15 جاذبه گردشگری لیتوانی

این کشور در محدوده دریای بالتیک جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد. این کشور از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه و سوئد، از شرق و جنوب شرقی به بلاروس و از مغرب به دریای بالتیک محدود می‌شود. در اینجا 15 جاذبه گردشگری لیتوانی را خواهید دید:

1. ویلنیوس

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: ویلنیوس

ویلنیوس (Vilnius) پایتخت تاریخی لیتوانی است که جاذبه‌های قرون‌وسطایی و معماری باروک و گوتیک در آنجا دیده می‌شود. در بخش قدیمی شهر و لابه‌لای خیابان‌های پرپیچ‌وخم آن کلیسای زیبای سنت آن، کافه‌های مختلف و یک قلعه قرن سیزدهمی وجود دارد.

در قسمت جدید شهر بار و کلوپ، محله‌های مختلف، فروشگاه‌ها، خیابان‌های پر از قلعه و مکان‌هایی برای سرو نوشیدنی وجود دارد.

2. کاوناس

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: کاوناس

شهر کاوناس (Kaunas) در تقاطع رودخانه نموناس و نریس قرار داشته و در شهری پر از سرور و شادی است. این شهر پر از دانشجوهای مختلف است که شب‌ها در خیابان‌های آن دیده می‌شوند، در بارها نوشیدنی می‌نوشند و در طول روز در قلعه‌های آجری و خیابان‌های پرپیچ‌وخم بخش قدیمی شهر – که یکی از زیباترین محله‌های کاوناس است و در آنجا اماکن قرون‌وسطایی و یک تالار بزرگ وجود دارد – گشت‌وگذار می‌کنند. در اینجا نمایشگاهی وجود دارد که به ام. کی. سیلیونز (بهترین هنرمند لیتوانی) اختصاص یافته است.

3. کرناوه

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: کرناوه

شهر کرناوه (Kernave) نسبت به شهرهای دیگر لیتوانی تاریخ و قدمت بیشتری داشته و جز میراث یونسکو به شمار می‌رود. این شهر که یکی از اولین پایتخت‌های این سرزمین به شمار می‌رفت در قرن‌های 13 و 14 و پیش از حمله آلمان‌ها و غارت آنها، در عصر طلایی به سر می‌برد.

امروزه گردشگرانی که به این منطقه می‌آیند از یافته‌های باستان‌شناسی در کنار رودخانه نریس، خرابه‌های گذشته، آثاری که از زیر خاک یافت شده، گورستان‌ها و یافته‌هایی که به دوره پائئولیتیک بازمی‌گردد، دیدن کنند.

4. کلایپدا

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: کلایپدا

در گذشته قدرتمندترین سلسله آلمانی در بالتیک در کلایپدا (Klaipeda) بود. بعدها این شهر به یک بندر بازرگانی و شهرتجاری پروس تبدیل شده و سپس در اواخر قرن 19 شمالی‌ترین شهر امپراتوری آلمان بود.

امروزه کلایپدا خرابه و آثار این تاریخ 800 ساله را به نمایش گذاشته و در کنار آن به یک شهر مدرن و توریستی در نواره کورونی (معروف‌ترین کرانه لیتوانی) تبدیل شده است. گردشگران می‌توانند در میان مجسمه‌ها و میادین پرپیچ‌وخم بخش قدیمی شهر گشت‌وگذار کنند، در بارها و کافه‌های شهر نوشیدنی بنوشند، از قلعه کلاپیدا دیدن کنند و از خرابه‌های قرون‌وسطایی، سازه‌های پروسی و تالارهای آلمانی میدان اصلی، بازدید نمایند.

5. نرینگا

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: نرینگا

نرینگا (Neringa) یکی از اصلی‌ترین مقصدهای گردشگری کشور لیتوانی است که جنگل‌های کاج، چمنزار، تپه‌های شن و سواحل شنی در آن دیده می‌شود و از کرانه بالتیک به لهستان و شهر کالینینگارد روسیه متصل می‌شود. این شهر که کل نواره کورونی را شامل می‌شود فعالیت‌هایی از قبیل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، موج‌سواری، ماهیگیری در مرداب کورونی، آفتاب گرفتن در منطقه نیدا و استراحت در کلبه‌های شهرهای قدیمی مانند پرواکا، را مهیا می‌کند.

سپس می‌توانید از کلبه زیبای توماسمان، کارگاه‌های هنرمندان مختلف و گالری هنرمندان آلمانی که در سال‌های 1800 از کونیسبرگ خارج شدند، دیدن کنید.

6. پالانگا

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: پالانگا

پالانگا (Palanga) به‌عنوان مقصد اصلی گردشگران تابستانی کشور لیتوانی محسوب شده و در آنجا جشن‌های مختلفی برگزار می‌شود، مانند جشن‌های ژوئن تا آگوست که در بلوار جوناس باسانیویسیوس و در بارهای مختلف برپا می‌شود. ساحل این شهر و ماسه‌های طلایی بالتیک یکی دیگر از مقصدهای گردشگری مردم لیتوانی است. اما این شهر اغلب شهر شب‌زنده‌داری محسوب نمی‌شود و در هنگام بعدازظهر نیز خلوت است.

همچنین می‌توانید از معماری رنسانس قلعه تسکویچای، موزه امبر و طبیعت زیبای نواره کورونی، دیدن کنید.

7. پارک ملی دژوکیا

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: دژوکیا

بزرگ‌ترین پارک ملی (Dzukija National Park) لیتوانی 550 کیلومترمربع است که در جنوب شرق کشور و در مرز بلاروس قرار دارد. در این منطقه جنگل‌های کاج و سواحلی قرار دارند که درنتیجه کانال رودخانه نموناس، به وجود آمده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های این منطقه تپه‌های آن است که ارتفاعات شنی به وجود آورده و بر روی آن گیاهان مختلفی روییده است. در این پارک مسیرهای مختلف پیاده‌روی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید در میان درختان قدم زده و از قارچ‌ها و کلبه‌های چوبی روستاها دیدن کنید.

8. تراکای

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: تراکای

تراکای (Trakai) مجموعه‌ای از جزایر، تپه‌های سرسبز، آب‌های روان و چمنزار است. این شهر در غرب پایتخت در ویلینیوس قرار گرفته و سالانه گردشگران و افراد بسیاری را به خود جلب می‌کند. بسیاری از افراد برای دیدن از قلعه حلقه‌ای مانند مرکز پارک ملی تاریخی تراکای، که با آجرهای قرمز و برج‌هایش در مقابل دریاچه قرار گرفته، به این مکان سفر می‌کنند.

بسیاری دیگر هم برای گردش و تفریح در اطراف دریاچه‌های بزرگ آکمنا، گالو و اسکیستیس، به این منطقه سفر می‌کنند. جاذبه دیگر این منطقه کنیسه تراکای است که یادگار قبیله ترکی کارایم می‌باشد.

9. آنیکشیای

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: آنیکشیای

شهر آنیکشیای (Anyksciai) مابین کاوناس و مرزهای شرقی لیتوانی قرار گرفته و شهری سرسبز است که آثار معماری مذهبی در آن دیده می‌شود. با سفر به این شهر از کلیسای سنت ماتیو که در کرانه ساونتوجی قرار گرفته و گنبد گوتیک آجری آن دیدن کنید. این شهر با تاریخ و قدمت 500 ساله‌اش بلندترین برج‌های لیتوانی و آثار شیشه‌ای آنورت مک کلیت را در خود جای داده است.

در این شهر مسیرهای پیاده‌روی و پیست‌های مختلف اسکی وجود دارد، مانند پیست کالیتوس کالناس (Kalitos Kalnas)، بنابراین درصورتی‌که در فصل تابستان به آنجا سفر می‌کنید کفش‌های پیاده‌روی را به همراه داشته باشید و درصورتی‌که سفر شما زمستانه است تجهیزات اسکی را فراموش نکنید.

10. دروسکینینکای

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: دروسکینینکای

شهر زیبا و مجلل دروسکینینکای (Druskininkai) اولین شهر مهم چشمه‌های آب‌معدنی در سراسر لیتوانی است. این شهر در سال‌های 1600 و در زمان دوک بزرگ استانیسلاو آگوست پونیاتوسکی به شهرت رسید و در قرن نوزده و با حمایت نیکولاس اول تزار روسیه، به اوج رسید.

این شهر رفته‌رفته قدرتمندتر شد و امروزه به دلیل عمارت های مجلل و چشمه‌های پیشرفته آب گرم و به مدد روسی‌ها و شهروندان شهر به شهر مهمی تبدیل شده است. اما این شهر علاوه بر چشمه‌های آب‌معدنی و قدرت درمانی آن‌ها، خانه‌ام. کی. سیلیونز (Mikalojus Konstantinas Ciurlionis) می‌باشد و موزه جنگل، که گردشگران را به سفری در دل افسانه‌های لیتوانی می‌برد، نیز می‌باشد.

11. پانه وژیس

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: پانه وژیس

پانه وژِیس (Panevezys) به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ لیتوانی در دشت‌های رودخانه نوزیس، در قلب کرانه‌های شمالی کشور، قرار دارد. این شهر که در زمان دوک بزرگ یک شهر سلطنتی به شمار می‌رفت در زمان انقلاب صنعتی و کشمکش‌های اروپا در قرن بیستم، تخریب شد. امروزه برخی از خرابه‌ها و بقایای پیش از جنگ مانند ساختمان‌های قدیمی، کلیسای جامع شهر که به سبک روسی ساخته شده، و کلبه‌های قدیمی در میان محله‌های روسی دوران استالین، به‌جامانده است.

12. شولی

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: شولی

بیشتر افرادی که به این شهر پساصنعتی که روزگاری شهر مهم شوروی به شمار می‌رفت، سفر می‌کنند هدفشان بازدید از تپه صلیب‌ها در شمال شهر است. اما گذشته از این تپه، شهر شولی (Siauliai) دارای خیابان‌های پر از درخت، کافه‌های مختلف، کلیسای جامع محلی و یک برج است. با سفر به این شهر از میدان پویلاس ویسینسکیس، موزه دوچرخه و سازمان رادیو و تلویزیون، دیدن کنید.

13. پارک ملی اوکسیتیا

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: اوکسیتیا

این پارک ملی که جواهری در شمال شرق لیتوانی است یک منظره زیبا و دل‌نشین در کرانه بالتیک، به شمار می‌رود. اولین پارک ملی لیتوانی (Aukstaitija) دارای جنگل‌های قدیمی کاج و 30 دریاچه مجزا و مسیرهای رودخانه است. در این پارک گوزن‌ها در میان درختان جنگل پرسه زده و در کنار دریاچه توراگناس، استراحت می‌کنند.

در این میان آثار باستانی و روستاهای قدیمی (این منطقه از 11 هزار سال پیش یک منطقه مسکونی محسوب می‌شود!)، گورستان‌ها و کلیساهای چوبی وجود دارد که حتی تپه وایکینگ‌ها و سازه‌های اسکاندیناوی را به مبارزه می‌طلبد، این آثار توجه بسیاری از باستان شناسان را به خود جلب نموده است.

14. پلاتلیای

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: پلاتلیای

پلاتلای (Plateliai) که در میان یکی از مناظر زیبای لیتوانی قرار گرفته، دروازه‌ای رو ب پارک ملی زماتیا است که در منطقه زمایشو و کرانه دریای بالتیک قرار دارد. این منطقه چشم‌انداز زیبایی دارد که می‌توان در آنجا گشت‌وگذار کرد و علاوه بر آن از موشک پلوکستین شوروی در موزه جنگ سرد، دیدن نمود.

در شهر پلاتلیای گردشگران می‌توانند از کلیسای چوبی متعلق به سال‌های 1700 دیدن کرده و یا در خیابان‌های سرسبز شهر و درکنار دریاچه‌ها و هتل‌ها، گشت‌وگذار کنند.

15. رومشیشکس

15 جاذبه گردشگری لیتوانی: رومشیشکس

رومشیشکس (Rumsiskes) در نزدیکی کاوناس منطقه‌ای پر از آسیاب‌های بادی و کلبه‌های روستایی است که متأسفانه ایجاد آب‌انبار در قرن بیستم بخش اعظم شهر قدیمی را از بین برد و تلاش‌های انجام‌شده برای حفظ تاریخ غنی این منطقه بزرگ‌ترین موزه فضای باز کل منطقه بالتیک را به وجود آورد، موزه فضای باز لیتوانی.

امروزه گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند شاهد تورهای اجرایی و بازسازی‌های معماری سنتی هستند، به‌علاوه کلکسیون اثاثیه و لوازم تاریخی، البسه و نمادهای مذهبی.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم