15 جاذبه گردشگری کوبا

کوبا به‌عنوان جواهر آنتیل و بزرگ‌ترین جزیره دریای کارائیب، از کلیه مناطق اطرافش متفاوت است. در درجه اول باید بگوییم که تاریخ این کشور بسیار زنده است. در این کشور هنوز کمونیست و انقلاب‌های مختلف حس می‌شود و موزه‌های آن سلاح‌هایی را به نمایش می‌گذارد که در چند دهه گذشته حکومت را برانداختند.

در تپه‌های آن هنوز رد پای افرادی چون چگوارا و کاسترو به چشم می‌آید و مزارع نیشکر آن داستان تلخ بردگان و استعمار را بازگو می‌کند. شهر قدیمی و تاریخی هاوانا با سازه‌های باروک و هتل‌های پرزرق‌وبرق و کاباره‌هایی که پس از تاریکی هوا صدای موسیقی جاز از آن شنیده می‌شود و بوی سیگار از آن خارج می‌شود، یکی از شهرهای مهم کوبا است.

در خیابان‌های آن کادیلاک‌هایی به چشم می‌خورد که به دهه 50 میلادی تعلق دارند و مردمی که در روزهای جشن به رقص و پای‌کوبی مشغول هستند.

در اینجا 15 جاذبه گردشگری کوبا را به شما معرفی می‌کنیم:

1. گردش در مالکون هاوانا

15 جاذبه گردشگری کوبا: مالکون هاوانا

مالکون هاوانا جواهر تفریحگاه‌های آنتیل است. اینجا مکانی است که مردم آن سیگارهای قطور استعمال می‌کنند، کادیلاک‌ها در خیابان‌های پر از گودال ویراژ می‌دهند، بوکسورها با گرمای هوا مبارزه می‌کنند، و اجراکننده‌های خیابانی در مقابل دریای شور و نسیمی که از فلوریدا و غرب می‌آید، برنامه‌های زنده اجرا می‌کنند. این تفریحگاه که 7 کیلومتر است نماد شهر هاواناست.

اهمیت تاریخی این مکان به دلیل سبک باروک و هنر دکو است که با رنگ‌های صورتی و زرد ادغام شده و سبک اسپانیایی نیز انرژی و جنبش خاصی به آن بخشیده است. حتماً از این مکان دیدن کنید.

2. گشت‌وگذار در خیابان‌های هاوانای قدیم

15 جاذبه گردشگری کوبا: هاوانای قدیم

با گشت‌وگذار در این خیابان گوشه‌ای از رنگ و بوی سبک اسپانیایی را در دریای کارائیب خواهید دید. این مکان که در میراث یونسکو ثبت شده در قلب پایتخت کوبا قرار گرفته و یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی آمریکا است. معماری این مکان واقعاً جذاب است، خانه‌های باروک و طاق‌های آندلسی که حاشیه خیابان‌ها را پوشانده است.

نمای بیرونی سازه‌های این مکان اغلب براثر گذر زمان و آلودگی آسیب دیده و در اطراف آن بارها و مشروب‌فروشی‌های مختلفی وجود دارد. در اطراف میدان‌های شهر، از میدان بازار د آرماس تا میدان بازار کلیسای جامع، کلیساهای تاریخی و قصرهای نئوکلاسیک دیده می‌شود. در داخل شهر کانال‌های شهری و خاک‌ریزهایی دیده می‌شوند که به قرن‌های 17 و 18 تعلق دارند و برج‌های شهری بر سر آن‌ها سایه افکنده است.

3. موزه ملی هنر د بلاز

15 جاذبه گردشگری کوبا: موزه ملی هنر

موزه ملی هنر د بلاز (de Bellas Artes) در خیابان تاریخی La Habana Vieja قرار دارد و آثار تاریخی متنوع دوره‌های مختلف جزیره و مردم آن را نشان می‌دهند. گردشگران می‌توانند از پرتره‌های فدریکو بلتران ماسز (Federico Beltrán Masses)، گیلرمو کولازو (Guillermo Collazo) و مجسمه‌های مدرن ریتا لنگا (Rita Longa) دیدن کنند. در شعبه دیگر این موزه آثار دستی دیگری به معرض نمایش گذاشته می‌شود، از جام‌های یونان باستان گرفته تا نقاشی‌های آل گرکو و سران دیگر اسپانیایی.

4. مقبره چگوارا

15 جاذبه گردشگری کوبا: مقبره چگوارا

در خیابان سانتاکلارا (مکان یکی از مهم‌ترین مبارزات انقلاب‌های کوبا) مقبره یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این سرزمین قرار گرفته است. خانه ابدی چگوارا و 29 تن از یاران انقلابی‌اش با یک مجسمه برنزی از او و گزیده‌ای از لوازمش مانند تفنگ، دوربین، قمقمه آب، تعداد بی‌شماری عکس و آثار معماری که نشانده شخصیت رادیکالی اوست، مشخص شده است.

5. آشنایی با تاریخ قرن بیستم در موزه انقلاب

15 جاذبه گردشگری کوبا: موزه انقلاب

اگر به تاریخ علاقه دارید از این موزه که در قلب هاوانا و در قصر نئوکلاسیک ریاست جمهوری قرار دارد، دیدن کنید. در این موزه آثار و بقایای شورش‌های سیاسی دهه 50، مانند تفنگ‌های استفاده‌شده توسط چگوارا و کامیلو سینفوئگوس، و حتی قایقی که در سفر گرانما در سال 1956، کاسترو را به سواحل کوبا آورد، در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. همچنین آثاری مرتبط با بازسازی کشور در دهه‌های 60 و 70 و بخش‌هایی درباره جنگ‌های استقلال‌طلبانه علیه اسپانیا، در این موزه دیده می‌شود.

6. بقایای قلعه د سان پدرو د لا روکا

15 جاذبه گردشگری کوبا: قلعه سان پدرو

این قلعه در حاشیه جنوب شرقی جزیره، و بسیار دورتر از خیابان‌های هاوانا و قلعه پایتخت که در یونسکو ثبت شده، قرار دارد. این قلعه در بندر شهر سانتیاگو، در نیمه اول قرن 17 توسط یک معمار ایتالیایی به نام ژیوانی باتیستا آنتونلی، ساخته شد. امروزه این برج‌ها و پرچین‌ها نه‌تنها به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کوبا بلکه کل آمریکا شناخته می‌شود.

7. گردش در دامنه‌های کوه سیرا ماسترا

15 جاذبه گردشگری کوبا: کوه سیرا ماسترا

رشته‌کوه‌های سیرا ماسترا (Sierra Maestra) در جنوب کشور که به دریای کارائیب منتهی می‌شوند، از دماغه Cape Cruz تا ورودی رودخانه گوانتانامو وسعت دارند. این تپه‌ها باوجود زیبایی، عمده شهرت خود را مدیون انقلابی‌هایی هستند که در دهه 50 به این رشته‌کوه‌ها گریختند: افرادی چون چگوارا، فیدل کاسترو و غیره. امروزه گردشگران می‌توانند در میان این تپه‌ها گردش کرده، کوهنوردی کنند و یا در میان جنگل‌های ابری و پارک ملی ترکوئینو (Turquino)، گردش کنند.

در شهر بایامو (Bayamo) که در نزدیکی این کوه قرار دارد، مسیرهای مختلفی وجود دارد.

8. جشن کوبا bona fide در بایامو

15 جاذبه گردشگری کوبا: جشن کوبا

افرادی که می‌خواهند در این جشن شرکت کنند باید خود را برای صف‌های طولانی در شهر بایامو آماده نمایند. این جشن هر هفته در خیابان‌های آفتابی و تاریخی بایاما، که قدمت آن بیشتر از هاوانا بوده و حدوداً در سال 1513 تأسیس شد، برگزار می‌شود.

بازدیدکنندگان می‌توانند در این جشن رقص‌های کوبایی و آهنگ‌های کارائیبی را تجربه نموده، غذاهایی این جزیره را میل کرده و با مردمان جنوبی صحبت کنند. این شهر به دلیل پرورش بازی‌کنندگان مطرح شطرنج شهرت دارد.

9. وارادرو

15 جاذبه گردشگری کوبا: وارادرو

پس از صحبت درباره تاریخ و انقلاب‌های کوبا و کادیلاک و بیوک، باید فراموش نکنیم که کوبا بهشت دریای کارائیب محسوب می‌شود. زمانی که صحبت از زیبایی‌های کوبا می‌شود نباید ماسه‌های طلایی و هتل‌های شیک وارادرو (Varadero) را فراموش کنیم. این بهشت درختان انجیر هندی و نخل، ماسه‌های سپید درخشان و نرم، در کرانه شمالی، درست در شرق ماتانزاس و حاشیه شبه‌جزیره هیوکاوس، بهترین انتخاب برای استراحت و ریلکس کردن است.

در ساحل می‌توانید نوشیدنی نوشیده و در بازارهای توریستی اقلام خرده‌ریزی خریداری کنید.

10. تفریح در کاباره کلوپ تروپیکانا

15 جاذبه گردشگری کوبا: کلوپ تروپیکانا

نمایش‌های کاباره کلوپ تروپیکانا (Tropicana) از سال 1930 اجرا می‌شود. این کلوپ در بین خیابان‌های ماریانائو در غرب هاوانا قرار دارند. امروزه نمایش‌های این کاباره جز بهترین نمایش‌های جهان است و ورودی آن هم چندان ارزان نیست. همچنین در گذشته گانگسترهای فلوریدایی به این مکان رفت‌وآمد می‌کردند و امروزه هم ممکن است آن‌ها را در گوشه و کنار این کلوپ و در حال سیگار کشیدن ببینید.

11. بازدید از مقبره‌های گورستان‌های کولون

15 جاذبه گردشگری کوبا: گورستان کولون

گورستان کولون یکی از مناطق دیدنی شهر هاوانا است. این گورستان با قبرهای گوتیک و مجسمه‌های بزرگ با گورستان پرلاشز پاریس و لارکولتای بوینس آیرس برابری می‌کند. این مکان در غرب مرکز تاریخی شهر قرار گرفته و ورودی آن توسط کالیکستو آرلانو دلویرا یکادوسا طراحی شده است.

در مرکز این گورستان یک کلیسای اصلی قرار دارد که به رنگ عقیق بوده و در بالای آن گنبدهای قرمز مایل به قهوه‌ای قرار دارد و در گرداگرد آن مقبره‌ها قرار گرفته‌اند. از افراد مشهوری که در این مکان دفن شده‌اند می‌توان بئاتریز آزوردوی پالاسیوس فیلم‌ساز، خوزه لیمای شاعر و خوزه میگوئل گومز، رئیس‌جمهور سابق کوبا، را نام برد.

12. گشت‌وگذار در فضای اسپانیایی ترینیاد

15 جاذبه گردشگری کوبا: ترینیداد

شهر آرام و کوچک ترینیداد (Trinidad) جواهری در کرانه جنوبی کوبا است. این شهر که در سال 1514 تأسیس شد یکی از شهرهای اسپانیایی کارائیب است. در اطراف جاده‌های این شهر کوچک کلبه‌های رنگی وجود دارد که در زیر نور آفتاب می‌درخشند.

کلیسایی که بر فراز تپه‌های آندلس قرار گرفته بر میدان عمومی شهر سایه افکنده است (یا حداقل باید این‌طور باشد، البته اگر جنگل‌های گرمسیری و رشته‌کوه‌های سیرا دل اسکمبری اجازه بدهند). گشت‌وگذار در خیابان‌های شهر و میان خانه‌های قدیمی و میدانی که توسط درختان نخل پوشیده شده، می‌تواند تجربه خوبی باشد.

13. دره د لوز اینجنیوز

15 جاذبه گردشگری کوبا: دره دلوز

پس از گشت‌وگذار در شهر استعماری ترینیداد می‌توانید از دره د لوز اینجنیوز (de los Ingenios) که در میراث یونسکو ثبت شده نیز دیدن کنید. در گذشته حدود 30000 برده در زمین‌ها زراعت می‌کردند و در هر فصل در مزارع و کارخانه‌های شکر سازی نیشکر برداشت می‌کردند.

امروزه گردشگران می‌توانند بر قطارهای لوکوموتیو سوار شده و در منطقه گردش کنند، از برج‌های مخصوص بردگان بالا بروند و با تاریخ تلخ بردگان منطقه آشنا شوند.

14. شنا در کایو کوکو

15 جاذبه گردشگری کوبا: کایوکوکو

جزیره کایو کوکو (Cayo Coco) با ماسه‌های سپید و آب کم‌عمق احاطه‌شده که به‌راحتی می‌توان ماهی‌های رنگارنگ را مشاهده نمود. در آنجا می‌توانید از جزیره Jardines del Rey و فلامینگوها در آب دیدن کنید. در اطراف ساحل استخرهای بی‌شماری وجود دارد که درختان نخل، انجیر و ارکیده آن را احاطه کرده‌اند.

15. خرید سیگار در کارخانه سیگار پارتاگاس

15 جاذبه گردشگری کوبا: کارخانه سیگار پارتاگاس

اگرچه این کارخانه اخیراً تولید و فروش سیگار معروف کوبایی (که از سال 1847 تولید می‌شد) را متوقف نموده اما هنوز هم یکی از مقصدهای اصلی گردشگران تنباکو محسوب می‌شود. این کارخانه که در لاکاس دل هابانو قرارگرفته، به گردشگران سیگارهایی تعارف می‌کنند و درباره تاریخ طولانی این کارخانه اطلاعاتی ارائه می‌دهند. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید هملت را ملاقات کنید، که یکی از کارمندان باتجربه این کارخانه است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم