آیا شما حسود هستید؟ با علائم و دلایل آن آشنا شوید

گاهی اوقات حسادت پیش می‌آید. اما همیشه یکسان نیست. افراد مختلف به شکل‌های متفاوت و بر اساس شخصیت خود حسادت می‌ورزند. چه قبول کنید حسود هستید چه نه، به‌هرحال حسادت بر زندگی شما تأثیر منفی داشته و سلامتتان را به خطر می‌اندازد.

اما حسادت چیست؟

حسادت مجموعه‌ای از احساسات است که به شکل افکار، اعمال و احساسات خود را نشان می‌دهد. بیشتر افراد در مراحلی از زندگی خود به حسادت دچار می‌شوند و اگرچه این احساس در همه مشترک است اما در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی خود را نشان می‌دهد.

از کجا بدانید که از حسادت رنج می‌برید

حسادت همیشه آشکار و مشخص نیست بلکه از طریق برخی ویژگی‌های درونی می‌توان آن را نشان داد:

  • جاسوسی: ممکن است همیشه به ایمیل، صفحه تلفن و وسایل ارتباطی فردی که برایتان مهم است سرک بکشید ببینید که چه‌کار می‌کند. همچنین ممکن است نسبت به دوستان خود نیز همین حس را داشته باشید و نخواهید که با دیگران ارتباط برقرار کند.
  • غر زدن: اگر بر سر مسائل بی‌اهمیت بحث به راه می‌اندازید و آن را گفتن حقایق در نظر می‌گیرید پس به حسادت دچار شده‌اید. دلیل این کار این است که آن فرد نیز احساسات مشابه شما را تجربه کند اما در این کار زیاده‌روی می‌کنید.
  • شک و تردید: اگر در حسادت زیاده‌روی کنید طرف مقابل از آن آزار دیده و از شما می‌خواهد از آن دست بکشید. اینجاست که اوضاع کمی تغییر می‌کند. ممکن است از او بپرسید که آیا به شما اهمیت می‌دهد و دراین‌باره شک کنید، حتی ممکن است توضیحات او را قبول نکنید و به اطمینان نیاز داشته باشید. در این صورت وضع بدتر می‌شود بنابراین باید اوضاع را کنترل کنید.
  • عدم وجود صمیمیت: حسادت تنها درصورتی‌که حس کنید طرق مقابل به فرد دیگری گرایش یافته ایجاد نمی‌شود، بلکه درصورت رشد آن فرد نیز به وجود می‌آید. ممکن است آن فرد ارتقا شغلی پیدا کند، هدیه‌ای دریافت کند و یا به هر صورتی خوشحال شود. در ظاهر به او تبریک می‌گویید اما در باطن از این امر ناراحت هستید.
  • تمسخر دیگران در جمع: این کار واقعاً بد است، برای مثال ممکن است بگویید “تو داری به آن دختر/ پسر نگاه می‌کنی”. این رفتارها باعث شرمندگی طرف مقابل شده و از حسادت، شکست‌ها و اشتباهات گذشته ناشی می‌شود.

چرا حسادت می‌ورزید؟

بیشتر دلایل حسادت بین افراد مختلف مشترک است، به این معنا که اگر به آن دچار شوید، بدون توجه به فرهنگی که در آن قرار دارید، دلیلش ثابت است. این دلایل عبارت‌اند از:

  • ناامنی: در یک رابطه احساس ناامنی تصادفاً به وجود نمی‌آید بلکه به‌آرامی شکل می‌گیرد. برای مثال اگر ببینید طرف مقابل با افراد دیگر ارتباط دارد احساس ناامنی می‌کنید. اگر با خودتان راحت نباشید و تصور کنید به‌اندازه کافی خوب نیستید احساس ناامنی خواهید داشت.
  • ترس: ترس اینکه طرف مقابلتان ممکن است به خاطر یک فرد دیگر شما را ترک کند می‌تواند باعث بروز حسادت شود. این بدترین کار ممکن است زیرا چنگ زدن به رابطه و نگه‌داشتن آن به هر قیمتی، همه‌چیز را بدتر می‌کند.
  • رقابت: در روابط رقابت به‌شدت دیده می‌شود حتی اگر یکی از آن دو باعث رشد دیگری شود. معمولاً افراد تلاش می‌کنند که در آن رابطه بهترین فرد باشند، به همین دلیل بحث و حسادت ایجاد می‌شود. اما تمام رقابت‌ها رقابت‌های سالم نیستند.

چرا باید به حسادت توجه کنید

گفته می‌شود که کمی حسادت خوب است زیرا نشان می‌دهد که طرف مقابل برایتان اهمیت دارد. در حقیقت همه ما حسادت را تجربه کرده‌ایم. اما نشان دادن حسادت تفاوت‌های مهمی دارد. در حقیقت بر اساس تحقیقات انجام‌شده تفاوت‌های شخصیتی باعث ایجاد واکنش‌های متفاوتی نسبت به حسادت می‌شود. به همین دلیل است که برخی متوجه حسادت خود نمی‌شوند یا نمی‌فهمند که چرا شریکشان از آن‌ها دور می‌شود. از سوی دیگر برخی هم به این رفتارهای خود افتخار می‌کنند.

درنهایت باید ببینید که حسادت بر رابطه شما چه تأثیری خواهد داشت. می‌توانید از آن به‌درستی استفاده کرده و رابطه خود را تقویت کنید و یا اینکه رابطه‌تان را از بین ببرید. انتخاب با شماست.

چگونه با حسادت خود رودرو شوید

  • دیدگاه خود را تغییر دهید: گاهی اوقات یک قدم به عقب و بررسی کارهای خود می‌توانید مؤثر باشد. این مورد شاید برای همه مؤثر نباشد اما مفید است.
  • به خودتان یادآوری کنید که ارزشش را دارید: اگر حس می‌کنید بی ارزش هستید باید مواردی را که در آن‌ها موفق هستید را به خودتان یادآوری کنید. اگر بازهم 100% حس کردید طرف مقابل برایتان ارزشی قائل نیست به ارتباط خود خاتمه دهید.
  • ذهنیت خود را تمرین دهید: مدیتیشن باعث می‌شود نسبت به خود حس بهتری داشته باشید. مدیتیشن یک ابزار مؤثر برای کاهش حسادت است.
  • درصورت مؤثر نبودن این موارد از دیگران کمک بگیرید: با یک دوست یا متخصص صحبت کنید تا با دیدگاه جدیدی آشنا شوید. در این صورت به‌خوبی حسادت خود را قضاوت می‌کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم