌ای برنده بهترین فیلم بلند بین‌المللی در تاریخ اسکار، بلکه با برنده شدن در جایزه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اصلی، سه جایزه بزرگ را نیز از آن خود کرد. دلیل اینکه “انگل” همه‌پسندتر است را می‌توان موضوع سرگرم‌کننده آن دانست که باوجود زیر متن‌ها و استعاره‌های متعدد، به‌عنوان یک درام هوشمندانه شناخته می‌شود. در این فیلم کسب ثروت به رؤیایی تبدیل می‌شود که مخاطب ترجیح می‌دهد تصوراتش در مورد اخلاقیات قهرمان‌های داستان غلط از آب دربیاید.


5. یورش: رستگاری – THE RAID REDEMPTION – 2011

یک فیلم اکشن بی‌حدومرز و پر از هیجان. فیلمی اکشن و جنایی، شامل هنرهای رزمی اندونزیایی و دارای برخی از ظریف‌ترین و زیباترین مجموعه‌های اکشنی که تابه‌حال در یک فیلم اجراشده است. فیلم اساساً حمله‌ای به یک آپارتمان پر از افراد شرور است. افسر تازه‌کار راما باید با یک تیم 20 نفره این افراد را سرنگون کند. آنچه در ادامه خواهید دید به معنای واقعی کلمه، فراموش‌نشدنی است.


4. هزارتوی پن – PAN’S LABYRINTH – 2006

یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم. یک فیلم فانتزی ترسناک و  اسپانیایی-مکزیکی ساخته “گیرمو دل تورو” (Guillermo del Toro) که از تأثیرات داستانی خود برای پرداختن به مضامین جنگ داخلی در چارچوب یک فیلم ترسناک استفاده می‌کند. این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های این کارگردان و دلیل شهرت بین‌المللی اوست، به موضوعاتی می‌پردازد که در فیلم قبلی‌اش “ستون فقرات شیطان” (Devil’s Backbone) در سال 2001 مطرح کرده بود. این موضوع، فیلم جدید او را به‌نوعی به جانشین اثر قبلی او تبدیل می‌کند.

این فیلم که واقعیت پس از جنگ داخلی را با واقعیتی عرفانی در هم می‌آمیزد، به کشف مضامین نافرمانی و راه‌های موجود و همچنین تعاملات یک موجود عجیب و مرموز و قهرمان فیلم که افلیای ده‌ساله است می‌پردازد.


3. یک دور دیگر – ANOTHER ROUND – 2020

فیلم‌های استاد دانمارکی “توماس وینتربرگ” (Thomas Vinterberg) اکثراً بر اساس یک ایده ساده است که پرسش “چه می‌شد اگر؟” را مطرح می‌کند. برای مثال، اثر قبلی او “کمون” (The Commune) درباره گروهی از افراد همفکر بود که تصمیم می‌گیرند باهم در یک خانه بزرگ که یکی از آن‌ها به ارث برده است زندگی کنند. درست مثل “کمون”، فیلم “یک دور دیگر” (ANOTHER ROUND)  “وینتربرگ”، درباره پیمانی است که گروهی از مردان میان‌سال زمانی که زندگی‌شان به بن‌بست خسته‌کننده‌ای می‌رسد می‌بندند.

آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا روزانه میزان مشخصی الکل به‌صورت مصرف کنند تا در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای خود تغییر ایجاد کنند؛ بنابراین، فیلم “وینتربرگ”، سرخوشی آزادی را که الکل به آن‌ها در عین بحران میان‌سالی می‌بخشد، به تصویر می‌کشد. “یک دور دیگر” با حضور “مس میکلسن” (Mads Mikkelsen) در قالب شخصیتی بی‌نقص، یک‌چیز عجیب‌وغریب است و یک پایان عالی را رقم میزند.


2. بازندگان قهرمان – HEROIC LOSERS – 2019

سرنگونی سرمایه‌داران یکی از ژانرهای موردعلاقه است. به همین دلیل است که حتی فیلم ساده‌ای مانند فیلم “بازندگان قهرمان” (HEROIC LOSERS) که به سبک آرژانتینی است، توجه همه را به خود جلب کرده است. لازم به ذکر است که این فیلم علاوه بر شخصیت‌های متنوع، از آغاز و پایان خوبی هم برخوردار است.

داستان فیلم در جریان بحران اقتصادی آرژانتین و پس‌ازآن اتفاق می‌افتد و در مورد پرلاسی و همسرش لیدیا و همچنین زنبوردارانی است که بخش بزرگی از ثروت خود را به خاطر نقشه‌های شیطانی وکیل مانزی و مدیر شرور بانک آلوارادو از دست می‌دهند. فیلم زمانی تغییر می‌کند که فرمین به همراه دوستان قدیمی با هم متحد می‌شوند تا حقشان را پس بگیرند و در این جریان سرقتی صورت می‌گیرد.


1. دختری با دستبند – THE GIRL WITH A BRACELET – 2019

درامی با لحن تمسخرآمیز در دادگاهی فرانسوی، یک معمای مرموز قتل را موضوع اصلی داستان قرار می‌دهد و یکی از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان آمازون پرایم است. یک دختر شانزده‌ساله متهم به قتل بهترین دوستش است. سؤالات خطرناکی که مطرح می‌شود، بیش از هر چیزی باعث ایجاد فتنه خواهد شد. آیا واقعاً لیز بهترین دوستش را کشته است؟ آیا والدین واقعاً ذات فرزندان خود را به‌خوبی می‌شناسند؟

“استفان دموستیه” (Stéphane Demoustier)، فیلم‌ساز فرانسوی، با بازسازی درام آرژانتینی، “متهم” (The Accused)، فیلم اصلی ملودراماتیک را با نگاهی فراتر از رازی که داستان را احاطه کرده پیش می‌برد و نتیجه آن فیلمی جذاب است که به موضوعات پیچیده و سخت می‌پردازد و درعین‌حال مرز روشنی بین قضاوت و عدالت ترسیم می‌کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم