فیلم “تیک، تیک… بوم!” (Tick, Tick… Boom!) و بهترین فیلم‌های مشابه

در فیلم موزیکال بیوگرافی “تیک، تیک… بوم!”، “لین مانوئل میراندا” (Lin-Manuel Miranda)، نمایشنامه نویس و کارگردان برنده جایزه پولیتزر، نگاهی دلسوزانه به زندگی یکی دیگر از هنرمندان پولیتزر، “جاناتان لارسون” (Jonathan Larson)، دارد. این فیلم که بر اساس مونولوگ موزیکال راک نیمه اتوبیوگرافیک برادوی با همین نام اثر “لارسون” است، زندگی هنرمند را در مسیر عشق، مرگ، حرفه و نوآوری روایت می­کند.

“اندرو گارفیلد” (Andrew Garfield) در نقش هنرمندی غیرعادی یک بازی مرکزی پر افت و خیز ارائه می‌دهد ، درحالیکه گروهی از بازیگران ستاره در نقش­های مختلف او را همراهی می­کنند. اگر به دنبال شاهکارهای بصری مشابه فیلم “تیک، تیک… بوم!” هستید که مرز های بین تئاتر و سینما را محو می­کنند و حتی با خلاقیتشان شما را به وجد می­آورند می­گردید، ما پیشنهاداتی برایتان داریم. با پروشات همراه باشید.


7. دبیرستان موزیکال – High School Musical – 2006

“دبیرستان موزیکال” به نویسندگی “پیتر بارسوچینی” (Peter Barsocchini) و به کارگردانی “کنی اورتگا” (Kenny Ortega) یک فیلم عاشقانه-کمدی دبیرستانی موزیکال است که وظیفه دارد شما را وادار کند که دوران اوج لایو اکشن دیزنی را دوباره مرور کنید. داستان فیلم، که ممکن است اقتباسی آزاد از “رومئو و ژولیت” باشد یا نباشد، حول محور دو دانش­آمور دبیرستانی قطب مخالف می­چرخد که تصمیم می­گیرند در نمایش موسیقی سالانه مدرسه شرکت کنند.

آنها با استعداد خوانندگی که از هر وجب بدنشان بیرون می­زند، چالش­هایی برای نخبگان مدرسه ایجاد می­کنند. “ونسا هاجنز” (Vanessa Hudgens) در مقابل “زک افرون” (Zac Efron) عملکردی درخشان ارائه می­دهد. اگر بازی “هاجنز” در “تیک، تیک… بوم!” توجه شما را به خود جلب کرده ­است، شما باید مسیر این بازیگر به سوی ستاره شدن را بررسی کنید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌ها درباره رئیس جمهور ایالات متحده که باید تماشا کنید


6. نیویورک، جز به کل – Synecdoche, New York – 2008

برای یک هنرمند، هنر مهم­تر از زندگی، و مانند یک وسواس است. “چارلی کافمن” (Charlie Kaufman) نویسنده و کارگردان ” نیویورک، جز به کل” ، در اولین تجربه کارگردانی­اش یک فیلم درام روانشناختی متحیرکننده را ارائه می­دهد. داستان کارگردان تئاتر خیالی به نام “کادن کوتارد” (فیلیپ سیمورهافمن (Philip Seymour Hoffman)  با جذابیت همه جانبه­اش در این نقش ظاهر می­شود.) را دنبال می­کند که برای خلق حماسی­ترین شاهکار تئاتری خودش را به هر دری می­زند. با این حال، او بطور فزاینده­ای در زندگی خود احساس غریبگی می­کند.

پس از دریافت یک کمک هزینه بزرگ، کوتارد تلاش می­کند شاهکاری دراماتیک بنویسد که زندگی و شهرش را نشان می­دهد. بینایی­اش رو به توهم می­رود و دنیای او از کنترل خارج می­شود. اگر فیلم “تیک، تیک… بوم!” شما را در مورد موانع فرایند هنری شگفت زده کرده­است، این اثر هنری پسامدرن پیام را منتقل خواهد کرد.


5. بینوایان – Les misérables – 2012

“بینوایان” به کارگردانی “تام هوپر” (Tom Hooper) یک فیلم درام موزیکال حماسی اقتباسی از رمان کلاسیک “ویکتور هوگو” است. این فیلم ساختار و متن موسیقی خود را از موسیقی فرانسوی اثر “آلین بوبیل” (Alain Boublil) و “کلود میشل شونبرگ” (Claude-Michel Schönberg) وام گرفته است. داستان به دنبال آزادی مشروط “ژان والژان” است که در پس­زمینه سیاسی فرانسه درحالیکه توسط پلیسی بی‌رحم به نام “ژاور” تعقیب می‌شود، ، ناخواسته دختر یک کارگر کارخانه را تحت مراقبت خود می­گیرد.

اگر این برای متقاعد کردنتان کافی نیست، گروهی از ستارگان این فیلم شامل “هیو جکمن” (Hugh Jackman) ، “راسل کرو” (Russell Crowe) ، “ان هتوی” (Anne Hathaway) ، “آماندا سایفرد” (Amanda Seyfried) و “هلنا بونهام کارتر” (Helena Bonham Carter) مطمئنا علاقه شما را به این اقتباس پرشور از یک کلاسیک جاودانه برمی­انگیزد. اگر “تیک، تیک… بوم!” شما را متوجه کرده است که ساختن فیلمی موزیکال چقدر دشوار است، این فیلم حماسی با ارزشمندی خود شما را خیره خواهد کرد.


4. علم خواب – The Science of Sleep – 2006

“میشل گوندری” (Michel Gondry) کارگردان فرانسوی با سبک داستان سرایی و رویکرد بصری خاص خود شناخته می­شود که این موضوع در سومین فیلم او “علم خواب” برجسته­تر می­شود. داستان این کمدی فانتزی حول محور مرد جوانی می­چرخد که از سردرگمی وجود در دنیای رویاهای شفاف خود آرامش می­‌یابد.

او با یک همسایه جذاب آشنا می­شود و به او علاقه پیدا می­کند. اما خیال پردازی ها و رویاهای فانتزی­اش رابطه آن دو را به خطر می­اندازد. مثل فیلم “تیک، تیک… بوم!” طراحی صحنه نقشی حیاتی در این فیلم ایفا می­کند. اگر علاقمند بودید به اینکه چگونه “تیک، تیک… بوم!” با مضامین در هم تنیده واقعیت و رویا مقابله ­می­کند، باید این فیلم را به لیست تماشای خود اضافه کنید.

همچنین بخوانید: بهترین اجراهای کریستین بیل (CHRISTIAN BALE) که باید تماشا کنید


3. داگویل – Dogville – 2003

“لارس فون تریه” (Lars Von Trier) بنیانگذار “دگما 95” (Dogme 95) در زمان خود کارگردان بسیار مرموزی باقی می­ماند. درام تجربی “داگویل” بار دیگر نبوغ این کارگردان دانمارکی که با به چالش کشیدن و زیر و رو کردن مرز های هنری شناخته می­شود را ثابت می­کند. داستان به طور کامل در صحنه ای خالی اتفاق می­افتد و شباهت هایی به تئاتر دارد.

زنی مرموز به نام “گریس” ظاهرا برای فرار از دست گروهی از جنایتکاران در شهر “داگویل” پناه می­گیرد. مردم از پناه دادن به او خوشحال هستند؛ اما با جلو رفتن داستان چهره واقعی و حیوانی آنها آشکار می­شود. و در نهایت، یک پایان که مغز را به بازی می­گیرد و تاثیر خود را روی مخاطب می­گذارد. “نیکول کیدمن” (Nicole Kidman) در این نقش پست و ترسناک به خوبی می­درخشد و با رویکردی ساده گرا، در عین تشدید داستان سرایی، سیر تحرکات فیلم را کاهش می­دهد. به بعد از دیدن فیلم”تیک، تیک… بوم!” ممکن است مشتاق دیدن نمونه دیگری باشید که ویژگی­های تئاتری و سینمایی را به طور یکپارچه ترکیب می­کند. در این صورت­، این فیلم در عین ضرب­آهنگ آهسته­اش شما را بیدار نگه می­دارد.


2. سیتا بلوز می­خواند – Sita Sings The Blues – 2008

کارگردان “نینا پیلی” (Nina Paley) در فیلم انیمیشنی موزیکال رمانتیک کمدی-درام “سیتا بلوز می­خواند” به این حماسه داستانی تغییر شکلی از جنس موسیقی بلوز می­بخشد. داستان که براساس تاریخچه حماسه هندی “رامایانا” ساخته شده است، زندگی سیتا در تبعید را شرح می­­دهد. سیتا الهه‌ای باستانی و زنی است که با موجودیت جهانی در سیاتل امروزی دست و پنجه نرم می­کند.

این فیلم با موسیقی جذاب، فیلمنامه­ای خنده دار و طیف وسیعی از سبک های انیمیشنی، و جذابیت فمینیستی متمایز، هر امکانی را برای جذب مخاطب در اختیار دارد. اگر به دنبال چند فیلم موزیکال غیرعادی و تجربی دیگر مانند فیلم “تیک، تیک… بوم!” هستید، این فیلم احتمالا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.


1. در هایتس – In The Heights – 2021

“جان ام. چو” (Jon M. Chu) کارگردان در درام موزیکال “در هایتس” ، موزیکال برادوی برنده جایزه گرمی، ساخت “کیارا آلگریا هودس” (Quiara Alegria Hudes) و ” لین مانوئل میراندا” را به اقتباس می­گیرد. داستان این فیلم در محله واشنگتن هایتس در منهتن بالا رخ می­دهد و زندگی فرهنگ اسپانیایی و لاتین منطقه را جشن می­گیرد.

این فیلم موزیکال جاز و تجربی مانند رویای تب آلود در یک روز آفتابی، لذت و هیجان زندگی را آشکار می‌کند. “تیک، تیک… بوم!”  اولین آهنگسازی “لین مانوئل میراندا” برای یک فیلم است و اگر به دنبال شنیدن کارهای بیشتری از این نابغه هستید، “در هایتس” موسیقی به معنای واقعی کلمه را به گوش شما خواهد رساند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سینما درباره برنامه‌نویسان کامپیوتر (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم