10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست

تابه‌حال چند بار به راه‌های سلامت و درخشش پوست خود فکر کرده‌اید؟ هیچ‌چیز از یک پوست سالم و شفاف بهتر نیست اما عواملی وجود دارند که باعث پیری، خستگی و خشکی پوست می‌شوند. برای جوان‌تر شدن به فوتوشاپ یا داروهای گران‌قیمت نیاز ندارید، بلکه می‌توانید سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهید. در رابطه با پوست بهترین مورد آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل در اینجا ده ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آنتی‌اکسیدان از کجا می می‌آید

آنتی‌اکسیدان ماده‌ای است که برای سلامت شما فواید بسیاری دارد. این ماده در میوه‌ها، سبزیجات، شکلات تلخ، شراب و منابع دیگر یافت می‌شود. این مواد در محصولات آرایشی یافت می‌شوند اما می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با این کار هم رژیم غذایی سالمی خواهید داشت و هم سبک زندگی سالمی. آنتی‌اکسیدان از تخریب سلول‌ها توسط اکسیدان خودداری می‌کند. اکسیدان چیست؟ اکسیدان ها رادیکال‌های آزادی هستند که به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث بیماری، سرطان و حتی افزایش روند پیری، می‌شود.

شما همان چیزی هستید که می‌خورید

آیا از غذای سالم تغذیه می‌کنید یا غذاهای ناسالم؟ اگر از غذای ناسالم استفاده کنید در پوست شما ظاهر خواهد شد. زیرا پوست شما برای سلامت به مواد مغذی نیاز دارد. اگر غذای ناسالم و عاری از مواد مغذی مصرف کنید، پوست شما نمی‌تواند ویتامین، آنتی اکسیدان و موادمعدنی را جذب کند.

امروزه به دلیل زندگی پراسترس و مشغله زیاد، فست فود جای غذای سالم را گرفته است. زیرا تصور می‌کنیم تهیه غذای سالم وقت‌گیر و هزینه‌بر است. اما باید بدانید که تهیه غذای سالم و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان چندان پرزحمت و هزینه‌بر نیست. در وهله اول باید بدانید که به دنبال چه غذایی هستید، درواقع هدف این مقاله نیز همین است.

آیا تابه‌حال به آینه نگاه کرده و با خود فکر کرده‌اید که محصولات زیبایی بی‌نتیجه هستند؟ پوستتان خسته شده و چین‌وچروک‌ها بیش از قبل به چشم می‌آیند؟ چگونه ممکن است باوجود استفاده از محصولات مختلف چروک پوستتان افزایش یابد؟ پاسخ این سؤال رژیم غذایی ناسالم است. زیبایی از درون به وجود می‌آید، یافته‌های بسیاری ثابت می‌کنند که سبک زندگی سالم به همراه ورزش و رژیم غذایی سالم از فعالیت مضر رادیکال‌های آزاد جلوگیری به عمل می‌آورد، اما باید بدانید که خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان بهترین نتیجه را دارند.

انواع پیری قابل‌کنترل و غیرقابل‌کنترل

برای درک بهتر رابطه میان تأثیرات آنتی‌اکسیدان و مواد ضد پیری، به روند پیری نگاهی می‌اندازیم. دو نوع پیری وجود دارد:

  • پیری ذاتی – فرایند طبیعی پیری
  • پیری بیرونی – فرایند پیری ماشی از سبک زندگی و عوامل محیطی: مانند قرار گرفتن در معرض امواج مضر خورشید، استعمال سیگار، رژیم ناسالم، عدم تحرک

در فرایند پیری بیرونی چه اتفاقی رخ می‌دهد

یافته‌ها نشان می‌دهد که بدن انسان در مقابل عوامل محیطی ناسالم مانند امواج خورشید، هوا و آلودگی، واکنش نشان داده و رادیکال‌های آزاد فرایند پیری را تسریع می‌کنند. در بین تمام عوامل محیطی نور خورشید با اثر اکسیدکنندگی بیشترین تأثیر منفی را ایجاد می‌کنند. فعالیت اکسیدکنندگی زمانی رخ می‌دهد که میزان رادیکال‌های آزاد از آنتی‌اکسیدان‌های سلول بیشتر می‌شود. در اینجا آنتی‌اکسیدان واردشده و رادیکال‌های آزاد را از جریان خون خارج می‌کنند. رادیکال‌های آزاد نه‌فقط از امواج خورشید بلکه به‌طور طبیعی از بدن تولید می‌شوند. آن‌ها در هوایی که تنفس می‌کنید و غذایی که می‌خورید وجود دارند.

آنتی‌اکسیدان چگونه مانع از پیری می‌شود؟

آنتی‌اکسیدان‌ها انواع مختلف و فواید متفاوتی دارند، مانند کارتنوئیدها برای سلامت چشم، لیکوپن ها برای سلامت پروستات، فلاونوئیدها برای سلامت قلب. برای سلامت پوست باید آنتی‌اکسیدان‌های مختلف موجود در خوراکی‌ها را جذب نمود. ویتامین ای، آستاکسانتین و کارتنوئیدها (بتاکاروتن) برای سلامت پوست مفید هستند. اگرچه برخی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند گلوتاتیون به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند، انواع دیگر از طریق رژیم غذایی جذب می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد پوست و غذا با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، بخصوص زمانی که پای آنتی‌اکسیدان درمیان باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان در برابر بیماری‌های مختلف پوستی و پیری از پوست انسان محافظت می‌کند. دانشمندان برای سلامت، نرمی و لطافت پوست از روش‌های ترکیبی استفاده می‌کنند. برای مثال، با کمک خواص ضدالتهابی رنگ پوست را بهبود بخشیده و چروک و آکنه را به حداقل می‌رسانند. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان‌ها سنتز کلاژن را افزایش داده، درنتیجه خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری پوست افزایش می‌یابد و جای اسکار و چین‌وچروک‌ها کاهش می‌یابد. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌ها جریان خون را تحریک کرده و باعث می‌شوند که پوست به‌راحتی مواد مغذی را دریافت کند.

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان

جریان خون سالم باعث تولید سلول‌های جدید شده، آسیب‌های امواج خورشید بر پوست را درمان می‌کند و درنتیجه فرد جوان‌تر و سالم‌تر به نظر می‌رسد. حالا که با خواص مفید آنتی‌اکسیدان آشنا شدید مطمئناً می‌خواهید بدانید که برای داشتن پوست بهتر باید از کدام خوراکی‌ها استفاده کنید.

  1. توت‌ها

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: توت

توت‌ها غنی‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان هستند که به جوان‌سازی و شفافیت پوست کمک می‌کند. یکی از تحقیقات نشان داد که بلوبری، توت سیاه و توت‌فرنگی حاوی گالیک اسید، اسید وانیلیک، فرولیک، الاژیک اسید، کورستین و انواع فلاونال و فلاونوئید، هستند. همچنین توت‌ها حاوی مقادیر بالای آنتوسینین هستند.

الاژیک اسید موجود در توت‌ها از تخریب کلاژن و التهاب، که عامل اصلی چین‌وچروک است، جلوگیری می‌کند. همچنین توت‌ها منبع اصلی ویتامین ث هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. توت‌ها علاوه بر سلامت پوست، برای سلامت قلب، عملکرد شناختی، دیابت، کنترل وزن و جلوگیری از سرطان، مفید هستند.

  1. انار

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: انار

انار حاوی پونیکالاجین است که خود نوعی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. به دلیل وجود این آنتی‌اکسیدان انار نه‌تنها التهاب پوست را بهبود می‌بخشد بلکه باعث بهترشدن رنگ پوست می‌شود. پلی فنل های موجود در انار در حین تحریک تولید کلاژن از پوست ما در برابر اکسیدکننده‌ها محافظت می‌کنند. این میوه هم مانند توت‌ها منبع اصلی ویتامین ث است. ازجمله فواید دیگر انار عبارت‌اند از پیشگیری از سرطان پروستات و سینه، کاهش فشارخون، ورم و درد مفصل و مشکلات دیگر.

  1. چای سبز

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: چای سبز

چای سبز حاوی اپی‌گالوکتشین گالات که نوعی پلی فنول کاتچین و آنتی‌اکسیدان قوی است. این ترکیب حمله قلبی، سکته، گلوکوم و کلسترول بالا، را کاهش می‌دهد. یافته‌های مختلف نشان می‌دهد که چای سبز به دلیل داشتن اپی‌گالوکتشین گالات خاصیت جوان‌سازی دارد. گروهی از محققان نشان داده‌اند که سلول‌های پیر لایه‌های بالایی پوست در معرض اپی‌گالوکتشین گالات شروع به تقسیم می‌کنند. بنابراین چای سبز برای جوان‌سازی، شفافیت، رفع التهاب و کاهش هاله‌های تیره پوست، چروک و آکنه، مفید است.

  1. سیب

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: سیب

در یکی از تحقیقات شرکت‌کنندگانی که سیب، آلو و چای مصرف کردند نسبت به شرکت‌کنندگان دیگر 34% کمتر به چروک پوست دچار شدند. تعجبی ندارد زیرا سیب سرشار از فیبر، ویتامین ث، و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. در این میوه محبوب کورستین و کاتچین هم یافت می‌شود. سیب علاوه بر سلامت پوست، به کنترل وزن، کاهش قند خون و پیشگیری از سرطان، کمک می‌کند.

  1. انگور قرمز

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: انگور قرمز

انگور قرمز حاوی رزوراترول است، نوعی آنتی‌اکسیدان فیتوالکسین که در برابر مشکلات و بیماری‌های مختلف خاصیت پیشگیری و درمان داشته و به سلامت پوست کمک می‌کند. رزوراترول علیه اکسیدکننده‌های ناشی از امواج خورشید مقاومت می‌کند. درنتیجه بیماری‌های پوستی را از بین برده و فرایند پیری را کند می‌کند.

  1. شکلات تلخ

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل، فلاونال و کتاچین، است. یکی از تحقیقات نشان داد که مصرف منظم شکلات تلخ از پوست در برابر امواج مضر خورشید محافظت می‌کند، درصورتی‌که شکلات‌های معمولی این‌چنین نیستند. همچنین شکلات تلخ سلامت مغز را افزایش داده، فشارخون را کاهش می‌دهد و میزان کلسترول خوب را بیشتر می‌کند.

  1. سیر

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: سیر

سیر حاوی خواص ضدالتهابی است که علیه مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس مبارزه کرده و آکنه را کاهش می‌دهد. همچنین سیر به دلیل میزان بالای آلستین سیتین، آلینین، آلیسین و دی سولفید آللی، به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیر رادیکال‌های آزاد را کنترل کرده و فعالیت فیبروبلاست ها را افزایش می‌دهد، به همین دلیل خاصیت ضد پیری و جوان‌سازی دارد. مصرف منظم سیر توانایی بدنی و سلامت استخوان را افزایش داده و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.

  1. هندوانه

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: هندوانه

هندوانه یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان لیکوپن و ویتامین آ است که باعث تولید چربی پوست شده و رطوبت و آب پوست را مهیا می‌کند. هندوانه از سرطان پیشگیری کرده، به سلامت قلب کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. می‌توانید در روزهای گرم تابستان هندوانه نوش جان کنید.

  1. گوجه‌فرنگی

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی همانند هندوانه دارای آنتی‌اکسیدان لیکوپن است که چروک را کاهش داده و از بین می‌برد و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین گوجه‌فرنگی دارای آب است که روی پوست تأثیر می‌گذارد و منبع غنی ویتامین ث به شمار می‌رود. گوجه‌فرنگی علاوه بر لیکوپین، دارای بتاکاروتن، اسید کلروژنیک و نارینژنین است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند.

  1. بروکلی

10 ماده غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان برای سلامت و درخشش پوست: بروکلی

بروکلی سرشار از کاروتنوئید، کائمفرول و کورتسین است که آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند. این گیاه همچنین دارای آنتی‌اکسیدان گلوکوراپامین است که از پوست در برابر امواج مضر خورشید محافظت می‌کند. اگر یادمان باشد که امواج خورشید مسئول 80% چین‌وچروک‌ها، جلوگیری از تولید کلاژن و خاصیت کشسانی پوست است، در آن صورت متوجه می‌شویم که برای داشتن پوستی بهتر باید بروکلی مصرف نمود. بروکلی میزان کلسترول را کاهش می‌دهد، سلامت چشم را افزایش می‌دهد، علائم آلرژی را کاهش می‌دهد، خواص ضدالتهابی دارد و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

پوست شما در معرض امواج مضر خورشیدی، هوا، باد و آلاینده‌های مختلفی قرار دارد که فرایند پیری را تسریع می‌کنند. در کنار روش‌های مراقبت از پوست، مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان را افزایش دهید تا به‌طور طبیعی جوان‌تر، زیباتر و شاداب‌تر شوید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم