بهترین فیلم‌ها درباره رئیس جمهور ایالات متحده که باید تماشا کنید

رئیس جمهورهای سینمایی همیشه جالب هستند. حالا چه شاهد شجاعت‌ها و دلیری‌های “هریسون فورد” (Harrison Ford) در فیلم “ایر فورس وان” (Air Force One) باشیم و چه بخواهیم با “بیل مری” (Bill Murray) عجیب و غریب در نقش “فرانکین دلانو روزولت” (FDR) در فیلم “هاید پارک در هادسون” (Hyde Park in Hudson) همراه شویم. زمانی که یک رئیس جمهور آمریکا قهرمان داستان باشد، همه چیز بسیار دشوار می‌شود، زیرا در این صورت مدیریت دنیای واقعی ممکن است سخت‌ترین کار دنیا باشد. اما قطعاً بازی در نقش یک رئیس جمهور در جلوی دوربین از این هم سخت‌تر است. اما بهترین فیلم ریاست جمهوری که تاکنون ساخته شده است، کدام است؟ و آیا یک رئیس جمهور با پشتوانه تاریخی در نقش یک قهرمان داستان موفق‌تر است یا یک رئیس جمهور خیالی؟ ما در اینجا قصد داریم در مورد بهترین فیلم ها درباره رئیس جمهور ایالات متحده، صحبت کنیم. قطعاً آشنایی با این فیلم‌ها خالی از لطف نیست، پس با پروشات همراه باشید.


10. لینکلن – Lincoln – 2012

“تونی کوشنر” (Tony Kushner) فیلمنامه این فیلم برنده اسکار را براساس برداشتی آزاد از کتاب بیوگرافی “تیم رقبا، نابغه سیاسی آبراهام لینکلن” (Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln) نوشته “دوریس کرنس گودوین” روزنامه‌نگار، ساخته است. این فیلم داستان 4 ماه آخر زندگی “لینکلن” را روایت می‌کند. این چند ماه از سرنوشت سازترین ماه‌های حیات سیاسی او هستند و داستان این فیلم نشان دهنده تلاش او برای لغو برده‌داری، تحت متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده (Thirteenth Amendment) است.

این فیلم “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) یکی از جذاب‌ترین درام‌های تاریخی قرن حاضر محسوب می‌شود. یکی از دلایل منحصر به فرد بودن فیلم “لینکلن” بازی خارق‌العاده “دنیل دی-لوئیس” (Daniel Day-Lewis) است که برای او یک اسکار هم به همراه داشت.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم و سریال برتر با حضور اندرو لینکلن (Andrew Lincoln)


9. همه مردان رئیس جمهور – All The President’s Men – 1976

این درام سیاسی براساس کتابی به همین نام نوشته “کارل برنستین” (Carl Bernstein) ساخته شده است. این فیلم روایت‌گر تلاش‌های ژورنالیستی خود “برنستین” (با بازی “رابرت ردفورد” (Robert Redford)) است و کارهایی را به تصویر می‌کشد که او و “باب وودوارد” (با بازی “داستین هافمن” (Dustin Hoffman)) خبرنگار روزنامه “واشنگتن پست” برای افشای “رسوایی واترگیت” (Watergate Scandal) انجام می‌دهند. این امر سرانجام منجر به استعفای “ریچارد نیکسون” (Richard Nixon) شد و یکی از برجسته‌ترین لحظات سیاسی آمریکا را رقم زد. این فیلم مانند یک فیلم جنایی سیاسی، طراحی شده بود و در واقع یکی از جاوادانه‌ترین فیلم‌هایی است که تاکنون ساخته شده‌ است. زیرا نشان دهنده روایتی بی‌طرفانه و مستدل از قدرت مطبوعات آزاد است. یکی از بهترین فیلم‌ها درباره رئیس جمهور ایالات متحده که باید تماشا کنید.


8. فراست/نیکسون – Frost/Nixon – 2008

این درام سیاسی “ران هاوارد” (Ron Howard) هیاهویی باورنکردنی در اسکار راه انداخت و نامزد دریافت 5 جایزه در رشته‌های اصلی شد. این فیلم البته با درام دهه 90 “الیور استون” با نام “نیکسون” (Nixon) مقایسه شده است. البته می‌توان گفت که این فیلم در به تصویر کشیدن “نیکسون” به عنوان یک رهبر ناقص، بسیار بهتر از آن عمل کرده است. اما رویکرد “هاوارد” در این فیلم بسیار متفاوت از “استون” بوده است، زیرا او سعی کرده شدیداً بر روی تفاوت‌های فرهنگی بین “فراست” (British Frost) بریتانیایی و “پرزیدنت نیکسون” متمرکز شود. تصویر “فرانک لانگلا” (Frank Langella) از “نیکسون” شدیداً مورد تحسین تماشاچیان قرار گرفت و منتقدان بازی او در این فیلم را یکی از بهترین بازی‌های قرن معرفی کردند.


7. هاید پارک در هادسون – Hyde Park in Hudson – 2012

این فیلم کمدی درام تاریخی به کارگردانی “راجر میشل” (Roger Michell) و “ناتینگ هیل” (Notting Hill) هنوز هم یکی از جالب‌ترین فیلم‌های زندگی نامه‌ای است که به زندگی “فرانکین دلانو روزولت” (FDR) پرداخته‌اند. فیلم نامه فیلم برداشتی آزاد از نوشته‌های “مارگارت ساکلی” (Daisy Suckley) دختر عموی “فرانکین دلانو روزولت” است و رابطه بین دو عموزاده را به شیوه‌ای داستانی به تصویر می‌کشد و آنها را عاشق هم نشان می‌دهد. “لورا لینی” (Laura Linny) ستاره سریال “اوزارک” (Ozark) نقش “مارگارت” و “بیل مری” (Bill Murray) نقش “پرزیدنت روزولت” را بازی می‌کند. “پرزیدنت روزولت” در این فیلم میزبان “پادشاه و ملکه انگلستان” است و قصد دارد موقعیت خود را به عنوان رهبر زمان جنگ در طول جنگ جهانی دوم، تثبیت کند.


6. دبلیو – W – 2008

فیلم “دبلیو” حاصل تلاش‌های قابل توجه “الیور استون” (Oliver Stone) در به تصویر کشیدن میراث واقعی “جرج دابلیو بوش” (George W Bush) با بازی “جاش برولین” (Josh Brolin) ستاره فیلم “انتقام جویان” (Avengers) است. “دبلیو” سومین فیلم از سه گانه ریاست جمهوری “استون” بود که با فیلم “جی‌کی‌اف” (JFK) شروع شد و با “نیکسون” خاتمه پیدا کرد.  این فیلم داستان بزرگ شدن «بوش تگزاسی» تحت سایه پدرش که نماینده کنگره است را به تصویر می‌کشد و روایت‌گر تلاش او برای یافتن جایگاه خود در جهان است. «دبلیو» سعی می‌کند سفر پر فراز و نشیب «بوش» را به عنوان رئیس جمهور در دوره‌ای که به طرزی باورنکردنی برای سیاست آمریکا دشوار و ناپایدار بود، به تصویر بکشد. بنابراین یکی از بهترین فیلم‌ها درباره رئیس جمهور ایالات متحده است.

همچنین بخوانید: فیلم‌های موج نوی سینمای چکسلواکی که باید تماشا کنید و لذت ببرید


5. قدرت مطلق – Absolute Power – 1997

این فیلم داستانی اکشن سیاسی آمریکایی در سال 1997 توسط “کلینت ایستوود” (Clint Eastwood) کارگردانی شده است. فیلم “قدرت مطلق” روایت‌گر داستان یک دزد باتجربه جواهرات است که در آخرین کار خود شاهد قتل یک زن توسط ماموران “سرویس مخفی” (Secret Service) در خانه یک میلیاردر است. در ضمن او شاهد برخی دیگر از روایت‌های تکان‌دهنده در مورد رئیس جمهور ایالات متحده است.

“ویلیام گلدمن” (William Goldman) فیلمنامه این فیلم را براساس رمانی از “دیوید بالداچی” (David Baldacci) با همین نام و فیلمی که در “جشنواره فیلم کن” (Cannes Film Festival) در سال 1997 به نمایش درآمده، ساخته است. اگر چه این فیلم به اتفاق آرا به عنوان یک فیلم داستانی با ریتمی مناسب ارزیابی شد، اما داستان آن کاملاً نفرت‌انگیز بوده و درگیر شدن با آن دشوار است.


4. رنگ‌های اصلی – Primary Colors – 1998

فکر نمی‌کنیم تا قبل از این فیلم، کسی توانسته باشد “جان تراولتا” (John Travolta) را به عنوان رئیس جمهور “کلینتون” (Clintonian) مجسم کند. اما او توانست با بازی تحسین برانگیز خود در این کمدی که براساس رمان “clef ” نوشته “بیل کلاین” (Bill Klein) ستون نویس و مفسر سیاسی نوشته است، منتقدان را بهت زده کند.

فیلم “رنگ‌های اصلی” اولین کمپین ریاست جمهوری “جک استانتون” فرماندار آرکانزاس را از نگاه “هنری برتون” (Henry Burton) (با بازی “ادرین لستر” (Adrian Lester)) دنبال می‌کند که برای پیوستن به کمپین “استانتون” انتخاب شده است. در ضمن در این فیلم “اما تامپسون” (Emma Thompson) با الهام از شخصیت “هیلاری کلینتون” (Hilary Clinton) در نقش “سوزان” (Susan) همسر جاه‌طلب “استانتون” ظاهر می‌شود. “بیلی باب نورنتون” (illy Bob Thornton) هم در نقش “ریچارد جمونز” (Richard Jemmons) مشاور سیاسی “استانتون” نقش آفرینی می‌کنند.


3. رئیس جمهور آمریکا – The American President – 1995

این فیلم کمدی رمانتیک به کارگردانی “راب راینر” (Rob Reiner) توسط “آرون سورکین” (Aaron Sorkin) نوشته شده است و “مایکل داگلاس” (Aaron Sorkin) را در نقش رئیس جمهور “اندرو شپرد” (Andrew Shepherd) به تصویر می‌کشد. او که بیوه است تصمیم می‌گیرد در طول سالی که به انتخاب مجددش به عنوان رئیس جمهور باقی مانده است رابطه‌ای عاشقانه با یک لابی‌گر زیست محیطی با نام “سیدنی” (Sydney) با بازی “آنت بنینگ” (Annette Bening) برقرار کند.

این فیلم در عین اینکه یک سفر دلگرم کننده و هوشمندانه است، کاملاً واقع‌گرا است. زیرا لحظات متعدد تند و تلخی در این فیلم وجود دارد که نشان دهنده واقعیت‌های محض درباره رفتارهای عمومی و رسانه‌ای رهبران محبوب است. در ضمن فیلمنامه این فیلم از چندین جنبه از سریال خط‌شکن سیاسی “سورکین” (Sorkin) با نام “بال غربی” (The West Wing) الهام گرفته است.


2. ایر فورس وان – Air Force One – 1997

خیلی کم پیش می‌آید که یک رئیس جمهور مانند “بتمن” (Batman) بر روی صفحه سینما ظاهر شود. اما “فورد هریسون” در نقش رئیس جمهور “جیمز مارشال” (James Marshall) این مسئولیت را برعهده گرفت. “فورد” در نقش رئیس جمهور و کهنه سرباز سابق، سعی می‌کند هواپیمای ریاست جمهوری را از یک شام دیپلماتیک در مسکو، سالم به ایالات متحده برگرداند. زیرا هواپیما توسط 6 تروریست Kazhakhi که خود را به جای روزنامه‌نگار جا زده‌اند، دزدیده می‌شود.

این فیلم به شدت تلاش می‌کند خط سیر داستانی یک داستان واقع‌گرا را حفظ کند و می‌توان گفت که تا حد زیادی موفق شده است. زیرا داستان فیلم بیش از حد خسته کننده نیست و توانسته نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. قطعاً “مارشال فورد”یکی از بهترین روسای جمهور هالیوود بود و این فیلم هم یکی از بهترین فیلم‌ها درباره رئیس جمهور ایالات متحده است.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


1. تیری در تاریکی – Long Shot – 2019

فیلم‌های کمدی رمانتیک رئیس جمهوری همیشه محبوب هستند. اما اگر آنقدر بی‌پروا باشند که یک رئیس جمهور بی‌باک را نشان دهند که دل به دریا زده و به آسانی با یک روزنامه‌نگار ارتباط برقرار می‌کند، حتی بیش از پیش توجهات را به سمت خود جلب می‌کنند.

در این فیلم ستاره‌‌ای مانند “شارلیز ترون” (Charlize Theron) در نقش “شارلوت” وزیر امور خارجه ایالات متحده بازی می‌کند که قصد دارد نامزد ریاست جمهوری شود. او در یک مراسم خیریه با “فرد” با بازی “ست روگن” (Seth Rogan) آشنا می‌شود، “فرد” روزنامه‌نگاری است که قبلا در کودکی دوست “شارلوت” بوده است. “شارلوت” و “فرد” بعد از مدتی آشکارا دلباخته یکدیگر می‌شوند، به گونه‌ای که “شارلوت” او را به عنوان نویسنده سخنرانی‌های خود استخدام کند و اینجاست که داستان جالب می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم