بهترین فیلم‌های کارنامه “کیانو ریوز” (KEANU REEVES) از آغاز تا به امروز

کیانو ریوز” یکی از محبوب‌ترین بازیگران مرد امروز است که در قلب میلیون‌ها نفر جا دارد. او یک ستاره واقعی در دنیای هالیوود است که از روزهای نوجونی تا به امروز در سینما حضور دارد. ظاهراً قرار نیست از دیدن او خستگی شویم و چه پست‌های کیانوی غمگین باشد و چه مم های او، در هر صورت هرچیزی مربوط به او جذاب است. او یک قهرمان واقعی سینما بود که حالا همه جا صجبت از او است. “کیانو ریوز” با حضور در نقش‌های مختلف، از فیلم‌های کمدی گرفته تا تریلر و اکشن‌ها استعداد خود را نشان داد. در این مقاله بهترین فیلم‌های کارنامه “کیانو ریوز” (KEANU REEVES) از آغاز تا به امروز را که جایگاه او را در سینما تثبیت کردند به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. بیل و تد – BILL AND TED – 1989-1991

درخشش “کیانو ریوز” از فیلم‌های “بیل و تد” شروع شد. او در این فیلم نقش تد و “الکس وینتر” (Alex Winter) هم نقش بیل را برعهده داشت. این کمدی علمی تخیلی به خاطر طنز و پارودی فراموش نشدنی “مهر هفتم” (The Seventh Seal) از “اینگمار برگمان” (Ingmar Bergman) موردتوجه قرار گرفت. در سال 1991 کیانو به خاطر این نقش محبوب شد و همه نوجوان‌های سینمادوست متوجه او شدند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کیانو ریوز که باید تماشا کنید


2. نقطه شکست (POINT BREAK) و آیداهوی اختصاصی خودم (MY OWN PRIVATE IDAHO) در سال 1991

در سال 1991 کیانو از یک نوجوان به مرد جوان جذاب و موردتوجه طرفداران قرار گرفت. این موفقیت با موفقیت “تقطه شکست” ادامه یافت، یک فیلم اکشن با حضور کیانو و “پاتریک سوویزی” (Patrick Swayze). این فیلم یک موفقیت واقعی بود. گرچه “بیل و تد” او را محبوب کرده بودند اما “نقطه شکست” و “آیداهوی اختصاصی خودم” او را به یک ستاره تبدیل کرد. با این حال کیانو به جای لذت بردن از محبوبیت تازه‌اش ظرفیت‌هایش را به آزمایش گذاشت. او در “نقطه شکست” نقش یک مأمور اف بی آی را بازی کرد که به خاطر رابطه‌اش با مردم ناامید شده است. در “آیداهوی اختصاصی خودم” نقش یک جوان را ایفا می‌کند که به ارتباط با مردم علاقه‌ای ندارد و دوست دارد خودش همه چیز را تجربه کند. این فیلم‌ها جز بهترین فیلم‌های کارنامه “کیانو ریوز” هستند که مسیر موفقیت او را هموار کردند.


3. سرعت – SPEED – 2004

اگر فیلم “سرعت” نبود هرگز کیانو را در “ماتریکس” و “جان ویک” نمی‌دیدیم. این فیلم از “یان ده بونت” (Jan de Bont) یکی از بهترین فیلم‌های اکشن دهه 90 بود که در ژانر اکشن یک اثر منحصر به فرد محسوب می‌شد. اجرای زیبای “ریوز” و “ساندرا بولاک” (Sandra Bullock) باعث درخشش فیلم شد و کیانو هم به لطف آن به یکی از ستاره‌های فیلم‌های اکشن بدل شد. اجرای درخشان ریوز در کنار “دنیس هاپر” (Dennis Hopper) و دیالوگ‌های شنیدنی‌شان فیلم را جذاب می‌کند. با این حال کیانو در سری دوم فیلم شرکت نکرد و به سمت تئاتر رفت. فیلم‌های اکشن بعدی او موفق نبودند و با اقبال منتقدین و تماشاگران مواجه نشدند. اینجا بود که خواهران واچووسکی به صحنه وارد شدند و می‌توان با اطمینان گفت هیچ فیلمساز دیگری نتوانست اندازه آنها به موفقیت این بازیگر کمک کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم که به تهیه‌کنندگی مارتین اسکورسیزی ساخته شده‌اند


4. سه گانه ماتریکس – THE MATRIX TRILOGY – 1999-2003

“ماتریکس” در سال 1999 اکران شد و فیلم‌های اکشن را برای همیشه دگرگون کرد. سینمای آمریکا به هزاره جدیدی وارد می‌شد و فیلم دیگری نتوانست به پای این فیلم برسد. “کیانو ریوز” هم دلیل اصلی این موفقیت بود. جلوه‌های ویژه فیلم در کنار داستان و ساختار فیلم یکی از بهترین فیلم‌های اکشن سینما را ساخت. نئو، با حضور ریوز، که مهره اصلی ماتریکس بود، به لطف ریوز خلق شد. تا به امروز فیلمسازان بسیاری تلاش کردند داستانی منسجم و مشابه سبک خواهران واچووسکی خلق کنند، یا شخصیتی مثل نئو را متولد کنند، اما هیچکدام نتوانستند. “ماتریکس” نه تنها از لحاظ داستان، بلکه از لحاظ جلوه‌های بصری یک اثر خیره کننده بود. پس حتماً یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه “کیانو ریوز” محسوب می‌شود.


5. کنستانتین (CONSTANTINE) و یک پوینده تاریک (A SCANNER DARKLY) در سال‌های 2005 و 2006

نقش نئو با حضور کیانو تا ابد ماندگار است و در زمان اکران “کنستانتین” همینطور بود. مشکل اینجا بود که ریوز نتوانست از سایه نئو خارج شود و پروژه‌های دیگرش همینطور بودند. به همین دلیل مسیرش را عوض کرد و “کنستانتین” دی سی را انتخاب کرد که به کامیک ها شباهت داشت. در این فیلم ریوز نقش یک ضدقهرمان را ایفا کرد. فیلم با نظرات متفاوت منتقدین مواجه شد اما طرفداران دی سی از آن استقبال کردند و فضای تاریک فیلم که با “بتمن آغاز می‌کند” (Batman Begins) (فیلم دیگری که همان سال اکران شد) مشابه بود را دوست داشتند. این موفقیت با نقش آفرینی در فیلم سورئال “یک پوینده تاریک” از “ریچارد لینکیلتر” (Richard Linklater) ادامه یافت. او در فیلم هم مهارت‌های بازیگری‌اش را نشان داد و از دنیای “ماتریکس” فاصله گرفت. در این فیلم مثل “نقطه شکست” نقش یک مأمور مخفی را برعهده دارد که باید در موج‌های رنگارنگ ناخودآگاه تحقیق و بررسی کند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کمدی سیاه دیدنی که احتمالا فراموششان کرده‌اید


6. سری فیلم‌های “جان ویک” (JOHN WICK) از سال 2014 تا به امروز

با وجود شهرت نئو، با وجود مم های معروف کیانوی غمگین و تمام شهرت به دست آمده کیانو، هیچ چیز به اندازه “جان ویک” نمی‌تواند بازیگری را به حد اعلا برساند. “جان ویک” موفق‌ترین فیلم اکشن دنیای امروز است که فارغ از فیلم‌های ابرقهرمانی روزهای اوج هالیوود را برگرداند. این بازیگر برای حضور در این فیلم‌ها هنرهای رزمی را آموخت و تمام تلاش خود را به کار بست.

این نقش به یادماندنی به بازی Cyberpunk 2077 منجر شد که خاطرات شخصیت اسنیک پلیسکن زنده شد. “جان ویک” سبک اکشنی که “گارث اونس” (Gareth Evans) آغازگر آن بود را بسط داد و رویکرد اسطوره سازی دنیای گانگستری از “جان وو” (John Woo) را زنده کرد. دنیای “جان ویک” دنیای خیره کننده‌ای است و به حق جز بهترین فیلم‌های کارنامه “کیانو ریوز” محسوب می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. Pablo

    مرداد 22, 1400

    مطمئنین جان ویک از سال 2003 تا به امروزه

    پاسخ

    • عباس حسن زاده در پاسخ به Pablo

      شهریور 7, 1400

      سلام،
      بله درست میفرمایید یک اشتباه تایپی بود که اصلاح شد،
      سپاس

      پاسخ