درمان دندان‌درد در خانه

دندان شکسته، وجود سوراخ در دندان، درد لثه یا خالی شدن دندان می‌تواند به دندان‌درد منجر شود. دندان‌درد دردی در دندان یا لثه است که به دلیل خراب شدن دندان پدید می‌آید. این درد معمولاً به دنبال التهاب ریشه پدید می‌آید. دلایل دندان‌درد متفاوت هستند، اما در صورت خوردن شکلات، شیرینی، نوشیدنی‌های شیرین، مسواک نزدن یا نکشیدن نخ دندان، ممکن است هرازگاهی به دندان‌درد دچار شوید.

اگر دندان‌درد شما پس از دو روز درمان نشد بهترین راه مراجعه به دندان‌پزشک است. دندان‌پزشک بر اساس وضعیت دندان به شما دارو تجویز نموده و یا در صورت بدتر شدن ریشه دندان را درمان می‌کند.

اما پیش از مراجعه به دندان‌پزشک چگونه می‌توانید درد شدید دندان را درمان کرد؟

6 روش برای کاهش درد سریع

غرغره کردن آب‌نمک

یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب جوش ریخته و محلول آب‌نمک ایجاد کنید. آن را به مدت نیم دقیقه در دهان نگه داشته و سپس به بیرون تف کنید. این کار علاوه بر کاهش درد، میزان ورم را کاهش داده و جرم‌های دندان را از بین می‌برد. اگر این کار را به‌طور مکرر تکرار کنید به نتایج خوبی دست می‌یابید.

گذاشتن یخ روی محل درد

چندتکه یخ را داخل پلاستیک ریخته و دور آن را با پارچه بپوشانید. سپس آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل درد قرار دهید. این کار موضع را بی‌حس کرده و میزان درد را کاهش می‌دهد. همچنین گفته می‌شود که با ماساژ یخ توسط انگشت شصت و اشاره می‌توان میزان درد را کاهش داد.

شستشو با آب‌اکسیژنه

همیشه مقداری آب‌اکسیژنه 3% در دسترس داشته باشید. زیرا باکتری‌ها را از بین برده و درد را کاهش می‌دهد. با آب‌اکسیژنه دهان را شستشو داده و پس از خارج کردن دهان را چند بار با آب شستشو دهید. اگر هم‌زمان با دندان‌درد از بوی بد دهان و تب رنج می‌برید، آب‌اکسیژنه می‌تواند یک‌راه حل خوب باشد، اما باید به پزشک مراجعه کنید تا عفونت از بین برود.

استفاده از روغن گل میخک

روغن گل میخک به دلیل دارا بودن ترکیبات اوژنول می‌تواند اعصاب را بی‌حس کند به همین دلیل خواص بی‌هوش کنندگی دارد. اما در استفاده از این روغن باید مراقب باشید زیرا در صورت حساسیت لثه نه‌تنها درد را کاهش نمی‌دهد بلکه وضعیت را بدتر می‌کند و درنتیجه به کمک‌های دندانپزشکی نیاز خواهید داشت.

تنها کافی است که دو قطره روغن میخک را روی یک تکه پنبه نوشته و روی موضع درد گذاشته تا درد کاهش پیدا کند. همچنین ممکن است نیاز باشد که به‌جای روغن میخک از گل میخک استفاده کنید.

استفاده از چای

چای نعناع می‌تواند ورم و دندان‌درد را کاهش دهد. یک قاشق برگ نعناع خشک‌شده را در یک فنجان آب جوش ریخته و بگذارید 15 دقیقه دم بکشد. سپس دهان خود را با چای نعنای خنک غرغره کرده، سپس به بیرون تف کرده یا بخورید. همچنین می‌توانید برای کاهش درد یک چای کیسه‌ای روی موضع درد بگذارید.

استفاده از کاغذ قهوه‌ای و سرکه

شاید این کار برای درمان درد دندان مناسب نباشد اما می‌تواند حواستان را پرت کند. یک تکه کاغذ قهوه‌ای برداشته و در سرکه بخیسانید. سپس یک تکه از آن را چکانده و روی موضع درد قرار دهید. سپس یک حس گرمی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود حواستان پرت شود.

پس‌ازاینکه به کمک این روش‌ها دندان‌دردتان کاهش یافت برای درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنید. سپس پزشک ممکن است برای درمان درد شما ریشه دندان را درمان کند.

خودداری از درد دندان در بلندمدت

پیشگیری بلندمدت ساده و کارآمد است. برای این کار باید این 5 مورد را رعایت کنید:

  • از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید. خوردن گهگاه غذاهای شیرین اشکالی ندارد اما اگر به‌طور مرتب استفاده کنید ضررات جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.
  • به‌طور مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کنید. با افزایش سن فساد دندان طبیعی خواهد بود بنابراین باید حداقل سالی یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • به‌طور مرتب دندان‌ها را مسواک زده و هر سه ماه یک‌بار مسواک خود را تعویض کنید. شستشوی دهان با دهان‌شویه نیز می‌تواند حفره‌های دندان و سلامت آن را بهبود بخشد.
  • از نوشیدن مایعات خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید، بخصوص اگر اغلب به دندان‌درد دچار می‌شوید.
  • از باز کردن زیاد دندان یا گاز زدن تکه‌های بزرگ غذا خودداری کنید، بخصوص در هنگام دندان‌درد.

این موارد راه‌های مؤثری برای خودداری از دندان‌درد هستند که رعایت آن‌ها می‌تواند در مراقبت از دندان به شما کمک کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم