پشت صحنه فیلم‌های “هالووین” (Halloween) و نکات جالب آن برای طرفداران این ژانر

بدون شک چندگانه “هالووین” یکی از بهترین چندگانه‌های ترسناک تاریخ است که اولین بار در سال 1978 اکران شد. از آن زمان به بعد هر چند سال یک بار فیلم‌هایی از این ژانر اکران شدند. کیفیت این فیلم‌ها ثابت نبود و درگیر فراز و فرود می‌شد. به همین دلیل این فیلم‌ها نقطه عطفی در ژانر وحشت بود که شخصیت مایکل مایرز را معرفی کرد. این چندگانه شامل یازده فیلم است که جدیدترین آن در تاریخ 2018 اکران شد و هنرمندان بااستعدادی در ساخت آن نقش داشتند. با این وجود حتماً در تولید این فیلم‌ها صحنه‌های جالبی وجود داشته باشد. اگر شما هم با این صحنه‌ها آشنا شوید تعجب می‌کنید که چطور نتیجه کار این اندازه عالی بود. در این مقاله می‌خواهیم درباره پشت صحنه فیلم‌های “هالووین” به شما توضیح دهیم. با پروشات همراه باشید.


20. در فیلم اصلی 6 بازیگر مختلف نقش مایکل مایرز را بازی کردند

دفعه بعد که خواستید “هالووین” سال 1978 را تماشا کنید در نظر داشته باشید که شش بازیگر مختلف نقش مایکل را بازی کردند. نسخه شش ساله مایکل در صحنه‌ای که از دید مایکل ضبط شد، اول توسط “دبرا هیل” (Debra Hill) ایفا شد و بعد “ویل ساندین” (Will Sandin). نسخه بزرگسال هم توسط بازیگرانی مثل “نیک کسل” (Nick Castle)، “تونی ماران” (Tony Maran) و “تامی لی والاس” (Tommy Lee Wallace) ایفا شد. به علاوه برای دوبله مایکل هم به یک صداپیشه نیاز داشتند که “جیم وینبورن” (Jim Winburn) این کار را انجام داد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های هالووین و بهترین شخصیت‌های این فیلم‌ها برای طرفداران این ژانر


19. “جیمی لی کرتیس” (Jame Lee Curtis) در “هالووین 3” حضور داشت

“هالووین 3” اولین فیلم این چندگانه بود که توسط “جان کارپنتر” (John Carpenter) و “دبرا هیل” نوشته نشد. فیلم با این که داستان‌های مایکل مایرز، لوری استرود و ساموئل لومیس را کنار گذاشت، اما به این معنا نیست که ستاره‌های دو فیلم قبل در این فیلم بازی نکردند. جالب اینجاست که “جیمی لی کرتیس” حضور داشت و در نقش یک اپراتور تلفن صداپیشگی کرد. اگر خوب گوش دهید حتماً صدای او را می‌شنوید. این یکی از نکات جالب پشت صحنه فیلم‌های “هالووین” است.


18. “جان کارپنتر” اصلاً طرفدار نسخه بازسازی شده “هالووین” از “راب زامبی” (Rob Zombie) نیست

اگر در چندگانه “هالووین” لازم باشد نظر یکی را جدی بگیریم او “جان کارپنتر” است. او نسخه بازسازی شده “راب زامبی” را ناامیدکننده می‌داند. به گفته خودش برای زامبی احترام قائل است، اما فیلم او رمز و راز داستان را از بین برده و زیادی حرف زده است.


17. بعد از “هالووین 3” مایکل مایرز قرار نبود ظاهر شود

چندگانه هالووین شخصیت‌های جالبی مثل “لوری استرود” و “ساموئل لومیس” معرفی کرده، اما خب همه طرفدار “مایکل مایرز” هستند. با این که او موفق بود، وقتی تهیه کننده‌های اثر یعنی “جان کارپنتر” و “دبرا هیل” تصمیم گرفتند فیلم سوم را بسازند، به این نتیجه رسیدند که آن را به یک آنتولوژی تبدیل کنند. تصمیم بر این شد که هر سیکوئل شخصیت‌ها و داستان تازه داشته باشد. با این که حالا “هالووین 3” را یک کلاسیک می دانیم اما در زمان خودش یک شکست بزرگ بود و به همین دلیل مایکل برگشت.


16. از برگ‌های مصنوعی استفاده کردند

یکی از نکات مهم پشت صحنه فیلم‌های “هالووین” به صحنه مربوط است. از آنجاییکه داستان “هالووین” سال 1978 در پاییز رخ می‌داد بنابراین باید فضای پاییزی خلق می‌شد. در نتیجه عوامل کلی برگ مصنوعی در آن حوالی خالی کردند تا همه جا پاییزی به نظر می‌رسد. بعد از اتمام فیلمبرداری در یک لوکیشن برگ‌ها را به لوکیشن دیگری می‌بردند تا بار دیگر استفاده کنند.

همچنین بخوانید: رتبه‌بندی پوسترهای فیلم‌های هالووین براساس میزان ترسناک بودن


15. “دنیل هریس” (Danielle Harris) به خاطر مبلغ پیشنهادی در “هالووین 6” نبود

در “هالووین 4” قهرمان جدیدی به نام جیمی با بازی “دنیل هریس” معرفی شد. این ستاره در ازای مبلغ بالایی در “هالووین 5” هم حضور داشت. او که نقش دختر لوری را برعهده داشت قرار بود در سری‌های بعدی حضور پیدا کند. دلیل غیبت او در فیلم ششم مبلغ پایینی بود که به او پیشنهاد دادند. بنابراین هریس که از این موضوع ناراحت شد و آن را توهین دانست، در فیلم حضور پیدا نکرد.


14. “جیمی لی کرتیس” انتظار داشت مایکل در “هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” (H20) کمیو داشته باشد

فیلم “هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” اثری بود که تهیه کننده‌ها انتظار داشتند چندگانه “هالووین” را دوباره موردتوجه قرار دهد. با این که فیلم در گیشه و نمایش خانگی موفق بود، اما با نقدهای مختلف منتقدین مواجه شد. شاید در صورتی که این فیلم هم به موفقیت فیلم‌هایی مثل “جیغ” (Scream) می‌رسید خیلی چیزها عوض می‌شد. به دلیل ویژگی‌های خاص فیلم و کیفیت بلوری کرتیس انتظار داشت مایکل در آن حضور کمیو داشته باشد.


13. فیلمبرداری “هالووین 5” با فیلمنامه ناتمام شروع شد

فیلمسازان هم هنرمند محسوب می‌شوند، اما برای خلق آثار خود باید با استودیوها سروکله بزنند. به همین دلیل بارها با دخالت استودیو مسیر فیلم عوض می‌شود. مثلاً ضبط “هالووین 5” زمانی شروع شد که فیلمنامه هنوز ناتمام بود. فقط به دلیل هیت بودن فیلم قبلی این چندگانه فیلم بعدی را با عجله شروع کردند. به همین دلیل بازیگران هم درباره داستان و شخصیت‌هایشان سؤالات بی جواب زیادی داشتند.


12. “جیک جیلنهال” (Jake Gyllenhaal) کرتیس را راضی کرد تا دوباره نقش لوری را بازی کند

بارها پیش آمده که یک چندگانه خاطر سیکوئل های ضعیفش شکست خورده است. با این حال ستاره‌هایی که در یک سیکوئل حضور دارند باید ریسک این موضوع را به جان بخرند. این موضوعی بود که کرتیس در “هالووین” 2018 با آن مواجه شد. خوشبختانه در این فیلم شرکت کرد و فیلم هم مورد استقبال قرار گرفت. ظاهراً این “جیک جیلنهال” بود که برای این پروژه او را راضی کرد. جیلنهال پسرخوانده غیررسمی اوست که درباره مهارت کارگردان و نویسنده این فیلم با کرتیس صحبت کرد و کرتیس هم پروژه را جدی گرفت.

همچنین بخوانید: بهترین سریال‌های کمدی مشابه ساینفلد (Seinfeld) که باید تماشا کنید


11. ماسک مایکل براساس صورت “ویلیام شاتنر” (William Shatner) طراحی شد

چه کسی می‌تواند اولین باری که ماسک مایکل را دید، فراموش کند؟ ماسک او یک ماده ساده بود که کاملاً روح خبیث او را نشان می‌داد و می‌شد تمام شرارتش را در آن دید. شاید تصور کنید یک گروه از متخصصین جلوه‌های ویژه این ماسک را برای اوطراحی کردند. به جای این معلوم شد که ماسکی که قرار بود “ویلیام شاتنر” را در نقش کاپیتان کیرک نشان دهند پیدا کردند، آن را رنگ کردند، برایش مو گذاشتند و جای چشم را سوراخ کردند. البته آنها به ماسک دلقک هم فکر کردند، اما سرانجام تصمیم درستی گرفتند. شاید این نکته عجیب‌ترین نکته پشت صحنه فیلم‌های “هالووین” باشد.


10. “جان کارپنتر” موسیقی متن فیلم اصلی را در عرض سه روز نوشت

با وجود وحشتناک بودن مایک و ساموئل و شخصیت‌های دیگر شاید آن‌ها را وزنه اصلی فیلم بدانید، در حالی که موسیقی متن وزنه اصلی فیلم است. این موسیقی ساخته “جان کارپنتر” چند بار ویرایش شد و توانست تماشاگران را راضی کند. بنابراین جالب است بدانید او و “دن وایمن” موسیقی را در عرض سه روز ساختند، آن هم با کمک سینث، پیانو و فلوت ریکوردر.


9. “دونالد پلزنس” (Donald Pleasance) قبل از اتمام ضبط “هالووین 6” از دنیا رفت

این چندگانه بدون حضور “دونالد پلزنس” در نقش ساموئل هیچ است. این پزشک در تلاش بود تا قربانیان احتمالی بیمار خودش، یعنی مایکل، را امن نگه دارد و با این که از مایکل می‌ترسید اما در کارش مصمم بود. متاسفانه او قبل از اکران “هالووین 6” از دنیا رفت و دیگر او را در این چندگانه نمی‌بینیم. با این که قرار بود از آن به بعد نقشش پررنگ‌تر شود، اما بخت با او یار نبود و در بعضی صحنه‌ها از بدل استفاده کردند که البته در پشت صحنه فیلم‌های “هالووین” امری رایج است.


8. “هالووین 4” در عرض یازده روز نوشته شد

وقتی قرار است یک پروژه بزرگ خلق شود همه عجله به خرج می‌دهند. وقتی قرار شد روی فیلمنامه “هالووین 4” کار کنند، فشار زیادی روی فیلمنامه نویس وارد شد و آن را در عرض یازده روز تمام کرد. این موضوع باعث شد عوامل زودتر شروع به کار کنند وگرنه برای مدت زمان طولانی بیکار می‌ماندند.

همچنین بخوانید: بهترین شخصیت‌های فیلم‌های ترسناک که قرار بود بازیگران دیگری در آن حضور پیدا کنند


7. کارگردان “هالووین 3” در فیلم صداپیشگی کرد

این شما و یکی از نکات بامزه پشت صحنه فیلم‌های “هالووین”. اگر فیلم را دیده باشید می دانید که حین پخش برنامه کودکان از تلویزیون صدای زنگوله پخش می‌شود. هدف از این کار جلب توجه بچه‌هاست، اما خوب این صحنه در فیلم به خاطر یک هدف شوم است. اول که آگهی شروع می‌شود صدای زنگوله آزاردهنده است، اما وقتی طولانی می‌شود بینندگان هم با آن صدای احمقانه همخوانی می‌کنند. کارگردان فیلم، “تامی لی والاس” در اجرای این صحنه درخشان ظاهر شد و آن صدا برای بچه‌ها باورپذیر بود.


6. “جان کارپنتر” موسیقی متن فیلم جدید را نوشت

وقتی “جان کارپنتر” فیلم “هالووین” سال 1978 را ساخت یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک را تولید کرد. با این که این کار را به کمک عوامل و بازیگران انجام داد اما خودش بسیاری از وظایف را برعهده گرفت. مثلاً روی فیلمنامه کار کرد و موسیقی متن را خودش نوشت. کارپنتر تا “هالووین 3” این وظیفه را برعهده داشت، و بعد به مدت سه دهه از آن کناره گیری کرد. با این حال موسیقی “هالووین” سال 2018 را خودش نوشت.


5. قرار بود اسم “هالووین 6” را Halloween 666: The Origin Of Michael Myers بگذارند

برای طرفداران این چندگانه فقط مهم این است که در عنوان فیلم کلمه هالووین را ببینند. بنابراین احمقانه است که تصور کنیم بود و نبود اسم فایده‌ای نخواهد داشت. این فیلم که در سال 1995 اکران شد “هالووین ۶: نفرین مایکل مایرز” (Halloween: The Curse of Michael Myers) نام گرفته شد برای جذب تماشاگران کمتر جدی سینما هم تأثیر خوبی داشت. چون عنوان فیلم کاملاً جذاب بود. با این حال از آنجاییکه تریلر فیلم با نام دیگری معرفی شد کمی تماشاگران را گیج کرد.


4. “هالووین: رستاخیز” (Halloween: Resurrection) در صحنه فیلم “هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” برنامه ریزی شد

فیلم “هالووین: رستاخیز” با این که امتیاز 11% روتن تومیتوز را دریافت کرد، به خاطر زیادی بد بودنش مورد توجه طرفداران این چندگانه قرار گرفت. در دقیقه نود ساخت فیلم قطعی شد و لحظات ابتدایی هم نتیجه مذاکرات بین “جیمی لی کرتیس” و تهیه کنندگان است. بخشی از علاقه کرتیس به حضور در “هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” به این دلیل بود که می‌خواست همکاری‌اش با مایکل را پایان دهد، چون تهیه کنندگان می‌خواستند بودجه را کم کنند.

همچنین بخوانید: بهترین کارتون‌های فراموش‌شده که بر اساس فیلم‌های معروف ساخته شدند


3. “جان کارپنتر” در مقابل “راب زامبی” قرار گرفت

در سال‌های اخیر بیشتر فیلم‌های “جان کارپنتر” بازسازی شده یا پریکوئل داشته‌اند. در حقیقت در کنار ادامه پیدا کردن این چندگانه، کارگردان‌های دیگر به میراث “موجود” (The Thing) و “مه” (The Fog) هم فیلم‌هایی اضافه کرده‌اند و حتی نسخه بازسازی شده “مشکل بزرگ در چین کوچک” (Big Trouble in Little China) هم ساخته شده است. “راب زامبی” معتقد بود حین ساخت نسخه بازسازی شده “هالووین”، کارپنتر چندان از او استقبال نکرد. کارپنتر بعدها گفت زامبی دروغ گفته و او از زامبی خواسته که فیلم خودش را بسازد.


2. “هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” برای شفاف سازی “هالووین” 4، 5 و 6 ساخته شد

“هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” اولین فیلم این چندگانه بود که به نوعی بازسازی محسوب می‌شد، با این حال در طی داستان از تماشاگران خواست چند فیلم دیگر چندگانه را فراموش کنند. از آنجاییکه این فیلم بازگشت کرتیس را نشان داد، بنابراین باید اشاره می‌کرد که در “هالووین 4” شخصیت او مرده بود. در حقیقت لوری در تصادف اتومبیل کشته شده بود. تهیه کنندگان یا باید توضیحی ارائه می‌دادند، یا جنبه‌هایی از فیلم‌های قبل را نادیده می‌گرفتند. با این که در “هالووین” چهار، پنج و شش به لوری اشاره شده بود، اما برای تماشاگران گیج کننده بود، بنابراین “هالووین اچ۲۰: ۲۰ سال بعد” سیکوئل مستقیم “هالووین 2” است.


1. برای “هالووین” 2018 حدود 80 نسخه فیلمنامه موجود بود

منتقدین از “هالووین” سال 2018 استقبال کردند و این فیلم در گیشه موفق بود. از آنجایی که یکی از بهترین چندگانه‌های ترسناک بازگشته بود بنابراین این موضوع طبیعی است. کارگردان فیلم “دیوید گوردون گرین” (David Gordon Green) درباره فرایند نویسندگی فیلمنامه گفت در طی هشت ماه 80 نسخه فیلمنامه  نوشته شده که به شخصیت‌های مختلف می‌پردازد. کرتیس هم دوست داشت در این فیلم حضور یابد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم