بهترین فیلم‌های مشابه “فینچ” (Finch) که باید تماشا کنید و لذت ببرید

“فینچ” یک درام علمی تخیلی پسا آخرالزمانی است که قهرمان آن آخرین مرد باقیمانده روی کره زمین است. قبل از معرفی بهترین فیلم‌های مشابه “فینچ” باید بگوییم این فیلم ماجرای سفر حماسی جهانی قهرمان خود را روایت می‌کند. او از سر ناامیدی در تلاش است کاری کند تا از سلامت سگ محبوبش مطمئن شود، حتی در زمانی که خود با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین قهرمان این فیلم که فینج نام دارد، یک ربات انسان‌نما را طراحی می‌کند تا مراقبت از حیوان خانگی او را برعهده بگیرد. فینچ در ادامه فیلم تلاش می‌کند تا به مخلوق دست‌ساز خود مهارت‌هایی را که برای زنده ماندن و شناخت تفاوت‌های ظریف بشری به آنها نیاز دارد، یاد بدهد. پس‌زمینه تیره و تاریک داستان فیلم این گونه مضامین را سنگین‌تر از پیش می‌کند، اما در نهایت روایت داستان با برخی مضامین طنز ناشی از همراهی سگ و عناصر کامپیوتری تا حدی متعادل می‌شود.

اگر بعد از دیدن این فیلم عاشق ترکیب داستانی تاثیرگذار آن که از دریچه یک سفر پسا آخرالزمانی روایت می‌شود شده‌اید، پیشنهادهای جالبی برای شما داریم؛ چرا که قصد داریم شما را با 7 فیلم مشابه “فینچ” آشنا کنیم. فیلم‌هایی که مثل “فینچ” شما را در دنیایی از شگفتی رها کنند. در اینجا 7 فیلم مشابه “فینچ” را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


7. جاده – The Road – 2009

یک مرد و پسر جوان او پس از یک رویداد آخرالزمانی نامشخص که بیشتر مردم را از بین برده است، برای زنده ماندن تمام کشور را با پای پیاده طی می‌کنند. این فیلم براساس رمانی به همین نام که توسط “کورمک مک‌کارتی” (Cormac McCarthy) در سال 2006 نوشته شد، ساخته شده است. فیلم تصویری بسیار تاریک از جهانی را به تصویر می‌کشد که مورد تهاجم گروه‌های آدم‌خواری قرار گرفته که به دلیل کمبود غذا به انسان‌ها هجوم آورده‌اند. این فیلم هم مثل”فینچ” یک سفر سخت پسا آخرالزمانی را برای بقا روایت می‌کند که در بطن خود به شخصیت‌های داستان امید کافی می‌دهد تا ادامه مسیر را طی کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم آخرالزمانی جذاب و دیدنی که باید تماشا کنید


6. حامل – Carriers – 2009

“حامل” یک درام پسا آخرالزمانی پیشگویانه غیرطبیعی است. داستان این فیلم در دنیایی می‌گذرد که در آن یک ویروس بسیار مسری اکثر مردم را از پای درآورده است و بازماندگان با ماسک‌هایی بر صورت در آن اطراف پرسه می‌زنند. گروهی از آنها به امید زنده ماندن شروع به سفر در داخل کشور می‌کنند، اما خیلی زود سوءذهن در میان آنها ریشه می‌دواند و ترس از اینکه برخی از اعضای گروه می‌توانند دیگران را آلوده کنند، آرامش‌شان را از بین می‌برد. در واقع دشمن واقعی آنها در اینجا بی‌اعتمادی است؛ این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “فینچ” است از فضای پرتنش آخرالزمانی خود برای بررسی شرایط انسانی استفاده می‌کند.


5. پسری با سگش – A Boy and His Dog – 1975

این فیلم غیرعادی روایتگر زندگی یک پسر نوجوان و سگ اوست که ارتباطی تله‌پاتی‌گونه با هم دارند، این دو نهایتاً سفری را در آمریکای پسا آخرالزمانی آغاز می‌کنند. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته “هارلن الیسون” (Harlan Ellison) در سال 1969ساخته شده است. رویکرد طعنه‌آمیز تلاش شخصیت داستان برای بقا را به تصویر می‌کشد و شخصیت اصلی را فردی نشان می‌دهد که عاشق تهیه غذا و برقراری رابطه جنسی (با زنان بازمانده) است. اگر از تماشای شیطنت‌های سگ وفادار “فینچ” لذت برده‌اید، قطعا از دیدن این فیلم نیز لذت خواهید برد.


4. کتاب الی – The Book of Eli – 2010

“کتاب الی” شخصیت اصلی “دنزل واشینگتن” (Denzel Washington) را در سفری ترسناک در سراسر کشور به تصویر می‌کشد. سفری که هدف آن تحویل یک کتاب مرموز است. تصاویر زمستانی هسته‌ای فیلم به شدت خیره‌کننده هستند، کم‌کم در طول سفر “الی” تاریخچه دنیای پسا آخرالزمانی و اهمیت ماموریت او آشکار می‌شود. این فیلم انسانیت را در بدترین و بهترین حالت آن بررسی می‌کند و مضامین و پاردوکس‌های سنگین آن در قالب یک شخصیت محوری دلیر و نگران به مخاطب عرضه می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین انیمه های آخرالزمانی که باید تماشا کنید و لذت ببرید


3. من افسانه هستم – I Am Legend – 2007

“من افسانه هستم” شخصیت پروفسور با بازی “ویل اسمیت” (Will Smith) را به تصویر می‌کشد که به دنبال یافتن درمانی برای طاعون وحشتناکی است که بیشتر جمعیت جهان را به موجودات خون‌آشام تبدیل کرده است. قهرمان ما به تنهایی به همراه سگ وفادارش در حین رانندگی در شهر متروکه و فراواقعی نیویورک از حملات وحشیانه خون‌آشام‌ها جان سالم به در می‌برد. با وجود اینکه این فیلم غم‌‎انگیز بیشتر بر روی اکشن و درام پرتنش تمرکز دارد، اما رابطه بسیار پویای بین مرد و سگش در مرکز همه چیز قرار دارد. از این رو به احتمال زیاد طرفداران “فینچ” این فیلم را نیز دوست دارند. اما قبل از تماشای آن باید بدانید که این فیلم حاوی صحنه‌های غم‌انگیزی است. پس بهتر است حین تماشای آن، حتما دستمال کاغذی دم دست‌تان داشته باشید.


2. وال-ئی – WALL-E – 2008

“وال-ئی” در آینده‌ای بسیار دور اتفاق می‌افتد و یک ربات تنها را دنبال می‌کند که ظاهراً تنها بازمانده است. این ربات قرار است زمین غیرقابل سکونت را پاکسازی کند. این فیلم که حقیقتاً به ریشه‌های پیکسار خود وفادار است احساسات، کمدی و مضامین سنگینی را که از طریق شخصیت‌های فوق‌العاده جذاب و گیرای خود ارائه می‌شوند، کاملاً متعادل می‌کند. وقتی قهرمان ما بالاخره یک همراه پیدا می‌کند (به غیر از همراه همیشگی‌اش که از قضا یک سوسک است)، مضامین بزرگتری درباره آینده بشر به ناگاه روایت داستان را زیر و رو می‌کنند. این فیلم حماسی‌ترین سفری را به تصویر می‌کشد که یک ربات زباله پاک‌‎کن کوچک آن را تجربه کرده است. این فیلم تمام چیزهایی را که “فینچ” در خود دارد، در قالبی وسیع‌تر و با مضامینی بیشتر ارائه می‌دهد.


1. کارگو – Cargo – 2017

“محموله” یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “فینچ” است که روایت‌گر سفر طاقت‌فرسای یک پدر برای یافتن سرپناهی برای دخترش است. در واقع می‌توان گفت که “کارگو” یک درام آخرالزمانی سنگین است که حول محور یک کودک می چرخد. جمعیت کره زمین به طاعون مبتلا می‌شوند و پدر باید راهی برای اطمینان از امنیت دخترش بیابد. حتی با وجود اینکه خطر عفونت و هاری او را تهدید می‌کند.

موضوع اصلی این داستان مثل “فینچ،” سفر برای اطمینان از زنده ماندن یک عزیز است؛ به علاوه کنش‌های پسا آخرالزمانی و تعمق درباره تجربیات انسانی را هم نشان‌مان می‌دهد. در اینجا نیز باید مثل آنچه که در فیلم “فینچ” برای “تام هنکس” (Tom Hanks) اتفاق افتاد، خود را برای یک نقطه اوج عاطفی ظریف آماده کنید که در عین دلخراش بودن، بارقه‌ای از امید را با خود دارد.

همچنین بخوانید: لیست 50 تایی بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما برای فیلمسازان – بخش سوم


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم