چالش‌برانگیزترین سؤالات مصاحبه‌ها و بهترین پاسخ به آن‌ها

معمولاً بیشتر افراد از مصاحبه‌های کاری متنفرند، بخصوص زمانی که سؤالات خنده‌دار و مسخره پرسیده می‌شود. برخی از کاندیداها به این سؤالات پاسخ‌های کلیشه‌ای می‌دهند، برخی پاسخ‌های عجیب و برخی هم پاسخ‌های هوشمندانه و خلاقانه.

همین سؤالات چالش‌برانگیز شما را از سایر افراد مجزا می‌کند

در حقیقت همین سؤالات سخت و چالش‌برانگیز افراد برتر را از سایر افراد مجزا می‌کنند. برای مثال زمانی که از دو فرد بپرسید “آیا می‌توانی خودت را در سه کلمه توصیف کنی؟”

یکی از آن‌ها با ترس می‌گوید “با اعتمادبه‌نفس… بامهارت…باتجربه”. این بدترین جواب نیست اما بهترین هم نیست. اما کاندیدای دوم به سؤال شما خوب گوش می‌دهد، مکث می‌کند و سپس می‌گوید: “بله، من می‌توانم!”

مسلماً کاندیدای دوم انتخاب می‌شود زیرا پاسخش هوشمندانه و زیرکانه بود. درحالی‌که پاسخ کاندیدای اول کلیشه‌ای و خسته‌کننده بود. این پاسخ‌ها نشان می‌دهد که کاندیدای اول در مواجهه با فشار تقلا می‌کند درصورتی‌که کاندیدای دوم در مواجهه با فشار رشد می‌کند. بنابراین یک پاسخ قاطع، استراتژیک و هوشمندانه، می‌تواند یک فرد برتر از یک فرد ضعیف مجزا کند.

در پاسخ به سؤالات از اطلاعات مورد انتظار مصاحبه‌کننده استفاده نکنید

در پاسخ به سؤالات دشوار هرگز نباید از اطلاعاتی استفاده نمود که مصاحبه‌کننده از آن‌ها مطلع است، بلکه باید اطلاعاتی را ارائه دهید که فرد از آن خبر ندارد و می‌خواهید به او نشان دهید. این تفاوت می‌تواند به شما اجازه دهد که کنترل مصاحبه را به دست بگیرید. (و برترین ویژگی‌های شما را به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد.)

همچنین شما را به‌عنوان یک فرد فعال نشان می‌دهد نه منفعل.

برای اینکه در مصاحبه موفق باشید باید تمرکز مصاحبه‌کننده را به خود جلب کنید تا نقاط قوتتان بیشتر به چشم بیاید. برای این کار می‌توانید از مهارت‌های مختلف استفاده کنید. درهرصورت نمی‌توان از پس تمام سؤالات چالش‌برانگیز برآمد. اما با بررسی سؤالات چالش‌برانگیز می‌توان ترفندهای لازم برای پاسخگویی را مشخص نمود.

“به نظر نمی‌رسد که تجارب لازم را کسب کرده باشی؟”

زمانی که افراد درباره تجربه صحبت می‌کنند معمولاً منظورشان سال‌ها تجربه است. برای مثال یک فرد ده سال در یک شرکت کار کرده و یک وظیفه را بارها و بارها انجام داده است. درحالی‌که فرد دیگر سه سال کار کرده، صدها مشکل را حل کرده و حتی آن شرکت را نجات داده است. کدام‌یک باتجربه‌تر هستند؟

زمانی که مدت‌زمان تجربه شما را زیرسوال بردند باید تجارب دقیق خود را توضیح دهید. درباره وظایف و چالش‌های پشت سر گذاشته خود صحبت کنید. با این کار به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که با سه سال تجربه کاری، از فردی که 5، 7 یا 10 سال کار کرده، تجارب بیشتری کسب نموده‌اید.

“میزان حقوق موردنظر شما چقدر است؟”

همیشه باید برای این سؤال آماده باشید و حقوقی را انتخاب کنید که از میزان معمول بالاتر باشد. این کار اعتمادبه‌نفس و توانایی شما را نشان می‌دهد. اگر مصاحبه‌کننده میزان حدودی حقوق را بیان نکرد و از شما خواست میزان حقوق موردنظر خود را عنوان کنید، یک عدد مشخص بگویید نه تقریبی. با این کار به آن فرد نشان می‌دهید که دقیقاً می‌دانید چه می‌خواهید و در این کار جدی هستید.

نگران این نباشید که میزان حقوق پیشنهادی بالا باشد. اگر واقعاً بخواهند شما را استخدام کنند درباره جزئیات از شما سؤال می‌کنند. دراین‌باره نگران نباشید زیرا یک کارفرمای واقعی از حقوق پیشنهادی یک فرد واهمه‌ای ندارد. (البته باید از قبل درباره شغل موردنظر تحقیق کرده و حقوق و مزایای آن را جویا شوید.)

اگر آن‌ها نتوانند از عهده پرداخت حقوق موردنظر شما بربیایند در آن صورت با شما مذاکره می‌کنند. برای مثال ممکن است هزینه اینترنت خانگی و هزینه رفت‌وآمد را پرداخت کنند و یا خودروی شرکت را در اختیارتان قرار دهند. اگر دراین‌باره با رئیس مربوطه مذاکره کنید نشان می‌دهید که یک فرد حرفه‌ای هستید که عوامل مختلف را در نظر می‌گیرد و همیشه برای مذاکره آماده است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم