تند خوانی: 10 برابر سریع‌تر بخوانید

خواندن یکی از توانایی‌های برتر انسان است که بایدوشاید به آن توجه نشده است. ما انتظار داریم که همه‌چیز، حتی اطلاعات، به‌راحتی در اختیارمان قرار بگیرد. امروزه بیشتر افراد به‌جای مطالعه از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند. طبق یکی از تحقیقات مرکز تحقیقاتی Pew حدود 26% بزرگ‌سالان آمریکایی در سال 2016 اصلاً کتاب به دست نگرفتند.

مطالعه در وسایل الکترونیک به‌پای مطالعه واقعی نمی‌رسد. مطالعه یک کتاب باعث کاهش نگرانی و افزایش تمرکز خواننده می‌شود. خواندن نباید حتماً یک فرایند آرام باشد. اگر حس می‌کنید مطالعه وقت شما را می‌گیرد در آن صورت می‌توانید راه‌های افزایش سرعت مطالعه را امتحان کنید.

اگر با تکنیک تندخوانی آشنا باشید می‌توانید با 6 برابر سرعت بیشتر مطالعه کنید

اگر سرعت مطالعه‌تان بالا باشد، نسبت به یک فرد معمولی اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید. یکی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یک فرد معمولی هر دقیقه 300 کلمه را می‌خواند. افراد تندخوان در هر دقیقه 1500 کلمه می‌خوانند. بنابراین سرعت مطالعه یک فرد تندخوان 5 برابر یک فرد معمولی است. برخی از افراد سرعت بیشتری هم دارند.

یک کتاب معمولی حدود 100000 کلمه دارد. یک فرد معمولی در عرض 5 ساعت و نیم می‌تواند این کتاب را بخواند. یک فرد تندخوان می‌تواند در عرض 50 دقیقه این کتاب را به پایان برساند. بنابراین یک فرد تندخوان در یک روز و در عرض کمتر از یک ساعت می‌تواند یک کتاب را بخواند و یا در یک هفته 7 کتاب را مطالعه کند. درصورتی‌که یک فرد معمولی با 1 ساعت مطالعه در روز می‌تواند در عرض یک هفته 1.27 کتاب بخواند. در پایان سال یک فرد تندخوان می‌تواند 365 کتاب بخواند درصورتی‌که یک فرد معمولی تنها 66.18 کتاب می‌خواند.

تکنیک‌های تندخوانی

برای تندخوانی به تکنیک‌های مختلفی نیاز خواهید داشت اما می‌توانید به‌سرعت این تکنیک‌ها را آغاز کنید.

  1. در ابتدا باید فهرست مطالب را بخوانید

معمولاً در هنگام مطالعه کتاب فهرست مطالب را نادیده می‌گیریم، مخصوصاً زمانی که بخواهیم یک کتاب را کامل بخوانیم. فهرست مطالب نقشه راهنمای خواننده است. ازآنجایی‌که افراد تندخوان تمام لغات و کلمات را نمی‌خوانند، بنابراین خواندن فهرست مطالب می‌تواند ایده کلی یک فصل را در اختیارشان قرار دهد.

معمولاً ما بدون داشتن نقشه به سفر نمی‌رویم. خواندن بی‌هدف همانند رانندگی بدون توجه به علائم است. مسلماً بدون خواندن فهرست مطالب هم می‌توانید یک کتاب را به پایان برسانید اما تمرکزتان را از دست می‌دهید و نمی‌توانید به سؤالات اساسی کتاب پاسخ دهید، درصورتی‌که یک نگاه به فهرست مطالب می‌توانست توانایی شما را افزایش دهد.

اگر در یک کتاب به دنبال اطلاعات خاص می‌گردید فهرست مطالب می‌تواند فصل‌های مرتبط را به شما نشان دهد. در این صورت می‌توانید فصل‌هایی که به تحقیق شما ربط ندارند را نادیده بگیرید. گاهی اوقات فهرست مطالب اطلاعات چندانی در اختیارتان قرار نمی‌دهد و یا نویسنده با این کار تلاش کرده کنجکاوی خواننده را برانگیزد. در این صورت اگر فهرست مطالب اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار ندارد، با نگاهی گذرا به فصل اول و دوم می‌توانید با شیوه نگراش نویسنده آشنا شوید.

  1. همیشه با هدف مطالعه کنید

پس از مشخص کردن موضوع یک فصل باید برای خود یک سؤال مشخص کنید. از خودتان بپرسید: “نویسنده می‌خواهد چه چیزی را نشان دهد؟”. در حین خواندن مغز شما پاسخ را برایتان مهیا می‌کند. زمانی که باهدف مطالعه کنید می‌توانید اطلاعات را تجزیه‌وتحلیل کرده و مطالب را لازم را استخراج کنید.

  1. دیدگاه نویسنده را بشناسید و برای فهم بیشتر از چند منبع استفاده کنید

معمولاً کتاب‌ها برای اثبات خود به منابع دیگر رجوع می‌کنند. با نگاهی گذار به منابع دیگر می‌توانید به مفهوم کتاب و دیدگاه نویسنده پی ببرید. این اطلاعات نه‌تنها سرعت مطالعه را افزایش می‌دهند بلکه در حین خواندن راهنمایی‌تان می‌کنند. البته منظورمان این نیست که تمام منابع را مطالعه کنید. زیرا همان دیدگاه نویسنده را تأیید می‌کنند و بنابراین تکراری می‌شوند، درحالی‌که شما باید تنها دیدگاه کلی آن‌ها را استخراج کنید. زمانی که اطلاعات لازم برای فهمیدن یک مطلب را به دست آوردید با ادامه مطالعه و دریافت اطلاعات بیشتر تنها زمان را هدر می‌دهید.

به مطالعه همانند خوردن نگاه کنید. اگر در یخچال غذاهای خوشمزه‌ای قرار داشته باشد لازم نیست تمام آن‌ها را بخورید. همان‌گونه که در هنگام سیر شدن از غذا خوردن دست می‌کشید، زمانی که اطلاعات کافی را به دست آوردید می‌توانید منابع را کنار بگذارید.

  1. هرگز بلند نخوانید (یا در سرتان)

بلند خواندن می‌تواند باعث روان شدن خوانندگان مبتدی شود اما به‌مرور سرعت فرد را کاهش می‌دهد. اگر می‌بینید که دانش آموزان در مدرسه بلند می‌خوانند دلیل مشخصی دارد، اما در تندخوانی مؤثر نیست. در هنگام بلند خواندن در مقایسه با آرام خواندن، مغز فعالیت بیشتری دارد. در هنگام بلند خواندن همان بخش‌هایی از مغز فعال می‌شود که در حین آرام خواندن فعال شده. تنها تفاوت این است که عمل صحبت کردن هم به آن اضافه می‌شود.

ناحیه بروکا در مغز افکار ما را به عبارت‌های معنی‌دار تبدیل می‌کند. ناحیه ورنیکه عمل فهم و درک را بر عهده دارد. اگر بلند خوانی را به حداقل برسانید دیگر ناحیه ورنیکه مجبور نیست مطالب را برداشت نموده و در ناحیه بروکا به گفتار تبدیل کند. زمانی که مطالب را بلند می‌خوانیم مغز ما نه‌تنها کلمات را می‌بیند، بلکه آن‌ها را به گفتار تبدیل می‌کند و می‌شوند. برای فهم بیشتر لازم نیست مطالب را به گفتار تبدیل کنیم. این مراحل اضافی فرایند مطالعه را کند می‌کنند.

شاید متوجه شده باشید که در هنگام بلند خوانی نمی‌توانید مطالب را درک کنید. حتی گاهی اوقات مجبور می‌شوید جملات را دوباره بخوانید تا مطمئن شوید مطالبی که دیده‌اید و به گفتار تبدیل کرده‌اید مشابه هستند. اگر تکنیک سوم لیست را به کار ببرید دیگر لازم نیست بلند بخوانید. زیرا با این کار به اطلاعات کلی پی می‌برید. زمانی که پاراگراف‌ها را بررسی می‌کنید تا به دیدگاه نویسنده پی ببرید، مطالعه خط به خط می‌تواند وقتتان را تلف کند.

تندخوانی مانند این است که به‌جای توجه به تک‌تک گل‌های باغچه از نمای کلی آن لذت ببرید

مطالعه آرام مانند این است که تک‌تک گل‌های باغچه را بو کنید، یا اینکه در مقابل یک اثر هنری ایستاده و از آن لذت ببرید، در این صورت آن را از نزدیک می‌بینید و از آن لذت می‌برید اما صحنه کلی را از دست داده‌اید. اما تندخوانی همانند این است که در مقابل باغچه ایستاده و از ترکیب گل‌ها و رنگ‌ها لذت ببرید. زمانی که به این تابلوی بزرگ نگاه کنید از آنچه دیده‌اید معنای بیشتری کسب می‌کنید.

بنابراین به‌جای اینکه برای دیدن تک‌تک گل‌ها وقت خود را هدر دهید از نمای باغچه لذت ببرید. تندخوانی باعث می‌شود که از مطالعه خود بیشتر استفاده کنید. در این صورت نه‌تنها از یک کتاب اطلاعاتی کسب می‌کنید بلکه می‌توانید کتاب‌های زیادی را مطالعه کنید.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. کاربر

    فروردین 9, 1397

    باسلام و خدا قوت به شما مديريت محترم سايت و همکاران عزيزتان

    از بابت اينکه محتواي بروز و خيلي خوب و با کيفيت توليد مي کنيد از شما سپاسگزاريم.

    برايتان موفقيت روز افزون از پروردگار يکتا آرزومندم!

    پاسخ