بهترین فیلم‌های ترسناک اسپانیایی که باید تماشا کنید (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)

بهترین فیلم‌های ترسناک اسپانیایی از جمله تخیل‌آمیزترین، تامل‌برانگیزترین و البته ترسناک‌ترین آثار این ژانر می‌باشند که طی دهه‌های گذشته تحول قابل‌لمسی را در سینما پدید آورده‌اند. حتی استادان ژانر ترسناک مانند گیلرمو دل‌تورو مکزیکی‌تبار هم تولید فیلم در اسپانیا را مورد توجه قرار داده‌اند و این کشور و فرهنگ آن را در داستان‌های فریبنده‌ی ساخته‌های خود به نمایش می‌گذارند.

آثار قدیمی‌تر سینمای اسپانیا شامل تلفیقی منحصر از معنویت و قدرت بوده‌است درحالی که آثار جدید آن بیشتر به سمت پیچیدگی‌های روانشناختی رفته و یادآور فیلم‌های کارگردان بزرگ سینما آلفرد هیچکاک می‌باشند. به هر ترتیب، در این مقاله به معرفی 10 مورد از بهترین فیلم‌های ترسناک اسپانیایی پرداخته‌ایم که تماشای آنها مانند سفری هیجان‌انگیز به قلب اسپانیا می‌باشد؛ با پروشات همراه باشید.


10. کرونوس – 1993 – 6.7 – Cronos

کرونوس داستان یک فروشنده عتیقه به‌نام عیسی را روایت می‌کند که به‌طور اتفاقی سنگی باستانی را پیدا کرده و وقتی خودش را به آن متصل می‌کند، متوجه می‌شود که برای همیشه جوان خواهد ماند و هرگز پیر نمی‌‌شود. سرزندگی او مورد توجه پیرمردی در حال مرگ قرار می‌گیرد که شیفته اسرار کیمیاگری اسپانیایی است و برادرزاده‌اش در جستجوی همان سنگ جادویی است تا بتواند او را از مرگ نجات دهد؛ اما عیسی به این راحتی از جاودانگی چشم‌پوشی نمی‌کند و حاضر به برگرداندن سنگ نیست.

اگرچه اولین فیلم گیلرمو دل‌تورو کاملاً به زبان اسپانیایی است، اما طرفداران این کارگردان باید بدانند که این فیلم غرق در عرفان و عناصر ترسناک است که بعداً به یکی از شاخصه‌های اصلی فیلم‌های این کارگردان تبدیل شده‌است.

همچنین بخوانید: اگر از طرفداران گیلرمو دل تورو هستید این ۱۰ فیلم را نباید از دست دهید!


9. چشمان جولیا – 2011 – 6.7 – Julia’s Eyes

در حالی که مقامات محلی به جولیا می‌گویند خواهرش در اثر خودكشی درگذشته‌است، او بر این باور است كه چیزی خواهر و برادرش را به خودکشی ترغیب کرده‌است. وی با سرزنش چیزی بسیار شوم و مرموزتر از آنچه پلیس می‌تواند تصور کند، تصمیم می‌گیرد خودش تحقیقات را به عهده بگیرد. در مقایسه با فیلم‌های آلفرد هیچکاک، این فیلم اثری فوق‌العاده در ژانر ترسناک و روانشناختی می‌باشد که با پیچ و تاب‌هایی از تعلیق و رمز و راز، ارتباط تلخ بین اندوه و هویت را به‌تصویر کشیده‌است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم ترسناک دیدنی و جدید که احتمالا تماشا نکرده اید


8. خواب عمیق – 2011 – 7.2 – Sleep Tight

دربان بیچاره‌ی هتل که مجبور به گذراندن روزهای خود در انتظار مهمانانی است که به‌سختی متوجه حضور او می‌شوند، تصمیم می‌گیرد که اگر او نمی‌تواند هیچ تجربه‌ی خوبی را در زندگی داشته باشد، پس دیگران هم این تجربه‌ها را نخواهند داشت. او از موقعیت خود سواستفاده کرده و شروع به سر زدن به تمام اتاق‌های هتل می‌کند. این کار او سلسله‌ای از رفتارهای خشن و وحشیانه را به‌وجود می‌آورد که داستان فیلم را پیش می‌برد.

خواب عمیق انتظارات بینندگان را به‌هم می‌ریزد و ثابت می‌کند که یک اثر تریلر جذاب و جدی است و بیشتر از یک فیلم ترسناک شوکه‌کننده عمل می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۵ فیلم ترسناک که در یک لوکیشن ضبط شده‌اند


7. چهره‌ی پنهان – 2011 – 7.4 – The Hidden Face

یک مرد جوان و دوست دخترش برای شکار به کلمبیا نقل مکان می‌کنند، اما به محض اینکه مکان مناسبی برای ماندن پیدا کردند دختر ناگهان ناپدید شده و مرد جوان هم به اولین مضنون تبدیل می‌شود. با وجود تحقیقات در حال انجام، مدت کوتاهی پس از این حادثه، مرد جوان با زن دیگری وارد رابطه می‌شود و بلافاصله اتفاقات عجیب و غریب در اطراف خانه شروع به رخ دادن می‌کند. اتفاقاتی که مرد را به این فکر می‌اندازد که عشق سابقش جایی در دیوارهای خانه پنهان شده و یا حتی توسط روحی تسخیر شده‌است.

چهره‌ی پنهان دقیقاً همان چیزی است که بینندگان انتظار دارند و در عین حال از این انتظار فراتر هم می‌رود، تعداد بی‌شماری پیچ و خم را در داستانش اینجاد می‌کند و جوری پیش می‌رود که قدرت پیش‌بینی را از مخاطبش می‌گیرد.

همچنین بخوانید: ۳۸ فیلم برتر اسپانیایی زبان که نباید از دست بدهید


6. آر ای سی – 2007 – 7.4 – REC

کارگردان این فیلم داستان را کاملا متمرکز بر یک گزارشگر خبری و گروه فیلمبرداری او کرده و داستان این گروه را زمانی که در محلی با افراد دیگر گیر افتاده‌اند و مورد آزار اذیت قرار می‌گیرند روایت می‌کند. تمام اتفاقات فیلم توسط دوربینی که روشن است و در گوشه‌ای از اتاف افتاده‌است درحال ضبط می‌باشد و این مسئله باعث وحشت‌زدگی مخاطب می‌شود.

برای این فیلم چند دنباله ساخته‌شد، اما فیلم اصلی محصول سال 2007 که در شهر بارسلون اسپانیا فیلمبرداری شده‌است، همچنان بهترین قسمت این مجموعه می‌باشد. مهمتر از همه اینکه این فیلم داستان و شخصیت را فدای هیجان‌های ساده و ترسناک نمی‌کند و در عوض همه عناصر وحشت را ذره‌ذره در روایتش جای داده‌است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۲ فیلم فوتیج برتر ساخته شده، از “پروژه جادوگر بلر” (Blair Witch Project) تا “آر ای سی” (REC)


5. یتیم‌خانه – 2007 – 7.4 – The Orphanage

هنگامی که یک زن جوان به یتیم‌خانه‌ای که سال‌های خوش زندگی خود در کودکی را آنجا سپری کرده سر می‌زند، شوهرش را متقاعد می‌کند که این یتیم‌خانه را بخرد تا بتواند آن را دوباره به مکانی پرشکوه تبدیل کند. آنها با الهام از فرزندخوانده بیمارشان، یتیم‌خانه را به‌عنوان خانه‌ای برای کودکان بیمار افتتاح می‌کنند، اما وقتی ناگهان فرزندخوانده‌شان ناپدید می‌شود، لذت‌شان به ناامیدی تبدیل می‌شود و مادر غمگین برای کمک به یافتن پسر گمشده خود به ارواح یتیم‌خانه قدیمی روی می‌آورد.

خوان آنتونیو بایونا یکی از برجسته‌ترین کارگردانان اسپانیا است و کار او در فیلم یتیم‌خانه ثابت می‌کند که چرا فیلم‌های او به‌طور مداوم در جوایز فیلم موردتوجه قرار می‌گیرند. او با درهم آمیختن محیط و تنش روانی با یک راز هیجان‌انگیز، فیلمی ساخته که تکان‌دهنده، بسیار تعلیق‌آور و زیباست.

همچنین بخوانید: معرفی فیلم‌های ترسناک دست‌کم گرفته شده در سال‌های ۲۰۰۰ که باید تماشا کنید


4. ستون فقرات شیطان – 2001 – 7.4 – The Devil’s Backbone

ستون فقرات شیطان که داستان آن در آخرین سال‌های جنگ داخلی اسپانیا اتفاق می‌افتد، یک فیلم ترسناک اسپانیایی است که داستان کارلوس، پسر یتیم جوانی را دنبال می‌کند که در میان چند کودک دیگر که به دلیل درگیری آواره شده‌اند، به مدرسه سانتا لوسیا سپرده می‌شود. اگرچه او دوستانی در این مدرسه دارد اما متوجه حضور یک روح در آب انبار مدرسه می‌شود که سعی دارد چیزی را به او بفهماند.

گیلرمو دل تورو ترکیبی از وحشت، معنویت و ماورا طبیعی را در تولید این فیلم اسپانیایی-مکزیکی به‌کار برد و بسیاری از تکنیک‌ها و موضوعات داستان‌پردازی خود که در آثار بعدیش نمود پیدا کرد را در این فیلم ارائه داده‌است.

همچنین بخوانید: معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناکی که در قرن ۲۱ اکران شده اند


3. دیگران – 2001 – 7.6 – The Others

دیگران به کارگردانی کارگردان مشهور اسپانیایی آلخاندرو آمنابار، یکی دیگر از بهترین فیلم‌های ترسناک اسپانیایی است که ترکیبی از عناصر فوقطبیعی، روانشناختی و عرفانی می‌باشد. این فیلم درباره رویدادها و حوادث عجیب و غریبی است که در خانه یک زن و فرزندان خردسالش اتفاق می‌افتد؛ خانه‌ای که ظاهرا پس از جنگ جهانی دوم گرفتار ارواح شده‌است.

دیگران این تمایز را دارد که تنها فیلم انگلیسی زبان اسپانیایی است که جایزه بهترین فیلم جوایز ملی فیلم اسپانیا، Goyas، را به خود اختصاص داده است. در مجموع، این فیلم هفت جایزه از این جشنواره را کسب کرد که جایزه بهترین کارگردانی هم در میان آنها بوده‌است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک و نمادین شبیه فیلم “مادر” (Mother) که باید تماشا کنید


2. پوستی که در آن زندگی می‌کنم – 2011 – 7.6 – The Skin I Live In

این فیلم ترسناک و روانشناختی برنده جایزه گویا، داستان جراح پلاستیک مرموزی که در یک ویلای با شکوه زندگی می‌کند و راز تاریکی را در سینه‌اش دارد را دنبال می‌کند. در حالی که این دکتر برجسته تلاش می‌کند راهی برای نجات قربانیان سوختگی پس از کشته شدن همسرش در یک آتش‌سوزی مهیب ایجاد کند، یک زن جوان ناآگاه را به‌عنوان آزمودنی برای یک پوست مصنوعی جدید انتخاب می‌کند.

فیلم پدرو آلمودوار، فیلمساز افسانه‌ای، فراتر از حد و مرزها حرکت می‌کند و بسیار بیشتر از داستان یک دانشمند دیوانه و رفتارهای هیولاوار او است. این فیلم از طریق داستانش انحراف جنسی‌، مضامین از دست دادن، غم و اندوه و معنای زندگی را بررسی می‌کند.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی درباره جراحی صورت و تغییر چهره


1. هزارتوی پن – 2006 – 8.2 -Pan’s Labyrinth

پس از حمله متفقین به اروپا تحت اشغال نازی‌ها، یک کاپیتان سادیست گروهی از سربازان اسپانیایی را برای بیرون راندن شورشیان می‌فرستد و از همسر جدید خود و دخترش نیز در این زمینه سو استفاده می‌کند. دختر خانواده در حالی که خانواده‌اش در حومه شهر زندگی می‌کنند، در تلاش برای فرار از واقعیت خود در هزارتوی پن، دنیایی عرفانی در مرزی معین، غوطه‌ور می‌شود.

گیلرمو دل تورو در این فیلم داستان نارنیا یا سرزمین عجایب را گرفته و آنها را به نمایشی مسحورکننده و کابوس‌مانند تبدیل کرده‌است؛ جایی که موجوداتی که قهرمان جوان با آنها روبرو می‌شود هم متحدانی هستند که می‌خواهند به او کمک کنند و هم شرورانی با اهداف شوم. هزارتوی پن بعد از گذشت پانزده‌سال همچنان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک اسپانیایی است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم که داستان آنها در ذهن شخصیت اول می‌گذرد (رده‌بندی بر اساس امتیاز IMDb)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. سحر

    تیر 21, 1400

    ممنون از لیست عالی که تقریباً یکی از یکی بهتر بودند اما به نظر من The Orphanage اثری است بدون تکرار و واقعا تاثیرگذار

    پاسخ