بهترین فیلم‌های خانوادگی در تاریخ سینما که باید تماشا کنید و لذت ببرید

اگر طرفدار سینما باشید خوب می دانید در تاریخ سینما چه آثار باشکوهی ساخته شده و سینما به کشور و ملیت خاصی محدود نمی‌شود. اگر فیلم‌های کشورهای مختلف را تماشا کنید می‌بینید چه آثار ارزشمندی ساخته می‌شوند. با وجود تنوع آثار جهانی امروز تصمیم گرفتیم بهترین فیلم‌های خانوادگی در تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم تا آنها را تماشا کنید. با پروشات همراه باشید.


10. بادکنک قرمز – THE RED BALLOON – 1956

یک فیلم 36 دقیقه‌ای از “آلبر لاموریس” (Albert Lamorisse) مخصوص خانواده‌ها و بچه‌ها که جایزه نخل طلای فیلم کوتاه کن را دریافت کرد. پاسکال یک بچه مدرسه‌ای است که بادکنکش به لامپ خیابان گیر می‌کند. بادکنک قرمز با شکوه اطراف او می‌چرخد. فیلبرداری خیره کننده فیلم توانسته دنیای هزارتومانند اطراف پاسکال و پاریس را نشان دهد. این فیلم داستان هنری کودکی تنها در جهان و رویاهای اوست. فیلمی با شکوه با جلوه‌های دیدنی که حاصل تخیل لاموریس است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم با موضوع گذر از کودکی به نوجوانی که احتمالا تاکنون ندیده‌اید


9. دایی من – MON ONCLE – 1958

“ژاک تاتی” (Jacques Tati) یکی از دقیق‌ترین فیلمسازان تاریخ است که بین سال‌های 1949 تا 1971 پنج فیلم مهم ساخت. تمام آثار او موردتوجه سینمادوستان قرار گرفتند و در دنیای مدرن به اثری مهم تبدیل شدند. “دایی من” مهم‌ترین فیلم اوست که در آن موسیو هولوت قدبلند و پیپ به دست از خواهرزاده محبوبش که در محله‌ای بورژوای پاریس زندگی می‌کند، دیدن خواهد کرد. بررسی دقیق هولوت از وضعیت خواهرش و شوهر او دیدنی است. هولوت خواهرزاده‌اش را به ماجراجویی و گردش در اطراف شهر می‌برد. این فیلم کمدی صحنه‌های دلچسبی دارد و یکی از بهترین فیلم‌های خانوادگی تاریخ سینما است.


8. همسایه من توتورو – MY NEIGHBOR TOTORO – 1988

حتی فیلم‌های لایواکشن هم نمی‌توانند به اندازه فیلم‌های انیمه “هایائو میازاکی” (Hayao Miyazaki) رفتار و کردار بچه‌ها را به تصویر بکشند. داستان درباره دو بچه به نام می و ساتسوکی است که به همراه پدر به روستای نزدیک بیمارستان مادر می‌روند. داستان این دو خواهر و ماجراجویی‌شان در جنگل پر از ارواح دیدنی و بامزه است. با این که داستان درونمایه غم و اندوه دارد اما با تماشای آن به دوران خوش کودکی و ماجراجویی‌هایمان می‌رویم. موسیقی تن شنیدنی فیلم را جادویی کرده و تماشای داستان گیاهان غول پیکر دیدنی است. بنابراین نه تنها این فیلم بلکه تمام فیلم‌های میازاکی جز بهترین فیلم‌های خانوادگی تاریخ سینما هستند.


7. بادکنک سفید – THE WHITE BALLOON – 1995

فیلمی به نویسندگی “عباس کیارستمی”، رهبر موج نوی سینمای ایران، و کارگردانی “جعفر پناهی” که درباره دختری 7 ساله به نام راضیه است. راضیه می‌خواهد برای عید ماهی قرمز بخرد. یک ماهر قرمز درشت برخلاف ماهی قرمزهای کوچک توی خانه. او به زور از مادرش پول می‌گیرد اما تصادفاً پول را گم می‌کند. این فیلم نگرش این کودک از جامعه را نشان می‌دهد. او با این که اجازه ندارد با غریبه‌ها حرف بزند اما برای پیا کردن پولش از آنها کمک می‌خواهد. فضای آشنا و مردم آشنای این فیلم آن را دیدنی می‌کند.


6. پادشاه نقاب‌ها – THE KING OF MASKS – 1996

از دید انتقادی که نگاه کنیم ملودرام‌های بسیاری یک موضوع یا تم خاص را مد نظر قرار می‌دهند و به زور سعی می‌کنند احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. اما تعداد کمی از آنها در این امر موفق می‌شوند. “پادشاه نقاب‌ها” یکی از این فیلم‌هاست که داستان آن در سال‌های 1930 و در دوران رکود اقتصادی رخ می‌دهد. شخصیت اصلی داستان دختری 7 ساله است که در جستجوی خانه و عشق است. یک کشاورز دختری را به شکل پسر درآورده و به یک بازیگر دوره گرد می‌فروشد. چون بازیگر امیدوار است هنرهای رزمی خود را به پسرک آموزش دهد. مرد در یک قایق زندگی می‌کند و با آن به شهرهای ساحلی رفته و اجرا دارد. این فیلم داستان دلچسب و زیبایی دارد. جالب اینجاست که بازیگر کودک فیلم در 3 سالگی توسط خانواده‌اش رها شد و به یک گروه آکروباتیک فروخته شد (البته گفته می‌شود بعد از اکران فیلم نزد خانواده‌اش بازگشت).

همچنین بخوانید: لیست 40 تایی بهترین فیلم های ایرانی در تاریخ سینمای ایران


5. بچه‌های آسمان – CHILDREN OF HEAVEN – 1997

“مجید مجیدی” کارگردانی بود که سینمای ایران را به دنیا معرفی کرد. داستان درباره علی 9 ساله و زهرای 7 ساله است که به دنبال کفش گمشده هستند. زمانی “ویتوریو دسیکا” (Vittorio De Sica) در “دزد دوچرخه” (Bicycle Thieves – 1948) داستان غم انگیز مردمانی درگیر مشکلات مادی را نشان داد. در موج نوی سینمای ایران هم با تأثیر از نئو-رئالیسم ایتالیا شخصیت‌های واقعی به نمایش درآمدند. “بچه‌های آسمان” یک درام خانوادگی با اجرای شیرین بچه‌هاست که در آن از ظاهرسازی فیلم‌های هالیوودی اثری نیست. با یک حوض ماهی و چند باب چنان تصویر زیبایی خلق شده که بهترین جلوه‌های ویژه از آن عاجزند. معجزه رخ نمی‌دهد و بچه‌ها سخت تلاش می‌کنند تا به خواسته خود برسند. با این حال کمتر به هدف می‌رسند.


4. جام – THE CUP – 1999

یک فیلم دیدنی و سرگرم کننده که به خاطر داستانش جذاب و تماشایی است. فیلم به نویسندگی و کارگردانی “خینتسه نوربو” (Khyentse Norbu) درباره یک صومعه تبعیدی در ارتفاعات هیمالیا که در کنار مذهب فکرش مشغول جام جهانی فوتبال فرانسه است. بازی نهایی بین فرانسه و برزیل است. راهب‌های جوان طرفدار فرانسه هستند چون این کشور تبت را به رسمیت می‌شناسد. اما نمی‌توان نظر راهب‌های اعظم را عوض کرد و بازی را تماشا کرد.

حتی اگر قانون را بشکند چطور می‌توانند برای خرید تلویزیون پول جمع کنند و آن را به صومعه بیاورند. کمتر پیش می‌آید فیلمی کمدی در یک صومعه بودایی را تماشا کنید. با این که شاید فیلم دیالوگ‌های دراماتیکی نداشته باشد اما دیدنی است. منتقد سینما “راجر ایبرت” (Roger Ebert) درباره این فیلم گفته: “کارگردان فیلم یک بودایی است و جلوه یک قدیسه قرن نوزدهمی است. از آنجاییکه بسیاری از افراد گناهکار فیلم می‌سازند پس یک قدیسه هم باید فرصت فیلم ساختن داشته باشد.”


3. راه خانه – THE WAY HOME – 2002

یک درام دیدنی از “لی جئونگ هیانگ” (Lee Jeong-hyang) که به تمام مادربزرگ‌های سراسر جهان تقدیم شده است. داستان درباره سانگ-ووی هفت ساله است که در یک روستا با مادربزرگش زندگی می‌کند. مادربزرگ نمی‌تواند برای بازی‌های ویدیویی او باتری بخرد. وقتی پسرک مرغ کنتاکی می‌خواهد مادربزرگ یک مرغ زنده می‌خرد و برای او کباب می‌کند. پسرک از مدل موی مادربزرگ نفرت دارد. با این حال با گذشت زمان در این لحظات کوچک عشق او را درک می‌کند. “راه خانه” درباره عشق بی قید و شرط است که در دنیای مدرن گم شده. با این فیلم به دوران ساده و زیبای گذشته می‌رویم و با داستان این مادربزرگ همراه می‌شویم.


2. غار سگ زرد – THE CAVE OF THE YELLOW DOG – 2005

فیلمی از کارگردان مغولستانی “بیمبسورن داوا” (Byambasuren Davaa) درباره سبکی از زندگی که دیگر ناپدید شده. این فیلم زیبا درباره یک خانواده مغول است که بزرگ‌ترین بچه خانواده (بچه‌ای 8 تا 9 ساله) در نزدیکی گوسفندها سگی پیدا می‌کند. او سگ را به خانه می‌برد، اما پدر خانواده می‌ترسد این سگ گرگ‌ها را به سمت خانه بیاورد و از فرزندش می‌خواهد سگ را رها کند. سگ زرد نمایانگر سبک ساده‌ای از زندگی است که آن را با شات های بلند نشان می‌دهد. صحنه‌های طولانی از سه دختربچه با پدر و مادرشان تماشایی است. این فیلم داستان‌های واقعی از شرایط انسان را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سینمای فیلیپین در سال‌های 2010 که باید تماشا کنید


1. وجده – WADJDA – 2012

فیلمی از سینمای عربستان سعودی ساخته “حیفا المنصور” (Haifaa Al Mansour) که اولین فیلم ساخته یک کارگردان زن است. فیلمساز با تمرکز بر داستان یک کودک محدودیت‌های اجتماعی را نشان می ده. در این فیلم وجده دختری است که در شرایط سخت زندگی در عربستان برای دخترها می‌خواهد دوچرخه سواری کند. از آنجاییکه در این کشور زن ها نمی‌توانند حین کار با مردها دیده شوند در ضبط صحنه‌های فضای باز کارگردان مجبور بود در ون بنشیند. با وجود این شرایط سخت فیلم اثر زیبایی است که یکی از بهترین فیلم‌های خانوادگی تاریخ سینما محسوب می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم