۷ فایده بازی کردن برای بزرگسالان

زمانی که صحبت از بازی کردن می شود معمولا به یاد دوران کودکی خودمان می افتیم و به کودکان دیگر حق می دهیم که این دوره را با بازی و تفریح بگذرانند و خاطرات شیرینی از آن دوران بسازند، گویی دوره بزرگسالی تنها برای کار کردن و جدی بودن است و بزرگسالان نیازی به بازی کردن ندارند.

این در حالیست که بازی کردن – از سرگرمی های پر جنب و جوش گرفته تا بازی های گروهی و چالش هایی همچون سوالات صندلی داغ و شطرنج و غیره – می توانند تاثیر به سزایی در روحیه، روابط و شغل افراد بزرگسال داشته باشند.

ناگفته پیداست در زندگی پر هیاهو و مدرن امروزی بسیاری از ما به قدری روی تعهدات کاری و خانوادگی خود متمرکز شده ایم که تعهداتی که نسبت به سلامتی جسم و روح خود داریم را به باد فراموشی سپرده ایم.

به علاوه اکثر ما در نقطه ای بین کودکی و بزرگسالی بازی کردن را کنار گذاشتیم و اوقات فراغت خود را مقابل تلویزیون، پشت کامپیوتر یا داخل گوشی های هوشمند گذراندیم.

در حالی که بازی کردن نه تنها برای کودکان ضروری است بلکه می تواند عامل مهمی در ایجاد آرامش و انگیزه در بزرگسالان باشد. همچنین گفته شده بازی با همسر، دوستان، همکاران، بچه ها و حیوانات خانگی همگی راهی مطمئن و البته سرگرم کننده برای تقویت تخیل، خلاقیت، توانایی حل مشکلات و سلامت احساسی می باشد.

بازی کردن می تواند به سادگی شوخی و خنده با دوستان و همکاران، درست کردن آدم برفی در حیاط، بازی های چالش بر انگیز در دور همی های خانوادگی، دوچرخه سواری با بچه ها و پیاده روی با همسر باشد و سن و سال نمی شناسد.

همه افراد برای شاد بودن، کاهش استرس ها، افزایش قدرت یادگیری و ارتباط با دیگران به بازی کردن نیاز دارند.

برخی مزیت های مهم بازی کردن عبارتند از:

1. کاهش استرس

بازی سرگرم کننده است و می تواند باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین که از مواد شیمیایی طبیعی در بدن است شود. این هورمون احساس بهتر در فرد ایجاد کرده، استرس را کاهش می دهد و حتی می تواند به طور موقتی درد را تسکین دهد.

2. بهبود عملکرد مغز

بازی هایی همچون شطرنج، تکمیل کردن پازل یا سایر فعالیت های سرگرم کننده ای که مغز را به چالش می کشانند می توانند از بروز مشکلات حافظه جلوگیری کرده و عملکرد مغز را بهبود بخشند.

تعامل اجتماعی با خانواده و دوستان می تواند به رفع استرس و افسردگی نیز کمک کند.

3. تحریک ذهن و تقویت خلاقیت

ثابت شده کودکان معمولا هنگام بازی کردن بهتر می توانند مسائل مختلف را یاد بگیرند. این مورد درباره بزرگسالان نیز صدق می کند. به علاوه بازی کردن تخیل را تحریک کرده و باعث سازگاری بیشتر و حل مشکلات می شود.

4. بهبود روابط با دیگران

خنده و سرگرمی در کنار دیگران می تواند همدلی، شفقت، اعتماد و صمیمیت میان شما را تقویت کند. بازی لزوما شامل فعالیت های فیزیکی خاص نمی باشد بلکه می تواند با حالات روحی فرد در ارتباط باشد.

تقویت حس طبیعی بازیگوشی به شما کمک می کند تا در شرایط استرس زا آرامش بیشتری داشته باشید، با افراد غریبه روابط گرم تری ایجاد کنید، دوستان جدید پیدا کنید و روابط تجاری خود را گسترش دهید.

5. شادابی و پر انرژی بودن

به گفته جرج برنارد شاو، ما به خاطر پیر شدن قید بازی کردن را نمی زنیم بلکه به خاطر این که بازی نمی کنیم پیر می شویم.

یکی از مزیت های فوق العاده بازی کردن افزایش انرژی و نشاط می باشد. حتی گفته شده بازی می تواند مقاومت بدن در برابر بیماری ها را افزایش داده و به عملکرد بهتر کمک کند.

6. ایجاد اعتماد، هیجان و شادابی در روابط

بازی یکی از موثرترین ابزارها برای حفظ شادابی و هیجان در روابط است و بازی های دو نفره یا چند نفره باعث ایجاد شادی و انعطاف پذیری در روابط می شود، همچنین می تواند ناراحتی ها، اختلافات و آسیب ها را التیام ببخشد.

با بازی کردن یاد می گیرید به یکدیگر اعتماد کنید و احساس امنیت بیشتری نیز در شما ایجاد خواهد شد. اعتماد از عناصر مهم در حفظ روابط است که باعث می شود در همکاری با دیگران بهتر عمل کرده، صمیمیت بیشتری داشته باشید و موارد جدید را امتحان کنید.

به علاوه با تلاش آگاهانه جهت افزودن سرگرمی و بازی در تعاملات روزانه خود، می توانید کیفیت روابط عاشقانه و همچنین رابطه خود با همکاران، اعضای خانواده و دوستان را بهبود ببخشید.

7. توسعه و بهبود مهارت های اجتماعی

بازی به توسعه و بهبود مهارت های اجتماعی کمک می کند. کودکان در طول بازی ارتباطات کلامی، زبان بدن، حد و مرزها، همکاری و کار گروهی را یاد می گیرند و بزرگسالان نیز این فرصت را پیدا می کنند تا آموخته های خود در این زمینه را تقویت کنند.

بازی یک کاتالیزور قوی برای اجتماعی شدن افراد است. کودکان با بازی کردن یاد می گیرند چگونه با هم همکاری داشته باشند، قوانین مورد توافق طرفین را رعایت کنند و در کارهای گروهی به بهترین شکل ممکن عمل کنند. افراد بزرگسال نیز می توانند از بازی برای رفع موانع و بهبود روابط خود با دیگران بهره می برند.

منبع: helpguide

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم