استفاده از تفکر طراحی برای حل مشکلات و خلاقیت

شرکت‌های مهمی مانند اپل، نایک و تسلا بر محور تفکر طراحی مدیریت می‌شوند و در ایجاد محصولات جدید و حل مشکلات تجاری از تفکر طراحی استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که از تفکر طراحی کمک گرفته‌اند 41% بیشتر سهام بازار، 46% مزیت رقابتی و 50% بیشتر مشتری وفادار، داشته‌اند. میزان موفقیت این شرکت‌ها در سهام آمریکا 219% بیشتر بوده است.

برای مثال شرکت اپل همیشه همانند امروز موفق نبوده است. در سال 1997 استیو جابز یک شرکت تعمیراتی را رهبری کرد. او برخی محصولات را حذف نمود و شرکت را به سمت یک تجربه جدید هدایت کرد. امروزه تمام محصولات این شرکت باعث تمایز آن نسبت به رقبا می‌شود.

تفکر طراحی به ما نشان داد که شرکت اپل هدف و چشم‌انداز مشخصی دارد و پیام خود را به‌درستی به مشتری انتقال می‌دهد. جابز نه‌تنها مردم را از فروش محصولات آگاه کرد بلکه به آن‌ها نشان داد که به چیز نیاز دارند.

بنابراین تمام بخش‌های یک حرفه نظیر تحقیقات و توسعه، استراتژی و تولید محتوا، توسط طراحی تفکر قابل پشتیبانی هستند.

تفکر طراحی به همه کمک می‌کند تا به کمک خلاقیت مشکلات را حل کنند

عدم موفقیت در زمینه حل مشکلات باعث رکود و شکست شرکت‌ها می‌شود. مشکلات ازآنچه به نظر می‌رسند دشوارتر شده و تمرکز بر مشکلات بازدهی و خلاقیت شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.

“تفکر طراحی روشی است که طراح به کمک احساسات و روش‌های خود نیازهای مردم را به تولیدات خود مرتبط می‌کند، درنتیجه تجربه بهتری در اختیار مشتری گذاشته و در بازار موفق‌تر می‌شود.”

– تیم براون، مدیرعامل IDEO

تفکر طراحی می‌تواند در زمینه سیستم‌ها، روش‌ها، پروتکل‌ها و تجربه مشتری‌ها، مشکلات بسیاری را حل کند. به کمک این روش به‌جای تمرکز بر مشکلات، بر راه‌حل تمرکز می‌کنید و به‌جای نگاه به گذشته به آینده ایدئال خود چشم می‌دوزید. در این روش به نیازهای افراد تمرکز کرده و راه‌حل‌هایی را به دست می‌آورید. در اینجا باید از تمام ابزار خود، یعنی قوه درک، خلاقیت، منطق و استدلال خود کمک بگیرید تا مسائل را حل کرده و به نتیجه برسید.

زمانی که به راه‌حل دست یافتید می‌توانید با توجه به نیاز شرکت و مشتری آن را تغییر دهید. به‌طورکلی، تفکر طراحی راکد نیست بلکه انعطاف‌پذیر و متعهد به نوآوری است.

مراحل اصلی تفکر طراحی

اگرچه تفکر طراحی یک فرایند گسترده و خلاقانه است اما از چندین مرحله تشکیل شده است:

  1. فهم
  2. تعریف
  3. ایده پردازی
  4. نمونه اولیه
  5. آزمایش و ارزیابی

ما با استفاده از یک مثال از شرکت دارویی واتسون هر مرحله را بررسی می‌کنیم.

1. فهم

در این مرحله درباره موضوع اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کنیم. ممکن است اطلاعات خام را پردازش کنید، با متخصصان مشورت کنید و برای دست‌یابی به آینده بهتر اطلاعات کافی به دست آورید. شرکت واتسون با جمع‌آوری اطلاعات به این نتیجه رسید که بیشتر مشتری‌ها به بخش بهداشت دهان داروخانه‌ها مراجعه کرده اما دست‌خالی محل را ترک می‌کنند. سپس واتسون با دو شرکت دیگر همکاری کرد تا دراین‌باره به نتیجه برسند.

2. تعریف

پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم نیازهای مشتری را تعریف کنید. می‌توانید نظرسنجی‌های رسمی و غیررسمی انجام دهید. ببینید که افراد چگونه با محصولات برخورد می‌کنند و آن‌ها را توصیف می‌کنند. این مشاهدات نشان می‌دهد که افراد به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی مانع خرید آن‌ها می‌شود.

شرکت واتسون با خریداران صحبت کرد و درباره تجربه خرید از آن‌ها سؤال نمود. مشتری‌ها برای خریدنکردن خود دلایل متعددی ارائه دادند. برای مثال خریداران می‌گفتند: “هر بار که به فروشگاه می‌روم قفسه‌ها تغییر می‌کنند” یا “نمی‌توانم محصولات موردنظر خود را پیدا کنم.”

3. ایده پردازی

پ از دریافتن نیاز مشتری سعی کنید فاصله میان انتظارات آن‌ها و محصولات خود را کاهش دهید. بر اساس اطلاعات و نیازهای مشتری الگویی طراحی کنید. ایجاد راه حال‌های جدید بعث می‌شود از روش‌هایی استفاده کنید که تاکنون آزمایش نشده است.

این شرکت اطلاعات مشتری‌های مختلف را به دست آورد و متوجه شد که تمام آن‌ها از همین مشکلات رنج می‌بردند. بسیاری از افراد معتقد بودند که نمی‌توانستند محصول مناسب برای رفع نیازهایشان را پیدا کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتند سیستمی را طراحی کنند که لوازم موردنیاز آن‌ها را راحت‌تر در دسترسشان قرار دهد.

4. نمونه اولیه

تفکر طراحی به راه‌حل‌های نوین نیاز دارد. این راه‌حل می‌تواند از نمودارهای ساده تا مدل‌های پیچیده متفاوت باشد. می‌توانید این راه‌حل‌ها را باهم ترکیب کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. واتسون و همکارانش به این نتیجه رسیدند که مشتری‌ها به یک سیستم دسترسی آسان نیاز دارند. آن‌ها یک طرح اولیه طراحی کردند و آن را با مشتری‌ها و همکاران درمیان گذاشتند. در این مسیر یک دستگاه اولیه طراحی کردند که مشتری اطلاعات لازم درباره محصولات موردنظر خود را وارد می‌کند. پس‌ازاینکه سیستم محصول مناسب را تشخیص داد آن را مشخص می‌کند.

5. ارزیابی

هیچ راه‌حلی بدون ارزیابی و آزمایش قابل‌استفاده نیست و بازدهی آن مشخص نمی‌شود. در این مرحله راه‌حل را ارزیابی کرده و تا حد امکان بازخوردها را دریافت می‌کنید. در این مرحله واکنش مشتری‌های نهایی عامل مهمی است اما برای بررسی میزان تأثیر نمونه اولیه باید اطلاعات کمی را بررسی کنید.

برای اینکه این راه‌حل را برای مشتری‌هایی که به سیستم دسترسی آسان نیاز دارند، به کار ببریم، ابزار جدید را به مشتری‌ها و فروشندگان نشان دادیم. همچنین میزان تأثیر این راه‌حل در بخش بهداشت دهان داروخانه‌ها، پیش از استفاده و پس‌ازآن را، بررسی می‌کنیم.

تفکر طراحی تنها برای طراحان نیست

هرکسی که به حل مشکلات نیاز دارد می‌تواند از تفکر طراحی استفاده کند. این روش با بررسی مشکلات و نیازهای مشتری، مشکلات شرکت‌ها را حل کرده و به راه‌حل‌های خلاقانه دست می‌یابند. پس از استفاده از تفکر طراحی برای نوآوری فضای بیشتری داشته و مشتری‌های شما تجربه بهتری خواهند داشت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم