بهترین فیلم‌های جنایی-عاشقانه تاریخ سینما – از Baby Driver تا True Romance

بهترین فیلم‌های جنایی-عاشقانه تاریخ سینما بیشتر در دهه 90میلادی متمرکز شده‌اند؛ دهه‌ی طلایی سینما که بدون‌شک آثار ارزشمندی را به مخاطبان ارائه داده‌است. ژانر جنایی-عاشقانه همواره یکی از ژانرهای محبوب و پرطرفدار میان سینمادوستان بوده‌است و ما در این مقاله تعدادی از بهترین فیلم‌های این ژانر که اغلب در دهه 90میلادی ساخته و اکران شده‌اند را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. از ته دل وحشی – 1990 – Wild At Heart

از ته دل وحشی به کارگردانی دیوید لینچ، همزمان یک فیلم جنایی-عاشقانه، یک کمدی سیاه و یک فیلم جاده‌ای است که عناصر این سه ژانر را به‌صورت یکپارچه درهم می‌آمیزد. علی‌رغم نظرات مختلف منتقدان، این فیلم نخل طلای جشنواره کن از آن خود کرد و در جوایز اسکار نامزدی دریافت کرد.

این فیلم بر اساس کتابی به همین نام، داستان یک زوج جوان از کارولینای شمالی را دنبال می‌کند که درحال فرار از دست قاتلی هستند که مادر دختر برای به قتل رساندن دوست‌پسرش استخدام کرده‌است.


9. قاتلین بالفطره – 1994 – Natural Born Killers

قاتلین بالفطره به نویسندگی کوئنتین تارانتینو نوشته‌شده اما توسط الیور استون به‌شدت مورد تجدید نظر و کارگردانی قرار گرفته‌است. این فیلم به دلیل آغاز زنجیره‌ای از جنایات و همچنین خشونت بالا، در زمان انتشار بسیار بحث‌برانگیز بود.

فیلم داستان زوجی را دنبال می‌کند که سرانجام قاتل می‌شوند. اما به دلیل کودکی‌های پر دردسر گذشته، رسانه‌های جمعی بدون نگرانی از عواقب آن، شروع به تجلیل از این دو نفر می‌کنند.


8. کیس کیس بنگ بنگ – 2005 – Kiss Kiss Bang Bang

این فیلم با بازی رابرت داونی جونیور در نقش اصلی، یکی دیگر از بهترین فیلم‌های جنایی-عاشقانه است که بیشتر روی ژانر جنایی متمرکز شده‌ و اجراهای خوبی را هم از بازیگرانش به‌جا گذاشته‌است.

داستان فیلم از آنجا شروع می‌شود که یک دزد با تظاهر به اینکه یک بازیگر است، در مهمانی بزرگی شرکت می‌کند. او، یک بازیگر زن مشتاق و یک کاراگاه خصوصی، به‌شکل ناخواسته‌ای درگیر یک قتل و راز پشت آن می‌شوند که باید به کمک یکدیگر آن را حل و فصل کنند.


7. بوفالو 66 – 1998 – Buffalo ’66

یک درام جنایی-عاشقانه که عمدتا ناشناخته و در عین حال جالب است، بوفالو 66 یک فیلم مستقل است که قدرت آن بیشتر در اجرای دو بازیگر اصلی آن، وینسنت گالو (که همچنین نویسنده و کارگردان فیلم نیز بوده است) و کریستینا ریچی است.

در مرکز داستان مردی است که اخیراً از زندان آزاد شده، یک جوان رقصنده دزدیده و او را مجبور می‌کند تظار کند که همسر اوست تا بتواند والدینش را از این طریق تحت‌تاثیر قرار دهد.


6. تلما و لوییز – 1991 – Thelma & Louise

فیلم تلما و لوییز از ریدلی اسکات ممکن است مستقیماً یک فیلم عاشقانه نباشد، اما دارای عناصر و ویژگی‌های دوستی زنانه است که می‌تواند تا پایان فیلم به‌عنوان چیزی بیشتر تعبیر شود. در هر حال، این فیلم جاده‌ای و دوستانه قطعاً دارای عناصر جرم و جنایتی است که آن را به یکی از بهترین فیلم‌های جنایی-عاشقانه تاریخ سینما تبدیل کرده است.

در این فیلم، دو دوست صمیمی تصمیم می‌گیرند که به یک سفر جاده‌ای بروند و در نهایت مرتکب چندین جنایت می‌شوند و تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرند.


5. جکی براون – 1997 – Jackie Brown

فیلم جکی براون از کوئنتین تارانتینو متفاوت از دیگر فیلم‌های اوست، گرچه هنوز هم جذابیت نویسندگی و کارگردانی تارانتینو را دارد. علاوه بر این، عاشقانه بودن آن کم‌اهمیت است و قسمت جنایی داستان آن در خط مقدم قرار گرفته‌است؛ با این حال این فیلم هنوز هم یک فیلم جنایی-عاشقانه خارق‌العاده است.

این تنها اقتباس بدیع از تارانتینو است که داستان زنی میانسال به نام جکی براون را دنبال می‌کند که یک مهماندار است و مخفیانه پول را از مکزیک به ایالات متحده قاچاق می‌کند. پس از دستگیری توسط پلیس، وی در عوض شروع به‌کار برای آنها می‌کند در حالی که می‌خواهد بفهمد چگونه از به زندان افتادن و کشته شدنش جلوگیری کند.


4. بیبی راننده – 2017 – Baby Driver

فیلم بیبی راننده به کارگردانی ادگار رایت، ممکن است یک تریلر اکشن و دارای تنوع شگفت‌انگیز موسیقی باشد، اما در هسته اصلی آن یک فیلم جنایی-عاشقانه است. این فیلم با بدلکاری‌های چشمگیر و نویسندگی متمایز رایت، خیلی زود مورد توجه طرفداران قرار گرفت.

بیبی راننده در آتلانتا جریان دارد و داستان یک راننده فراری جوان را روایت می‌کند که به‌عنوان راهی برای بازپرداخت بدهی‌اش، در یک گروه متشکل از مجرمان محلی مشغول به کار می‌شود. اما او بعد از ملاقات با یک پیشخدمت زیبا، دیگر نمی‌خواهد که در این شغل فعالیت داشته‌باشد.


3. داستان عاشقانه واقعی – 1993 – True Romance

فیلم داستان عاشقانه واقعی که توسط کوئنتین تارانتینو نوشته شده و به کارگردانی تونی اسکات ساخته شده است، به لطف دیالوگ‌های خاص تارانتینو، ارجاعات فرهنگ پاپ و جهت‌گیری تخصصی اسکات، یکی از محبوب‌ترین و بهترین فیلم‌های جنایی-عاشقانه تاریخ سینما و دهه ۹۰ میلادی می‌باشد که به‌عنوان بهترین فیلم اسکات نیز شناخته می‌شود.

داستان این فیلم درباره مردی است که عاشق یک فاحشه شده و تصادفا مواد مخدر رئیس او را سرقت می‌کند. آن دو برای فروش مواد مخدر به لس‌آنجلس رفته و آنجا زندگی می‌کنند. اما نمی‌دانند مافیای سیسیل و پلیس به دنبال آنهاست.


2. راه کارلیتو – 1993 – Carlito’s Way

فیلم راه کارلیتو در زمان اکرانش با استقبال کمی مواجه شد، اما به لطف اجراها (به خصوص نقش‌آفرینی آل پاچینو و شان پن) و عناصر سبک آن به یک کلاسیک دوست‌داشتنی و یکی از بهترین فیلم‌های جنایی-عاشقانه تاریخ سینما تبدیل شد.

این فیلم که از رمانی به همین نام اقتباس شده، داستان یک مجرم پورتوریکوئی به نام کارلیتو بریگانته است که تصمیم می‌گیرد زندگی جنایت‌آمیزش را ترک کند و عاشق زنی می‌شود که الهام‌بخش او در انتخاب این راه است. با این حال، گذشته‌ی کارلیتو به او اجازه نمی‌دهد به این راحتی در مسیر درستی قرار بگیرد و در نهایت زندگی‌اش به یک چرخه شرورانه جنایت تبدیل می‌شود.


1. داستان عامه‌پسند – 1994 – Pulp Fiction

داستان عامه‌پسند با ستاره‌های بزرگی مانند ساموئل ال جکسون و بروس ویلیس در بازیگرانش ترکیبی از ژانرهای مختلف از جمله نئو نوآر،کمدی سیاه و جنایی-عاشقانه است که آن را بی نظیر می‌کند. نویسندگی و کارگردانی تارانتینو آنقدر ماهرانه با داستان‌های مختلف در هم آمیخته‌است که فیلم را فراتر از یک اثر سینمایی نشان می‌دهد. حتی اگر ‌ژانر عاشقانه موضوع اصلی آن نباشد، هنوز هم در تم کلی داستانش وجود دارد.

فیلم از چند خط داستانی تشکیل شده‌است که یکی ماجرای دو متخلف را دنبال می‌کند که کارهای مربوط به شغلشان را انجام می‌دهند، یکی داستان یک بوکسور است که در مسابقه‌ای که به او دستور داده شده برنده شود، برنده می‌شود و دیگری داستان یک زوج جنایتکار را در حال صرف غذا در ناهارخوری که قصد سرقت دارند را دنبال می‌کند.


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم