بهترین فیلم‌های “دنیل دی لوئیس” (DANIEL DAY LEWIS) که باید تماشا کنید

دنیل دی لوئیس” برای اجرای شخصیت‌های خود هرکاری می‌کند، از نپوشیدن لباس‌هایی که به نظرش در زمان داستان برای آن شخصیت مناسب نیست، گرفته تا درخواست از عوامل برای اینکه او را در صحنه بچرخانند، چون شخصیتش نمی‌توانست راه برود. این بازیگر انگلیسی نوه “سیسیل دی لوئیس” ملک الشعرای بهار و نوه “آرتور میلر” بزرگ در حال حاضر با تصمیم خود بازنشسته شده است. او در طی چهار دهه فعالیت خود بیشتر به خاطر شخصیت‌هایش شناخته می‌شود نه به خاطر فیلم‌های معروف و ستاره ساز، گرچه او بی شک ستاره است. همبازی‌های او معتقدند تنها پس از پایان فیلمبرداری شخصیت واقعی او را می‌بینند. به همین دلیل انتخاب بهترین فیلم‌های “دنیل دی لوئیس” سخت است.

پل توماس اندرسن” (Paul Thomas Anderson) که سابقه دو همکاری با او را داشته درباره سبک خاص او می‌گوید: “کار او از نگاه کارگردان خیره کننده است. چون شخصیت سه بعدی را روبروی خود می‌بینید. سپس آن را دنبال کرده و از او  فیلمبرداری می‌کنید.” اجرای زیبای او توجه آکادمی‌ها را به خود جلب کرده و تاکنون سه بار برنده اسکار شده است. او در کارنامه خود نقش‌های مختلف را اجرا کرده، از یک مرد کارگر دگرباش گرفته تا رئیس جمهور آمریکا، یک بوکسور ایرلندی و یک سرمایه دار آمریکایی. در اینجا می‌خواهیم بهترین فیلم‌های “دنیل دی لوئیس” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. سبکی تحمل‌ناپذیر هستی – THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING – 1988

این پروژه زمانی به لوئیس معرفی شد که او سعی داشت در عرصه تجارت به جایی برسد. با این که نقش توماس یکی از اولین نقش‌های اوست اما توانایی او برای فرو رفتن در نقش‌هایش را خوب نشان می‌دهد. توماس برخلاف خود دنیل شخصیتی زنباره است که می‌داند چطور از همه شرایط به نفع خود استفاده کند. در عین حال مثلث عشقی او با هنرمندی مسن‌تر و خدمتکاری جوان‌تر ضمیر نهان او را نشان می‌دهد.

این فیلم از نگاه توماس ساخته شده تا نقد آوانگاردی بر سبک زندگی جامعه پراگ باشد و نه تنها الهام بخش انقلاب‌های متعدد بود بلکه ضعف هویت انسانی را نشان داد که می‌تواند بر تصمیمات ما تأثیر بگذارد. این داستان به دی-لوئیس اجازه داد تا مهارت اجرای خود را خوب نشان دهد. توماس گرچه مهارت‌ها و زیرکی‌های خود را دارد، اما نقص‌های این شخصیت و خودخواهی اوست که به خوبی به اجرا درآمده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم فوق‌العاده از مارتین اسکورسیزی که فراموش شده‌اند


9. رختشویخانه زیبای من – MY BEAUTIFUL LAUNDERETTE – 1985

این فیلم از “استیون فیرز” (Stephen Frears) انعکاس خوبی از دوره خود است. این فیلم درباره دوره تاچر رابطه عاشقانه را نشان می‌دهد. جانی و عمر دو دوست قدیمی با پیشینه متفاوت هستند که در یک اتفاق با هم آشنا می‌شوند. با وجود این اتفاق و برخلاف هنجارهای جامعه دوستی بینشان شروع می‌شود. این فیلم اثری متفاوت و خاص است که به دی-لوئیس و “گوردون وارنک” (Gordon Warnecke) اجازه می‌دهد تا استعدادهایش را نشان دهد. اولی نقش یک پانک خیابانی را ایفا می‌کند و دومی نقش فردی که می‌خواهد زندگی خود را شروع کند. این فیلم که حدود دو دهه قبل از جنبش رنگین کمانی ساخته شد داستان خوبی از تضاد طبقاتی و زندگی است.


8. عصر معصومیت – THE AGE OF INNOCENCE – 1993

فیلمی از “مارتین اسکورسیزی” (Martin Scorcese) که پیش از ساخت این فیلم تنها داستان مردان مشکل دار با بازی “رابرت دنیرو” (Robert De Niro) یا فیلم‌های گانگستری را می‌ساخت. بنابراین ساخت فیلمی درباره یک آمریکایی از طبقه بالا و محدود به هنجارهای اجتماعی از او بعید بود. بنابراین قهرمان این فیلم او با قهرمان‌های دیگرش فرق دارد. جیک لاموتا، تراویس بیکل و هیچکدام از قهرمان‌های دیگر او نمی‌توانند با آرچر قابل مقایسه باشند. تراژدی او با هیچکس قابل مقایسه نیست. داستان در جامعه قرن 19 رخ می‌دهد و پیرو این کلیشه است که عشق پول سرش نمی‌شود.

در پس جلوه‌های بصری اسکورسیزی یک مثلث عشقی با احساسات سرکوب شده دیده می‌شود. کارگردان با رعایت عدل و انصاف به تک تک شخصیت‌ها می‌پردازد. گرچه داستان هیجانی ندارد اما احساسات نمایش داده شده در فیلم دیدنی هستند. به همین دلیل فیلم یکی از بهترین فیلم‌های “دنیل دی-لوئیس” است.


7. بوکسور –  THE BOXER – 1997

زمانی که دی-لوئیس تمرین برای این فیلم را تمام کرد و ضبط را شروع کرد، مربی او اعتراف کند دی-لوئیس می‌تواند یک بوکسور موفق و حرفه‌ای باشد. این درام زیبا از “جیم شریدان” (Jim Sheridan) با وجود عدم انسجام داستان بر شخصیت‌های اصلی تکیه می‌کند. دنی فلین چهارده سال در زندان بوده و با وجود گذشته سختش تصمیم می‌گیرد در آرامش زندگی کند. این تسلیم شدن او باورکردنی نیست، بنابراین معلوم نیست دوباره بازمی گردد یا نه؟

این فیلم موضوع را به خوبی نشان داده و بازیگر نقش اصلی هم می‌درخشد. شریدان با تکیه بر ردل و بدل‌های بین دنی و مگی فیلم را تقویت می‌کند. شاید این فیلم در خلق داستان آن دوره و خشونت ایرلند موفق نباشد اما شخصیت را به خوبی به تصویر می‌کشد.


6. به نام پدر – IN THE NAME OF THE FATHER – 1993

بی عدالتی می‌تواند بدترین نوع خشونت انسانی را بیدار کند. همانطور که بی عدالتی جوامع فقرا را قربانی می‌کند تا بدترین اعتراض‌ها را داشته باشند. در این فیلم از شریدان هم دی-لوئیس چنین نقشی برعهده دارد. این فیلم به ماجرای تراژیک متهمین بمب گذاری 1974 را نشان می‌دهد. این فیلم مثل “وقتی آنها ما را می‌بینند” (When They See Us) از “ایوا دوورنی” (Ava DuVernay) یا “دیترویت” (Detroit) ساخته “کاترین بیگلو” (Kathyrn Bigelow) نقش پلیس فاسد را نشان می‌دهد که بی گناهان را پشت میله‌های زندان می‌اندازد.

شریدان در فیلم گره‌های مختلف را نشان می‌دهد که جالب‌ترین آن رابطه جری با پدرش است. در صحنه اسارت جری در زندان با پدرش اجرای “دنیل دی-لوئیس” و “پیت پاستویت” (Pete Postlethwaite) دیدنی است. خشم او نسبت به پدر به خوبی آشکار می‌شود، اما اسارت در زندان آن دو را به هم نزدیک‌تر می‌کند. خود زندان هم نمایانگر سیستم فاسد پلیس است. جری بیچارگی و تنهایی خود را به خوبی نشان می‌دهد و نمونه خوبی از فساد پلیس است. دی-لوئیس در اجرای خود خشم و نفرت و اراده را نشان می‌دهد و در موفقیت فیلم شریدان تاثیرگذار است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر مارتین اسکورسیزی بر اساس امتیاز راتن تومیتوز


5. رشته خیال – PHANTOM THREAD – 2017

یکی از بهترین فیلم‌های “دنیل دی-لوئیس” ساخته “پل توماس اندرسن” (Paul Thomas Anderson) که یک کار خیره کننده است. کارگردان با تکیه بر دیالوگ‌ها فیلم قدرتمندی ساخته است. فیلم با نقدهای مختلف مواجه شد، اما همگی از اجرای “دی-لوئیس” تحسین کردند. او نقش یک طراح مد را ایفا کرد که در حرفه خود می‌درخشد. خاطرات مادر و زندگی و روابط پوچ او را درمانده کرده. آلما زنی الهام بخش در زندگی اوست که الهام بخش او می‌باشد. با این که عنصر اصلی فیلم رویارویی این دو است، اما فیلم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.


4. دارودسته‌های نیویورکی – GANGS OF NEW YORK – 2002

دی لوئیس برای اجرای نقش بیل نامزد اسکار شد و توانست اجرای درخشانی داشته باشد. این بازیگر انگلیسی توانست تمام نفرت و قدرت لازم برای این نقش را ایفا کند. این فیلم فارغ از اجرای دی-لوئیس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این هنر اسکورسیزی است که داستان را از جنبه‌های مختلف به تصویر می‌کشد و تمام فیلم‌های او همین اندازه قدرتمند است. او در این فکر رقابت‌ها و جدال با قانون را خوب نشان داد. فضای فیلم خیره کننده است و به همین دلیل “دارودسته‌های نیویورکی” نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های “دنیل دی-لوئیس” بلکه یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ است.


3. لینکلن – LINCOLN – 2012

فیلمی درباره یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ و یک رهبر سیاسی که اجرای نقش او کار آسانی نیست. متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا برابری و عدالت اجتماعی را نه تنها برای آمریکایی‌ها بلکه برای جهانیان به ارمغان می‌آورد. اما این موفقیت آسان به دست نیامد. در ابتدا جنگ‌های داخلی تنش‌ها و مشکلات سیاسی را به بار آوردند. با این حال همه این‌ها به گذشته تعلق داشته و لینکلن چیزی بیشتر از یک چهره تاریخی است. رهبری بزرگ که ارزش‌های انسانی و عدالت واقعی را به تصویر کشید. به همین دلیل ایفای آن سخت نیست اما دی-لوئیس در اجرای آن درخشید. او آنقدر در نقش خود درخشید که در چهره او هنوز همان رئیس جمهور را می‌بینیم.


2. پای چپ من – MY LEFT FOOT – 1989

زندگی عادلانه نیست. برخی از دیگران خوش شانس‌تر هستند. کریستی براون یکی از افراد خوش شانس بود که با استعداد هنری خود درخشید. او تنها انگشتان پای چپش را تکان می‌داد و با همین استعداد خود را نشان داد. به همین دلیل اجرای این نقش می‌تواند ترسناک باشد، اما دی-لوئیس با درخشش در آن این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های خود تبدیل کرد. البته نباید از هنر کارگردانی “جیم شریدان” هم غافل شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های فدریکو فلینی در سینما که باید تماشا کنید و لذت ببرید


1. خون به پا خواهد شد – THERE WILL BE BLOOD – 2007

دی-لوئیس در مصاحبه با اپرا صدا را عنصر اصلی اجرای شخصیت لینکلن معرفی کرد. بنابراین او اول از هرچیز بر صدای این شخصیت تمرکز کرد. دلیلش این است که صدا در شکل گیری شخصیت‌ها نقش مهمی دارد. شاید چون صدای محکم نشان دهنده قدرت و صدای آرام نشان دهنده ضعف است. این اهمیت در این فیلم هم دیده می‌شود، که دلیلش توجه این بازیگر به جزئیات است. این فیلم در قرن 19 رخ می‌دهد و داستان یک سرمایه گذار نفتی را به تصویر می‌کشد. دی-لوئیس با اجرای احساسات بکر شخصیت یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را ساخت. بنابراین بهترین فیلم “دنیل دی-لوئیس” را حتماً تماشا کنید.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم