افزایش قدرت حافظه

کل زندگی ما به این بستگی دارد که بتوانیم آن‌ها را به خاطر بیاوریم. همه ما با این سؤالات آشنا هستیم: “کلیدهایم کجا هستند؟”، “امروز باید چه‌کارهایی را انجام دهم؟”، “جلسه ساعت چند برگزار می‌شود؟”

این سؤالات تمام‌روز ذهن ما را به خود مشغول می‌کند. اگر بتوانید اطلاعات را به خاطر بسپارید زندگی برایتان آسان می‌شود. اما اگر نتوانید اطلاعات را به خاطر بسپارید زندگی‌تان مختل می‌شود. همه ما دوست داریم حافظه‌مان را تقویت کنیم اما راه را اشتباه می‌رویم. میزان اطلاعات اهمیتی ندارد بلکه میزان به یادآوری این خاطرات مهم است (که اکثر مواقع افراد در این کار موفق نیستند).

حجم زیاد اطلاعات = ناتوانی حافظه

امروزه ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم که 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته اطلاعات، اخبار و حقایق زیادی به گوشمان می‌رسد. برای اینکه بتوانیم یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشیم مجبور هستیم درباره موسیقی، فیلم و سیاست اطلاعات زیادی داشته باشیم. بنابراین حجم اطلاعات روزانه بالا است و اگر بخواهیم تمام آن‌ها را به خاطر بسپاریم مغزمان ناتوان خواهد شد.

یکی از مشکلات دنیای امروز حجم بالای اطلاعات است و حافظه ما یکی از قربانی‌های این مشکل خواهد بود. برای مثال، زمانی که کودک بودید با آهنگ‌های موردعلاقه خود همخوانی می‌کردید. اما هرچه بزرگ‌تر شدید شعر را فراموش کردید. هرچه بیشتر برای یادآوری آن‌ها تلاش کنید سخت‌تر به نظر می‌رسد. این خاطرات به دورانی بازمی‌گردد که شما به آن علاقه داشتید.

احتمالاً همیشه برای یادآوری خاطرات گذشته تلاش کرده‌اید. همانطورکه خواهید دید پر کردن حجم حافظه با اطلاعات می‌تواند در یادآوری خاطرات تداخل ایجاد کرده و در ارتباطات اجتماعی مشکل ایجاد کند.

نوک زبانمه…

گاهی اوقات در مکالمات روزمره نمی‌توانیم چیزی را به خاطر بیاوریم و این بسیار آزاردهنده است، بخصوص اگر در جلسات رسمی حضور داشته باشیم. برای مثال، تصور کنید در محل کار کنفرانس ارائه می‌دهید و یا به کار مشتری‌ها رسیدگی می‌کنید. بااینکه از اسلایدهای پاورپوینت استفاده می‌کنید اما حجم اطلاعات می‌تواند مشکل‌ساز باشد. ارائه خود را به‌خوبی آغاز می‌کنید اما با سؤال‌های مشتری‌ها نمی‌توانید پاسخ‌ها را به یاد بیاورید و به مشکل برمی‌خورید. درنتیجه اسلایدها و نمودارها فایده‌ای نداشته و تمرکز خود را از دست می‌دهید. به زبان دیگر: ارائه شما بی‌نتیجه خواهد بود.

ذخیره حجم زیاد اطلاعات، درصورتی‌که نتوانید به خاطر بیاورید، بی‌نتیجه خواهد بود. خوشبختانه راهی وجود دارد که می‌توانید به حافظه فیزیکی خود فضای کافی دهید.

چگونه از “مغز دیجیتال” استفاده کنیم

مغز فیزیکی در زمینه ذخیره اطلاعات و یادآوری آن‌ها توانایی محدودی دارد. این میزان کافی است، اما ازآنجایی‌که ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، توانایی ما در جذب و یادآوری اطلاعات از توانایی‌های عادی ما بیشتر خواهد بود. راه‌حل این مشکل چیست؟ اما می‌توانید وظیفه ذخیره و بازیابی اطلاعات را به مغز دیجیتال بسپارید. البته منظورمان این نیست که به یک سایبورگ تبدیل شوید. بلکه بازدهی‌تان افزایش می‌یابد.

ما آن را مغز دیجیتال می‌نامیم، که شما آن را حافظه آنلاین یا دیجیتال می‌نامید. مطمئناً شما با برخی ابزارها آشنا هستید:

  • Airtable
  • Dropbox
  • Evernote
  • Google Drive
  • Pocket

ابزارهای بالا و ابزارهای مشابه به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی اطلاعات را بازیابی کنید. برای مثال، Pocket به شما اجازه

می‌دهد که مطالب، اخبار و فیلم‌ها را در یک دفترچه یادداشت آنلاین ذخیره کنید. این کار با یک کلیک امکان‌پذیر است. زمانی

که این اطلاعات ذخیره شد می‌توان هر زمان به آن مراجعه نمود. این کار از تلاش برای به یادآوری اطلاعات روزمره آسان‌تر

و کارآمدتر است. بنابراین به‌جای یادآوری همه‌چیز توسط مغز فیزیکی بهتر است از مغز دیجیتال کمک گرفت. از هر ابزاری

که انتخاب کنید از مزایای زیر بهره‌مند خواهید بود:

  • به هراندازه که می‌خواهید می‌توانید اطلاعات ذخیره کنید. (برنامه‌های رایگان حافظه محدودی دارند.)
  • به‌راحتی می‌توانید اطلاعات ذخیره‌شده را سازمان‌دهی کنید.
  • اطلاعات ذخیره‌شده 24 ساعت شبانه‌روز، 7 روز هفته و 365 روز سال، در دسترس شما هستند.

بنابراین به‌جای اینکه 100 درصد به مغز خود تکیه کنید از مغز دیجیتال استفاده کنید. می‌توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی را ذخیره کنید، چه چیزی را ذخیره نکنید و چه زمانی اطلاعات را بازیابی کنید. همچنین می‌توانید برای لیست اهداف و وظایف از مغز دیجیتال کمک بگیرید.

شاید تصور کنید افراد موفق حافظه بسیار قوی دارند. مسلماً بسیاری این‌گونه هستند، اما بیشتر آن‌ها افرادی عادی هستند. آن‌ها یاد گرفته‌اند که برای ذخیره، بازیابی اطلاعات و سازمان‌دهی زندگی خود از مغز دیجیتال کمک بگیرند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم