مقایسه لوکی و ثور در دنیای مارول که می‌تواند برای طرفداران جالب باشد

“لوکی” (Loki) بعد از شش قسمت موفق یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های مارول را خلق کرده است. این سریال لوکی را یک شخصیت معرفی می‌کند و در مقایسه با آثار دیگر این سریال بیش از هرچیز لوکی را به طرفداران معرفی کرده است. ثور و لوکی محبوب‌ترین شخصیت‌های مارول هستند که اگر آنها را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم کارهای بسیاری است که ثور می‌تواند انجام دهد و لوکی نمی‌تواند، یا برعکس. در این مقاله به مقایسه لوکی و ثور در دنیای مارول می‌پردازیم. با پروشات همراه باشید.


10. زبان چرب و نرم

لوکی به خاطر زبان چرب و نرمش شناخته می‌شود و گرچه این زبان او را از دردسر نجات نمی‌دهد، اما با کمک آن از تقابل‌ها فرار می‌کند. نه این که او دیپلماتیک نباشد، اما در مسائل مربوط به نه جهان از میولنیر کمک می‌گیرد. گرچه اغلب اقدامات او در مارول شکست می‌خورد، ام او به خاطر مهارت‌های کلامی‌اش در آسگارد شناخته می‌شود. او علاوه بر زبان چرب و نرمش در فریب دادن مردم هم خوب عمل می‌کند، درست همانطور که در حمله به یوتون‌هایم ثور را فریب داد.

همچنین بخوانید: 10 حقیقت باورنکردنی درباره مجموعه ثور (Thor)


9. حکمرانی به حق بر یوتون‌هایم

درحالی که لوکی پسر اودین است و در سلسله آسگارد جایگاهی دارد، اما وارث حقیقی تاج و تخت یوتون‌هایم محسوب می‌شود. از آنجاییکه پدر لوکی مرده و وارث دیگری نیست، بنابراین او می‌تواند تاج و تخت را بگیرد، البته اگر یوتون ها مشکلی ایجاد نکنند. با این حال با وجود ویرانی یوتون‌هایم این کار فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر ثور برای حکمرانی یوتون‌هایم شانسی ندارد، مگر این که برگی از دفتر اودین بکند و به راه و رسم امپریال آسگارد وارد شود.


8. پوست آبی او

لوکی به خاطر میراث جوتن با پوست آبی متولد شد. بسیاری از طرفداران معتقدند او می‌توانست رنگ پوستش را تغییر دهد، اما از آنجاییکه لوکی تا 1،500 سال نمی‌دانست یک یوتون است پس این موضوع صحت ندارد. به علاوه، زمای که اودین او را از میدان نبرد برمی دارد پوست او فوری رنگ پوست اودین را می‌گیرد و فقط با لمس یک یوتون موقتاً به رنگ آبی درمی آید. درحالی که ثور با لمس یک یوتون یخ می‌زد، درست مثل فولستک. پوست لوکی در تماس با تابوت زمستان‌های باستانی هم آبی می‌شود، یعنی در تماس با هرچیز سردتری به رنگ اصلی برمی گردد. اما وقتی دستش را می‌کشد دوباره مثل همیشه رنگ پریده می‌شود. پس اگر در سرما بماند لابد رنگ آبی پوستش باقی می‌ماند.


7. استفاده از جادو در همه چیز، حتی تغییر چهره

لوکی توانایی‌های جادویی بسیاری را می‌شناسد، از جمله تغییر چهره که زیاد این کار را انجام می‌دهد. ظاهراً لوکی از بچگی چهره‌اش را عوض می‌کرد و حتی یک بار خود را به مار تبدیل کرد تا ثور را فریب دهد. درحالی که فریگا هرگز به ثور جادویی یاد نداد، چون ثور به خاطر قدرت زیادش به جادو نیاز نداشت. ثور به قدرتش تکیه می‌کند و لوکی به ترفندهای جادویی و روانی. لوکی می‌تواند با کمک سلاح‌ها و اشیای دیگر جادو و حیله‌هایی انجام دهد و خود را نشان دهد.


6. کشف راه‌های مخفی

درحالی که ثور هرگ برای یافتن راه‌های مخفی تلاش نکرد، اما لوکی به این کار علاقه دارد و بین نه جهان و فراتر از آن راه‌های مخفی زیادی کشف کرد. لوکی بعد از مرگ ظاهری‌اش در پایان “ثور” با سفر در کهکشان راه‌های بسیاری پیدا می‌کند. بنابراین متوجه می‌شود در صورت نیاز چطور از آسگارد فرار کند. در “ثور: دنیای تاریک” (Thor: The Dark World) لوکی در راه مخفی کوهستانی در اطراف اسگارد ثور و جین را با خود همراه می‌کند و ثابت می‌کند در یافتن راه‌های مخفی تبحر دارد.

همچنین بخوانید: مبارزه ثور و سوپرمن؛ کدامیک در نبرد مرگ پیروز می‌شوند؟


5. توانایی دورجنبی

در ادامه مقایسه لوکی و ثور در دنیای مارول باید بگوییم لوکی نشانه‌هایی از دورجنبی را نشان داده و طرفداران اولین بار در “ثور: دنیای تاریک” بعد از کشته شدن فریگا آن را دیدند. با این که وقتی ثور میولنیر و تندرشکن را می‌خواند به سمتش می‌آیند، این‌ها قدرت خود سلاح‌ها هستند نه قدرت ثور. در حقیقت این سلاح‌ها توانایی این را دارند که در اختیار هر مبارزی قرار بگیرند. در “پایان بازی” (Endgame) کپ میولنیر (و حتی تندرشکن) را می‌خواند و آنها را به دست می‌آورد، با این که او نه قدرت جادویی دارد و نه اهل آسگارد است.


4. ایجاد تجسمی از افراد

لوکی این توانایی را دارد که تصاویر دقیق از هرچیزی را تجسم کند و لابد آن را از فریگا آموخته. چون او هم در حمله به آسگارد توانست تصویری از جین فاستر را نشان دهد. در حقیقت هر شخصیت مذکر لوکی که با جادو آشنا باشد چنین قدرتی دارد. مثلاً لوکی کلاسیک با وجود سن بالایش چنین کاری می‌کرد. ثور شاید باهوش باشد اما چنین قدرتی ندارد، هرچند که در “رگناروک” (Ragnarok) توانست ظاهرش را عوض کند.


3. قدرت تکثیر خود

لوکی در اولین فیلم “ثور” نشان می‌دهد که می‌تواند خود را طوری تکثیر کند که گویی چندین آینده در مقابلش قرار دارند و تصاویر مختلف از او را نشان می‌دهند. او با همین قدرت خود توانست یکی از یوتون ها را شکست دهد و او را به زانو دربیاورد. او در نبرد پایانی در مقابل برادرش هم از این قدرت استفاده می‌کند. ثور شاید نتواند خودش را تکثیر کند، اما آنقدر قدرت دارد که با میولنیر تمام شکل‌های تکثیرشده از لوکی را از بین ببرد. از سوی دیگر لوکی هم طی سال‌ها از اشکال ترسیم شده خود برای فریب دادن ثور استفاده کرد.


2. افسون گری به کمک دستیارش

لوکی خودش هم نمی‌دانست قدرت افسون گری دارد تا اینکه برای شکست الیاث به همراه سیلوی از این قدرت استفاده کرد. نمی‌دانیم لوکی به تنهایی هم چنین قدرتی دارد یا نه، اما شاید در فصل دوم “لوکی” یا شاید “دکتر استرنج 2” (Dr. Strange 2) متوجه شویم. ثور هرگز کسی را افسون نکرد، حداقل به وسیله جادو نه. او حتی جادوگری را هم بلد نیست، آن هم جادویی که خود لوکی هم اول نمی‌دانست به آن تسلط دارد.

همچنین بخوانید: معرفی تمام چکش های ثور در کمیک های رسمی این کاراکتر


1. سفر در زمان

شاید مهم‌ترین ویژگی لوکس توانایی سفر در زمان باشد که از این طریق می‌تواند بین جهان های مختلف سفر کند. با این که لوکی اولین شخصیت مارول است که به این قدرت دست می‌یابد، اما حتماً بقیه هم می‌توانند به آن دست پیدا کنند. شاید در فصل بعدی “لوکی” از برادرش هم استفاده کند، درست همانطور که ثور در کارهای مختلف از او استفاده کرد. با این حال تا آن زمان ثور به این قدرت تسلط ندارد. اما شاید در مأموریت با نگهبان‌ها به این قدرت برسد و در مقابل لوکی قرار بگیرد. بنابراین این مورد در مقایسه لوکی و ثور در دنیای مارول مهم‌ترین است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم