10 فیلم که فیلمبرداری آنها را خود کارگردان انجام داده‌است

در حالی که کارگردان اغلب مهمترین فرد در مجموعه فیلم است، شخص دیگری وجود دارد که هر کارگردانی را خوب جلوه می‌دهد. این فیلمبردار است که به عنوان مدیر فیلمبرداری نیز شناخته می‌شود. این شخص کسی است که دوربین را کنترل می‌کند، از درست بودن نورها اطمینان پیدا کرده و فیلم را بر اساس دستورات کارگردان فیلمبرداری می‌کند.

با این حال، فیلم‌هایی بوده‌اند که کارگردان ترجیح می‌دهد یک فیلمبردار را دور بزند و همه کارها را خودش انجام دهد. در برخی موارد، این یک فیلمبردار سابق بود که فرصت ساخت فیلم خود را پیدا می‌کرد و در مواردی دیگر، کارگردانی با تجربه بود که فقط می‌خواست در ساخت فیلم خود رویه بیشتری داشته باشد.

ما در این مقاله به معرفی 10 فیلم که فیلمبرداری آنها را خود کارگردان انجام داده‌است پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. ارتش مردگان – 2021 – Army Of The Dead – زک اسنایدر

زک اسنایدر زمانی که شروع به احیای فیلم‌های ابرقهرمانی دی‌سی کرد، برخی از بزرگترین فیلم‌های هالیوود را ساخته بود. وقتی اسنایدر DCEU را ترک کرد، مستقیماً برای نتفلیکس با فیلم زامبی اکشن ارتش مردگان میان طرفداران هیاهویی به‌پا کرد.

اسنایدر تصمیم گرفت فیلمبردار خودش برای این فیلم باشد. این هم همه‌چیز نبود، زیرا اسنایدر به‌عنوان فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم نیز فهرست شده بود و نشان می‌داد که او می‌تواند همه کارها را انجام دهد. این اولین باری بود که اسنایدر در چهار مقام اصلی برای یکی از فیلم‌هایش کار می‌کرد.


9. شهر گناه – 2005 – Sin City – رابرت رودریگز

رابرت رودریگز از زمانی که کار خود را شروع کرد همیشه یک کارگردان همه‌کاره بوده است. او زمانی که استودیوی پست پروداکشن خود را در خانه‌اش ساخت و آن را در تمام دی‌وی‌دی‌های منتشر شده‌اش به نمایش گذاشت، این موضوع را به نهایت رساند.

نمونه خوبی از سبک فیلمسازی تک نفره رودریگز با شهر گناه آمد که او کارگردان و فیلمبردار آن بود. او همچنین همه آن را جلوی یک صفحه سبز گرفت و افکت‌های پس از تولید را نیز خودش انجام داد.


8. سوینگرز – 1996 – Swingers – داگ لیمان

داگ لیمان با فیلم‌هایی مانند هویت بورن و لبه فردا به یک کارگردان بزرگ هالیوود تبدیل شده است. قبل از این، او خود را با اکران فیلم‌های مستقل ثابت کرد که از سوینگرز شروع شد.

لیمان نه تنها به‌عنوان کارگردان و فیلمبردار در آن فیلم شکست‌خورده خدمت کرد، بلکه برای فیلم Fair Game در سال 2010 پشت دوربین بازگشت. لیمان در تمام فیلم‌های پرهزینه‌اش از یک فیلمبردار استفاده می‌کرد.


7. رما – 2018 – Roma – آلفونسو کوارون

بیشتر فیلم‌های آلفونسو کوارون را امانوئل لوبزکی فیلمبرداری کرده‌ که سه جایزه اسکار از جمله برای فیلم گرانش به دست آورده است. با این حال، کوارون در سال 2018 زمانی که فیلم رما را کارگردانی کرد، می‌خواست چیزی کوچک و شخصی بسازد.

کوارون که در فیلم‌های کوتاه اولیه خود به‌عنوان فیلمبردار کار می‌کرد، برای فیلم رما به این نقش بازگشت. این فیلم موفقیت بزرگی بود و 10 نامزدی اسکار را از آن خود کرد و کوارون برنده بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری شد.


6. ضد مرگ – 2007 – Death Proof – کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو همیشه بیشتر به‌خاطر فیلمنامه‌نویسی‌اش شناخته شده‌است، اما او همچنین چشم خوبی دارد و برخی از بهترین فیلم‌های سه دهه اخیر را کارگردانی کرده است. تارانتینو با برخی از بهترین فیلمبرداران جهان از جمله آندری سکولا، گیرمو ناوارو و رابرت ریچاردسون کار کرده‌است.

زمانی که زمان ساخت گریندهاوس با رابرت رودریگز فرا رسید، تارانتینو تصمیم گرفت برای اولین بار در فیلم ضد مرگ به عنوان فیلمبردار خودش کار کند. او پس از آن به همکاری با سینماگران برای فیلم‌هایش بازگشت.


5. رشته خیال – 2017 – Phantom Thread – پل توماس اندرسن

پل توماس اندرسن برای پنج فیلم اولش با همین فیلمبردار کار کرد و رابرت السویت برای فیلم خون به‌پا خواهد شد برنده اسکار شد. با این حال، اندرسن تصمیم گرفت پشت دوربین برود و فیلم 2017 خود، رشته خیال را به تصویر بکشد.

این فیلم از نظر منتقدان موفقیت‌آمیز بود و اندرسن نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد، اما نه برای کارش به عنوان فیلمبردار. اندرسن برای فیلم جدیدش، Licorice Pizza، با مایکل باومن در مقام فیلمبردار همکاری کرده‌است.


4. امپراتوی درون – 2006 – Inland Empire – دیوید لینچ

در حالی که دیوید لینچ از یک فیلمبردار حرفه‌ای برای اکثر فیلم های اصلی خود استفاده کرده است، با قرار گرفتن در پشت دوربین خود غریبه نیست. لینچ 14 فیلم کوتاه را خارج از فیلم‌های بلند اصلی خود کارگردانی کرده و در همه آنها به عنوان فیلمبردار کار کرده است. لینچ همچنین در فیلم امپراتوری درون خود در سال 2006 به‌عنوان فیلمبردار کار کرد که نگارش و تدوین آن را نیز خودش انجام داد.


3. یازده یار اوشن – 2001 – Ocean’s Eleven – استیون سودربرگ

یازده یار اوشن زمانی که اکران شد فیلم بزرگی بود و یک فیلم پرفروش بود که چندین دنباله داشت. با این حال، این فیلم مانند یک فیلم معمولی هالیوود فیلمبرداری نشد زیرا کارگردان آن، استیون سودربرگ، یک فیلمساز معمولی هالیوود نیست.

سودربرگ یک فیلمساز مستقل است که می‌تواند فیلم‌های بزرگ بسازد و تقریباً همیشه به‌عنوان فیلمبردار خودش کار می‌کند. او در اکثر فیلم‌هایش، از جمله یازده یار اوشن، به عنوان کارگردان و فیلمبردار کار کرده است.


2. تاریخ مجهول آمریکا – 1998 – American History X – تونی کی

تونی کی اولین کارگردانی خود را در سال 1998 انجام داد و از آن زمان تنها یک فیلم روایی ساخته‌است. قبل از فیلم تاریخ مجهول آمریکا، کی در زمینه تبلیغ تلویزیونی و کارگردان موزیک ویدیو کار می‌کرد. او توانست به‌عنوان فیلمبردار و همچنین کارگردان فیلم، شغلی را به دست آورد.

با این حال، همه چیز خوب پیش نرفت. در برخی از حقایق پشت‌صحنه تاریخ مجهول آمریکا، کی تقریباً زمانی که ادوارد نورتون خواستار تغییر فیلمنامه شد، کنار رفت و پس از اکران فیلم آن را انکار کرد.


1. رنگ سرچشمه – 2013 – Upstream Color – شین کاروث

شین کاروث با فیلم علمی-تخیلی خود با موضوع سفر در زمان نشان داد که چقدر به عنوان کارگردان با استعداد است. نه سال بعد، او با یک فیلم علمی-تخیلی دیگر یعنی رنگ سرچشمه بازگشت. این فیلم به بهترین وجه به عنوان یک فیلم هنری توصیف می‌شود و کاروث برای این فیلم یکی از بهترین‌ها بود.

کاروث به عنوان کارگردان، فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، آهنگساز موسیقی، تهیه‌کننده و بازیگر اصلی کار می‌کرد. نتیجه یک فیلم مورد تحسین منتقدان بود که در رات تومیتوز با 86 درصد تایید شده بود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم