10 فیلم کمدی سیاه دیدنی که احتمالا فراموششان کرده‌اید

نکته جالب درباره آثار کمدی سیاه این است که آنها فیلم‌هایی هستند که قرار نیست به‌طور پیوسته دیده شوند. این فیلم‌ها هم خنده‌دار هستند و هم تراژیک؛ در این آثار معمولا احساس ناخوشایندی در مورد موقعیت‌های مختلف نمایش داده شده وجود دارد. اگر فیلم‌های مارول فیلم‌های رویدادی هستند، کمدی‌های سیاه نقطه مقابل آن می‌باشند. آنها به دلایل مختلف به‌ خاطر سپرده می‌شوند و برخی از آنها در طول زمان به شهرت می‌رسند.

با این حال، تماشای فیلم‌های ژانر کمدی سیاه کاملا سلیقه‌ای است و مخاطبان زیادی وجود دارند که ممکن است هیچوقت چنین فیلم‌هایی را برای تماشا انتخاب نکنند. در این مقاله به معرفی 10 اثر برتر این ژانر پرداخته‌ایم که ممکن است آنها را فراموش کرده باشید! با پروشات همراه باشید.


10. بخوان و بسوزان – 2008 – Burn After Reading

برادران کوئن همیشه استعداد بی‌نظیری در به‌تصویر کشیدن داستان‌های پوچ داشته‌اند و این فیلم یکی از بهترین کارهای آنها می‌باشد. بخوان و بسوزان ترکیبی از یک تریلر جاسوسی است که شامل دو مربی بدنسازی است که توسط برد پیت و فرانسیس مک دورمند بازی می‌شوند.

بازیگران این فیلم که جان مالکوویچ، جورج کلونی، ریچارد جنکینز و تیلدا سوئینتن هم جزئی از آن هستند، اجرای فراموش‌نشدنی را ارائه می‌دهند. مانند هر کمدی دیگر، یک اتفاق منجر به اتفاق دیگری می‌شود زیرا مالکوویچ نقش یک تحلیل‌گر سازمان سیا را دارد که کار خود را ترک می‌کند و دیسک حاوی خاطرات او با مطالب حساس دولتی اشتباه گرفته می‌شود. با چنین طرحی، به‌راحتی می‌توان فهمید که چگونه یک سوتفاهم منجر به حوادث هولناک و خطرناکی می‌شود که در عین پوچ بودن پیچیده هم هستند.


9. چیزهای خیلی بد – 1998 – Very Bad Things

این فیلم اولین فیلم بلند پیتر برگ بود که بازیگرانی مانند جان فاورو، کریستین اسلیتر، کامرون دیاز، دانیل استرن و جرمی پیون در آن به ایفای نقش می‌پردازند. فیلمی مشابه فیلم محبوب خماری که هنوز هم جذاب و دیدنی می‌باشد.

چیزهای خیلی بد یک مهمانی مخصوص مجردها در وگاس را به تصویر می‌کشد که با کشته شدن تصادفی یک فاحشه، همه‌چیز به‌هم می‌ریزد و این حادثه تا جایی پیش می‌رود که نگهبان ساختمان و دیگر شخصیت‌های فیلم نیز جانشان به خطر می‌افتد.


8. بهترین پدر دنیا – 2009 – World’s Greatest Dad

اگرچه این فیلم به‌یادماندنی‌ترین فیلم میان آثار درخشان رابین ویلیامز نیست، اما به دلایل مختلف هنوز هم جالب است. این فیلم رابین ویلیامز را در نقش یک پدر مجرد و معلم دبیرستان به‌تصویر کشیده‌است. شخصیتی که مدتهاست که به‌عنوان نویسنده‌ای بزرگ از او یاد می‌شود اما بارها توسط ناشران رد شده‌است.

پسرش یک شب خودکشی می‌کند و ویلیامز که نمی‌خواهد پسرش را در مرگ تحقیر شده‌ای ببیند، مرگ خود را به‌عنوان یک خودکشی مناسب با یک یادداشت نشان می‌دهد. این یادداشت آنقدر خوب نوشته‌شده‌است که توجه مردم را به خود جلب می‌کند و این باعث می‌شود ویلیامز مجله‌ای جعلی را پیدا کند که ظاهراً پسرش که وسواس پورنوگرافی داشته، آن را نوشته است.


7. ممنون که سیگار می‌کشید – 2005 – Thank You For Smoking

آرون اکهارت در این فیلم نقش نیک نیلور را بازی می‌کند که سخنگوی دخانیات است و از طرف شرکت‌های دخانیات صحبت می‌کند. او یک پزشک متخصص است که به‌نوعی راهی پیدا می‌کند که سیگار کشیدن به سادگی نوشیدن الکل به‌نظر برسد.

فیلم گاهی اوقات واقعاً خنده‌دار است و اکهارت به‌عنوان یک مرد با روابط عمومی بالا، اجرای درخشانی را ارائه می‌دهد. او موفق می‌شود به میزان مناسبی از شوخ‌طبعی استفاده کند که شاید اگر بازیگر دیگری به‌جای او در این نقش ظاهر می‌شد، فیلم این چنین دیدنی از آب در نمی‌آمد.


6. مرگ در مراسم خاکسپاری – 2007 – Death At A Funeral

در حالی که بازسازی این فیلم در سال 2010 با کریس راک انجام شد، نسخه اورجینال آن یک کمدی ساخت انگلستان است که در رویکرد خود به‌عنوان داستانی کمدی در میان حادثه‌ای تراژیک عالی عمل کرده‌است. در فیلم اصلی بازیگرانی مانند متیو مکفادین، روپرت گریوز، کریس مارشال، آلن تودیک و پیتر دینکلیج بازی می‌کنند. این فیلم به خانواده‌ای می‌پردازد که سعی می‌کنند در بحبوحه مرگ بزرگتر خانواده، مسائل مختلف را حل کنند.

بازیگران فیلم بسیار عالی عمل می‌کنند؛ فیلم در خطوط مختلف داستان حرکت می‌کند و شاید بهترین قسمت فیلم شخصیت دینکلج (پیتر) است که سعی می‌کند به شخصیت مکفادین (دانیل) باج دهد. ظاهراً پیتر با پدر دانیل رابطه همجنسگرایانه داشت و احساس می‌کرد که او مدیون است. صحنه‌هایی از این قبیل است که واقعاً این فیلم را بالاتر از بقیه قرار می‌دهد.


5. گراس پوینت بلنک – 1997 – Gross Pointe Blank

جان کیوسک در این فیلم نقش یک آدمکش افسرده را بازی می‌کند که در گراس پوینت که محل زادگاه اوست، یک کار مهم را بر عهده می‌گیرد. نکته اصلی این است که او پس از سالها با یکی از دوستان دبیرستانی‌اش مجددا دیدار می‌کند. در عین حال، او مجبور است از مهاجمان دیگری که در شغل مشابه او کار می‌کنند دوری کند.

در این فیلم آلن آرکین، جرمی پیون، مینی درایور و دن آکروید نیز بازی می‌کنند. داستان فیلم و وضعیتی که برای شخصیت اصلی پیش آمده، خنده‌دار است اما موضوع کلی آن دیوانه‌کننده می‌باشد. این فیلم تمام اجزای ضروری یک کمدی سیاه را در خود دارد.


4. چهار شیر – 2010 – Four Lions

وقتی گروهی از مردان تصمیم می‌گیرند که می‌خواهند بمب‌گذار انتحاری شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ کافی است بگویم، هیچ‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. در این فیلم ریز احمد، کیوان نواک، نایجل لیندسی و بندیکت کامبربچ بازی می‌کنند. داستان بسیار عالی و پیچیده است، زیرا به‌نوعی موضوع کلی فیلم که تروریسم است را به کمک کمدی متعادل می‌سازد و آن را به ژانر اصلی فیلم تبدیل می‌کند.

دیالوگ‌های فیلم واقعاً خنده‌دار هستند و موقعیت‌هایی که شخصیت‌ها را به چالش می‌کشد، به رنگ و بوی فیلم می‌افزاید. علاوه‌بر این، فیلم در قسمت‌هایی جدی می‌شود، اما هنوز هم می‌تواند در مورد فاجعه‌ای که در پایان فیلم رخ می‌دهد شوخی کند. چهار شیر یکی از بهترین آثار کمدی سیاه است که نباید از دست بدهید.


3. در بروژ – 2008 – In Bruges

کالین فارل در این فیلم نقش ری را بازی می‌کند که حین مأموریت به‌طور تصادفی بچه‌ای را می‌کشد. او در کنار کن (برندان گلیسون) به شهر بروژ فرستاده می‌شود و آنها باید منتظر دستورات هری (رالف فاینز) باشند. این فیلم با صحبت‌های فراوان درباره ویتنامی‌ها، جنگ‌های نژادی، کوتوله‌های مست همراه با خشونت ناگهانی در موقعیت‌های مختلف بسیار خنده‌دار است.

اجرای فارل و سایر بازیگران در این فیلم درخشان است. این فیلم توسط مارتین مک دونا نوشته و کارگردانی شده و نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال را در کارنامه‌اش دارد.


2. فارگو – 1996 – Fargo

این فیلم به کارگردانی برادران کوئن، یکی از اصلی‌ترین آثار کمدی سیاه در دهه 1990 است. این فیلم سبک خاص برادران کوئن را به‌خوبی نشان می‌دهد، زیرا آنها بعد از این فیلم آثار متعدد زیادی را کارگردانی کردند اما هیچکدامشان به اندازه فارگو بازتابی از سبک این دو نبوده‌است.

فارگو که بعدها منبع الهامی برای ساخت یک سریال هم قرار گرفت، شاهکاری در داستان و اجرای بازیگرانش است. فرانسیس مک دورمند، ویلیام اچ میسی، استیو بوشمی و پیتر استورمار در فیلمی اجراهای فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند که می‌توان آن را عجیب و در عین حال هیجان‌انگیز توصیف کرد.

این فیلم برنده 2 اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن برای مک‌دورمند و بهترین فیلمنامه اورجینال شد. در مجموع، این فیلم 7 نامزدی اسکار از جمله بهترین فیلم را هم دریافت کرد.


1. سلطان کمدی – 1982 – The King Of Comedy

سلطان کمدی هنگامی که در سال 1982 اکران شد، شکست سنگینی را باکس آفیس متحمل شد. اما از نظر افتخارات انتقادی، این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های دهه 1980 محسوب می‌شود. رابرت دنیرو در نقش روپرت پوپکین بازی می‌کند؛ مردی که وسواس زیادی برای مجری‌گری برنامه تلویزیونی دارد و در نهایت مجری موردعلاقه‌اش را می‌دزدد.

با اکران فیلم جوکر در سال 2019، مخاطبان متوجه شباهت‌های داستان این دو فیلم با یکدیگر شدند و این امر باعث شد تا سلطان کمدی بار دیگر به لیست فیلم‌های سینمادوستان راه پیدا کند. این فیلم به‌عنوان الگویی برای فیلم جوکر عمل می‌کند و تأثیر واقعیت درهم تنیده با فانتزی در این دو فیلم بسیار واضح است. بدون‌شک سلطان کمدی یکی از شاهکارهای کمتر دیده‌شده‌ی مارتین اسکورسیزی است که هر فیلمبازی باید تماشا کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. سعید

    مرداد 17, 1400

    in bruges فوق العادست

    پاسخ

    • SOMI در پاسخ به سعید

      مرداد 25, 1400

      بله واقعا فیلم خوبی بود
      من تونیا هستم هم فیلم خوبی بود که تو لیست نیست

      پاسخ