رتبه بندی کشورهای تخیلی فیلم‌های سینمایی که شاید دانستن آن برایتان جالب باشد

هرازگاهی در یک فیلم نام کشوری را می‌شنوید که اصلاً تا به حال نشنیده‌اید. دلیلش این است که فیلمساز برای داستان و شخصیت‌ها یک سرزمین تخیلی خلق کرده است. این کار می‌تواند به خاطر مسائل قانونی مربوط به یک کشور واقعی یا فقط خلاقیت فیلمساز باشد. کشورهایی که به عنوان بدترین انتخاب کرده‌ایم توهین آمیز نیستند، فقط این که از بهترین کشورها کمی ضعیف‌ترند. از آنجایی که در فیلم‌های لایواکشن و انیمیشن کشورهای تخیلی زیادی را می‌بینیم بنابراین گزینه‌هایمان زیاد است. در اینجا رتبه بندی کشورهای تخیلی فیلم‌های سینمایی که شاید دانستن آن برایتان جالب باشد را معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. بدترین: وادیا در “دیکتاتور” (The Dictator – 2012)

ژنرال علاءالدین و جمهوری وادیا براساس دیکتاتورهایی مثل “قذافی” و “جونگ-ایل” خلق شده‌اند. مشکل اینجاست که مرز میان یک شخصیت کاریکاتور و یک هیولای واقعی مبهم است. فیلم هرگز تلاش نمی‌کند این سرزمین را واقعی نشان دهد. “ساشا بارون کوهن” (Sacha Baron Cohen) بین فیلم‌های “بورات” (Borat) و “آمریکا کیست؟” (Who Is America؟) در این فیلم حضور یافت. منتقدین این فیلم را به اندازه “بورات” قوی نمی‌دانستند و نظر تماشاگران هم همین بود، به همین دلیل در گیشه موفق نشد. بنابراین کوهن نتوانست در سرزمین وادیا خودی نشان دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های مافیایی در تاریخ سینما که باید تماشا کنید


9. بهترین: زبروکا در “هتل بزرگ بوداپست” (The Grand Budapest Hotel – 2014)

زبروکا یک روستای تخیلی است که “وس اندرسن” (Wes Anderson) آن را فضایی دل انگیز و جذاب نشان می‌دهد. موقعی که موسیو گوستاو به جرم قتل بیوه ثروتمند محکوم شده به همراه زیرو در جستجوی یک نقاشی رنسانس است. آن‌ها در این جستجو کل هتل و کوه‌های اطراف را جستجو می‌کنند.


8. بدترین: بنگالا در “شبح” (The Phantom – 1996)

این فیلم که پیشگام فیلم‌های ابرقهرمانی اوایل سال‌های 2000 بود آنچنان مورد اقبال قرار نگرفت و نقد شد. گرچه فیلم خوش ساخت است و “بیلی زین” (Billy Zane) اجرای زیبایی دارد، اما فیلم به دل نمی‌نشیند. وقتی پسری در جزیره بنگالا تنهاست گنجی دریافت می‌کند و سوگند می‌خورد که با هرگونه ظلم مبارزه کند. بنابراین به شبح یا مبارز جنایی تبدیل می‌شود. متاسفانه فضای جزیره بنگالا چندان به دل نچسبید.


7. بهترین: آرندل در “یخ زده 1 و 2” (Frozen – 2013-2019)

انیمیشن “یخ زده” بعد از اکران به پرفروش‌ترین انیمه تاریخ تبدیل شد. سپس “یخ زده 2” رکورد را شکست. تماشاگران شخصیت‌های آنا و السا را دوست دارند، همینطور سرزمین آرندل را. در فیلم اول که زمستان نزدیک است پرنسس آنا در جستجوی السا می‌رود. ما هم با او همراه می‌شویم و سرزمین زیبای آرندل را جستجو می‌کنیم.


6. بدترین: سوکویا در “انتقام جویان: عصر التران” (Avengers: Age Of Ultron – 2015)

این فیلم از زمان اکران بحث برانگیز بود. بخشی از این واکنش به خاطر سرزمین سوکویا بود. البته بیشتر ساکنین آن معضل بودند نه خود سرزمین. انتقام جویان پرواز می‌کنند و می‌جنگند و شهر را با خاک یکسان می‌کنند. تماشاگران بی احترامی و بی توجهی آنها به زندگی آدم‌ها را دوست نداشتند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال‌های 2010 که باید تماشا کنید و لذت ببرید


5. بهترین: جنویا در “دفتر خاطرات شاهدخت” (The Princess Diaries – 2001)

در آغاز فیلم میا به جنویا برده می‌شود. او باید حاکم آنجا باشد و گرچه با این سرزمین بیگانه است، اما جنویا زیبا و جذاب است. داستان و شخصیت میا این فیلم را دیدنی می‌کند. فیلمسازان هم جزئیات بیشتری از این سرزمین را نشان می‌دهند تا واقعی به نظر برسد.


4. بدترین: وال ورد در “کماندو” (Commando – 1985)

فیلمی از “آرنولد شوارتزنگر” (Arnold Schwarzenegger) که مورد اقبال قرار نگرفت. در این فیلم جسدها هم مبارزه می‌کنند و شخصیت جان ماتریکس شوارتزنگر هم درباره همه چیز اطلاعات دارد. اما وقتی داستان به وال ورد می‌پردازد کلی سؤال در ذهنمان ایجاد می‌شود. در حقیقت وال ورد یک سرزمین تخیلی است که “استیون ئی. د سوزا” (Steven E. de Souza) آن را خلق کرد. دلیلش این بود که حس کرد اشاره به سرزمین‌های آمریکای جنوبی یا مرکزی می‌تواند مشکل ساز باشد.


3. بهترین: زاموندا در “سفر به آمریکا” (Coming To America – 1988)

یکی از بهترین سرزمین‌ها در رتبه بندی کشورهای تخیلی فیلم‌های سینمایی که گرچه کوتاه نشان داده شد، اما مخاطب را تحت تأثیر قرار داد. فیلمنامه سرزمین و نقش شحصیت در آنجا را به خوبی نشان می‌دهد. به همین دلیل این سرزمین در سیکوئل فیلم هم دیده شد.


2. بدترین: آزمنیستان در “بی مصرف‌ها 3” (The Expendables 3 – 2013)

بسیاری از طرفداران این فیلم را بدترین سری “بی مصرف‌ها” می‌دانستند. اما باید گفت بدترین تصمیم خلق سرزمینی به نام آزمنیستان بود. سرزمین اسمی مسخره دارد و فضای آن هم مسخره‌تر است. به همین دلیل کسی از آن خوشش نیامد.

همچنین بخوانید: فیلم‌های مارول در فاز چهارم و تاریخ اکران آنها برای طرفداران سینمای مارول


1. بهترین: واکاندا در “پلنگ سیاه” (Black Panther – 2018)

درباره موفقیت “پلنگ سیاه” و جایگاه آن هیچگونه شکی وجود ندارد. چون این سرزمین به پسران و دختران آفریقایی-آمریکایی اجازه داد تا خودشان را یک ابرقهرمان ببینند. همین موفقیت باعث شد تماشاگران تا همیشه این سرزمین را به خاطر بسپارند. نه تنها دیالوگ‌های فیلم شنیدنی هستند بلکه سرزمین واکاندا یکی از زیباترین سرزمین‌هاست که در رتبه بندی کشورهای تخیلی فیلم‌های سینمایی در صدر قرار گرفت.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. alireza2716

    تیر 25, 1400

    کیا با من هم عقیده ان که فیلمهای سیلوستر استالونه و آرنولد (به جز یکی دوتاشون) مزخرفی بیش نیستن؟! 😒😂

    پاسخ