بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان تاریخ سینما که باید تماشا کنید و لذت ببرید

یک فیلم تریلر می‌تواند ترسناک، هیجان انگیز یا احساسی باشد. بین این تریلرها فیلم خوب و بد وجود دارد. با این وجود درباره بهترین‌های آن باید بگویم این فیلم‌ها بی اندازه پیچیده و دیدنی هستند. حین تماشای این فیلم‌ها با روح انسانی همراه می‌شویم. بیشتر فیلم‌های اسپانیایی مثل همتای فرانسوی خود کند هستند. در اینجا بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان تاریخ سینما را به شما می‌گوییم. با پروشات همراه باشید.


20. مهمان نامرئی – THE INVISIBLE GUEST – 2016

یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان ساخته “اوریول پائولو” (Oriol Paulo) درباره یک جوان تاجر که در اتاق هتل بیدار می‌شود و خود را در کنار جسد معشوقه‌اش می‌بیند. او برای دفاع از خود یک وکیل کارکشته استخدام می‌کند و آن‌ها برای یافتن حقیقت شب و روز با هم کار می‌کنند. این تریلر کاملاً در ژانرش غرق می‌شود و با وجود تنش‌ها، قهرمان باورنکردنی و روایت پیچیده‌اش شما را تا پایان میخکوب می‌کند. هتل “مهمان نامرئی” ما را به یاد شاهکار “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) یعنی “درخشش” (The Shining – 1980) می‌اندازد. در این فیلم هم شخصیت زن فیلم توسط شوهرش در معرض خطر قرار می‌گیرد. حتی دوست دختر کشته شده مدل موهای شخصیت زن “درخشش” را دارد. نکته جالب فیلم صحنه پایانی آن است که شما را میخکوب می‌کند. نسخه هندی آن هم با نام “بادلا” (Badla – 2019) ساخته شد.


19. چشم در برابر چشم –  EYE FOR AN EYE – 2019

رئیس کارتل بعد از ابتلا به بیماری مرگبار از زندان آزاد می‌شود تا درمان شود. اما خبر ندارد که پرستارش می‌خواهد از او انتقام بگیرد. “پاکو پلاسا” (Paco Plaza) سازنده این تریلر قبلاً فیلم‌های “آرئی‌سی” (REC) و “ورونیکا” (Verónica – 2017) را ساخته بود. فیلم به مضامینی مثل خانواده، خیانت، خشونت و انتقام می‌پردازد. شخصیت‌های آن هم فراموش نشدنی هستند. در واقع نقطه قوت فیلم شخصیت‌هایش هستند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


18. تز – THESIS – 1996

قبل از این که “آلخاندرو آمنابار” (Alejandro Amenábar) با فیلم “دیگران” (The Others – 2001) جهان را غافلگیر کند، این فیلم زندگی نامه‌ای را ساخت که یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی است. شخصیت اصلی فیلم یک نوار ویدیویی پیدا می‌کند که شکنجه و قتل یک دختر گمشده را نشان می‌دهد. او بعداً متوجه می‌شود دختر کشته شده در فیلم از کالج خودشان بود.

با این که با یک فیلم خشن سروکار داریم اما صحنه‌های خشونت آمیز نمی‌بینیم چون کارگردان درباره نمایش خشونت و خونریزی حساس است و از نمایش آن خودداری می‌کند. چون ترجیح می‌دهد با روایت به هدفش برسد. نکته دیگر درباره این کارگردان این است که هرگز بازیگرانش را جدی نمی‌گیرد. همه تمرکز او روی شات هاست نه بازیگرانش. با این وجود در فیلم “دیگران” این طور نبود. چون آن زمان درباره بازیگران کتاب‌های زیادی خواند تا بداند به عنوان فیلمساز چطور از آن‌ها استفاده کند. انحرافات جنسی در فیلم‌های او هم مخاطب را سردرگم می‌کند.


17. جسد – THE BODY – 2012

فیلم دیگری از “اوریول پائولو” که مثل فیلم‌های دیگرش در خارج از اسپانیا بیشتر مورداستقبال قرار گرفتند. ساختار منسجم فیلمنامه و تنشی که شخصیت‌ها با آن مواجه هستند اثر را دیدنی می‌کند. جسد یک زن از سردخانه ربوده می‌شود. همسرش او را کشته تا با دوست دختر جوانش زندگی کند. وقتی همسرش را به اداره پلیس می‌برند از قبر پیام‌هایی دریافت می‌کند. این تریلر هیجان انگیز و کمی قابل پیشبینی است. پائولو از چهره‌هایی مثل “هیچکاک” و “آنری-ژرژ کلوزو” (Henri-Georges Clouzot) الهام گرفت و معتقد است که روایت گویی را از این چهره‌ها یاد گرفت. فیلم چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت. نسخه کره‌ای آن Vanished نام دارد و نسخه غیررسمی آن Game. نقطه قوت فیلم اجرای بازیگران است که به لطف آن‌ها به یک اثر میخکوب کننده تبدیل شده است.


16. آرئی‌سی – REC – 2007

از اول فیلم تنش شروع می‌شود و تا آخر ادامه دارد. آنقدر که حتی یک لحظه هم نمی‌توانید سرتان را بگردانید. آنجلا یک خبرنگار تلویزیونی است که به همراه فیلمبردارش پابلو یک سریال مستند ضبط می‌کنند. آن‌ها بعد از مصاحبه با آتش نشان‌ها به همراه آن‌ها به یک مأموریت می‌روند. کم کم ماجراهای عجیب و غریب شروع می‌شود و تا لحظات آخر ادامه دارد. ظاهراً بازیگران فیلمنامه را دریافت نکرده بودند و تا پایان ضبط نمی‌دانستند چه بر سر شخصیتشان می‌آید. بنابراین در روزهای ضبط اغلب عصبی و مضطرب بودند.

“مانوئلا بلاسکو” (Manuela Velasco) بازیگر نقش این خبرنگار در اسپانیا یک مجری تلویزیونی است و بقیه بازیگران هم ناشناخته هستند و فقط به خاطر مهارتشان انتخاب شده‌اند. بعد از موفقیت فیلم “پروژه جادوگر بلر” (The Blair Witch Project – 1999) تماشاگران شیفته فیلم‌های مستندگونه شدند. “ژاوما بالاغارو” (Jaume Balagueró) و “پاکو پلاسا” (Paco Plaza) با همکاری هم این ژانر را زنده کردند و یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان را ساختند.

همچنین بخوانید: بهترین انیمیشن‌های دهه 2000 که لایق ساخت دنباله بودند


15. ناین کوئینز – NINE QUEENS – 2000

فیلمی کم بودجه ساخته “فابیان بیلینسکی” (Fabián Bielinsky) که در عین نمایش فضایی کوچک پیام جهان شمول دارد. داستان درباره دو کلاهبردار به نام های جوان و مارکوس است که بعد از ملاقات در یک فروشگاه در یک معامله نیم میلیون دلاری همدست می‌شوند. وقتی دروغ و نیرنگ‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود از خودمان می‌پرسیم: “چه کسی دزد نیست؟” این فیلم کمدی به مقوله فریب می‌پردازد و بنابراین نوعی کمدی سیاه است.

کارگردان هرگز دوره بازیگری ندید، بنابراین وقتی می‌خواست بازیگرانش را راهنمای کند مثلاً چنین چیزی می‌گفت: «ببین، این اجرا خوب نیست، اما خب من هم نمی تونم دقیقاً بگم که باید چکار کنی.» آن وقت با همراهی هم کار را پیش می‌بردند. حتی تکنیک‌های ضبط او هم خاص بودند. مثلاً هر جا که می‌توانست دوربین مخفی می‌گذاشت. مثلاً بازیگرانش باید در وسط خیابان تاریک بازی می‌کردند. حتی فیلمبردار هم نمی‌دانست بازیگر کجا کارش را متوقف می‌کند و همه چیز واقعی پیش می‌رفت. نسخه هالیوودی این فیلم “مجرم” (Criminal – 2004) نام دارد. این فیلم یک اثر کلاسیک آرژانتینی است که در 28 قسمت نامزد شد و 21 جایزه برد.


14. کلمات کشنده – KILLING WORDS – 2003

دومین فیلم “لائورا مانیا” (Laura Mañá) که با کمدی رمانتیک فمینیستی‌اش Compassionate Sex کاملاً فرق دارد. چون در این یکی فیلمش اصلاً در حال و هوای عشق نیست. هر کلمه، هر نما و هر واکنش فیلم آنقدر قدرتمند است که شما را با خود همراه می‌کند. رامون همسر سابقش لورا را می‌دزدد تا با او بازی‌های روانی انجام دهد. او یک قاتل سریالی است و زنش را وادار می‌کند که اعتراف کند طی مراحل طلاق دروغ گفته. مرد شروع می‌کند به بازی با زن و آزار او و زن باید در هر مرحله پیروز شود تا زنده بماند.

مرد قبل از تمام کردن کارش دستگیر می‌شود و درباره محل اختفای لورا چیزی بروز نمی‌دهد. وقتی دو مأمور پلیس با او سروکله می زند نقش قربانی و گروگان گیر عوض می‌شود. تا جایی که تماشاگر نمی‌داند طرف کدام را بگیرد. داسان خاص، ریتم پرتنش فیلم و فضای آن بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. “داریو گراندینتی” (Dario Grandinetti) اجرای بی نظیر و اغواکننده‌ای دارد. رفته رفته لایه‌های فیلم کنار می‌رود و حقیقت آن پیش رویمان آشکار می‌شود.


13. یتیم‌خانه – THE ORPHANAGE – 2007

لورا در یتیم خانه بزرگ شده و خاطرات خوب آنجا باعث می‌شود از همسرش بخواهند آنجا را بخرند و از بچه‌های بیمار نگهداری کنند. روزی پسر به سرپرستی گرفته شده‌اش سایمون ناپدید می‌شود. سایمون بیمار است و همه تصور می‌کنند او مرده. لورا هم تصور می‌کند ارواحی می‌بیند که می‌توانند در پیدا کردن پسرش به او کمک کنند. با این که این فیلم را یک اثر ترسناک می‌دانند اما به خاطر نداشتن صحنه‌های ترسناک کلیشه به ژانر تریلر تعلق دارد. کارگردانی “خوان آنتونیو بایونا” (J.A. Bayona) فیلم را به داستانی درباره غم و اندوه تبدیل کرده است.

“سرخیو گ. سانچس” (Sergio G. Sánchez) فیلمنامه را در سال 1996 نوشت و قصد داشت خودش آن را کارگردانی کند، اما هیچ کمپانی اسپانیایی‌ای روی یک کارگردان تازه کار سرمایه گذاری نمی‌کرد. در سال 2004 بایونا را دید و درباره فیلمنامه اش صحبت کرد. بایونا هم تصمیم گرفت آن را بسازد و برای این کار از مربی‌اش “گیرمو دل تورو” (Guillermo del Toro) کمک گرفت. وقتی سانچس به دختر کوچولویی که نقش یتیم نابینا را بازی می‌کرد گفت چه چشم‌های قشنگی دارد، دخترک گفت: «از چشم‌هایم خوشت می‌آید؟ من خودم آنها را انتخاب کرده‌ام.” سانچس نمی‌دانست دخترک وقتی هنوز می‌توانست ببیند چشم مصنوعی را انتخاب کرده. اجراها مینیمال اما متقاعدکننده هستند. این فیلم هنوز بهترین فیلم بایونا و یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی است.


12. پول سوخته – BURNT MONEY – 2001

یک داستان چندلایه درباره پیچیدگی حیات انسان و علاقه او به قدرت، طمع و فساد. با این وجود فیلم در اصل داستان عاشقانه بین دو مرد آسیب دیده است. فیلم براساس داستان واقعی ساخته شده و در آرژانتین سال 1965 جریان دارد. فیلم داستان دو مرد را نشان می‌دهد که عاشق هم می‌شوند و معروف‌ترین سرقت تاریخ جنایی را انجام می‌دهند. آن‌ها بعد از یک نقشه خونین فرار می‌کنند. به زودی پلیس محل اختفای آن‌ها را محاصره می‌کند و آن‌ها باید برای زنده ماندن تلاش کنند.

فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته “ریکاردو پیگلیا” ساخته شده و از داستان واقعی سرقت از بانک بوینس آیرس در سال 1965 الهام گرفت. خیلی‌ها معتقدند فیلم از رمان واقعی‌تر از آب درآمد. چون کارگردان در بسیاری از صحنه‌ها با آزادی عمل تلاش کرد تصویر واقعی‌تری از داستان را نشان بدهد و در مقایسه با داستان تغییراتی ایجاد کرد. به طوری که امضای کارگردان آن “مارسلو پینیرو” (Marcelo Piñeyro) در همه صحنه‌ها دیده می‌شود.

همچنین بخوانید: فیلم‌های موج نوی سینمای چکسلواکی که باید تماشا کنید و لذت ببرید


11. چشمان جولیا – JULIA’S EYES – 2010

این فیلم  از “گی‌یم مورالس” (Guillem Morales) نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان بلکه یک اثر بصری تماشایی است. جولیا در حال تلاش برای حل پرونده مرگ خواهر دوقلویش است که یک بیماری او را کم کم کور می‌کند. فیلمنامه شما را جای جولیا می‌گذارد، و با ترس و تجربه‌اش همراه می‌شوید. همین تعهد به همراه نگه داشتن بیننده فیلم را به تجربه‌ای رضایت بخش تبدیل می‌کند. مورالس تصویر زنی با چشم‌های باندپیچی شده را دیده بود. چشم‌های او عمل شده و نمی‌توانست تا دو هفته باند را بردارد. بنابراین با تصویر همین زن در ذهنش با نویسنده همکاری کرد. در همین بین از دل تورو هم نظر خواست.

دل تورو از روایت راضی نبود و به نظر بیننده را سردرگم می‌کرد. با این وجود از داستان خوشش آمد و تصمیم گرفت فیلم را تهیه کند. قرار بود فیلم به زبان انگلیسی ساخته شود، اما وقتی یونیورسال پیکچرز تولید آن را برعهده گفت تصمیم عوض شد. عناصر درام فیلم شما را تا پایان میخکوب می‌کند.


10. خدا ما را نجات دهد – MAY GOD SAVE US – 2016

فیلمی به کارگردانی “رودریگو سوروگویان” (Rodrigo Sorogoyen) درباره دو مأمور پلیس که می‌خواهند یک قاتل سریالی را پیدا کنند. دنیای فیلم درباره تنهایی، حسرت، خشونت و فروپاشی اخلاقی است. فیلم به سبک مستند ساخته شد و دوربین دستی می‌لرزد. داستان نزدیکی بین دو انسان را نشان می‌دهد. وقتی داستان تاریک‌تر می‌شود شات ها ملایم‌تر و عمیق‌تر می‌شوند. کارگردان دوست داشت تماشاگرانش از آنچه می‌بینند خوششان بیاید و خشونت داستان آزارشان دهد.

روایت به اندازه شخصیت‌ها پیچیده و گزنده است. کارگردان می‌گوید بعد از شروع ضبط موضوع دوستی را به فیلم اضافه کردند. در حقیقت وقتی بازیگران شروع به کار کردند داستان به ماجرای دو فرد تک و تنها تبدیل شد. نزدیکی و انس بین “آنتونیو دلاتوره” (Antonio de la) و “توره روبرتو آلامو” (Torre Roberto Álamo) آنقدر زیاد بود که مسیر داستان را عوض کرد. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان نیت‌های انسانی را نششان می‌دهد. فیلمی کنجکاوانه که با پرسیدن سؤالات مناسب شما را معذب می‌کند.


9. بار – THE BAR – 2017

وقتی در شهر مادرید تیراندازی می‌شود مردم به بار محلی پناه می‌برند. هر چه بیشتر آنجا می‌مانند ترس و تردیدهایشان بیشتر می‌شود. کارگردان فیلم “الکس د لا ایگلسیا” (Álex de la Iglesia) توانسته در فضای محصور بار ترس شخصیت‌ها را نشان دهد. فیلمبردار فیلم “آنجل آموروس” (Ángel Amorós) هم توانست انتظارات کارگردان را برآورده کند. فضای مدرن و سرد فیلم توانست به کمک اجرای بازیگران تنش موردنظر را ایجاد کند.

البته عنوان فیلم تا حدی داستان را اسپویل کرد. بار نمای کوچکی از جامعه اسپانیاست. به طوری که مثل یک نمایش تنش بین شخصیت‌ها را خوب نشان می‌دهد. با این وجود شخصیت‌ها عمق چندانی دارند و شخصیت پردازی قربانی کمدی سیاه شده است. کارگردان قصد داست سبک کمدی‌های سال‌های 1960 را زنده کند. به این صورت که آن نوع کمدی را با عناصر تریلر ترکیب کند تا انگیزه‌های انسانی در شرایط سخت نمایش داده شود.


8. لجن‌زار – MARSHLAND – 2014

“لجن‌زار” استعاره‌ای بر گذار از دیکتاتوری فرانکو به سمت دموکراسی است. بعد از ناپدید شدن دو نفر دو کاراگاه مسئول رسیدگی به پرونده هستند. این دو کاملاً با هم فرق دارند و در شرایط کاری خوبی به سر نمی‌برند. طوفان مزارع برنج را نابود می‌کند و فعالیت‌های این دو کاراگاه برای حل پرونده به بن بست می‌خورد. آن‌ها باید تفاوت بین خود را قبول کنند تا با خیال راحت به پرونده رسیدگی کنند. وگرنه قاتل بیشتر زنان جوان را می‌کشد.

نقطه قوت فیلم بازه زمانی آن است که بین مرگ فرانکو در سال 1975 تا انتخابات 1982 است. به نوعی می‌توان گفت داستان در سال 1980 اتفاق می افتد. کارگردان فیلم “آلبرتو رودریگز” (Alberto Rodríguez) می‌گوید که در این سال تنش‌های سیاسی فراوانی در اسپانیا رخ داد و به همین دلیل این دوره را انتخاب کرده است. دو پلیس دو اسپانیای مختلف در آن زمان را نشان می‌دهند و با الهام از اتفاقات آن دوره خلق شده‌اند.

این اثر فیلمی تاریک است که فضای سرد، دعوا بر سر قدرت و فروپاشی شخصیت‌ها را خوب نشان می‌دهد. شرایط فیلمبرداری هم سخت بود و عوامل باید در زیر نور شدید آفتاب ضبط را انجام می‌دادند. خیلی‌ها درباره شباهت میان این فیلم و سریال “کاراگاه حقیقی” (True Detective) صحبت می‌کنند، اما رودریگز اصرار دارد که هرگز اسم این سریال را نشنیده بود و وقتی درباره‌اش به او گفتند خودش هم از تماشای سریال لذت برد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های آرژانتینی در دهه گذشته که باید تماشا کنید و لذت ببرید


7. قصه‌های وحشی – WILD TALES – 2014

یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان که کارگردانش “دامیان زیفرون” (Damián Szifron) فیلمنامه را در وان حمام نوشت و فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد! این فیلم آنتولوژی شامل شش بخش کوتاه است که همگی یک کارگردان و نویسنده دارند و به مضمون خشونت و انتقام می‌پردازند. هر داستان هم از بخش قبل بلندتر است. زیفرون تمام ایده‌هایی را که برای فیلم‌های دیگرش داشت در یک فیلم جمع کرد. اول قرار بود مثل “داستان عامه پسند” (Pulp Fiction) داستان‌ها را به هم وصل کند، اما بعد تصمیمش عوض شد. او داستان‌ها را جداگانه نوشت و بعد از تمام کردن سه یا چهار داستان متوجه شد که هسته مرکزی داستان‌ها مشترک است. بنابراین فیلمی درباره خشونت و انتقام ساخته شد.

کارگردان بعد از ضبط فیلم تدوین گر را به خانه خودش برد و با هم شش ماه زندگی کردند. بعد از این مدت سه نسخه مختلف از فیلمش آماده شد! هر کدام از شش داستان به کنه تاریک روح ما نفوذ می‌کنند. طنز سیاه داستان باعث می‌شود با هر صحنه آن بخندید. با این وجود زیفرون یک تریلر ساخته نه کمدی. طوری که تا پایان فیلم هر صحنه شما را میخکوب می‌کند. “قصه‌های وحشی” سومین فیلمی بود که با حضور “ریکاردو دارین” (Ricardo Darín) در نقش اصلی پشت سر هم نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگیلسی زبان شده بودند. دو فیلم قبلی “پسر عروس” (Son of the Bride – 2001) و “راز چشمان آن‌ها” (The Secret in Their Eyes – 2009) بودند.


6. دختر جادویی – MAGICAL GIRL – 2014

“کارلوس ورموت” (Carlos Vermut) بعد از ساخت فیلم‌های کوتاه اولین فیلم بلند خود را با نام “دایموند فلش” (Diamond Flash) ساخت که یک اثر کلاسیک بود. فیلم از انیمه محبوب Puella Magi Madoka Magica الهام گرفته است. ورموت معتقد بود از جنبه تاریک آن انیمه الهام گرفته است. پدری که دختر بیمارش رو به مرگ است می‌خواهد آخرین آرزوی دخترش را برآورده کند. بنابراین باید یک کاستوم گرانقیمت از سریال‌های ژاپنی را به دست آورد. بنابراین پدر یک ماجراجویی خطرناک را شروع می‌کند. شخصیت‌های پیچیده و روایت مینیمال فیلم تماشاگر را با خود همراه می‌کند.

اجراهای دیدنی هم از نقاط قوت “دختر جادویی” محسوب می‌شود. فیلم در سه فصل خلاصه شده که نشان دهنده سه دشمن روح در مسیحیت است. هر فصل تریلر و عجیب و شامل عناصر کمدی سیاه است. اسم دختر هم با الهام از “آلیس در سرزمین عجایب” آلیشا انتخاب شده است. اسم پدرش هم لوئیس است، چون کارگردان “لوئیس کارول” (Lewis Carroll) را پدر ادبی آلیس می‌داند. بنابراین تعجبی ندارد که ارجاعات ادبی هم در فیلم مشاهده شود.


5. مرگ یک دوچرخه‌سوار – DEATH OF A CYCLIST – 1955

یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان با عناصر نئورئالیسم و نوآر. پروفسور جوان با ماریا، همسر یک مرد ثروتمند، رابطه دارد. یک شب حین رساندن ماریا به خانه تصادفاً یک دوچرخه سوار را می‌کشد. جوان در اوج بحران کاری است و ماریا هم نمی‌خواهد از زندگی لوکسش دست بکشد، بنابراین نگرانند که نکند مرگ دوچرخه سوار در زندگی‌شان رسوایی به پا کند. آن‌ها از صحنه فرار می‌کنند و ماجرا از همینجا شروع می‌شود.

فیلم با الهام از “داستان یک رابطه عاشقانه” (Story of a Love Affair – 1950) به کارگردانی “میکل‌آنجلو آنتونیونی” (Michelangelo Antonioni) ساخته شده است. زبان آنتونیونی در فیلم حس می‌شود و داستان هم به ” خاک‌اره و پولک ” (Sawdust and Tinsel – 1953) ساخته “اینگمار برگمان” (Ingmar Bergman)، “جاده” (La Strada – 1954) ساخته “فدریکو فلینی” (Federico Fellini) و حتی “اورفئوس” (Orphée – 1950) ساخته “” (Jean Cocteau) هم شباهت‌هایی داشت. این فیلم درون مایه وحشت و طنز هرگز از ژانر نئورئال خود جدا نمی‌شود.


4. خشم مردی صبور – THE FURY OF A PATIENT MAN – 2016

فیلمی از “رائول آره‌بالو” (Raúl Arévalo) درباره مردی که می‌خواهد از دسته سارق‌هایی که جان خانواده‌اش را گرفته‌اند انتقام بگیرد. فیلم از لحاظ تکنیکی حرف خاصی برای گفتن ندارد، اما فیلمنامه هوشمندانه آن مخاطب را میخکوب می‌کند. ریتم کند فیلم هم با داستان همراه شده و یک اثر نفسگیر خلق می‌کند. به همین دلیل شاید مدت زمان 90 دقیقه آن هم برای عده‌ای خسته کننده باشد، اما اگر خوب با فیلم همراه شوید لذت می‌برید.

“مانولو سولو” (Manolo Solo) بازیگر نقش تریانا برای نقشش صدای خاصی درمی آورد که اول به شوخی این کار را انجام می‌داد. اما بعد کارگردان آنقدر از این صدا خوشش آمد که از بازیگرش خواست در فیلم هم همین صدا را استفاده کند. ساخت فیلم هشت سال طول کشید چون کارگردان هم دنبال بازیگران خاص بود و هم می‌خواست فیلمبرداری مخصوص شانزده میلی متری داشته باشد که گرانقیمت از آب درمی آمد. با این وجود کارگردان می‌خواست همه چیز طبق برنامه خودش پیش برود و همین کار را کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های جاده‌ای در تاریخ سینما که باید تماشا کنید و لذت ببرید


3. شب آفتابگردان – THE NIGHT OF THE SUNFLOWERS – 2006

کشف یک غار عجیب با قتل دختری جوان همراه شده و در شهر آشوب به پا می‌شود. همه دنبال پیدا کردن قاتل و کشف راز غار هستند و انتقام چشم‌هایشان را کور کرده. اما این تمام ماجرا نیست. کارگردان فیلم “خورخه سانچز-کابزودو” (Jorge Sánchez-Cabezudo) فیلم چند لایه‌ای ساخته که بیننده را بیشتر و بیشتر غرق کند. هر ماجرایی به یک ماجرای دیگر منجر می‌شود و در همه روابط خشونت و انتقام به چشم می‌خورد. اگر تا پایان فیلم صبر کنید به معنای عنوان فیلم پی می‌برید.

کارگردان از ساختار چندلایه استفاده کرده و ژانر تریلر جنایی را به فضای روستایی اسپانیا می‌برد. با این که از لحاظ جغرافیایی در یک فضای پهناور قرار داریم اما هنوز حس می‌کنیم در قفس هستیم. چون تردیدهای داستان ما را هم در خود غرق می‌کند و همه چیز پوچ به نظر می‌رسد.بعد از اکران این فیلم خورخه را هیچکاک اسپانیایی نامیدند. چون در فیلمش به تکنیک هیچکاک بارها اشاره شده. با این وجود این فیلم به فیلم اتریشی-فرانسوی “پنهان” (Caché – 2004) ساخته “میشائیل هانکه” (Michael Haneke) هم شباهت‌هایی دارد.


2. شکار – THE HUNT – 1966

دنیا با فیلم “شکار” به نبوغ “کارلوس سائورا” (Carlos Saura) پی برد و بعد از حدود نیم قرن فعالیت او یکی از بهترین کارگردان‌های اسپانیا است. داستان درباره سه کهنه سرباز جنگ داخلی است که زیر نور آفتاب به همراه یک پسر نوجوان به دنبال شکار خرگوش هستند. در این تعقیب و گریزها با ایدئولوژی آن‌ها آشنا می‌شویم. با افزایش تنش میان این گروه خرگوش‌ها قربانی می‌شوند. با تماشای فیلم و بی رحمی شخصیت‌ها در مقابل یکدیگر و طبیعت سخت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مناظر برهوت هم تماشای فیلم را سخت‌تر می‌کند.

این فیلم نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند. در هر نمای فیلم خشونت و بی رحمی موج می زند. از قرار معلوم کارگردان می‌خواهد به ناتوانی اجتماعی، اقتصادی و عاطفی ناشی از جنگ داخلی اشاره کند. این فیلم را می‌توان با فیلم استرالیایی “بیدارشدن در وحشت” (Wake in Fright – 1971) هم مقایسه کرد چون نقاط مشترکی دارند. در هر صورت “شکار” یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان است.


1. راز در چشمانشان – THE SECRET IN THEIR EYES – 2009

یکی از بهترین فیلم‌های تریلر اسپانیایی‌زبان به کارگردانی “خوان جوزه کامپانلا” (Juan José Campanella) که خودش هرگز این فیلم را تریلر نمی‌دانست. بنجامین یک مأمور بازنشسته فدرال است که می‌خواهد درباره پرونده‌ای که 25 سال پیش روی آن کار می‌کرد رمان بنویسد. او با ایرن ملاقات می‌کند. او در آن زمان رئیس دپارتمان بود و حالا قاضی است. پرونده درباره تجاوز و قتل یک دختر جوان به نام لیلیاناست. وقتی آن‌ها درباره داستان صحبت می‌کنند پرونده قدیمی باز می‌شود. این فیلم دومین فیلم آرژانتینی بود که اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد. فیلم اول “گزارش رسمی” (The Official Story) بود و “پابلو راگو” (Pablo Rago) در هر دو فیلم بازی کرد.

در زیرلایه عناصر تریلر آن طنز هم دیده می‌شود. شخصیت‌ها عیب و ایرادهای خودشان را دارند و حتی شخصیت‌های شرور هم قابل همدردی هستند. “پابلو راگو” نقش دختر کشته شده را بازی می‌کند و غم و ناراحتی‌اش در هر صحنه خوب پیداست. این فیلم در سال 2015 در آمریکا بازسازی شد و “نیکول کیدمن” (Nicole Kidman) و “جولیا رابرتز” (Julia Roberts) در آن حضور داشتند. هرچند این بازسازی لازم نبود، اما رابرتز در نقش خود درخشید. صحنه لانگ شات پنج دقیقه‌ای مسابقه زنده فوتبال طی سه روز ضبط شد. اما پیش تولید آن سه ماه و تولید نهاییت آن با جلوه‌های ویژه هم نه ماه طول کشید. این فیلم یک شاهکار سینمایی از کامپانلا است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سینمای رومانی در سال‌های 2010 که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    آذر 1, 1400

    سلام بعنوان یک علاقمند به سینمای کشورهای اسپانیایی زبان ازبچه های خوب سایت وخصوصا هم استانی عزیزم سرکارخانم باقری بابت این مقاله ارزشمند تشکرمی کنم.البته بعضی ازفیلمهای مطرح شده را نمی شود درسایتهای ایرانی پیدا کرد وتماشا کرد به شخصه ازفیلم قصه‌های وحشی – WILD TALES خیلی خوشم می آید وتاکنون3بارآنرا دیده ام وبازهم ارزش تماشا دارد پیشنهادم به دوستان اینه که این فیلم و فیلم جسد – THE BODY – ۲۰۱۲ را ببیند.

    پاسخ