بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌ زبان که در آمریکا مورد توجه قرار گرفتند

بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌ زبان – فیلم کره‌ای “انگل” (Parasite) اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبانی بود که در سال 2020 موفق شد جایزه بهترین فیلم اسکار را به‌دست بیاورد؛ اما این فیلم تنها فیلم خارجی‌ای نیست که در کشور آمریکا موردتوجه قرار گرفته به اثری پرمخاطب تبدیل شده‌است.

با وجود این واقعیت که فیلم‌های عالی همیشه در سراسر جهان ساخته می‌شوند، تماشای یک فیلم به زبان خارجی برای انگلیسی‌زبانان بسیار دشوار است؛ زیرا بسیاری از مردم با خواندن همه گفتگوها ممکن است از تماشای فیلم دلزده شوند. اما این یک مانع بسیار کوچک است که باید از آن عبور کرد تا از بزرگترین شاهکارهای ساخته‌شده به زبان‌هایی غیر از انگلیسی لذت برد.

اگر داستان و شخصیت‌ها به اندازه کافی جذاب باشند، به محض غرق شدن در فیلم، فراموش می‌کنید که درحال خواندن زیرنویس می‌باشید. نمونه بارز این ادعا هم فیلم “انگل” است که در 92امین جوایز اسکار با تبدیل شدن به اولین فیلم غیر انگلیسی زبان برنده بهترین فیلم، تاریخ‌ساز شد. در این مقاله ده مورد از بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌ زبان که در آمریکا مورد توجه قرار گرفته‌اند را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. انگل – 2019 – Parasite

انگل علاوه‌بر تاریخ‌سازی در اسکار، یک موفقیت بزرگ بین‌المللی در گیشه بود. این فیلم در باکس آفیس آمریکای شمالی 53.4 میلیون دلار و در سایر نقاط جهان 205.4 میلیون دلار (از جمله 71.3 میلیون دلار در کشور کره جنوبی) فروش داشت که درمجموعه فروش جهانی آن را به 258.7 میلیون دلار ثبت کرد.

این فیلم پردرآمدترین اثر بونگ‌ جون-هو بود. قبل از انگل هیچ یک از فیلم‌های او حتی بیش از 100 میلیون دلار فروش نداشتند. بررسی‌های این فیلم در مورد شکاف طبقاتی در سراسر جهان طنین‌انداز شد؛ زیرا مشکلاتی که در رابطه با سرمایه‌داری و توزیع ثروت نشان می‌دهد، در همه‌جا شایع است.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم‌های “بونگ جون هو”: کارگردان فیلم “انگل” (Parasite)


9. قهرمان – 2002 – Hero

قهرمان با الهام از سوءقصد به پادشاه شین در سال 227 قبل از میلاد، گران‌ترین فیلم چینی تا به امروز بود که در ابتدا در سال 2002 به سینماها آمد و به سرعت به یکی از بزرگترین موفقیت‌های مالی چین تبدیل شد. بعد از اینکه کمپانی فیلمسازی Miramax حق پخش این فیلم در آمریکا را خریداری کرد، تا دو سال از اکران آن خودداری کرد. سرانجام، کوئنتین تارانتینو آنها را متقاعد کرد که این فیلم را در سینماهای آمریکا اکران کنند و این اولین فیلم چینی زبان بود که در جایگاه نخست باکس آفیس ایالات متحده قرار گرفت.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۲ فیلم جذاب و دیدنی چینی که در سال ۲۰۱۹ اکران شدند


8. مثل آب برای شکلات – 1992 – Like Water For Chocolate

بر اساس رمان جادویی واقع‌گرایانه و جادویی به همین نام، نوشته‌ی لورا اسکیوئل، رمان‌نویس مکزیکی‌، فیلم مثل آب برای شکلات داستان زنی را روایت می‌کند که پس از جلوگیری از ازدواج با مرد رویاهای خود، استعداد خود را در آشپزی کشف می‌کند.

با درآمدی به مبلغ 21.6 میلیون دلار، فیلم مثل آب برای شکلات رکورد فیلم “من کنجکاو هستم” (I Am Curious) را شکست و به بالاترین درآمدزایی فیلم خارجی زبان در گیشه آمریکای شمالی تبدیل شد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های فمینیستی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


7. مصائب مسیح – 2004 – The Passion Of The Christ

مصائب مسیح به کارگردانی “مل گیبسون” یک فیلم هالیوودی است، اما مطابق با شرایط کتاب مقدس، دیالوگ‌های آن به زبان انگلیسی نیست. در عوض، بازیگران به زبان‌های آرامی، لاتین و عبری صحبت می‌کنند. علی‌رغم تصویر وحشتناک مصلوب شدن حضرت عیسی و جنجال‌های ناشی از پیام ضد یهودی تصور شده، مصائب مسیح به یک موفقیت بزرگ در گیشه تبدیل شد.

این فیلم با مجموع درآمد جهانی 612 میلیون دلار، به پردرآمدترین فیلم غیر انگلیسی‌ زبان ساخته‌شده در تاریخ تبدیل شده و پردرآمدترین فیلم با درجه سنی بزرگسال در ایالات متحده و کانادا می‌باشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های دهه اخیر با موضوع مسیحیت که باید تماشا کنید


6. ببر خیزان، اژدهای پنهان – 2000 – Crouching Tiger, Hidden Dragon

ببر خیزان، اژدهای پنهان به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌ زبان در همه دوران‌ها شناخته می‌شود. این فیلم با توجه به تحسین منتقدان از سکانس‌های هنرهای رزمی و جلوه‌های بصری بی‌نظیر، که از مرز زبان عبور می‌کند، تماشاگران فیلم‌های  انگلیسی‌زبان را مجذوب خود کرد.

به لطف بازاریابی گسترده، این فیلم در نهایت 213 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت که 85 میلیون دلار آن از بازارهای خارج از کشور بود.

همچنین بخوانید: رده‌بندی بهترین فیلم‌های بین‌المللی برنده اسکار بر اساس امتیاز راتن تومیتوز


5. زندگی زیباست – 1997 – Life Is Beautiful

روبرتو بنیگینی با رویکرد احساسی خود به زندگی در اردوگاه کار اجباری نازی‌ها در فیلم زندگی زیباست، جنجال‌هایی را به‌وجود آورد. داستان این فیلم درباره یک صاحب کتابفروشی یهودی است که با استفاده از تخیل خود به پسرش کمک می‌کند تا از وحشت هولوکاست نجات یابد.

در نهایت شیوه‌ای که فیلم در ترکیب کمدی و درام مورد استفاده قرار داده، توسط منتقدان مورد ستایش قرار گرفت.زندگی زیباست با فروش بالای 200 میلیون دلار در گیشه جهانی به کار خود پایان داد.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


4. شهر اشباح – 2001 – Spirited Away

استودیو جیبلی اساسا پیکسار ژاپنی است؛ یک کمپانی موفق که به‌طور منظم شاهکارهای انیمیشنی را نمایش می‌دهد. بسیاری از فیلم‌های این استودیو مانند “پونیو” (Ponyo) و “قلعه متحرک هاول” (Howl’s Moving Castle) موفق‌ترین عملکردها را در گیشه بین‌المللی داشته‌اند. اما بزرگترین اثر موفق جیبلی بدون‌شک انیمیشن شهر اشباح است که برنده جایزه اسکار هم شده‌است.

این دومین فیلم انیمیشن پردرآمد در تمام دوران‌ها است که تنها 12 میلیون دلار انیمه Demon Slayer: Mugen Train عقب است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه انیمه “شهر اشباح” (Spirited away)


3. املی – 2001 – Amélie

املی پردرآمدترین فیلم فرانسوی زبان در گیشه آمریکا است که آدری توتو را به‌عنوان پیشخدمتی تنها نشان می‌دهد که تصمیم دارد زندگی افراد اطرافش را بهبود بخشد.

این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی (زمانی که به‌عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان شناخته می‌شد) بود اما در مقابل فیلم جنگی No Man’s Land از کشور بوسنی، شکست خورد. املی یکی از بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌ زبان است که بعد از گذشت تقریبا دو دهه همچنان دیدنی و لذتبخش می‌باشد.

همچنین بخوانید: معرفی ۲۵ فیلم لذت بخش که تماشای آن حالتان را خوب می‌کند


2. هزارتوی پن – 2006 – Pan’s Labyrinth

اگرچه اکران این فیلم در ایالات متحده آمریکا در ابتدا به سه هفته محدود شد و در طی آن 5.4 میلیون دلار درآمد کسب کرد، اما محبوبیت فیلم هزارتوی پن به حدی است که از آن زمان بیش از 37 میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش داشته و در واقع پنجمین فیلم پردرآمد غیر انگلیسی‌زبان در این کشور است.

گیلرمو دل تورو استاد هل دادن تفسیرهای اجتماعی از طریق داستان‌های ژانر ترسناک است و با استفاده از ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب برای کشف وحشت‌های اسپانیا در این فیلم، داستانی سراسر تخیل و شگفتی را به نمایش گذاشته‌است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک اسپانیایی که باید تماشا کنید (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)


1. آکیرا – 1988 – Akira

شاهکار پیشگام انیمه آکیرا در ابتدا با موفقیت در گیشه آمریکا همراه نبود و به‌سختی توانست به رقم 7 برسد؛ اما بعد از گذشت چند دهه به اثری کلاسیک تبدیل شد که در بازارهای بین‌المللی هم به فروش خوبی دست پیدا کرد.

آکیرا در نهایت 80 میلیون دلار فروش به‌دست آورد و این فیلم را به یکی از پرفروش‌ترین آثار رسانه‌های خانگی و یک فیلم غیر انگلیسی‌ زبان تبدیل کرد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی‌ زبان است که نباید تماشای آن را از دست بدهید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین انیمه‌های جهان؛ ۳۰ انیمه سینمایی برای چند بار دیدن!


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم