رده‌بندی فیلم‌های برنده بهترین فیلم اسکار بر اساس امتیاز Letterboxd

فهرست فیلم‌هایی که جایزه بهترین فیلم اسکار را به خانه برده‌اند، فهرستی کوچک و منحصر به فرد است. از نظر تئوری، اینها بهترین فیلم‌های هر سال هستند که حتی چند سال برنده‌هایی داشته‌اند که بحث‌برانگیز تلقی شده‌اند.

بسیاری از کاربران Letterboxd از علاقه‌مندان به فیلم هستند که تعداد زیادی از آنها آثار برنده بهترین فیلم اسکار را دیده‌اند. آنها نقدهایی را به این برندگان جوایز اسکار ارائه کرده‌اند که برخی از آنها جزو فیلم‌هایی هستند که بالاترین میانگین امتیاز را در وب‌سایت دارند. در این لیست فیلم‌های برنده بهترین فیلم اسکار را بر اساس امتیاز Letterboxd رده‌بندی کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. همه‌چیز درباره ایو – 1950 – 4.3 – All About Eve

بسیاری از برندگان بهترین فیلم گذشته که امتیاز بالایی در Letterboxd کسب کرده‌اند، کلاسیک‌های واقعی دهه‌های گذشته محسوب می‌شوند. از جمله این فیلم‌ها فیلم همه چیز درباره ایو است که در سال 1950 منتشر شد. این فیلم در آن زمان با 14 نامزدی جایزه اسکار رکوردشکنی کرد و شش مورد از آنها را برنده شد.

در میان این نامزدها، چهار نامزدی برای بازیگران زن وجود داشت. این فیلم داستان یک طرفدار را دنبال می‌کند که راه خود را به زندگی یک ستاره مشهور برادوی میٰ‌رساند.


9. آپارتمان – 1960 – 4.3 – The Apartment

در اوایل دهه 1960 میلادی، فیلم آپارتمان جایزه معتبر بهترین فیلم اسکار را به خانه برد. این فیلم با بازی اسطوره‌های بازیگری مانند جک لمون و شرلی مک لین، علی‌رغم اینکه از نظر موضوع تا حدودی بحث‌برانگیز است، یک فیلم فوق‌العاده برای تمام دوران‌ها محسوب می‌شود.

داستان فیلم حول یک کارمند بیمه است که به همکاران ارشد اجازه می‌دهد از محل اقامت او برای امور خود استفاده کنند، به این امید که به او کمک کند تا در شرکت پیشرفت کند. این فیلم همراه با جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.


8. جایی برای پیرمردها نیست – 2007 – 4.3 – No Country For Old Men

شکی نیست که برادران کوئن از بزرگترین فیلمسازان تاریخ هستند. فیلم‌های آن‌ها اغلب فوراً مورد استقبال قرار می‌گیرند یا به مرور زمان به‌عنوان فیلم‌های کالتی به این شکل تبدیل می‌شوند. در سال 2007 فیلم جایی برای پیرمردها نیست، یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌ها بود.

این تریلر جنایی که هم موفقیت انتقادی و هم تجاری است، بر سه شخصیت متمرکز است. یکی یک کهنه سرباز جنگی است که کیسه‌ای پر از پول نقد پیدا می‌کند، یکی کلانتری است که در حال تحقیق در مورد آن است و یکی قاتل اجیر شده‌ای است که برای پس گرفتن این پول‌ها آمده است.


7. سکوت بره‌ها – 1991 – 4.3 – The Silence Of The Lambs

تاریخ در سال 1991 ساخته شد، زمانی که سکوت بره‌ها اسکار بهترین فیلم را به خانه برد. این اولین (و تنها) فیلم ترسناکی بود که برنده این جایزه شد. برای افزودن به تاثیرگذاری، این فیلم همچنین برنده جایزه بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

این فیلم برجسته به لطف کار جودی فاستر و آنتونی هاپکینز نمادی از این ژانر باقی مانده است. خلاصه داستان این است که یک مامور اف‌بی‌آی از یک قاتل آدمخوار کمک می‌گیرد، در حالی که به‌دنبال دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای متفاوت است.


6. دیوانه از قفس پرید – 1975 – 4.3 – One Flew Over The Cuckoo’s Nest

جک نیکلسون به چند دلیل یکی از بزرگترین بازیگران هالیوود است و یکی از آنها بازی او در فیلم دیوانه از قفس پرید می‌باشد. این فیلم که در سال 1975 اکران شد، همان کاری را کرد که سکوت بره‌ها سال‌ها بعد انجام داد و در پنج بخش برجسته برنده شد.

از جمله این جایزه‌ها، برنده شدن نیکلسون به‌عنوان بهترین بازیگر مرد بود. این فیلم داستان یک شرکت کننده جدید در یک آسایشگاه روانی را روایت می‌کند که بیماران همکار خود را به شورش علیه سیستم تحریک می‌کند.


5. فهرست شیندلر – 1993 – 4.4 – Schindler’s List

به‌سختی می‌توانید فیلمی قدرتمندتر از فهرست شیندلر پیدا کنید. این حماسه استیون اسپیلبرگ که در سال 1993 وارد سینماها شد، تماشاگران را غافلگیر کرد. داستان این فیلم در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتاد و درباره یک صنعتگر آلمانی است که نگران کارگران یهودی خود می‌باشد.

بررسی‌های فهرست شیندلر بسیار مثبت است و هیچ‌کس کمتر از سه ستاره به آن نداده است و 44 درصد از کاربران به آن پنج ستاره عالی را می‌دهند. این فیلم همراه با بهترین فیلم، جوایز بهترین موسیقی متن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و سه جایزه دیگر را از آن خود کرد.


4. ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه – 2003 – 4.4 – Lord Of The Rings: Return Of The King

سال 2003 سالی بود که در آن تاریخ واقعی در جوایز اسکار ساخته شد. ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه با جابجایی جوایز، رکوردی را به‌نام خود ثبت کرد و تمام یازده جایزه اسکار را که نامزد دریافت آن شده بود، از آن خود کرد؛ دو تا از بزرگترین این جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بودند.

این بزرگترین رکورد جایزه اسکار در تاریخ است. این حماسه پیتر جکسون توانست سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را به گونه‌ای به پایان برساند که هم مطابق با منبع اصلی و هم شاهکار یک فیلم باشد. 46 درصد از رتبه‌بندی‌های کاربران این امتیاز را پنج ستاره دارند.


3. پدرخوانده بخش دوم – 1974 – 4.5 – The Godfather Part II

تنها دو دنباله تا به حال جایزه بهترین فیلم را به خانه برده‌اند. تقریباً 30 سال قبل از اینکه ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه این شاهکار را به پایان برساند، پدرخوانده بخش دوم این کار را انجام داد. درام 1974 که بار دیگر توسط فرانسیس فورد کاپولا کارگردانی شد، به همان اندازه خوب، اگر نگوییم بهتر از نسخه اصلی دیده می‌شود.

این فیلم هم به‌عنوان دنباله و هم به‌عنوان پیش‌درآمد کار می‌کرد و سفرهای ویتو و مایکل کورلئونه را به ترتیب در دهه‌های 1910 و 1950 روایت می‌کرد. بخش میانی این سه گانه شش جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد و در Letterboxd بیش از نیمی از امتیازات (53٪) آن را عالی می‌دانند.


2. پدرخوانده – 1972 – 4.6 – The Godfather

در سال 1972، تماشاگران سینما برای اولین بار بین دهه 40 و 50 با دنیای خانواده کورلئونه آشنا شدند. هالیوود در طول تاریخ فیلم‌های مافیایی زیادی دیده است، اما مسلماً هیچ‌وقت بهتر از فیلم پدرخوانده ساخته نشده است؛ فیلمی که هنوز پس از دهه‌ها پابرجاست.

این فیلم سه جایزه کلیدی اسکار را به ارمغان آورد که برنده بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم شد. این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده تا کنون شناخته می‌شود و نمرات نشان می‌دهد که 57 درصد از نقدها به آن امتیاز پنج ستاره داده‌اند.


1. انگل – 2019 – 4.6 – Parasite

اکثر برندگان بهترین فیلم با بالاترین امتیاز، کسانی هستند که تاریخ‌ساز شدند. فیلم کره‌ای انگل هم یکی از آنهاست زیرا اولین و تنها فیلم غیرانگلیسی زبان بود که برنده بهترین فیلم شد. فیلم بونگ جون هو یکی از منحصر به فردترین فیلم‌هایی است که تاکنون نامزد چنین جوایز مهمی شده است.

داستان این فیلم درباره یک خانواده فقیر کره‌ای است که با بازی در نقش‌های کلیدی زندگی‌شان، به خانواده‌ای ثروتمند نفوذ می‌کنند. انگل همچنین برنده بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اصلی شد و در Letterboxd در 57 درصد مواقع پنج ستاره دریافت کرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم