بهترین فیلم‌های برادران کوئن بر اساس امتیاز متاکریتیک

بهترین فیلم‌های برادران کوئن – “جوئل” و “ایتان کوئن” که بیشتر طرفداران سینما آنها را با نام “برادران کوئن” می‌شناسند، یک تیم کارگردانی هستند که مشابه آنها در صنعت فیلم امروزه به‌سختی پیدا می‌شود. برخی از بهترین کارهای این دو نفر هم از نظر منتقدان و هم از نظر مخاطبان، در زمره بهترین آثار تاریخ سینما به‌حساب می‌آیند. تبحر آنها در دیالوگ‌های جذاب و غیرمعمول در فیلم‌هایشان، چیزی است که همواره مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌است.

اما کدام اثر این دو برادر تا به امروز جزء بهترین فیلم‌های آنها از نگاه منتقدین شناخته می‌شود؟ بر اساس امتیازی که وبسایت متاکریتیک برای هرکدام از این آثار درنظر گرفته، چه فیلم‌های برزگ و برنده اسکار برادران کوئن و چه آثار کمتر دیده‌ شده‌ی آنها درطول زمان امتیازات بالایی را کسب کرده‌اند که در این مقاله به معرفی 10تای آنها پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. درود بر سزار – 2016 – 72 – Hail, Caesar

یک فیلم کمدی با رنگ‌آمیزی فرا سینمایی؛ درود بر سزار مطمئناً فیلمی نیست که علی‌رغم شوخ طبع بودن، مطابق با سلیقه همه تنظیم شود. اما به‌نظر می‌رسد منتقدان اتفاق نظر دارند که این یکی از بزرگترین دستاوردهای برادران کوئن تاکنون است. زیرا شامل مضامین مذهبی و سیاسی در کنار نوستالژی کلاسیک هالیوود می‌باشد.

به‌دنبال آزمایش‌ها و مصیبت‌های ادی مانیکس و با تمرکز بیشتر این شخصیت بر شغل خود که به‌نظر می‌رسد یک تجارت بیمار است، بخشی از اضطراب‌های بسیاری از طرفداران سینما در مورد صنعت فیلم آن زمان به‌تصویر کشیده می‌شود. اجرای بازیگران این فیلم چه در نقش‌های اصلی و چه در نقش‌های فرعی خیره‌کننده و جالب‌توجه است.


9. مردی که آنجا نبود – 2001 – 73 – The Man Who Wasn’t There

از میان تمام فیلم‌های نئو نوآر برادران کوئن، مردی که آنجا نبود از نگاه بسیاری از منتقدان بالاترین جایگاه را دارد. داستان این فیلم درمورد یک آرایشگر درمانده و جریان سقوط او در هرج و مرجی که اغلب برای مجرمان داستان‌های این دو نفر رخ می‌دهد می‌باشد و رویات آن به‌طور شگفت‌انگیزی منحصر به‌فرد است.

فیلم سیاه و سفید گرفته شده و در آن بازیگران بزرگی در نقش‌های مکمل حضور دارند؛ از جیمز گاندولفینی گرفته تا اسکارلت جوهانسون. برجستگی این فیلم واقعاً به بازی  بیلی باب تورنتون در نقش اصلی بستگی دارد. مونولوگ درونی یکنواخت او به‌زیبایی نمایانگر قدرت و توانایی نوشتن برادران کوئن است.


8. تصنیف باستر اسکراگز – 2018 – 79 – The Ballad Of Buster Scruggs

برادران کوئن کار خود را در شبکه معروف نتفلیکس با این فیلم از غرب قدیم آغاز کردند. فیلم شامل چند داستان متفاوت است که در هر کدامشان بازیگران اجرای چشمگیری را همراه با شوخ‌طبعی خاص این دو نفر ارائه داده‌اند.

تصنیف باستر اسکراگز علاقه‌ی برادران کوئن به موسیقی محلی و قصه‌های مردمی را با گرایش به درام احساسی و کمدی غیرمتعارف ترکیب کرد. همه این‌ها با کسب چندین نامزدی اسکار از جمله چهارمین جایزه برادران کوئن برای بهترین فیلمنامه اقتباسی، به یکی از پربازدیدترین فیلم‌های نتفلیکس تا به امروز تبدیل شد.


7. شهامت واقعی – 2010 – 80 – True Grit

وسترن ساده و سر راست شهامت واقعی دومین اقتباس سینمایی از رمانی به همین‌نام نوشته‌ی چارلز پورتیس است. این فیلم با همکاری جف بریجز در نقشی که در ابتدا توسط جان وین معروف شد و تنها جایزه اسکار را برای بازی در نقش قانونگذار گریز در مرکز داستان، برای او به ارمغان آورد، ساخته‌شده.

بریجز برای بازی در این فیلم نامزدی بهترین بازیگر نقش اول را به دست آورد. هایلی استاینفلد، که در آن زمان بازیگر تازه‌واردی بود، نیز با اجرای بی‌نظیرش در این فیلم، نامزد جایزه اسکار شد که برای اولین فیلم بلند او در برابر ستارگانی چون بریجز، مت دیمون و جاش برولین کار ساده‌ای نبود.


6. پل جاسوس‌ها – 2015 – 81 – Bridge of Spies

برادران کوئن مطمئناً فیلم‌های تحسین برانگیزی به نام خود دارند اما همه آنها را کارگردانی نکرده‌اند. این دو نفر همچنین به‌خاطر مهارت فیلمنامه‌نویسی مشهور هستند. آنها با کارگردان مشهور استیون اسپیلبرگ در فیلم پل جاسوس‌ها همکاری کردند. داستان واقعی پیرامون مذاکره برای بازگرداندن خلبان آمریکایی، فرانسیس گری پاورز به ایالات متحده پس از سرنگونی هواپیمای جاسوسی آنها بر فراز اتحاد جماهیر شوروی در اوج جنگ سرد است.

سبک اسپیلبرگ در نهایت همان چیزی است که فیلم را برجسته و تاثیرگذار می‌کند، اما شوخ‌طبعی برادران کوئن به‌طرز محسوسی در فیلم نفوذ کرده، حتی اگر در مقایسه با دیگر آثار آنها نسبتاً ساده باشد.


5. دهشت‌زده – 1984 – 83 – Blood Simple

اولین فیلم بلند برادران کوئن با سرعتی به زمین برخورد کرد که تعداد کمی از فیلمسازان در کل حرفه خود به آن دست یافته‌اند، چه رسد به اولین تجربه‌ی آنها. همچنین این فیلم فرانسیس مک‌دورمند را برای اولین‌بار به‌عنوان یک بازیگر به مخاطبان معرفی کرد.

این فیلم که یک داستان تاریک از طمع و دوگانگی است، درباره یک شوهر حسود است که در آغاز زنجیره‌ای از اشتباهات و سوتفاهمات قرار گرفته و برایا اینکه خودش را گول بزند، برای وارد شدن به این زنجیره یک قاتل حرفه‌ای را استخدام می‌کند. سبک پرانرژی و زیبایی نوآوری‌جوی فیلم بلافاصله باعث برجسته شدن آن شد و دشهت‌زده را به یکی از معتبرترین آثار برادران کوئن در نظر طرفداران و منتقدان تبدیل کرد که هنوز هم دیدنی و ارزشمند است.


4. یک مرد جدی – 2009 – 84 – A Serious Man

یکی دیگر از داستان‌های سبک‌تر برادران کوئن که در نهایت هم تأثیر زیادی بر طرفداران قدیمی و منتقدان گذاشت. یک مرد جدی داستان ایوب را از عهد عتیق اقتباس می‌کند و آن را در سال 1960 و شهر مینه‌سوتا قرار می‌دهد. یک مرد جدی با فرار از ستاره‌های بزرگ هالیوود که در آن زمان فیلم‌های این دو نفر با آنها شناخته شده بودند، از برخی جهات کوئن‌ها را به اصول فیلمسازی بازگرداند و سومین نامزدی بهترین فیلم و دومین نامزدی بهترین فیلمنامه اورجنال اسکار را به آنها اختصاص داد.

بحث ایمان و گناه مطرح‌شده در این فیلم و همکاری این دو برادر در نوشتن داستان آن، چیزی بود که نظر مثبت همه‌ی منتقدان را به خود جلب کرد و در نهایت اثری درام و دیدنی را به مخاطب عرضه کرد.


3. فارگو – 1996 – 85 – Fargo

فارگو یک داستان جنایی عجیب و غریب و کاملاً منحصر به فرد است. یک کمدی تاریک که حول یک آدم‌ربایی و باج‌گیری می‌چرخد که هم با نگرش شخصیت‌های کلاسیک برادران کوئن و هم با مناظر برف‌گیر در مینه‌سوتا و داکوتای شمالی تصویربرداری شده‌است.

موفقیت فیلم باعث شد تا کو‌ئن‌ها به اولین اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال، و فرانسیس مک دورمند هم به اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برسند. دورمند در این فیلم نقش رئیس پلیس مینه‌سوتا به‌نام مارج گوندرسون را به یک نماد سینمایی تبدیل کرد. این فیلم سرانجام باعث تولید یک مجموعه تلویزیونی محبوب در همان جهان داستانی شد. طرفداران به‌سادگی نمی‌توانند از این دنیای عجیب و غریب سیر شوند و فارگو همچنان یکی از بهترین فیلم‌های برادران کوئن است که منتقدان هم آن را درست‌ترین کار این دو نفر می‌دانند.


2. جایی برای پیرمردها نیست – 2007 – 91 – No Country For Old Men

شاید یکی از اصلی‌ترین فیلم‌های برادران کوئن فیلم جایی برای پیرمردها نیست باشد که خشن‌ترین آنها نیز هست. این فیلم اولین جایزه اسکار این دو برادر در رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را رقم زد و این اتفاق شوک بزرگی به هواداران سینما وارد کرد.

داستان جنایی و خونین این فیلم که از رمان کورماک مک‌کارتی به همین نام اقتباس شده‌است، حول یک کیف پول نقد به سرقت رفته توسط پاسور فرصت‌طلب با بازی جاش‌برولین می‌چرخد و خاویر باردم هم نقش فردی را بازی می‌کند که برای بازگرداندن این کیف حاضر است به هر کاری دست بزند. این فیلم همچنان مورد توجه وسترن‌های معاصر قرار گرفته و منتقدان آن را همواره ستایش کرده‌اند.


1. درون لوین دیویس – 2013 – 93 – Inside Llewyn Davis

با محوریت اوایل دهه 1960 که دوره‌ای متمرکز بر موسیقی رو به رشد آمریکایی بود، درون لوین دیویس زندگی یک خواننده را از طریق مجموعه‌ای از محاکمات و آزمایش‌های معمول برادران کوئن دنبال می‌کند که فداکاری آنها را در هنر محک می‌زند. با اجرای خیره‌کننده کل گروه و موسیقی به‌یادماندنی برای کمک به کاهش مبارزات شخصیتهای اصلی، جای تعجب نیست که چرا منتقدان این فیلم را به این ترتیب رتبه‌بندی می‌کنند.

در ظاهر، درون لوین دیویس یکی از کم‌تحریک‌کننده‌ترین داستان‌های کوئن‌ها است که تقریباً هیچ خشونتی در آن دیده نمی‌شود و حتی نسبت به برخی از محبوب‌ترین کمدی‌های سینما مانند “لبوفسکی بزرگ” (The Big Lebowski) مخاطره کمتری دارد. با این وجود این فیلم به لطف اجراهای دلپذیر موسیقی و فیلمبرداری برونو دلبونل که نامزد اسکار شده است، تأثیر عاطفی زیادی را برجای می‌گذارد و به مخاطب اجازه می‌دهد تا با هر سلیقه‌ای که دارد از آن لذت ببرد.


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم