8 فیلم بامزه “مریل استریپ” که از تماشای آنها لذت می‌برید

مریل استریپ تقریباً نیم قرن است که یکی از معتبرترین بازیگران جهان است. نام بردن از فیلم‌هایی که او را نامزد اسکار نکرده، راحت‌تر از فیلم‌هایی است که او برایشان نامزدی اسکار را به‌دست آورد. استریپ در درجه اول به‌خاطر بازی دراماتیک خود مشهور است و انسانهای قدرتمندی را به نقش‌هایی مانند محرك طلاق تلخ در فیلم “كریمر علیه كریمر” (Kramer vs. Kramer) و مادری كه در فیلم “انتخاب سوفی” (Sophie’s Choice) بین فرزندان خود باید انتخاب كند، می‌رساند.

اما، همانطور که از چنین ستاره‌ای انتظار می‌رود، استریپ به همان اندازه در ایفای نقش‌های کمدی مهارت دارد. مطمئناً همه فیلم‌های مریل استریپ مانند فیلم “شکارچی گوزن” (The Deer Hunter) که یک مطالعه هولناک درباره تأثیرات روانی جنگ ویتنام است، هیستریک نیستند؛ اما تعداد کمی از آنها وجود دارند که می‌توانند روحیه بینندگان را بالا ببرند و لحظات خوشی را برایشان رقم بزنند.

در این مقاله 8 فیلم بامزه از مریل استریپ را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


8. پیچیده‌ است – 2009 – It’s Complicated

یکی از پیچیده‌ترین عاشقانه‌های نانسی مایرز که مریل استریپ در آن نقش مادری مجرد را بازی می‌کند که پس از یک دهه طلاق رابطه جدیدی را با همسر سابقش (با بازی الک بالدوین) آغاز می‌کند، اما ناگهان خود را مجذوب یک پسر جدید (با بازی استیو مارتین) می‌بیند.

استرییپ، بالدوین و مارتین که با هم هماهنگ هستند، مثلثی عاشقانه و خنده‌دار ایجاد کرده‌اند و اثری را پدید آورده‌اند که برای افراد مسن هم جذاب دیدنی است؛ چیزی که به‌ندرت در آثار عاشقانه هالیوودی یافت می‌شود.


7. سرگذشت ناگوار، داستان‌های لمونی اسنیکت – 2004 – Lemony Snicket’s A Series Of Unfortunate Events

اگرچه نتفلیکس یک مجموعه تلوزیونی را از این داستان تولید اقتباس کرده‌است، اما این فیلم اولین اثر سینمایی بود که بر اساس داستان لمونی اسنیکت ساخته‌شد. در حالی که عملکرد این فیلم در گیشه ناامیدکننده بود، اما توانست به‌زیبایی لحن کمیک سیاه و سفید مطالب اصلی را بازسازی کند.

تماشای یک کمدی تاریک برای کودکان می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد باشد. کنت اولاف، استاد لباس مبدل که از شخصیت‌های مختلف در می‌آید و خارج می‌شود، نقش کاملی برای جیم کری بود. مریل استریپ در این فیلم نقش فرعی اما به‌یاد ماندنی ژوزفین آنویستل، خاله و نگهبان موقت بودلر را ایفا کرده‌است.


6. ماما میا! – 2008 – Mamma Mia

اگرچه طرح اصلی فیلم ماما میا! موسیقی ABBA است، فیلم دارای یک داستان زیبا هم است: یک عروس آینده (با بازی آماندا سایفرد) از سه مرد که ممکن است پدرش باشند به عروسی خود در جزیره دعوت می‌کند تا یکبار برای همیشه تعیین کنند که چه کسی پدر او بوده‌است.

مریل استریپ در نقش مادر این شخصیت بازی می‌کند و تمام پتانسیل کمدی روبرو شدن با سه همسر سابق را به‌طور همزمان ارائه می‌دهد. همه بازیگران خواننده‌های فوق‌العاده‌ای نیستند، اما لحن هایپرکامپ معجزه می‌کند. این فیلم آنقدر موفق بود که حتی یک دهه بعد دنباله‌ای به‌نام “ماما میا! دوباره شروع کنیم” برای آن ساخته شد که نظرات بهتری نسبت به نسخه قبلی خود دریافت کرد.


5. اقتباس – 2002 – Adaptation

وقتی چارلی کافمن وظیفه اقتباس از داستان سوزان اورلان به نام “دزد ارکیده” را برای یک فیلمنامه بر عهده گرفت، برای یافتن یک حقه جالب تلاش کرد و در عوض فیلمنامه‌ای با موضوع اقتباس درباره فیلمنامه‌نویسی به‌نام چارلی کافمن نوشت که در تلاش برای اقتباس از “دزد ارکیده”  در قالب یک فیلمنامه بود.

نیکلاس کیج یکی از بهترین بازی‌های تاریخ خود را در نقش‌های دوگانه چارلی کافمن و برادر دوقلوی داستانی او، دونالد، که فیلمنامه‌نویس معمولی و موفق‌تری است انجام می‌دهد. مریل استریپ هم در این فیلم نقش اورلئان را بازی می‌کند. بدون تردید، فیلم اقتباس یکی از بهترین فیلم‌های ژانر متا است که تا کنون ساخته شده و داستان سطح بالایی را روایت می‌کند.


4. مرگ درخور اوست – 1992 – Death Becomes Her

یکی از فیلم‌های کمتر دیده‌شده به کارگردانی رابرت زیمکیس که داستانی کمدی سیاه را روایت می‌کند. مریل استریپ در این فیلم نقش یک فرد خودشیفته را دارد، بروس ویلیس نقش یک الکلی ترسو را بازی می‌کند و گلدن هاون نقش نویسنده‌ای را دارد که به دنبال انتقام است.

داستان در مورد معجونی است که ظاهراً زندگی جاودانه‌ای را به ارمغان می‌آورد؛ نویسنده کینه‌توز داستان تصمیم می‌گیرد از آن به نفع خود در رقابت با شخصیت استریپ استفاده کند. این فیلم همچنین با جلوه‌های ویژه باورنکردنی پر شده است که امتیاز ویژه‌ای برای آن محسوب می‌شود.


3. شیطان پرادا می‌پوشد – 2006 – The Devil Wears Prada

مریل استریپ معمولاً نقش‌های شرور را بازی نمی‌کند، اما او در فیلم شیطان پرادا می‌پوشد بازی درخشانی انجام داد. میراندا پریسلی یکی از قدرتمندترین سردبیران مجله مد در شهر نیویورک است که مانند یک ستمگر بی‌رحم بر دفتر خود حکومت می‌کند.

اندی (با بازی آن هاتاوی)، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مانند یک ماهی خارج از آب که هنوز آمادگی سکونت در دنیای خبیث پریسلی را ندارد، در دفتر مجله او استخدام شده و روزهای دشواری را با او سپری می‌کند. امیلی بلانت و استنلی توچی نیز در نقش‌های فرعی این فیلم حضور دارند که بازی‌های درخشانی ارائه داده‌اند.


2. کارت پستال‌هایی از لبه پرتگاه – 1990 – Postcards From The Edge

کارت پستال‌هایی از لبه پرتگاه به کارگردانی مایک نیکولز، داستانی مادرانه و دخترانه است. مریل استریپ در این فیلم نقش یک ستاره سینما و معتاد که در حال بهبودی است را بازی می‌کند؛ شخصیتی که وقتی بیمه‌گذاران استودیو از او می‌خواهند با یک سرپرست مسئول زندگی کند، مجبور می شود برای جلوگیری از بیکاری با مادرش (با بازی شرلی مک‌لاین) به خانه بازگردد.

کری فیشر فیلمنامه را از رمان خود به همین نام اقتباس کرده‌است، بنابراین طنز خشک او در سراسر دیالوگ‌های فیلم دیده می‌شود. اما اجرای استریپ دیدنی است و فیلم را به اثری به‌یادماندنی تبدیل می‌کند.


1. آقای فاکس شگفت‌انگیز – 2009 – Fantastic Mr. Fox

انیمیشن آقای فاکس شگفت‌انگیز اولین و تا امروز، تنها فیلم اقتباسی وس اندرسون در سال 2009 بود. شاهکاری زیبا، عجیب و دل‌انگیز در قالب انیمیشن استاپ‌موشن بر اساس داستانی کلاسیک از رولد دان به همین نام. آقای فاکس شگفت‌انگیز مانند تمام تلاش‌های کمپانی پیکسار برای همه سنین سرگرم‌کننده است.

جورج کلونی در نقش روباه اصلی بازی می‌کند که از راه ربودن دام از مزارع محلی امرار معاش می‌کند و مریل استریپ در نقش خانم فاکس بازی می‌کند که از او می‌خواهد پس از تشکیل خانواده کار جدیدی پیدا کند. این انیمیشن یکی از بهترین داستان‌های سرقتی را روایت می‌کند که می‌توانید بارها آن را تماشا کنید و لذت ببرید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم