ویژگی‌های رایج انیمه که تازه‌واردان دنیای انیمه باید بلد باشند

عده‌ای از تماشاگران فقط سرگرم تماشای انیمه می‌شوند و به چند و چون و جزئیات آن توجه نمی‌کنند. اما عده دیگری به همه جزئیات توجه می‌کنند و دوست دارند از همه ماجرا سردربیاورند. شاید شما جز این دسته باشید. یا شاید با یک اوتاکو صحبت کرده‌اید و از حرف‌هایش سردرنیاورده اید. یا شاید هم برای اولین بار یک انیمه را تماشا کرده‌اید و سؤالات زیادی در ذهنتان ایجاد شده است. آیا نمی‌توانید از دنیای انیمه سردربیاورید؟ در اینجا می‌خواهیم ویژگی‌های رایج انیمه را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. ژانر

انیمه هم مثل سریال و تلویزیون ژانرهای مختلف دارد. شونن، شوجو، یوری و برش زندگی از ژانرهای معروف انیمه هستند. ژانر عاشقانه، فانتزی و رازآلود که سینما را هم شامل می‌شود در دنیای انیمه هم وجود دارد. ژانر شونن و شوجو نقطه مقابل هم هستند. انیمه شونن مخصوص پسران نوجوان است و انیمه شوجو مخصوص دختران نوجوان. ژانر یوری عناصر جنسی دارد. ژانر برش زندگی هم بیشتر بر پایه شخصیت پردازی است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین کارگردان‌های معاصر ژانر وحشت


9. ژانرهای فرعی

ژانر انیمه به ژانرهای اصلی محدود نمی‌شود چون کلی زیرشاخه و ژانر فرعی دارد. درست همانطور که یک رمان پادآرمان شهری ژانرهای مختلف را شامل می‌شود. برای مثال، ایسکای ژانر فرعی ژانر فانتزی است. چون شخصیت داستان یا دوباره زنده شده یا به دنیای دیگری می‌رود. مکا هم به ژانر علمی تخیلی نزدیک است. اچی هم به ژانر عاشقانه نزدیک است و عناصر جنسی هم دارد. در حالی که انیمه حارم بیشتر تفریح و خوش گذرانی زنان و مردان را نشان می‌دهد. شونن و شوجو هم زیرمجموعه یوری هستند، اما خب درجه بندی‌شان فرق دارد.


8. کلمات محترمانه رسمی و غیررسمی

در زبان ژاپنی کلماتی که قبل از صدا کردن افراد به کار می‌بریم در دسته رسمی و غیررسمی قرار می‌گیرند. مثلاً ساما برای خدا هم استفاده می‌شود و در دنیای انیمه هم زیاد می‌شنویم. سان برای درجات پایین‌تر و حتی همکارها و آدم‌های معمولی به کار می‌رود. چان برای دوستان و خانواده و بچه‌ها هم استفاده می‌شود. این کلمه معنای “عزیزم” هم دارد.


7. ویژگی‌های ظاهری مشترک

معمولاً حین تماشای انیمه ویژگی‌های ظاهری مشترکی می‌بینید و اوتاکوها هم آن ویژگی‌های ظاهری را تقلید می‌کنند. مثلاً در تصویر بالا شخصیت‌های کوتاه قامت ظاهر بامزه‌ای دارند. یا این که در بعضی صحنه‌ها دوربین زاویه خاصی از شخصیت‌ها را نشان می‌دهد تا آن را برجسته کند. ظاهر شخصیت‌ها از ویژگی‌های رایج انیمه است.


6. نقش‌های مشترک شخصیت‌ها

در دنیای انیمه شخصیت‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را توصیف می‌کند. وقتی یک رهبر موبلوند به صحنه وارد می‌شود فوری متوجه می‌شویم او یک یانکی است. یا بعضی شخصیت‌ها آنقدر خوب هستند که نمی‌توانند حقیقت تلخ زندگی را ببینند. همین ویژگی آن‌ها را به خطر می‌اندازد. معمولاً شخصیت‌های سنسی، سنپای یا کوهای را می‌بینیم. سنسی معلم و سنپای مربی است.

همچنین بخوانید: ترسناک‌ترین شخصیت‌های انیمه که می‌توانند ویلن فیلم‌های ترسناک باشند


 5. شخصیت‌ها

پسوند dere توصیفی برای نوع شخصیت انیمه است که ویژگی‌های خاصی دارد. شخصیت deredere همیشه سرخوش است و شاید فقط چند دقیقه ساکت بنشیند. Kuudere از بیرون سرد و ساکت و از درون دلسوز و مهربان است. yandere در ظاهر شیرین هستند اما اگر کسی پا روی دمشان بگذارند ترسناک می‌شوند. اما معروف‌ترین نوع شخصیت انیمه tsundere است که نمی‌تواند احساساتش را به عزیزانش خوب نشان دهد.


4. ارجاعات فرهنگی

از آنجاییکه انیمه ها ژاپنی هستند بنابراین تعجبی ندارد که فرهنگ ژاپن را در آن ببینیم. یکی از معروف‌ترین ارجاعات فرهنگی لباس‌های کیمونوی ژاپنی است که در فستیوال انیمه دیده می‌شود. در این فستیوال یک ماتسوری میزبان غذاهای رنگارنگ است. یکی دیگر از مضامین معروف انیمه زن برفی است که از داستان‌های عامیانه ژاپنی اقتباس شده است. این زن برفی از حیات انسان تغذیه می‌کند و در افسانه‌ها زیاد به او اشاره شده است.


3. تابوهای عادی

یکی از ویژگی‌های رایج انیمه ها نمایش تابوهاست، به طوری که بیننده را معذب می‌کند. مثلاً تفاوت سنی یا ارتباط‌های خانوادگی با کارهای ممنوعه گره می‌خورد. بین عشاق فاصله سنی بالا دیده می‌شود. شخصیت‌ها فرزند واقعی خانواده نیستند و به همین دلیل چالش‌هایی را پشت سر می‌گذارند.


2. دوجینشی

انیمه طرفداران وفاداری دارد. این طرفداران هم به خاطر علاقه‌شان به مانگا، انیمه یا شخصیت‌ها تقسیم بندی می‌شوند. این موضوع دو واژه canon و fanon را ایجاد کرده است. که canon به محتوای اصلی اشاره دارد و fanon به محتوای طرفداران. بنابراین آثار خودنویس زیادی تولید شده که دوجینشی نامیده می‌شوند. حتی بعضی از این آثار به تصویر کشیده شده‌اند، درست مثل تصویر بالا. در هر صورت این میزان از خلاقیت در طرفداران قابل ستایش است.

همچنین بخوانید: لجبازترین شخصیت‌های انیمه که مسیر والدینشان را دنبال نکردند


1. اصطلاحات انیمه

صنعت انیمه اصطلاحات خاصی دارد که در گفتگوهای معمولی شنیده نمی‌شوند. مثلاً وقتی از انیمه ای که در حال حاضر پخش می‌شود حرف می‌زنند، از اصطلاح simulcasting  استفاده می‌شود. به این معنا که هر هفته یک اپیزود از آن پخش می‌شود. مثلاً انیمه افسانه‌ای “وان پیس” (One Piece) بیشتر از 900 اپیزود دارد و هنوز هم پخش می‌شود. حتی گفته می‌شود در این انیمه فیلر هم وجود دارد. موضوع دیگر درباره انیمه ها زیرنویس دار بودنشان است یا دوبله شدنشان. این موضوع بین طرفداران انیمه موضوع داغی است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. mobin rajabi

    آبان 25, 1400

    دوستانی که مثل من براشون سوال شد که اوتاکو یعنی چی اوتاکو: (به ژاپنی: otaku یا おたく یا オタク یا ヲタク) اصطلاحیه که در زبان ژاپنی به کسی که دیوانه‌وار علاقه‌مند چیزیه گفته میشه، به ویژه در زمینه انیمه و مانگا.

    پاسخ

    • اوتاکو * در پاسخ به mobin rajabi

      آبان 28, 1400

      یجورایی درسته اوتاکو در اصل به کسی که چیزی رو دوست داره و دنبالش میکنه میگن نه دیگه درحد دیوانه بار ولی ساده هم نیست

      پاسخ