عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه که دانستن آن برایتان جالب خواهد بود

انیمه های ژاپنی از قرن بیستم و با اثر “کاتسودو شاشین” (Katsudō Shashin) آغاز شد. گرچه فیلم‌های کوتاه آن دوره، مثل Namakura Gatana تا به امروز باقی مانده‌اند، اما در سال‌های 1960 و با آثار انقلابی “اوسامو تزوکا” بود که انیمه مورد توجه جهانیان قرار گرفت. در دهه‌های بعدی فیلم‌های سریال‌های انیمه بسیاری ساخته شد و به دنیای انیمه رونق بخشید. گرچه بیشتر این انیمه ها پایان قابل پیشبینی دارند، اما برخی از آنها هم با پایان بندی خود بیننده را غافلگیر می‌کنند. در اینجا عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.

هشدار اسپویل*


10. تکنولایز – Texhnolyze – 2003

یک انیمه تجربی به کارگردانی “هیروشی هاماساکی” (Hiroshi Hamasaki) که داستان آن در یک دنیای پادآرمان شهری رخ می‌دهد. در پااین انیمه قهرمان داستان به همراه کل بشریت در زیرزمین رها شده تا بمیرد. با این حال در حالی که به گلی خیره شده لبخند به لب دارد و انگار از این پایان ترسناک راضی است. اما آن عده‌ای که روی زمین هستند چی؟ آن‌ها هم انسان هستند؟ آن‌ها زنده می‌مانند یا به همراه آدم‌های زیرزمین می‌میرند؟ این انیمه با کلی سؤالات بدون پاسخ به اتمام می‌رسد.

همچنین بخوانید: بهترین و جذاب‌ترین شخصیت‌های شرور انیمه که قدرت‌های ابرقهرمانی نداشتند


9. خاطرات آینده – Future Diary – 2011-2012

یک تریلر روانشناسانه و ماورایی براساس یک مانگای ژاپنی به همین نام. داستان درباره یک نوجوان و ماجراجویی‌های او برای نجات جهان است. چون گوشی او می‌تواند تا نود روز آینده را پیشبینی کند و حالا آخرالزمان شروع شده. با این حال پایان این سریال به گونه‌ای است که نمی‌دانیم فقط او زنده مانده یا بقیه هم زنده هستند و توانسته بشریت را نجات دهد. بنابراین سریال کلی سؤالات بی جواب به جا می‌گذارد.


8. زندگی هشت پنگوئن – Mawaru Penguindrum – 2011

یک انیمه رازآلود و ماورایی با یک داستان پیچیده و مضمونی معماگونه که در 24 قسمت بیننده را میخکوب می‌کند. با این حال حتی قسمت پایانی انیمه هم نمی‌تواند به تمام سؤالات شما جواب دهد. شوما و کانبا برای نجات دیگران خود را به خطر می‌اندازند، اما مهم‌ترین سؤال این است که این فداکاری‌ها برای چه کسی است؟ آیا خدا یا نیروی بزرگی وجود دارد؟ آیا در داستان انیمه نیروهای خداگونه می‌بینیم؟ بدتر این که سریال نمادهای زیادی هم دارد و همین نمادها عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه را رقم می‌زنند.


7. تجربیات سریالی لین – Serial Experiments Lain – 1998

این انیمه چند دهه بعد از اکران هنوز یک اثر کلاسیک و یکی از بهترین انیمه های تاریخ سینماست. داستان آن به ایده‌های پیچیده مثل خودتنهاانگاری، آزادی اراده، روایت‌های غیرخطی و غیره می‌پردازد. هر قسمت آن درباره مفاهیم پیچیده بوده و پایان بندی آن هم گیج کننده است. قهرمان آن لین در پایان حافظه هر کس را دوباره شکل می‌دهد اما با عواملی که در وهله اول خلق کرد تضاد دارد. بنابراین هر چیزی که خلق کرده باید نابود شود، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. همین تناقض‌های داستان بیننده را گیج می‌کند.


6. گیلتی کراون – Guilty Crown – 2011-2012

یک تریلر سیاسی پادآرمان شهری درباره یک دانش آموز دبیرستانی به نام شو که قدرتی به نام قدرت پادشاه را دارد و می‌تواند ویدها را از بدن دیگران بیرون بکشد. بعد از کشمکش میان یک سازمان شورشی و یک سازمان نیمه دولتی، قهرمان داستان با استفاده از ویدها ویروس آخرالزمانی را جذب می‌کند تا دوستش اینوری را نجات دهد. با این حال قبل از وقوع این اتفاق اینوری با کشتن خودش قربانی می‌شود. اما به دلایل عجیب و غریبی شو بینایی خود را از دست می‌دهد. گرچه در کل پایان سریال قابل قبول است، اما نابینایی قهرمان هنوز هم یکی از عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه را رقم می زند.

همچنین بخوانید: بدترین خطاهای انیمیشنی انیمه‌ها که می‌توانند برایتان جالب و دیدنی باشند


5. کد گیاس – Code Geass: Lelouch of the Rebellion – 2006-2008

یک انیمه مکای علمی تخیلی درباره پرنس تبعیدی بریتانیا که به دنبال گرفتن انتقام مرگ مادر از یک گروه مقاومت ژاپنی حمایت می‌کند. در طی داستان هویت او فاش شده و تا پایان عده‌ای با او دشمن می‌شوند. با این حال به کمک دوستش سوزاکو نقشه‌ای می‌کشد تا امپراتوری را پس بگیرد اما در پایان این نقشه خودش می‌میرد تا خواهرش وارث امپراتوری باشد. از سوی دیگر دشمن‌های سیاسی او با هم متحد شده‌اند. گرچه برنامه ریزی‌اش طبق نقشه پیش می‌رود، قدرت گیاس و کد باید او را جاودانه کند، پس چرا می‌میرد؟ این سؤال ذهن همه طرفداران این انیمه را مشغول کرده است.


4. روح در صدف – Ghost In The Shell – 1995

یک تریلر سایرپانک نئونوآر براساس یک مانگای محبوب در اواخر دهه 80. این فیلم براساس مفاهیم مربوط به خوداگاه، مشکلات اجتماعی، فلسفه و عواقب پیشرفت‌های تکنولوژی ساخته شد. داستان درباره یک مأمور سایبورگ به نام موتوکو است و یک هکر که مرگش صلح و صفا را به دنیا می‌آورد. دپارتمان امنیت به نام منطقه 9 معتقد است که تنها راه شکست شخصیت منفی گرفتن روح اوست. به این صورت که مغز شخصیت را با مغز دیگری ادغام می‌کنند. اما موجود به دست آمده نه هکر است و نه موتوکو. بنابراین گویی شخصیت منفی هنوز زنده مانده.


3. اشتاینر;گیت – Steins; Gate – 2011

یکی از بهترین انیمه های علمی تخیلی تاریخ که همه آن را می‌شناسند. با این حال با وجود محبوبیتش یکی از عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه را دارد. اوکابه می‌خواهد یک ماشین زمان بسازد اما جستجوی او در خط‌های زمانی گذشته او را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید بین نجات زندگی دوستش کوریسو یا مایوری یکی را انتخاب کند. گرچه در پایان مایوری را نجات می‌دهد اما کوریسو چی؟ آیا نامه‌هایی که به گذشته فرستاده او را در همان خط زمانی قرار می‌دهد یا در پایان خط زمانی بتا این اوکابه است که او را می‌بیند؟


2. پاپریکا  – Paprika – 2006

این تریلر روان شناسانه علمی تخیلی براساس رمانی به همین نام از سال 1993 ساخته شد. بعد از سال‌ها هنوز بیشتر تماشاگران معتقدند که انیمه الهام بخش فیلم “تلقین” (Inception) بود. گرچه نمی‌توان این موضوع را ثابت کرد اما هر دو فیلم روایت‌های پیچیده و گیج کننده‌ای داشتند و پایان بندی‌شان بی شباهت به هم نیست. فیلم در آینده نزدیک رخ می‌دهد که محققین وسیله‌ای اختراع کرده‌اند و با آن خواب مردم را می‌بینند. چیبا دکتری است که سعی می‌کند در حالت ناخوداگاه بیمارانش به آنها کمک کند. کاراگاه توشیمی یکی از بیماران اوست که رؤیایی تکراری دارد. او برای کمک به دیگران از شخصیت رویاهایش به نام پاپریکا استفاده می‌کند. با این حال رفته رفته زندگی بیماران بیشتر از قبل گره می‌خورد.

مشکلات مربوط به این تکنولوژی باعث می‌شود رئیس کارخانه آن را توقیف کند. با این حال مشکلی که قبلاً ایجاد شده بود از کنترل خارج شده و نمی‌توان آن را حل کرد. در پایان فیلم گویی شرایط عادی شده و این تکنولوژی هم متوقف شده است. کاراگاه به توصیه پاپریکا به سینما می‌رود تا فیلم Dreaming Kids را تماشا کند. اما آنقدر از دنیای خواب به دنیای واقعی می‌رود و برمی گردد که دیگر مرز واقعیت و رؤیا مشخص نیست. پایان آن هم مثل “تلقین” بیننده را گیج می‌کند و نمی‌دانیم شخصیت‌ها هنوز در خواب هستند یا در زندگی واقعی. بنابراین این انیمه هم یکی از عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه را دارد.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه ها درباره داستان پریان که می‌توانید تماشا کنید و لذت ببرید


1. هیولا – Monster – 2004-2005

انیمه ای اقتباسی از یک سری مانگاهای اوایل سال‌های 90 میلادی با داستانی درباره رستگاری و مرگ که بیننده را میخکوب می‌کند. تنما جان پسر جوانی به نام جوهان را نجات می‌دهد اما نمی‌داند آن پسر به یک قاتل سریالی تبدیل خواهد شد. تمایل احمقانه او برای رستگاری خود او را در مسیری قرار می‌دهد که جوهان خلق کرد تا توسط ناجی خود کشته شود و آن را “خودکشی بی نقص” نامید.

با این حال وقتی به پایان انیمه نزدیک می‌شویم تنما متوجه می‌شود شاید برای رستگاری جوهان راهی باشد و با وجود گذشته سیاهش نجات پیدا کند. وقتی نقشه خودکشی در روستایی کوچک نقش بر آب می‌شود، جوهان به بیمارستان برده می‌شود و در آنجا بدون هیچ اثری ناپدید می‌شود. درست همان اتفاقی که سال‌ها قبل هم رخ داده بود. گرچه ناپدید شدن او را می‌توان به شکل‌های مختلف تفسیر کرد، اما برای این کار باید از ذات انسان الهام گرفت. شاید یک فرد ایده آلیست بگوید جوهان بخشیده شده و رستگار شد، اما یک رئالیست بگوید او باز هم برمی گردد و به قتل افراد بیشتری دست می زند. فارغ از تفسیر شما نسبت به ناپدید شدن جوهان، می‌توانیم با اطمینان بگوییم این انیمه یکی از عجیب‌ترین پایان بندی‌های دنیای انیمه را داراست.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم