10 فیلم روانشناختی و ترسناک از دهه 2000 که نباید از دست بدهید

ژانر وحشت اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد؛ برخی از فیلم‌های ترسناک به‌شدت بر ترس‌های انسان و صداهای بلند تکیه می‌کنند، برخی دیگر بر مناظر نفرت‌انگیزی که بیننده را شوکه و عصبانی می‌کنند تمرکز دارند. پس از همه اینها فیلم‌های ترسناک روانشناختی وجود دارند که در درجه اول هدف آنها از بین بردن ترفندهای ذهنی و ظرافت است.

ساخت چنین فیلمی فوق‌العاده دشوار است؛ به‌ویژه هنگامی که توسط مخاطبان اصلی که ممکن است منتظر چیزی ساده‌تر و به‌طور سنتی “ترسناک” باشند، مشاهده شود. به این ترتیب، این نوع فیلم‌ها همیشه در گیشه خوب عمل نمی‌کنند و معمولاً در حاشیه قرار می‌گیرند.

در این مقاله 10 مورد از بهترین فیلم‌های روانشناختی و ترسناک دهه 2000 که اکنون فراموش‌شده‌اند را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. فصل 9 – 2001 – Session 9

فصل 9 به کارگردانی براد اندرسون، یک فیلم مستقل کوچک بود که در تابستان 2001 منتشر شد. داستان مربوط به خدمه نظافت آزبست است که برای کار در یک مرکز روانپزشکی متروکه استخدام شده‌اند. آنها با وقایع نگران‌کننده متعددی در آن مکان روبرو می‌شوند؛ از جمله نوارهای صوتی یک بیمار قدیمی که مستقیماً با رویدادهای پیرامون آنها ارتباط دارد.

این یک فیلم درخشان است، هم به‌شدت شخصی و هم به‌طرز وحشیانه‌ای ترسناک است. این فیلم به طرز ماهرانه‌ای عناصر درام و وحشت شخصیت‌ها را در هم آمیخته است و در حالی که فیلم در ابتدا موفق نبود، اکنون به حق به‌عنوان یک فیلم کلاسیک در نظر گرفته می‌شود.


9. آب‌های آزاد – 2003 – Open Water

یکی از بهترین فیلم‌های کوسه‌ای که تا به‌حال ساخته شده است؛ آب‌های آزاد داستان واقعی وحشتناک تام و ایلین لونرگان را روایت می‌کند، یک زوج غواص که به طور تصادفی در آبهای آلوده به کوسه رها می‌شوند.

بیشتر وحشت فیلم روانشناختی است و بینندگان را مجبور می‌کند که در مورد چنین سناریوی وحشتناک، ناامید کننده و تهدید کننده زندگی به فرکر فرو رود. متأسفانه داستان واقعی چندان خوشحال‌کننده نیست، زیرا هر دو تام و ایلین لونرگان هرگز نجات پیدا نکردند و تصور می‌شد که مرده‌اند.


8. یتیم – 2009 – Orphan

یتیم که در تابستان 2009 اکران و عملکرد بسیار موفقی را پشت‌سر گذاشت، شامل گروه بزرگی از بازیگران نامدار، از جمله ویرا فارمیگا و پیتر سرسگارد است. با این حال، ستاره واقعی فیلم ایزابل فورمن جوان است که در نقش وحشتناکی ظاهر می‌شود.

در حالی که فیلم تمایل دارد در موارد متعددی به اشکال فرمولیک سقوط کند، ترس‌ها با این وجود کاملاً موثر هستند و فیلم شامل موارد زیادی از طنز تاریک خنده‌دار است. این یک فیلم ترسناک کوچک و سرگرم‌کننده است که از آن به بعد فراموش شده است.


7. آنچه در زیر است – 2000 – What Lies Beneath

یکی دیگر از فیلم‌های فراموش‌شده‌ی این ژانر که هنوز هم با ارزش و دیدنی است. این فیلم توسط رابرت زمکیس افسانه‌ای کارگردانی شد و هریسون فورد و میشل فایفر در آن نقش یک زن و شوهر که از وقایع ماوراءطبیعی در خانه خود وحشت‌زده شده‌اند را بازی می‌کنند.

این فیلم در آن زمان موفقیت بزرگی در گیشه داشت اما به‌سرعت فراموش شد و به‌ندرت در بین فیلم‌های زمکیس یا فورد ذکر می‌شود. در حالی که فیلم قطعاً دارای اشکالاتی است، شامل برخی اجراهای قوی (به ویژه از فایفر) و کارگردانی معمولاً مطمئن زمکیس است.


6. ویلارد – 2003 – Willard

ویلارد یکی از بهترین بازسازی‌های ترسناک دهه 2000 است، کریسپین گلاور در نقش ویلارد استایلز بازی می‌کند؛ مردی عجیب و غریب و تنها که با گروهی از موش‌های خشن و خونخوار دوست می‌شود.

این فیلم بر اساس دفترچه یادداشت‌های استفن گیلبرت راتمن و فیلم اصلی دانیل مان از سال 1971 ساخته شده است و تا حد زیادی به لطف گلاور که به عنوان شخصیت اصلی یک بازی وهم‌آور و تا حدودی دلسوزانه را ارائه داد، دیدنی است. این فیلم نه تنها یک شخصیت بزرگ بلکه یک فیلم وحشتناک درباره یکی از خطرناک‌ترین موجودات زمین است.


5. پنجره مخفی – 2004 – Secret Window

این یکی از آن فیلم‌هایی است که شاید مردم ندانند بر اساس یکی از داستان‌های استفان کینگ ساخته شده است. پنجره مخفی با بازی جانی دپ در نقش نویسنده مجرد مورت رینی، بر اساس رمان کوتاه کینگ به همین نام ساخته شده است.

دپ به لطف بازی فوق‌العاده دلسوزانه و نامنظم خود فیلم را به‌دست گرفته و آن را به تجربه‌ای متفاوت برای بیننده تبدیل کرده‌است، این فیلم دارای یک داستان واقعی واقعاً پرتنش و یک پایان پیچیده قابل توجه که ممکن است بینندگان را دچار تردید کند می‌باشد.


4. سلول – 2000 – The Cell

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال 2000 با بازی جنیفر لوپز که موفق شد 104 میلیون دلار فروش در گیشه داشته باشد. داستان این فیلم عمدتا از فیلم سکوت بره‌ها الهام گرفته است، زیرا مربوط به تیمی از دانشمندان است که به معنای واقعی کلمه به ذهن یک قاتل سریالی که در کما است می‌روند تا مشخص شود که او قربانی ربوده شده را کجا قرار داده است.

در حالی که داستان در مقایسه با سکوت بره‌ها کم‌رنگ است، اما سبک فوق‌العاده‌ای دارد و باید به‌خاطر فیلمسازی خلاقانه‌اش مورد ستایش قرار گیرد.


3. حشره – 2006 – Bug

یکی از بهترین فیلم‌ها به کارگردانی ویلیام فریدکین که بر اساس نمایشنامه تریسی لتس ساخته شده است. در این فیلم مایکل شنون در نقش پیتر ایوانز بازی می‌کند، یک سرباز که ظاهراً مرخص شده است و معتقد است اتاق متل کوچک اوکلاهاما توسط دولت ایالات متحده خراب شده است.

البته همه‌چیز آنطور که به نظر می‌رسد ساده نیست. این فیلم به‌طور کامل قدرت کارگردانی فریدکین را به نمایش می‌گذارد، زیرا او از محیط کوچک و محصور شده برای جلوه‌ای فوق‌العاده استفاده کرده و داستانی پرتنش و روانشناختی درباره پارانویا ساخته‌است.


2. حفره – 2001 – The Hole

یک فیلم مستقل انگلیسی با بازی تورا برچ که نقش یک نوجوان را بازی می‌کند که در داخل یک پناهگاه زیرزمینی به همراه چند دوست محبوس شده است. در حالی که این فیلم در بریتانیا عملکرد نسبتا خوبی داشت، هرگز در ایالات متحده نمایش سینمایی دریافت نکرد و به جای آن مستقیماً در دسترس مردم قرار گرفت.

به همین دلیل این فیلم هرگز آنچنان که شایسته‌اش بود مورد توجه قرار نگرفت. تورا در این فیلم نشان می‌دهد که یک بازیگر نقش اصلی توانا است و داستان شباهت‌های فراوان و وحشتناکی با رمان نمادین ویلیام گلدینگ، به‌نام ارباب مگس‌ها دارد.


1. داستان دو خواهر – 2003 – A Tale Of Two Sisters

یکی از بزرگترین فیلم‌های ترسناک خارجی که تا به‌حال ساخته شده است، داستان دو خواهر یک وحشت روانشناسانه از کره‌جنوبی است. داستان بسیاری از عناصر متفاوت را با هم ترکیب می‌کند، از جمله رابطه خواهران، نامادری، بیماری‌های روانی، سابقه خانوادگی و ارواح که خانه آنها را آزار می‌دهند.

در حالی که داستان می‌تواند کمی گیج‌کننده به نظر برسد، گاهی اوقات فیلم با این وجود در موضوعات و جلوه‌های بصری خود مضطرب‌کننده است و استعدادهای غیرقابل انکار نویسنده-کارگردان کیم جی وون را ثابت می‌کند. این یک تراژدی است که در یک فیلم ترسناک پوشانده شده و نفس‌گیر است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم