بهترین فیلم‌های ترسناک دهه 80 برای طرفداران ژانر وحشت

سال‌های 1980 سال‌هایی بود که فیلم‌های ترسناک مختلفی را به ما معرفی کرد، بنابراین اگر فقط آن را به ژانر اسلشر محدود کنیم حق مطلب ادا نشده. این سال‌ها دوران طلایی ژانر ترسناک محسوب می‌شدند که فیلم‌های ترسناک درخشانی در این دوران خلق شد. فیلم پرفروشی مثل “موجود” (The Thing) ساخته “جان کارپنتر” (John Carpenter) طرفداران زیادی به دست آورد. فیلمی مثل “تسخیر” (Possession) ذهن‌ها را میخکوب کرد. “کانیبال هولوکاست” (Cannibal Holocaust) مردم را دیوانه کرد و “دلقک‌های قاتل از فضا” (Killer Klowns from Outer Space) طرفداران جدی به دست آورد. فیلم‌هایی مثل “شکارچیان روح” (Ghostbusters) و “جوخه هیولاها” (The Monster Squad) برای نسل جدید طرفداران ژانر وحشت ساخته شدند. این دهه دهه سرنوشت سازی بود و فیلم‌های دیدنی خلق کرد. شاید مدل مو یا مد دهه هشتاد قدیمی باشد، اما فیلم‌های آن با وجود دیالوگ‌های شنیدنی، اجراهای زیبا، جلوه‌های ویژه و صحنه‌های ترسناکش دیدنی است. در اینجا بهترین فیلم‌های ترسناک دهه 80 برای طرفداران ژانر وحشت را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. کمپ تابستانی – SLEEPAWAY CAMP – 1983

جمعه سیزدهم ماه همیشه موضوع هیجان اردوی تابستانی بود، اما این فیلم غیر از صحنه‌های اسلشر حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. یک نوجوان خجالتی بعد از یک تصادف مرگبار به یک اردوی تابستانی فرستاده می‌شود. سری قتل‌های مختلف قربانی‌های مختلفی به همراه دارد. از آنجاییکه در اول فیلم می‌بینیم اثر به مادر کارگردان تقدیم شده، پس حتماً کارگردان “رابرت هیلتزیک” (Robert Hiltzik) برای ساخت این فیلم اشتیاق زیادی داشت. چون فیلم دیگرش به نام “بازگشت به اردوی تابستانی” (Return to Sleepaway Camp) در سال 2008 ساخته شد. او در ژانر اسلشر از نوجوان‌های واقعی استفاده می‌کند تا فیلم فضای رئال داشته باشد. علاوه بر صحنه‌های کشت و کشتار، اجراهای دیدنی بازیگران و حال و هوای فیلم شما را میخکوب می‌کند.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌ها درباره زامبی‌ها که باید تماشا کنید و از دیدنشان لذت ببرید


9. برپاخیزان جهنم – HELLRAISER – 1987

یک فیلم دیدنی با اقتباس از رمان The Hellbound Heart ساخته “کلایو بارکر” (Clive Barker) که نویسنده رمان هم هست و با این اثر اولین فیلمش را ساخت. فرانک در مراکش به سر می‌برد و به دنبال هیجان‌های بیشتر است. بنابراین یک جعبه پازل می‌خرد تا از طریق آن موجودات عجیب و غریب را جذب کند. این موجودات افراد جهش یافته‌ای هستند که فرانک را می‌ربایند و روحش را زندانی می‌کنند. با این که این موجودات محرکه اصلی فیلم هستند اما حضور کمیو دارند. آن‌ها مکملی برای داستان اصلی فرانک محسوب می‌شوند که در آن یک عاشق مردها را اغوا می‌کند و آنها را به خانه می‌آورد تا از آنها تغذیه کند، چون با نوشیدن قطره‌ای از خون شوهرش به آن اعتیاد پیدا کرده است. بارکر این داستان را با جلوه‌های ویژه فیلم‌های ترسناک ترکیب می‌کند. پس حتماً آن را تماشا کنید چون یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه 80 است.


8. بازگشت مردگان زنده – RETURN OF THE LIVING DEAD – 1985

با این که این فیلم کمدی ترسناک از “دان اوبانون” (Dan O’Bannon) با “شب مردگان زنده” (Night of the Living Dead) مقایسه می‌شود، اما به “شرخر” (Repo Man) نزدیکی بیشتری دارد. با این حال نوآوری هم به خرج داده، زامبی‌های خارق العاده ای دارد و اولین فیلمی است که زامبی‌های آن می‌دوند و حرف می‌زنند. کارگرهای یک انبار تصادفاً ماده سمی را آزاد می‌کنند که جسدهای گورستان مجاور را زنده می‌کند. حالا این عده باید علیه این زامبی‌ها مبارزه کنند تا زنده بمانند. موسیقی متن، جلوه‌های ویژه، صحنه‌های ترسناک و پایان پوچ گرای فیلم از نقاط قوت آن هستند. بنابراین این فیلم را می‌توان یک فیلم زامبی بی نقص برای زمان و دوره خود دانست.


7. ارواح خبیثه – POLTERGEIST – 1982

یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما و بهترین فیلم‌های ترسناک دهه 80 که یک اثر پرفروش فراطبیعی بود. جلوه‌های ویژه، اجراهای زیبا، مخصوصاً از طرف “جوبت ویلیامز” (JoBeth Williams) و “کریگ تی. نلسن” (Craig T. Nelson) در نقش والدین خانواده، فیلم را دیدنی می‌کند. دختر کوچک یک خانواده تسلط شیطان تسخیر شده و والدین می‌خواهند از او محافظت کنند. از آنجاییکه تمام خانواده را مشغول کارهای روزمره مثل آشپزی و بازی می‌بینید، آن هم در یک محیط آرام و امن، بنابراین ترسناک شدن ماجرا شما را غافلگیر می‌کند. در چنین خانه‌ای تماشای به حرکت درآمدن اثاثیه و ارواح دیدنی است. خیلی‌ها شک دارند که “توبی هوپر” (Tobe Hooper) کارگردان این فیلم باشد و آن را متعلق به “استیون اسپیلبرگ” (Steven Spielberg) می‌دانند. شاید فیلم نقاط ضعفی داشته باشد اما به اندازه فیلم‌های “ای.تی. موجود فرازمینی” (E.T. the Extra-Terrestrial) و “برخورد نزدیک از نوع سوم” (Close Encounters of the Third Kind) دیدنی است.


6. مرده شریر 2 – EVIL DEAD II – 1987

“سم ریمی” (Sam Raimi) بعد از شکست “موج جرم” (Crimewave) به ژانر ترسناک خودش برگشت تا فیلمی بسازد که از هر لحاظ از فیلم کم بودجه “مرده شریر” بهتر باشد. این فیلم که به نوعی هم سیکوئل است هم بازسازی بروس را در حالی نشان می‌دهد که برای بقا در مقابل یک نیروی شریر از کتاب مردگان مبارزه می‌کند. ریمی با ترکیب زامبی‌ها و عناصر فیلم‌های ترسناک و جلوه‌های ویژه یک اثر دیدنی خلق کرده است. این فیلم از فیلم اصلی ترسناک‌تر و جالب‌تر است و مخاطب را میخکوب می‌کند. “مرده شریر 2” شخصیت بروس را به یک آیکون تبدیل کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های زامبی که شاید تا به حال ندیده باشید


5. تسخیر – POSSESSION – 1981

آن‌هایی که تصور می‌کنند “میدسامر” (Midsommar) یک فیلم ترسناک عالی است، پس حتماً باید “تسخیر” را ببینند. “آندژی ژووافسکی” (Andrzej Żuławski) صحنه‌های ازدواج را با خشونت و وحشت سورئال ترکیب می‌کند تا شما را به جنون برساند. جاسوسی با برگشتن به خانه‌اش متوجه می‌شود همسرش می‌خواهد طلاق بگیرد تا با معشوقش باشد. اما ظاهراً معشوق او زمینی نیست. ستاره اصلی فیلم “ایزابل آجانی” (Isabelle Adjani) در نقش زن است که تمایلات عجیبی دارد. او بعدها در مصاحبه‌هایش گفت چند سال طول کشید تا بعد از این اجرا حالش بهتر شود. جلوه‌های ویژه “کارلو رامبالدی” (Carlo Rambaldi) که در “ای. تی” هم فعالیت داشت، واقعاً آزاردهنده و جنون آمیز است.


4. کابوس در خیابان الم – A NIGHTMARE ON ELM STREET – 1984

اگر بخوابید می‌میرید. این اسلشر از “وس کریون” (Wes Craven) ما را به وحشت می‌اندازد. فردی که بعد از قتل یک بچه توسط والدینش سوزانده شده، می‌خواهد انتقام بگیرد و به قربانی‌های جدید حمله می‌کند. او به فرهنگ عامه هم وارد شد و در موزیک ویدیوی The Fat Boys هم دیده می‌شود. این موجود آنقدر ترسناک است که در کابوس‌ها رهایتان نمی‌کند. بنابراین برای تماشای این داستان بهتر است به سراغ نسخه اصلی آن بروید تا اجرای “رابرت انگلوند” (Robert Englund) شما را میخکوب کند. صحنه‌های ترسناک این فیلم هنوز دیدنی هستند.


3. خون مقدس – SANTA SANGRE – 1989

فیلمی از “آلخاندرو خودوروفسکی” (Alejandro Jodorowsky) مجسمه ساز، نویسنده و کارگردان که خالق “ال توپو” (El Topo) و “کوه مقدس” (The Holy Mountain) هم بود. این فیلم ترسناک روانشناسانه عمیق که شاید عناصر “روانی” (Psycho) را هم به همراه داشته باشد اما به خودی خود خاص است. داستان در یک دنیای فانتزی تاریک رخ می‌دهد و داستان مرد جوانی است که از بیمارستان روانی فرار می‌کند تا به مادرش کمک کند و قتل‌هایی را مرتکب شود. شاید داستان مسخره باشد اما اگر فیلم را تماشا کنید می‌بینید چقدر منسجم است. حتی از لحاظ احساسی هم تاثیرگذار است. لحظه‌های سورئال، طنز و عناصر آوانگارد فیلم را دیدنی می‌کند. یک فیلم ترسناک جدیدی با غم و جنون و روان زخم.


2. موجود – THE THING – 1982

فیلمی از “جان کارپنتر” که گرچه در زمان خود با نقد منتقدین مواجه شد، اما حالا یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک علمی تخیلی است. “کرت راسل” (Kurt Russell) نقش یک خلبان هلی کوپتر را برعهده دارد که افرادش طعمه بیگانه‌ها شده‌اند. گرچه این فیلم از نسخه اصلی سال 1951 هم الهام گرفته، اما دنیای جنون آمیز خاص خودش را دارد. “جان دبلیو.کمپل” نویسنده رمان Who Goes There؟ یک موجود شرور را تصور کرد که می‌تواند قربانیانش را تکثیر کند. حداقل در فضا. تصاویر ترسناک پر از جزئیات، موسیقی متن “انیو موریکونه” (Ennio Morricone) و طنز فیلم آن را دیدنی می‌کند. وقتی موجود ترسناک فیلم روی صحنه می‌آید و صحنه پایانی فیلم را بی نقص می‌کنند. جلوه‌های ویژه “راب باتین” (Rob Bottin) توانسته یک موجود ترسناک و مهیب خلق کند.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های شبیه ساگا سرزمین زامبی‌ها (Zombieland Saga) که باید تماشا کنید


1. درخشش – THE SHINING – 1980

شاید “استیون کینگ” از این فیلم متنفر باشد، اما “استنلی کوبریک” (Stanley Kubrick) با اقتباس این رمان یک شاهکار ساخت. “جک نیکلسون” (Jack Nicholson) در نقش جک یک نویسنده را نشان می‌دهد که قبلاً الکلی بوده و حالا به یک هتل دوردست رفته تا زمستان را آنجا بمانند. به زودی به جنون دچار می‌شود و ظاهراً در هتل ارواحی وجود دارند که در مقابل پسرش ظاهر می‌شوند. “درخشش” کمتر به عناصر ترسناک سنتی تکیه دارد و بیشتر روانتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرار جک و خانواده‌اش لابلای راهروها و سالن‌های هتل وحشت را در دلتان بیدار می‌کند. این فیلم به جای استفاده از صحنه‌های ترسناک تکراری صحنه‌های خاص خود را خلق می‌کند، مثل دخترهای دوقلوی توی راهرو و زن برهنه توی وان اتاق 237. حتی هزارتوی روبروی هتل هم در ایجاد فضای وهم انگیز آن نقش دارد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه 80 است که طرفداران ژانر وحشت باید تماشا کنند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم