15 جاذبه گردشگری اسلواکی

کشور اسلواکی در اروپای مرکزی با جمهوری چک، لهستان، مجارستان، اتریش و اوکراین، هم‌مرز است. این کشور پر از کافه، خیابان‌های پرپیچ‌وخم، شهرهای زیبا با قلعه‌های مختلف، کلیساهای گوتیک و جنگل‌های سرسبز، است. این کشور که به خاطر آبگرم‌های معدنی‌اش شهرت دارد، به گردشگران اجازه می‌دهد که از آن‌ها استفاده نموده، در کوه‌های کارپات گردش کرده و یا در ورزش‌های زمستانی شرکت کنند. در این مقاله جاذبه‌های گردشگری این کشور، نظیر شهرها، روستاهای حفاظت‌شده، موزه‌های فضای باز، آتش‌فشان‌ها، دریاچه‌های یخ‌زده و جاذبه‌های دیگر را به شما معرفی می‌کنیم.

1. براتیسلاوا

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: براتیسلاوا

براتیسلاوا (Bratislava) به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر اسلواکی و پایتخت آن در کنار رودخانه دانوب و در مرز اتریش و مجارستان قرار دارد. با سفر به این شهر از قلعه براتیسلاوا که در فلاتی در بالای شهر و در قرن دهم ساخته شده، دیدن کنید. این قلعه در یک فضای سرسبز ساخته شده و به همین دلیل اطراف آن پارک، فضای سبز و دریاچه وجود دارد، مانند دریاچه روزوفکی. اگر به بخش تاریخی این شهر رفتید حتماً سوار قطار گردشگری شوید تا آثار فرهنگی و تاریخی شهر را ببینید. براتیسلاوا همچنین به دلیل موسیقی، کلوپ‌های زیرزمینی، فستیوال سالانه موسیقی براتیسلاوا و فستیوال جاز، شهرت دارد.

2. لیپتوف

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: لیپتوف

بسیاری از بومیان منطقه لیپتوف را جواهر کشور اسلواکی می‌دانند و به همین دلیل این منطقه گردشگران بسیاری دارد. بزرگ‌ترین پیست اسلواکی در این منطقه بوده و جاسنا نام دارد. اگر به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند باشید می‌توانید در این منطقه به اسکی و اسنوبرد، بپردازید. اگر به آب علاقه داشته باشید می‌توانید به پارک آبی تاترالاندیا بروید که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی سراسر اروپای مرکزی بوده که آب آن از چشمه‌های آب گرم تأمین می‌شود که گویا خاصیت درمانی دارد. اگر به اماکن تاریخی علاقه دارید می‌توانید به روستای آرام ویکولینک بروید که جز میراث یونسکو است و یک خانه سنتی، یک کلیسای چوبی و یک موزه محلی، در آنجا قرار دارد.

3. غارهای کارست اسلواکی

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: غارهای کارست

در اسلواکی بیش از 2500 غار وجود دارد و رفته‌رفته غارهای دیگری نیز کشف می‌شود، به صورتی که تا امروز تنها 400 عدد از این غارها بررسی شده است. منطقه کلی غارهای کارست در میراث یونسکو ثبت شده و اگر به غار گردی علاقه داشته باشید می‌توانید از تورهای غارنوردی منطقه استفاده کنید. اگر می‌خواهید از یکی از سه غار آراگونیت جهان دیدن کنید، باید به غار آراگونیت اوکتینسکا بروید. اگر دل و جرئت دارید می‌توانید به غار دومیکا بروید و در رودخانه آن‌که استیکس نامیده می‌شود قایق‌سواری کنید، در اساطیر یونان این رودخانه به دنیای مردگان منتهی می‌شود.

4. کوشیتسه

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: کوشیتسه

شهر زیبای کوشیتسه (Košice) در سال 2013 پایتخت فرهنگی اروپا نامیده شد و این نام‌گذاری به دلیل ترکیب فرهنگ قدیم و جدید است. در قسمت قدیمی شهر می‌توانید از معماری قرون‌وسطایی و ساختمان‌های حفاظت‌شده دیدن کنید. اگر به سبک گوتیک علاقه‌مند باشید می‌توانید از کلیسای جامع سنت الیزابت که در قرن 14 ساخته شده و کلیسای سنت مایکل که به همان دوره تعلق دارد دیدن کنید. همچنین می‌توانید از گالری اسلواک شرقی که به هنر اسلواکی می‌پردازد دیدن کنید و یا به موزه اسلواک شرقی بروید و درباره تاریخ اسلواکی اطلاعاتی کسب کنید.

5. لوچا

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: لوچا

اگر به معماری رنسانس علاقه دارید به شهر لوچا (Levoca) بروید زیرا این شهر از این سبک معماری پر است مانند کلیسای کاتولیک روم سنت جیمز که گفته می‌شود بلندترین گنبد چوبی اروپا را دارد. شهر قدیمی هم هنوز توسط دیوار قدیمی احاطه شده و جز میراث یونسکو به شمار می‌رود. در میدان شهر می‌توانید تالار شهر قدیمی را ببینید که امروزه به موزه تبدیل شده و درباره تاریخ منطقه اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهد و همچنین یک قفس آهنی که “قفس شرم” نامیده می‌شود و در گذشته برای تنبیه مجرمین استفاده می‌شد.

6. پیه شتانی

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: پیه شتانی

این شهر که به خاطر چشمه‌های آب گرم شهرت دارد می‌تواند مکان مناسبی برای استراحت باشد زیرا می‌توانید در چشمه‌های آب گرم درمانی آن حمام کرده و یا در گل سولفوریک آن‌که خاصیت درمانی دارد بخوابید. این چشمه‌ها در جزیره چشمه‌های آب گرم قرار دارد و با استفاده از خواص زمین‌گرمایی کوه‌های اطراف بیماری‌های مختلفی را درمان می‌کند. همچنین در این شهر مسیرهای مختلفی وجود دارد که گردشگران می‌توانند در پارک‌های آنجا گردش کنند و از مجسمه‌ها و فواره‌های آن دیدن نمایند. همچنین در این جزیره یک مرکز توریستی وجود دارد که دارای چندین موزه و گالری است.

7. ژیلینا

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: ژیلینا

شهر ژیلینا (Žilina) نزدیک مرز جمهوری چک و لهستان، به دلیل کلیسای مختلف و چشم‌انداز رشته‌کوه‌های مالا فاترا، یک مرکز تاریخی محسوب می‌شود. اگر به هنر علاقه دارید می‌توانید از موزه هنر ژیلینا دیدن کنید که آثار کلاسیک و معاصر را در بر داشته و شما را با سنت منطقه آشنا می‌کند. اگر می‌خواهید از مناظر طبیعی لذت ببرید به سد ژیلینا بروید که در آنجا مسیرهای پیاده‌روی، دو، اسکیت و دوچرخه‌سواری و حتی زمین‌های والیبال و بسکتبال، قرار دارد. حتی می‌توانید در تپه استرانیک، پاراگلایدر سواری کنید.

8. ترنچین

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: ترنچین

شهر ترنچین (Trencín) نزدیک مرز جمهوری چک یک منطقه تاریخی است که عمده شهرت آن به دلیل قلعه زیبای ترنچین است که در میان صخره‌ها ساخته شده، این قلعه قرون‌وسطایی از دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل شده است. همچنین در این شهر یک میدان سنتی وجود دارد که در اطراف آن ساختمان‌ها و کلیساهای باروک دیده می‌شود. گردشگران می‌توانند در کوچه‌های تنگ و باریکی که در آن‌ها بوتیک، گالری و فروشگاه‌های صنایع‌دستی که برای خرید سوغاتی مناسب است، گردش کنند. هرساله در این شهر یک فستیوال موسیقی برپا می‌شود که مشهورترین فستیوال موسیقی اسلواکی است.

9. پوپراد

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: پوپراد

شهر پوپراد (Poprad) در شمال اسلواکی به دلیل داشتن کوه‌های تاترا راه‌آهن الکتریکی تاترا که از پاپراد آغاز می‌شود، یک مرکز تفریحی به شمار می‌رود. شهرت دیگر این شهر به دلیل مرکز تاریخی آن است که در آنجا معماری باروک و رنسانس، در قالب کلیسای جان و باپتیست و برج رنسانس، دیده می‌شود. برای لذت بیشتر می‌توانید منطقه آبی شهر رفته و از استخرهای آب گرم و سوناهای محلی و بازی‌های آبی لذت ببرید. همچنین در این شهر مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری قرار دارد که در آنجا می‌توانید اسکیت سواری کنید.

10. ستارا لوبونیا

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: ستارا لوبونیا

عمده شهرت این شهر (Stará Lubovna) به دلیل موزه فضای باز آن است که به‌عنوان موزه معماری محلی شناخته شده و قلعه لوبونیا و چندین خانه محلی هم در نزدیکی آن وجود دارد. بیشتر این خانه‌ها چوبی هستند و گردشگران با بازدید از آن‌ها می‌توانند درباره زندگی در اسلواکی در آغاز قرن 19 اطلاعاتی کسب کنند. علاوه بر این کلبه‌های چوبی چندین ساختمان کاری مانند آهنگری، یک آُسیاب آبی و یک مدرسه روستایی هم در آنجا وجود دارد که گردشگران می‌توانند با نحوه کار و زندگی گذشتگان آشنا شوند، همچنین در آنجا یک کلیسای کاتولیک چوبی قرار دارد. قلعه لوبونیا دارای چندین برج حفاظت‌شده است که ازآنجا می‌توانید چشم‌انداز شهر را ببینید، همچنین یک موزه در آنجا قرار دارد که گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند.

11. بانسکا شتیاوینتسا

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: بانسکا شتیا وینتسا

شهر بانسکا شتیاوینتسا (Banská Štiavnica) درنتیجه انفجار یک آتش‌فشان به وجود آمده که اکنون کوه‌های اطراف شتیاوینتسا را تشکیل داده است. در این شهر ساختمان‌های باستانی مختلفی وجود دارد مانند دو قلعه که به‌عنوان قلعه قدیم و جدید شناخته می‌شوند. مجموعه نظامی این شهر که به دلیل چشم‌انداز آتش‌فشانی‌اش شهرت دارد مجموعه بزرگی است که به سبک باروک ساخته شده و بیش از 20 کلیسا در آنجا وجود دارد که گردشگران می‌توانند از گچ‌بری و نقاشی‌های دیواری آن دیدن کنند. همچنین میدان این شهر که به‌عنوان میدان تثلیث مقدس شناخته می‌شود دارای مجسمه تثلیث مقدس است و در اطراف آن بازارهایی وجود دارد، همچنین در طول سال اجراهای موسیقی و رقص محلی در آنجا برگزار می‌شود.

12. اشپیس

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: اشپیس

منطقه اشپیس (Spiš) در نزدیکی مرز لهستان عمده شهرتش را مدیون یک قلعه قرن دوازدهی به نام قلعه اشپیس است که در میراث یونسکو ثبت شده است. این قلعه به سبک رومی و از سنگ ساخته شده تا در برابر حمله مهاجمان مستحکم باشد، امروزه این قلعه به روی عموم گردشگران باز بوده و می‌توانند از قلعه و موزه آن دیدن کنند. ازآنجایی‌که این موزه آثار قرون‌وسطایی را نیز به نمایش می‌گذارد بنابراین علاقه‌مندان به تاریخ نباید فرصت دیدن آن را از دست بدهند.

13. پارک ملی بهشت اسلواکی

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: پارک ملی بهشت اسلواکی

پارک ملی بهشت اسلواکی یکی از نه پارک ملی اسلواکی است که به دلیل داشتن جنگل، زمین‌های سرسبز و غارهای خنک، می‌تواند برای گردشگران بهترین گزینه باشد. افرادی که به پیاده‌روی علاقه دارند می‌توانند در مسیرهای مخصوص این پارک که بیش از 300 کیلومتر طول دارند، پیاده‌روی کنند و یا به دوچرخه‌سواری و تماشای پرندگان بپردازند. در این پارک دره، حوضچه، دریاچه و یک غار یخی به نام Dobšinská وجود دارد که در میراث یونسکو ثبت شده که آب درون آن یخ بسته است و یکی از معدود غارهای منطقه است که به روی عموم باز است.

14. باردیو

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: باردیو

باردیو (Bardejov) در دامنه کوه‌های بسکیت به دلیل میدان قرون‌وسطایی آن در میراث یونسکو ثبت شده است. دوست داران تاریخ و معماری از میدان شهر و خانه‌های قدیمی آن و تالار شهر که ترکیبی از معماری گوتیک و رنسانس است و امروزه به‌عنوان موزه استفاده می‌شود و قدیمی‌ترین موزه کشور محسوب می‌شود، لذت خواهند برد. خرابه‌های شهر و دیوار اصلی آن‌که به قرن 15 تعلق دارند هنوز پابرجا هستند و گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.

15. رشته‌کوه‌های کارپات

15 جاذبه گردشگری اسلواکی: کوه های کارپات

رشته‌کوه‌های کارپات (Carpathians) که از اسلواکی و جمهوری چک عبور کرده در اسلواکی پوشیده از برف هستند و منطقه حفاظت‌شده کارپات برفی را تشکیل داده‌اند. این کوه‌ها پوشیده از جنگل هستند و به همین دلیل برای گشت‌وگذار در جنگل و کوهنوردی گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. در ارتفاعات کارپات نه پیست اسکی وجود دارد که در فصل زمستان می‌توان در آنجا اسکی و اسنوبرد سواری نمود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم