بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد و مواد مخدر و الکل که باید تماشا کنید

شخصیتی که در بار تنهاست و مجبور است به بطری الکلش پناه ببرد. برای چنین شخصیت‌هایی الکل و مواد مخدر بهترین راه برای رهایی از بدبختی است. متاسفانه این شرایطی است که خیلی‌ها به آن دچار می‌شوند. با وجود افزایش استعمال مواد مخدر و الکل تعجبی ندارد که این مضامین را در فیلم‌ها هم ببینیم. این فیلم‌ها فضای تاریک و محتوای سنگینی دارند، با این حال درس‌های مهمی را به ما یاد می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد و مخدر و الکل را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


15. چری – CHERRY – 2021

چری (تام هالند “Tom Holland”) بعد از بازگشت از عراق و برای کنار آمدن با عوارض جنگ بدترین راه را انتخاب می‌کند. او به مواد مخدر و دزدی رو می‌آورد. بعد از سرقت از چند بانک به زندان می‌رود. اما چه بر سرش می‌آید؟ این فیلم براساس رمان زندگی نامه‌ای “چری” در سال 2018 ساخته شد. وقتی دوست دخترش امیلی به چری می‌گوید به کالج می‌رود چری هم برای فرار از تنهایی در ارتش ثبتنام می‌کند. کارگردان‌های فیلم، “جو” و “آنتونی روسو” کابوس ترسناک چری را به خوبی نشان می‌دهند. بنابراین فیلم بیشتر شبیه مستند است. “تام هالند” به خوبی از پس این نقش برآمده و مشکلات قهرمان داستان را نشان می‌دهد. چری چهره واقعی سربازان جنگی است که حتی بعد از پایان جنگ هم گذشته هرگز از ذهنشان پاک نمی‌شود. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد است که باید تماشا کنید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع اعتیاد به الکل که باید تماشا کنید


14. بن برگشته – BEN IS BACK – 2018

یکی از بدبختی‌های اعتیاد تأثیر آن بر خانواده است. افراد معتاد با آسیب زدن به خود به بقیه هم آسیب می‌رسانند و خودخواهی و عذابشان تمامی ندارد. مخصوصاً برای والدین و بچه‌هایشان. فیلم‌های این لیست چنین آسیبی را نشان می‌دهند و یکی از بهترین‌های آن این فیلم از “پیتر هجز” (Peter Hedges) است. “جولیا رابرتز” (Julia Roberts) نقش مادری را ایفا می‌کند که پسرش برای کریسمس برگشته اما ظاهراً پسرک حال خوشی ندارد. با وجود گذشته پسرش مادر حق دارد نگران باشد. شاید این فیلم برای تعطیلات فیلم خوبی نباشد، اما یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد و مواد مخدر و الکل است که باید تماشا کنید.


13. قلعه در زمین – CASTLE IN THE GROUND – 2019

در اواخر سال‌های 1990 شرکت‌های دارویی آمریکا صراحتاً اعلام کردند که داروهایشان اعتیادآور نیست. این گفته آنها جان عده زیادی را به خطر انداخت. مشکلی که هنوز هم وجود دارد و “جوئی کلاین” (Joey Klein) بازیگر و کارگردان کانادایی آن را نشان داد. این فیلم درباره پسر نوجوانی است که به داروها معتاد می‌شود و از آنجایی که تأثیر آنها موقت است باید راه دیگری پیدا کند. هنری و همسایه‌اش آنا با سر سقوط می‌کنند. این فیلم داستان رنج و تنهایی و افسردگی است که حقیقت اعتیاد هستند. هنری که بعد از مرگ مادر چیزی برای از دست دادن ندارد به اعتیاد پناه می‌برد. کلاین حقیقت اعتیاد را نشان می‌دهد، بنابراین برای تماشای یک اثر دردناک آماده باشید. گرچه فیلم در فرش قرمز اکران نشد و نقدهای خوبی دریافت نکرد اما باید در این لیست قرار بگیرد.


12. وحشت در نیدل پارک – THE PANIC IN NEEDLE PARK – 1971

درام زیبای “جری شاتزبرگ” (Jerry Schatzberg) که گوشه و کنار نیویورک را نشانمان می‌دهد. همان گوشه کناری که بزهکاران دور هم جمع می‌شوند. یکی از این بزهکاران بابی (آل پاچینو “Al Pacino”) است. او با دوست دخترش هلن توی یک آپارتمان زندگی می‌کند و هلن هم کم کم مثل بابی به هروئین معتاد می‌شود. داستان عاشقانه آنها بین زندان و تن فروشی در حرکت است. فیلم بیشتر به مطالعه شخصیت‌ها می‌پردازد تا داستان. شخصیت‌هایی که در بند اعتیاد جوانی‌شان را به باد می‌دهند. روی‌ای آمریکایی آنها لابلای خیابان‌های نیویورک فراموش می‌شود. گرچه تماشای این فیلم سخت است، اما با تماشای آن حقیقت اعتیاد در آمریکا را می‌بینید. “وحشت در نیدل پارک” توجه شما را جلب کرده و از طریق آن نزدیک شدن زندگی شهری به خط فقر را می‌بینید. فیلم براساس رمان “جیمز میلز” در سال 1966 ساخته شد. پس برای تماشای داستان کابوس وار آن آماده شوید.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع اعتیاد و مواد مخدر


11. کثافت – FILTH – 2013

بیشتر اوقات “جیمز مک آووی” (James McAvoy) را در نقش قهرمان‌های خوش قلب می‌بینیم. اما در این فیلم جنبه دیگری از او نمایش داده می‌شود. بروس یک پلیس فاسد است که از آدم‌ها بدش می‌آید. بنابراین برای ارتقا شغلی هر کاری می‌کند. در حقیقت او نمی‌تواند جلوی هیولای درونش را بگیرد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد مواد مخدر و الکل یک کمدی سیاه به کارگردانی “جان اس. بیرد” (Jon S. Baird) است. هر چه بروس بیشتر به توهم و هذیان دچار می‌شود عنصر کمدی سیاه فیلم بیشتر می‌شود. با این که بروس یک ضدقهرمان با ویژگی‌های منفی است، اما دلمان برای او می‌سوزد. به تدریج به ریشه رفتارهای بد او پی می‌بریم. اجرای مک آووی عالی است. این فیلم تحلیل یک شخصیت بیچاره و درمانده است.


10. ستاره‌ای متولد می‌شود –  A STAR IS BORN – 2018

” ستاره‌ای متولد می‌شود” از زمان نسخه اصلی که در سال‌های 1950 توسط “جودی گارلند” (Judy Garland) ساخته شد، تا به حال سه بار بازسازی شده است. فضای فیلم که از دوران طلایی هالیوود تا موج سوم فمینیسم گذشت، به اندازه خود فیلم اهمیت دارد. هر سه فیلم یک ستاره راک الکلی را نشان می‌دهد که عاشق یک خواننده تازه کار شده و او را به شهرت می‌رساند. با این حال در هر سه فیلم می‌بینیم که چطور رفتار با زن ها، رابطه و شهرت در طول زمان عوض شده است. در همه این فیلم‌ها یک خواننده میانسال (در اینجا با بازی “بردلی کوپر” (Bradley Cooper)) عاشق یک خواننده جوان شده (لیدی گاگا ” Lady Gaga”) و اعتیاد او رابطه و حرفه دختر را به خطر می‌اندازد. گرچه جک به شهرت الی کمک کرد، اما اعتیادش می‌تواند شهرت زن را تهدید کند. در این فیلم می‌بینیم که عشق و شهرت چطور در دام افسردگی و روان زخم دست و پا می زند. جک بارها خودش را مسخره خاص و عام می‌کند.


9. سربه‌راه باش – WALK THE LINE – 2006

سلبریتی های زیادی به اعتیاد دچار شدند. این افراد به خاطر ثروت زیاد، فشار بازیگری و سبک زندگی‌شان به اعتیاد رو می‌آورند. شخصیت‌های بزرگی مثل “الویس”، “التون جان” و “ایمی واینهاوس” به خاطر اعتیاد زندگی‌شان را باختند. “جانی کش” هم یکی از این نام های بزرگ بود که در این فیلم “واکین فینیکس” (Joaquin Phoenix) نقش او را ایفا می‌کند. فیلم از دوران کودکی کش شروع می‌شود. بعد از این که برادرش در سانحه‌ای کشته شد پدرش گفت کاش پسر دیگرش می‌مرد. مشکلات کودکی جانی تا بزرگسالی همراه اوست. حتی وقتی با جون کارتر آشنا می‌شود. کش موسیقی بلوز را فقط نمی‌خواند بلکه حس می‌کرد. متاسفانه ترانه نویسی او افسردگی‌اش را درمان نکرد، بنابراین به اعتیاد رو آورد. حتی در سفری به مکزیک برای گرفتن مواد مخدر دستگیر شد. این فیلم زندگی نامه‌ای فیلمی تلخ است که تأثیر مواد مخدر بر موسیقی کش را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌ها درباره دوستی که با یک سوتفاهم نابود شده است


8. پرواز – FLIGHT – 2012

در این فیلم درام “رابرت زمکیس” (Robert Zemeckis) مرز بین سینمای اکشن و شخصیت پردازی را کمرنگ می‌کند. “دنزل واشینگتن” (Denzel Washington) نقش خلبان الکلی را برعهده دارد. او با وجود مصرف الکل در یک سانحه مانع سقوط هواپیما شده و جان عده زیادی را نجات می‌دهد. متاسفانه بیمارستان از او نمونه خون می‌گیرد و درصد بالای ودکا و کوکائین در خونش مشخص می‌شود. بنابراین تحقیقات شروع می‌شود و محاکمه رازهای او را فاش می‌کند. زمکیس یک صحنه اکشن پرهیجان به ما نشان می‌دهد تا حس گناه و شرم آن را خوب حس کنیم. این فیلم از سانتیمانتال کردن داستان خودداری می‌کند و اجرای واشینگتن هم در موفقیت فیلم تاثیرگذار است. فیلم ما را با حقیقت اعتیاد به الکل روبرو می‌کند، اتفاقی که حتی یک شخصیت ثروتمند و حرفه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اعتیاد بین کسی فرق نمی‌گذارد و همیشه به سراغ افراد فقیر و زاغه نشین نمی‌رود.


7. ولگرد دراگ‌استورها – DRUGSTORE COWBOY – 1989

مواد مخدر زود حساب بانکی‌تان را خالی می‌کند، به همین دلیل عده زیادی به دزدی و جرائم روی می‌آورند. این فیلم داستان خانواده‌ای است که برای‌ های شدن به داروخانه دستبرد می‌زنند. باب رئیس این خانواده است که بعد از یک بار اوردوز کردن تصمیم می‌گیرد ترک کند. برنامه ترک او آسان نیست اما برای کنار آمدن با آن هرکاری می‌کند. “مت دیلون” (Matt Dillon) و “کلی لینچ” (Kelly Lynch) از شخصیت‌های این فیلم هستند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد و مواد مخدر و الکل یکی از معدود فیلم‌هایی است که امتیاز 100% روتن تومیتوز را به دست آورد. “گاس ون سنت” (Gus Van Sant) در گذشته هم فیلم‌های موفقی مثل “آیداهوی اختصاصی خودم” (My Own Private Idaho – 1991) و “ویل هانتینگ خوب” (Good Will Hunting – 1997) ساخت. ” ولگرد دراگ‌استورها” یک فیلم دیدنی از ژانر کمدی سیاه است. این فیلم کم بودجه تراژدی اعتیاد را نشان می‌دهد. پس این فیلم را تماشا کنید تا بیچارگی ناشی از اعتیاد را ببینید.


6. پسر زیبا – BEAUTIFUL BOY – 2018

همه معتادها به خاطر روان زخم دوران کودکی به اعتیاد روی نمی‌آورند. کودکی خوش، والدین خوب و خانه‌ای آرام نمی‌تواند مانع بیماری روانی شود. “فیلیکس ون گرینینگن” (Felix van Groeningen) یک فیلم زندگی نامه‌ای زیبا درباره زندگی نیک شف ساخته است. فیلم براساس خاطرات نیک و پدرش دیوید ساخته شده است. دیوید نویسنده نیویورک تایمز است و خودش از خاطرات اعتیاد پسرش نوشت. دیوید با اجرای “استیو کرل” (Steve Carrell) برای حمایت از پسرش هر کاری می‌کند. اما پسرش دائم ناپدید می‌شود و دزدی می‌کند تا به اعتیادش برسد. نیک (تیموتی شالامی ” Timothée Chalamet”) با نمرات عالی، کالج و خلاقیتش آینده درخشانی داشت، اما همه را به اعتیاد باخت. او دائم برای ترک تلاش می‌کند و دوباره روز از نو روزی از نو. اجرای شالامی عالی است. او به خوبی شرمندگی در مقابل پدر را نشان می‌دهد و به همین دلیل فرار می‌کند. این فیلم دیدنی یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد و مواد مخدر و الکل است که ناامیدی را خوب نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های دارن آرنوفسکی (رده‌بندی بر اساس امتیاز راتن تومیتوز)


5. رگ یابی – TRAINSPOTTING – 1996

“دنی بویل” (Danny Boyle) انتظار نداشت این فیلم تلویزیونی به یک پدیده فرهنگی تبدیل شود. این فیلم نه تنها دنیای عجیب و پیچیده اعتیاد را نشان می‌دهد، بلکه نوعی نقد اجتماعی درباره فقر زندگی شهری است. “رگ یابی” یک فیلم اقتباسی از رمانی نوشته “آروین ولش” در سال 1993 است. فیلم به جای نقد اعتیاد شرایط طبقه کارگر، سقوط و مرگ را به نمایش می‌گذارد. اف بی آی این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیستم می‌داند. یک فیلم دیدنی با اجرای “ایوان مک‌گرگور” (Ewan McGregor) در نقش یک معتاد به هروئین که از مادی گرایی جامعه سرمایه دار نفرت دارد. بنابراین های می‌شود، روی مبل می‌نشیند و لت می‌برد. او و دوست‌های معتادش در خانه‌ها پرسه می‌زنند، توی کلوپ‌های شبانه می‌چرخند و توهم می‌بینند. فیلم کابوس اعتیاد و جنبه ترسناک آن را نشان می‌دهد.


4. ترس و نفرت در لاس وگاس – FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS – 1998

اگر این فیلم را دیده‌اید اگر بدانید براساس داستان واقعی ساخته شده حتماً شوکه می‌شوید. فیلم براساس رمان “لاس‌وگاس: سفری سرکشانه به قلب رویای آمریکایی” نوشته “هانتراستاکتون‌تامپسون” ساخته شد. “تری گیلیام” (Terry Gilliam) این داستان را اقتباس کرد و با حضور “جانی دپ” (Johnny Depp) و “بنیسیو دل تورو” (Benicio del Toro) یک اثر آشوبگر ساخت. در حقیقت جز این راه راه دیگری نبود و کارگردان مجبور بود برای نمایش حقیقت یک ماجراجویی وحشیانه را نشان دهد. شخصیت‌های اصلی انواع و اقسام مواد مخدر را استعمال کردند و بنابراین عجیب است که بعد از آن زنده ماندند. سبک سورئال فیلمسازی نکته جالب این کمدی سیاه است. نورپردازی تاریک فیلم هم تجربه‌های جالبی را پیش روی تماشاگر می‌گذارد تا او را میخکوب می‌کند. دیالوگ‌های فیلم عجیب و تدوین آن سریع و تکه تکه است. فیلم را هر جوری توصیف کنیم حق مطلب ادا نمی‌شود. باید خودتان آن را تماشا کنید.


3. یک دور دیگر – ANOTHER ROUND – 2020

یک فیلم مستقل دانمارکی که در سال 2021 جایزه اسکار بهترین فیلم مستقل را دریافت کردند. فیلم آنقدر موفق بود که نسخه انگلیسی زبان آن هم در حال ساخت است و “لئوناردو دیکاپریو” (Leonardo DiCaprio) نقش اصلی را برعهده دارد. امیدواریم هالیوود درخشش فیلم را از بین نبرد. این کمدی تاریک از “توماس وینتربرگ” (Thomas Vinterberg) بازیگر خبره “مس میکلسن” (Mads Mikkelsen) را در نقش اصلی نشان می‌دهد. وقتی چهار معلم دبیرستان مصرف روزانه الکل را تجربه می‌کنند، نتیجه فاجعه بار است. این فیلم رئالیسم شاعرانه‌ای دارد و به ما ثابت می‌کند که اعتیاد به الکل لزوماً موضوع سنگینی نیست. گرچه نمی‌شود هرروز الکل نوشید و معتاد نشد، اما وینتربرگ بین شاد و غمگین بودن تعادل ایجاد کرده است. همانطور که شخصیت اصلی مرزها را کنار می زند، کارگردان هم مرزهای فیلمسازی سنتی و مدرن را کنار می زند. الکلی بودن هرگز به این اندازه جالب نبود، فقط امیدواریم دیکاپریو هم از پس این نقش بربیاید.

همچنین بخوانید: بدترین نقدها علیه آثار مارتین اسکورسیزی به گفته کاربران ردیت


2. مرثیه‌ای بر یک رؤیا – REQUIEM FOR A DREAM – 2000

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد و مواد مخدر و الکل تعداد زیادی از مضامین تاریک را نشان می‌دهد. نیاز ما به عشق، پذیرش و لذت به حسرتی تبدیل می‌شود که فقط مواد مخدر می‌تواند آن را درمان کند. این تریلر روان شناسانه از “دارن آرونوفسکی” (Darren Aronofsky) براساس رمانی از “هوبرت سلبی جونیور” در سال 1978 ساخته شد و طرفداران زیادی دارد. در داستان این فیلم چند شخصیت را میبییم که مهم‌ترین آنها یک زن بیوه و پسر معتادش هستند. سارا برای برگشت به دوران جوانی رژیم می‌گیرد، اما بعد به داروهای مخدر اعتیاد پیدا می‌کند. از طرف دیگر پسرش هری معتاد است و رفته رفته شرایطش بدتر می‌شود. این فیلم اوج تنهایی را نشان می‌دهد. شاید از دیدن این فیلم منقلب شوید، اما حتماً آن را تماشا کنید.


1. خاطرات بسکتبال – THE BASKETBALL DIARIES – 1995

“لئوناردو دیکاپریو” از بچگی بازیگری را شروع کرد و در “چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد” (What’s Eating Gilbert Grape – 1993) نقش یک پسر معلول را بازی کرد. دو سال بعد با بازی در نقش یک معتاد هنر بازیگری خود را به نمایش گذاشت. فیلم براساس زندگی واقعی جیم کارول ساخته شده، یعنی از زمانی که یک نویسنده جوان و بازیکن بسکتبال بود، تا وقتی که به یک معتاد بی خانمان تبدیل شد. “اسکات کالورت” (Scott Kalvert) کارگردانی این فیلم را برعهده دارد که فرهنگی واقعی هالیوود را نشان می‌دهد. بدترین صحنه فیلم زمانی است که جیم مادرش را ماه‌ها ندیده و حالا جلوی در از او التماس می‌کند که به او پول بدهد. مادرش هم نمی‌داند چکار کند. دیکاپریو در کنار “مارک والبرگ” (Mark Wahlberg) زندگی یک معتاد بی خانمان را خوب نشان می‌دهد. پس این فیلم را تماشا کنید تا حقیقت را ببینید چون یکی از بهترین فیلم‌ها درباره اعتیاد است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم.

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Mr turk

    آبان 14, 1400

    فیلم beach bum با بازی زیبای متیومک کانهی تو لیست جاش خالی بود

    پاسخ