بهترین انیمه‌های شونن در سبک سینن مانگا که باید تماشا کنید و لذت ببرید

در ابتدای لیست بهترین انیمه‌های شونن باید بگوییم برچسب‌هایی مانند شونن ، شوجو، سینن مانگا و جوسی مانگا زمانی کاملاً هدف خاصی داشتند: این عناوین بیانگر جامعه مخاطبین هدف هر مانگا و انیمه بود و به این ترتیب از روی نام می شد محتوا را حدس زد. برای مثال مخاطبین مجله  شونن  Jump پسران نوجوان بودند در حالی که Manga Goraku و یا سایر مجلات سینن به موضوعاتی می‌پرداختند که برای مردان بزرگسال جذابیت داشت.

این روزها اما برچسب‌ها بیشتر حالت گنگی به خود گرفته‌اند، چرا که مخاطبین انیمیشن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از انیمه‌های مدرن اصلاً  بر مبنای کمیک های مانگا ساخته نمی‌شوند. این انیمه ها اغلب  یا بر مبنای رمان‌های مصور و بازی‌های کامپیوتری هستند و یا به شکل ویژه از ابتدا فیلم‌نامه‌ای برای آن نوشته می‌شود.

اما این برچسب‌های قدیمی هنوز از بین نرفته‌اند. طرفداران همچنان از استفاده  این برچسب های خاص برای انیمه استقبال می‌کنند. در بسیاری مواقع پس از پخش سریال های انیمه، مخاطبین بعد از دیدن مضامین بزرگسالان در سریال متوجه می شوند که داستان اصلی سریال از یک مجله ی بزرگسالان شونن اقتباس شده است. یکی از خوبی های این برچسب ها این است که مخاطبان و دوست داران انیمه می توانند با خیلی راحت به دنبال علایق خود باشند. البته زیاد پیش می آید که برخی انیمه ها در عین اینکه با عنوان شونن شناخته شده اند؛ در واقع مضامینی بزرگسالان و به نوعی مشابه سینن دارند. در هر صورت در اینجا می‌خواهیم بهترین انیمه‌های شونن در سبک سینن مانگا که باید تماشا کنید و لذت ببرید را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. “حمله به تایتان”  (Attack On Titan) که در دوره ای  تاریکتر از یک شونن  آغاز شده است.

در زمان گذشته، بیشتر کمیک های خشن همچون Berserk ، Parasyte و Gantz در مجلات بزرگسال سینن منتشر می شدند. انیمه حمله به تایتان که یکی از جذاب ترین مانگاهای اخیر است؛ به شکل سریالی در مجله نوجوانان Bessatsu Shōnen چاپ می شد.

کشتار، آدم خواری و مرگ از رایج ترین مضامین انیمه‌های نوجوانان در سال های اخیر بوده است. بیشتر به نظر می رسد که مخاطبین بی شمار نوجوان  یک داستان با وجود دارا بودن مضامین بزرگسالان موجب می شوند تا سریال با برچسب شونن شناخته شود. شاید هم تولیدکنندگانی که خودشان روزگاری با خواندن مانگا بزرگ شده اند ، این طور می اندیشند که نوجوانان هم می توانند مخاطب داستان های تاریک باشند.

همچنین بخوانید: رتبه بندی برترین قسمت های انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan)


9. “دفتر مرگ” (Death Note) برای مخاطبان نوجوان وحشت روانشناختی به همراه دارد.

مطالعاتی که در سال 2000 انجام شد نشان داد که این روزها مخاطبین بزرگتری به سریال های نوجوانانه  شونن علاقه مند شده اند. می توان گفت که دیدن شینیگامی های خونخوار و هیولاها چیز چندان غیرقابل تحملی برایشان نخواهد بود. این نسل جوانانی هستند که از نوجوانی با خواندن مجلات نوجوانان شونن بزرگ شده اند و هنوز هم که هنوز است به آن وفادار مانده اند. این مساله در سال 2000 شکل ویژه ای به خود گرفته بود. در آن سال رونمایی از داستان هایی در ژانر وحشت روانشناسی به نوعی یک پیشرفت در صنعت انیمه محسوب می شد. ژانر  جنایی نیز به نوعی بیانگر انقلاب  عظیم این دوره بود. در این سال ها موسیقی راک آلترنتیو به دنیای موسیقی پاپ تاخت و فرهنگ  امو emo به شکلی واضح در جامعه رخنه کرد. مجله نوجوانان شونن  Jump نیز از این قطار جا نماند و در همان سال “دفتر مرگ” را منتشر کرد که به یکی از بهترین انیمه‌های شونن تبدیل شد.


8. “کودکان در ناکجا آباد موعود” (Promised Neverland) کشته و خورده می شوند.

“حمله به تایتان” ثابت کرد که محدودیت های ناچیزی  برای گنجاندن عناصر وحشت در مجلات نوجوانان وجود دارد. ناکجا آباد موعود اما از طرفی دیگر در بعضی صحنه ها  به شکل آزار دهنده ای از عناصر وحشت بهره می گیرد. نوع خشونت “حمله به تایتان” در واقع  به تصویر کشیدن  یک جهان خشن است در حالی که جنس خشونت رایج در ناکجاآباد موعود، از هر نظر بدتر و آزار دهنده تر است. کودکان ، به ویژه یتیمان ، قربانیان جامعه ای هستند که برای آنها هیچ اهمیتی قائل نمی شود.  شاید به سبب همین درام دیکنزی باشد که این انیمه مخاطبین نوجوانان و بزرگسال را هدف قرار می دهد. این حقیقت که بزرگسالان می توانند افراد بسیار بدی باشند؛ از جمله درس هایی است که بهتر است هرچه زودتر آموخت و هرگز از یاد نبرد.


7. “ماجراجویی عجیب جوجو” (JoJo’s Bizarre Adventure) از تمامی تعاریف ژانر خود سرپیچی می کند.

حتی در دهه 80 ، زمانی که شخصیت های بزرگسال در مانگای نوجوانان بیشتر دیده می شدند، این انیمه بدون سر و صدا با مضامین بزرگسالان منتشر شد. نویسنده با الهام از هنر کلاسیک، شخصیت هایش را با نوعی واقع نگری نصویر کرد تا به شکل بی نظیری عمق احساسات بشری را نشان دهد.

این سریال با وجود مضامین ماوراطبیعه خودش از بسیاری داستان های رمزآلود کلاسیک ایده گرفته است و یکی از بهترین انیمه‌های شونن است. البته این روال در تدوین داستان های نوجوانان سابقه نداشته است. این چیدمان متفاوت سبب شده که امروز هم این انیمه یکی از محبوب ترین ها باشد.


6. “کلیمور” (Claymore) هرگز تله های مانگای نوجوان را نداشته است.

داستان های فانتزی و خیالی، همیشه در بین مخاطبان نوجوان بسیار محبوب بوده اند. دهه 80 میلادی زمان اوج این قبیل کمیک های مانگا بوده است که می توان در آن میان به خلق  Berserk و Bastard اشاره کرد. تاریک بودن این فانتزی ها هیچ مغایرتی با ماهیت نوجوانانه آن ندارد.

کلیمور فقط خشن نیست، بلکه بیشتر به مضامین عجیب می پردازد.بیشتر سریال های شونن تمرکز بیشتری نسبت به کلیمور دارند و معمولاً شخصیت های بدون ابهامی با اهداف واضح تری در خود پرورش می دهند. این افراد تنها به دلیل استخدام شدن، همدیگر را می کشند. در این سریال انگیزه قهرمان جایی ندارد. در واقع هیچ نشانی از جامعه ای که در آن پیشرفت وجود داشته باشد دیده نمی شود. بسیار عجیب است که داستانی با این مضامین در یک مجله نوجوانان شونن منتشر شده است.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه ها با اپیزودهای کوتاه که می‌توانید تماشا کنید و لذت ببرید


5. “شکارچیX شکارچی” (Hunter X Hunter) حاوی مضامین  شونن بسیاری است؛ جز در موارد خاص.

در نگاهی اجمالی شخصیت های  انیمه شکارچی به خوبی در دسته قهرمان هایی همچون “ناروتو” قرار دارند. این انیمه پر از رنگ های روشن و طرح های کودکانه است. شخصیت اصلی در اغلب موارد شلوارک به پا داشته و با یک قلاب ماهیگیری دیده می شود. این ها تماما  یادآور پی رنگ های کودکانه است.

اما شکارچی به داشتن چرخش های ناگهانی از این این تم کودکانه به دنیای تاریک مشهور است. برای مثال کمان مورچه به خوبی بیانگر این پی رنگ است. در یکی از داستان های این انیمه، مغز یکی از شخصیت ها کالبد شکافی می شود و یک مورچه ملکه دو کودک خردسال را می بلعد. در صحنه ای سر بریده شده در دامان یکی از شخصیت ها دیده می شود و یک شرور کوچک دو انسان را مجبور می کند تا بر روی زانو بمانند. البته این تنها بخش های سیاه این داستان نیست. ذکر این نکته ضروری است که نباید از دیدن چند صحنه رنگی اولیه سریال گمان کرد که با ماجرایی رنگی و شاد سر و کار خواهیم داشت.


4. “دورورو”  (Dororo) سریالی با مضامین نوجوانانه.

“دورورو” اثر “اوسامو تزوکا” در دورانی نگاشته شده است که مجلات مانگای انگشت شماری وجود داشتند. هفته نامه شونن  Sunday در سال 1959 شروع به انتشار این داستان  کرد. درست در همان زمانی که   مجلات علمی تخیلی و فانتزی  به دلیل کودکانه بودن، اغلب توسط عموم مردم رد می شدند. اساتیدی مانند تزوکا آثار خود را در همان مجلات محدود منتشر می کردند. با وجود اینکه درورورو داستان یک جنجگوی تکه تکه شده و دختر یتیم خیابانی است؛ اما تنها می توانست در یک مجله شونن چاپ شود. این انیمه حالا یکی از بهترین انیمه‌های شونن است.


3. “مرد اره برقی” (Chainsaw Man) تمامی مرزها را می شکند.

در سال های اخیر انیمه‌های ژانر وحشت و عجیب دوباره خودی نشان داده اند. آثار موفقی مثل “نابودی” (Annihilation) و “میدسومار” (Midsommar) بیانگر این مساله هستند.  ژانر وحشت پای خود را به مانگای نوجوانان نیز باز کرده است و قهرمانانی در هیئت هیولاها به وفور در مانگای نوجوان یافت می شود. “مرد اره برقی” مثال بارزی از این نوع انیمه است.

قهرمان داستان از سگ عجیبی به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کند که ظاهری همچون دیو و اره برقی دارد و  خیلی زود به ترکیب هیبریدی عجیبی از انسان و اره برقی تبدیل می شود. خشونت در این سریال موج می زند.

نویسنده این انیمه، “تاتسوکی فوجیموتو”، می دانست که او مرزها را زیر پا می گذارد و شاید با خودش می اندیشید که بعید است این طنز تلخ و خشن و سیاه در بازار مجله شونن  Jump ماندگار شود.


2. “معلم بزرگ” (Onizuka) هیچ شباهتی با قهرمانان انیمه ندارد!

در سالهای اخیر بسیاری از انیمه‌های نوجوانان مخاطبان بزرگسال بیشتری را جذب خود کرده اند. برای مثال انیمه یا YA با وجود اینکه برای نوجوانان نوشته شد، بیشتر مخاطبین بزرگسال را به خود جذب کرد.

این مجموعه بین سالهای 1997 و 2002 در مجله هفتگی شونن کودانشا منتشر شده است. قهرمان داستان یک گانگستر سابق است که تصمیم گرفته است روابط عاشقانه نداشته باشد. او سیگار می کشد و مشروب می نوشد و به اشتباه وارد حرفه آموزگاری می شود. البته او در جریان سریال بسیار تغییر می کند.

همچنین بخوانید: ۱۱ انیمه سریالی با داستانی کمدی-عاشقانه در دوران دبیرستان


1. “بیستارز” (Beastars) قطعاً “زوتوپیا” نیست!

در این انیمه که یکی از بهترین انیمه‌های شونن است، با داستان عاشقانه ای بین یک گرگ صلح طلب  یک خرگوش بی ادب مواجه هستیم. البته شخصیت پردازی به شدت انسان گراست و موضوعات بالغانه ای را مطرح می کند. سوال این است که آیا موضوعات بهتری برای نوجوانان وجود ندارد؟

چرا مانگای شونن نباید در یک چارچوب خلاقانه به این نکات بپردازد؟ اشتباه است که تصور کنیم خوانندگان محترم ساده لوح از هر نظر ساده لوح هستند. “بیستارز” هرگز نمایشی برای همه نخواهد بود ، اما برای برخی از نوجوانان که با مضامین خانوادگی میانه خوشی ندارند این سریال خوشایند است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. پوکر من

    خرداد 29, 1400

    Chainsaw man نیومده فصل دوش تایید شده این دیگه قراره چه انیمه خوبی باشه احتمال میدم از خیلی از انیمه ها جلو بزنه

    پاسخ

  2. اشكان

    خرداد 26, 1400

    از نظرم بليچ هم ميتونست باشه

    پاسخ