فیلم‌های مشابه Dune که از تماشای آنها لذت می‌برید

فیلم‌های مشابه Dune – آخرین اثر علمی-تخیلی “دنی ویلنوو” که اقتباسی از نیمه اول رمان مهم فرانک هربرت است، منتقدان و تماشاگران سینما در سراسر جهان را مجذوب خود کرده است.اخیراً اعلام شده که یک دنباله بر اساس نیمه دوم کتاب برای انتشار در سال 2023 تولید خواهد شد.

در حالی که طرفداران Dune منتظر هستند ویلنوو داستان هربرت را در پرده بزرگ به پایان برساند، تعداد انگشت شماری فیلم مشابه برای تماشای آن وجود دارد. هیچ چیز کاملاً شبیه Dune نیست، اما در این میان، حماسه‌های مشابهی مانند “ارباب حلقه‌ها” اثر “پیتر جکسون” و شاهکارهایی مانند “میان ستاره‌ای” از “کریستوفر نولان” جایگزین خوبی خواهند شد.

در این مقاله فیلم‌های مشابه Dune را برایتان آماده کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آنها لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه – 2001 – The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring

فیلم Dune به‌عنوان اولین فصل از یک داستان بزرگتر که به‌عنوان یک حماسه مستقل با وجود بار معرفی یک جهان تخیلی گسترده و پیچیده، راضی‌کننده است، بسیار شبیه به فیلم  ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه می‌باشد.

یاران حلقه که به‌طور مشابه از یک رمان معروف اقتباس شده است، سه‌گانه تکرارنشدنی و بلاک باستری جکسون را آغاز کرد. مانند ویلنوو، جکسون و تیمش به طرز ماهرانه‌ای مفاهیم عجیب و غریب و ماورایی را به تصویر تبدیل کردند.


9. تل‌ماسه – 1984 – Dune

فیلم ویلنوو اولین تلاش برای نمایش رمان هربرت نیست. در سال 1984، دیوید لینچ نسخه سینمایی Dune را کارگردانی کرد که در نهایت آن را انکار کرد زیرا استودیو زمان پخش اولیه سه ساعته آن را کاهش داد.

در حالی که دیدگاه لینچ از دنیای تل‌ماسه هربرت شباهت چندانی با دیدگاه ویلنوو ندارد، مقایسه برداشت‌های متضاد از همان منبع اصلی جالب است.


8. ورود – 2016 – Arrival

اولین مشارکت ویلنوو در ژانر علمی تخیلی، فیلم ورود، داستان تهاجم بیگانگان را بدون هیچ یک از کلیشه‌های خشونت‌آمیز بیان کرد. این بیگانگان به معنای واقعی کلمه “در آرامش می‌آیند”. کشتی‌های آنها در بالای زمین شناور می‌شوند و سعی می‌کنند با نوع بشر ارتباط برقرار کنند.

ایمی آدامز در نقش اصلی یک متخصص زبان که تلاش می‌کند زبان بیگانگان را بفهمد، تفاوت‌های ظریفی را به ارمغان می‌آورد، دقیقاً شبیه به نقش تیموتی شالامی در نقش پل آتریدس در فیلم تل‌ماسه. ویلنوو همانند فیلم Dune، به‌طرز ماهرانه‌ای آخرین چرخش Arrival را در طول فیلم پیش‌بینی می‌کند.


7. میان‌ستاره‌ای – 2014 – Interstellar

برداشت تند، نفس‌گیر و عمیقا سینمایی ویلنوو از ژانر علمی-تخیلی، باعث مقایسه آثار او با کریستوفر نولان شده است؛ کارگردانی که مانند ویلنوو با تولید آثار فاخری مانند Inception و Tenet تماشاگران را شگفت‌زده کرد.

فیلم میان‌ستاره‌ای برداشت نولان از نوع علمی-تخیلی کیهانی در مقیاس حماسی است که ویلنوو در Dune به آن پرداخت. هر دو فیلم لحن غم‌انگیز و پایه‌ای دارند که به مفاهیم گمانه‌زنی می‌پردازد که گویی واقعی هستند. میان‌ستاره‌ای یکی از بهترین فیلم‌های مشابه Dune


6. جنگ ستارگان – 1977 – Star Wars

زمانی که جورج لوکاس در حال خلق دنیای جنگ ستارگان بود، به‌شدت تحت‌تاثیر رمان‌های تل‌ماسه هربرت قرار گرفت. سیاره صحرای تاتوئین شباهت‌های زیادی با آراکیس دارد – از جمله “دریای تپه” – و مانند دنیای تل‌ماسه، کهکشانی بسیار دور توسط “امپراتور” اداره می‌شود.

از آنجایی که جنگ ستارگان اکنون به اندازه فیلم تل‌ماسه (اگر نه حتی بیشتر) در داستان‌های علمی-تخیلی تأثیرگذار است، اقتباس سینمایی ویلنوو از Dune مجبور بود با تأثیر اپرای فضایی لوکاس مقابله کند.


5. نائوشیکا از دره باد – 1984 – Nausicaä of the Valley of the Wind

نائوشیکا از دره باد اثر هایائو میازاکی که اغلب به‌عنوان نسخه انیمه‌ای از Dune توصیف می‌شود، داستان یک شاهزاده خانم جوان را روایت می‌کند که با یک پادشاهی رقیب درگیر می‌شود که سعی می‌کند از یک سلاح باستانی برای از بین بردن جنگلی پر از حشرات جهش‌یافته استفاده کند. بسیاری از نقدها برای این فیلم خاطرنشان کردند که Dune تأثیر زیادی در تصویرسازی این انیمه از دنیای پسا آخرالزمانی داشت.


4. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی – 1968 – ۲۰۰۱: A Space Odyssey

استنلی کوبریک در 2001: ادیسه فضایی که اغلب به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما شناخته می‌شود، سفری سرد اما جذاب در کیهان است، درست مانند فیلم Dune.

فیلم کوبریک، مانند فیلم ویلنوو، لحن مغزی و گامی صبورانه دارد تا زمان زیادی برای لذت بردن از جهان‌سازی جذاب داشته باشد. این فیلم مانند تل‌ماسه داستان یک قهرمان برگزیده را دنبال می‌کند که سرنوشت خود را از طریق پیش‌گویی‌های مختلف ذهن خم می‌کند.


3. بیگانه – 1979 – Alien

وقتی ریدلی اسکات برای کارگردانی فیلم Alien استخدام شد، می‌توانست یک فیلم ترسناک علمی-تخیلی تولید کند. تنها کاری که او باید انجام می‌داد این بود که در یک فیلم خانه خالی از سکنه فیلم بسازد که در فضا اتفاق می‌افتد. اما با توجه به اینکه اسکات اسکات است، با تنش هیچکاکی و طراحی تولید مسحورکننده، به لطف H.R. Giger بزرگ، فراتر از آن رفت.

فیلم Alien نیز مانند Dune در مجموعه‌های عملی عظیمی فیلمبرداری شد. Alien در آغاز با سرعت کمتر، زمان زیادی را صرف می‌کند تا مخاطب را در محیطی آینده‌نگرانه غوطه‌ور کند و سپس وارد اکشن شود.


2. استاکر – 1979 – Stalker

یکی دیگر از فیلم‌های مشابه Dune، استاکر محصول 1979 به کارگردانی آندری تارکوفسکی، یک حماسه علمی-تخیلی است که عناصری از فلسفه و روان درام را در هم می‌آمیزد. استاکر نام شخصیت اصلی داستان است که موافقت می‌کند دو مرد را به منطقه اسرارآمیز و محدود ببرد با این وعده که می‌تواند اتاقی را به آنها نشان دهد که درونی‌ترین خواسته‌های آنها را نشان می‌دهد.

استالکر نیز مانند Dune در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد و یک سفر خائنانه در قلمروی خصمانه مملو از نمادگرایی را دنبال می‌کند. این فیلم یکی از مشهورترین فیلم‌های علمی-تخیلی تاریخ سینما و یکی از فیلم‌های مشابه Dune است.


1. بلید رانر ۲۰۴۹ ‒ Blade Runner ۲۰۴۹ ‒ 2017

در نهایت، فیلمی که بیشترین اشتراک را با Dune دارد، آخرین حماسه علمی-تخیلی هیپنوتیزم‌کننده ویلنوو، Blade Runner 2049 است. در ادامه داستان اصلی کلاسیک انسانی که شروع به مشکوک شدن به اندروید بودن خود می‌کند، بلید رانر 2049 مربوط به اندرویدی است که به انسان بودن خود مشکوک می‌شود.

درست همانطور که اقتباس Dune مخاطبان را در جهان‌های بین کهکشانی که هربرت در صفحه ترسیم کرده است غوطه‌ور می‌کند، دنباله Blade Runner این کارگردان دوباره مخاطبان را در آینده‌ای دیستوپیایی و نئون غرق می‌کند که ریدلی اسکات در سال 1982 تصور می‌کرد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. امید

    آبان 9, 1400

    لیستتون جالب نبود

    پاسخ