بهترین فیلم‌های سینما درباره برنامه‌نویسان کامپیوتر (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

تعداد قابل توجهی فیلم درباره برنامه‌نویسان کامپیوتر وجود دارد، خواه یک فیلم علمی-تخیلی در مورد واقعیت شبیه‌سازی‌شده باشد یا یک بیوگرافی در مورد یکی از تأثیرگذارترین مخترعان تمام دوران. در تاریخ سینما آثار ارزشمندی درباره برنامه‌نویسان کامپیوتر ساخته شده است که مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفته‌اند.

اکنون تماشاگران در دنیای رایانه‌ای زندگی می‌کنند که فیلم‌های دهه‌های 80 و 90 پیش‌بینی می‌کردند. تفاوت این است که فیلم‌ها از حرکت‌های سایبرپانک درباره هک به داستانهای واقعی در مورد هک تبدیل شده‌اند.

در اینس لیست 10 فیلم برتر درباره برنامه‌نویسان کامپیوتر را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. دسته پنجم – 2013 – 6.2 – The Fifth Estate

دسته پنجم داستان جولیان آسانژ (بندیکت کامبربچ)، فعال و برنامه‌نویس واقعی که ویکی لیکس را ایجاد کرده است را دنبال م‌کند. او بستری را ایجاد می‌کند که در آن هر کاربر ناشناس می‌تواند اسرار دولتی را فاش کند، اما زندگی او در فیلم به یک تریلر تبدیل می‌شود. این نیز به احتمال زیاد بخشی از دلیل این است که فیلم مانند دیگران در این لیست مورد استقبال قرار نگرفته است، زیرا بیشتر به ملودرام و کمتر به حقایق سخت متکی است؛ به ویژه با توجه به اینکه سابقه زیادی برای گفتن وجود دارد.


9. کارآموزی – 2013 – 6.3 – The Internship

فیلم‌های مربوط به برنامه‌نویسان کامپیوتر بیش از حد جدی هستند، اما از سوی دیگر کارآموزی یک کمدی درباره دو احمق است که به نوعی کارآموزی برنامه‌نویسی را در گوگل می‌گذرانند. این فیلم یکی از معدود فیلم‌هایی است که از موقعیت مکانی خوبی استفاده می‌کند، زیرا کل فیلم درباره عالی بودن گوگل است.

اگرچه کمدی‌های بسیار با کیفیت‌تری وجود دارد، اما هر برنامه‌نویس مشتاق، کارآموزی را فقط به دلیل نحوه نمایش پردیس‌های گوگل دوست دارد. این فیلم یکی از فیلم‌های حال خوب کن و تماشایی است که نباید از دست بدهید.


8. اره‌ماهی – 2001 – 6.5 – Swordfish

این فیلم در اصل ترکیبی از ماتریکس و یازده یار اوشن است و درست مانند ماتریکس دارای زیبایی سایبرپانک با قهرمانان و هکرهای چرم‌پوش است.

درست مانند یازده یار اوشن، این فیلم همچنین تیمی از سارقان بانک را دنبال می‌کند که برای سرقت 9.5 میلیارد دلار به بهترین برنامه‌نویس کامپیوتری که می‌توانند دست پیدا کنند نیاز دارند. این فیلم محبوب‌ترین فیلم جهان نیست، اما یک فیلم جالب و منحصر به فرد با ژانر سرقت است و یکی از آثار سرگرم‌کننده در ژانر خودش محسوب می‌شود.


7. ترون – 1982 – 6.8 – Tron

ترون یک فیلم جذاب برای برنامه‌نویسان به دلایل مختلف است. اول از همه، فیلم داستان کوین فلین، برنامه‌نویس رایانه و توسعه‌دهنده بازی‌های ویدئویی را دنبال می‌کند که در نهایت به نرم‌افزاری که او طراحی کرده بود منتقل می‌شود.

رایانه اصلی نرم افزار یک جهان کامل پر از جلوه‌ها و عملکردهای جذاب است. و مهمتر از همه، این فیلم یکی از اولین فیلمهای تاریخ است که از CGI گسترده استفاده کرده است و اساساً راه را برای هر فیلم هالیوودی که امروز اکران می‌شود هموار کرده است.


6. بازی‌های جنگی – 1983 – 7.1 – WarGames

گرچه این فیلم در زمان اکران مورد تحسین منتقدان قرار نگرفت، اما در واقع بسیار جلوتر از زمان خود بود. داستان فیلم درباره یک هکر جوان است که به یک ابر رایانه متعلق به ارتش ایالات متحده دسترسی پیدا می‌کند.

در دوران اخیر، هکرها به یک تهدید جدی تبدیل شده‌اند، زیرا اطلاعات شخصی زیادی وجود دارد که می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. و همانطور که بچه‌ها در سنین پایین صاحب کامپیوتر شخصی می‌شوند، این فیلم و شخصیت اصلی آن، دیوید (متیو برودریک) آینده را پیش‌بینی کرد.


5. استیو جابز – 2015 – 7.2 – Steve Jobs

استیو جابز اولین فیلم از دو فیلم درباره برنامه‌نویسان است که توسط آرون سورکین نوشته شده است، فیلمنامه‌نویسی که داستان فیلم شبکه اجتماعی را هم نوشته است. اما نحوه نوشتن سورکین در مورد دو برنامه‌نویس مشهور منحصر به فرد است، زیرا او بیشتر به آنها به عنوان یک انسان ناقص علاقه دارد تا به اختراعات انقلابی آنها.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای، دارای ساختار سه مرحله‌ای است که در آن هر یک بر عرضه محصول متفاوتی تمرکز می‌کنند و کارگردانی آن به گونه‌ای است که تحسین منتقدان و مخاطبان را برمی‌انگیزد.


4. شبکه اجتماعی – 2010 – 7.7 – The Social Network

این فیلم هنوز یکی از الهام‌بخش‌ترین فیلم‌ها برای برنامه‌نویسان است. این فیلم داستان بنیانگذار فیس بوک را هنگام ایجاد وب سایت دنبال می‌کند که بیشتر روزهای خود را صرف برنامه‌نویسی می‌کند.

این فیلم نحوه شکل‌گیری فیس بوک را روایت می‌کند که چگونه از یک ایده کوچک دوقلوهای Winklevoss به 500 میلیون کاربر می‌رسد. و از آنجا که وب سایت رسانه های اجتماعی در حال حاضر نزدیک به سه میلیارد کاربر دارد، طرفداران هنوز منتظر قسمت د وم این فیلم هستند.


3. دختری با خالکوبی اژدها – 2011 – 7.8 – The Girl With The Dragon Tattoo

درست مانند فیلم شبکه اجتماعی، دختری با خالکوبی اژدها توسط دیوید فینچر کارگردانی شده‌است. شباهت بین این دو فیلم هم این است که در هر دوی آنها شخصیت اصلی برنامه‌نویس است.

به طور دقیق‌تر، لیزبت سالاندر یک هکر رایانه‌ای است که به مایکل در کشف قتل کمک می‌کند. تماشای این فیلم همیشه آسان نیست، اما وقتی لیزبت از مهاجم خود انتقام می‌گیرد، داستان هم رضایت‌بخش می‌شود.


2. بازی تقلید – 2014 – 8 – The Imitation Game

اگر آلن تورینگ نبود، هیچ برنامه‌نویسی وجود نداشت، زیرا او مسئول همه موارد به جز ایجاد رایانه بود. برخی معتقدند بازی تقلید مستحق نامزدی برای بهترین فیلم در اسکار نبود، اما نمایش نقش دانشمند واقعی در جنگ جهانی دوم بر روی صفحه نمی‌توانست قانع‌کننده‌تر از این باشد.

بازی تقلید همچنین زندگی شخصی تورینگ را پس از وقایع جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد، زیرا او به دلیل همجنسگرا بودن در دهه 1950 تحت بی‌عدالتی قرار گرفت. اگرچه او کامپیوتر را اختراع کرد و یک نابغه بود، اما سرنوشت تلخ و ظالمانه‌ای داشت.


1. ماتریکس – 1999 – 8.7 – The Matrix

ماتریکس نمونه کاملی از سایبرپانک است و با کاپشن چرم و سایه‌های آن بسیار زیبا شده است. قبل از تبدیل شدن به نئو، آقای اندرسون صرفاً یک برنامه‌نویس کامپیوتری به نام توماس بود، اما آنچه در پی می‌آید یک مفهوم برجسته در مورد یک واقعیت شبیه‌سازی شده است که پر از اقدامات انفجاری است.

چهارمین فیلم از مجموعه با عنوان The Matrix Resurrections تا پایان سال 2021 اکران می‌شود. در تریلری که از این فیلم منتشر شد، نئو هیچ خاطره‌ای از آنچه ماتریکس است ندارد؛ بنابراین ممکن است بار دیگر یک برنامه‌نویس باشد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم