15 جاذبه دیدنی مراکش

مراکش یک کشور پر رمز و راز در آفریقای شمالی است. تاریخ این کشور با تجار کاتاژین ها بربرها، دزدان دریایی مدیترانه و حاکمان نظامی آندلس و سلاطین و وزیران آمیخته شده و فرهنگ آن‌هم با فرهنگ اروپا و قبیله‌نشینی ادغام شده است. کوه‌های ریف و اطلس، باعث به وجود آمدن تپه‌های شن و ماسه و بادهای مغربی شده‌اند.

در شهرهای آن، از بازارهای ادویه فاس تا مراکش که در آنجا می‌توان از زیره تا پودر چیلی را به دست آورد، زندگی جریان دارد. در تمام قسمت‌های این کشور می‌توانید خانه‌های سنتی مراکشی را ببینید که ریاد نامیده می‌شوند و حیاط دار هستند، بازارهای این کشور با ملیله‌دوزی و صنایع‌دستی عربی تزئین شده‌اند. در آنجا می‌توانید غذاهای تند که با دارچین و میوه خشک سرو می‌شود را امتحان کنید، چای نعناع بنوشید و در فضایی که بوی قلیان حس می‌شود وقت بگذرانید. در اینجا 15 جاذبه گردشگری مراکش را مرور می‌کنیم.

1. مراکش

15 جاذبه دیدنی مراکش: مراکش

مراکش (Marrakech) یکی از شهرهای کشور مراکش است که از دوران سلسله آل مراوید به‌جامانده و با خانه‌های گلی و سرخ‌رنگ مانند یک یاقوت در دامنه کوه‌های اطلس می‌درخشد. میدان الفنا شلوغ‌ترین بازار آفریقاست که همه‌چیز در آن یافت می‌شود، از فرش‌های دستی و قلیان گرفته تا فانوس‌های طلایی.

این شهر هم پر از خانه‌های سنتی است که در حیاط آن چای نعناع دم می‌کنند و یا طاجین آماده می‌کنند و می‌توانید نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از قصرهای سلطنتی و باهیا دیدن کنید که از زمان سلاطین و وزیران به یادگار مانده است.

2. کازابلانکا

15 جاذبه دیدنی مراکش: کازابلانکا

این نام که بیشتر به خاطر فیلمی از مایکل کورتیز محصول سال 1942 به همین نام معروف است، بزرگ‌ترین بندر دنیای مغرب زمین است. این بندر که در کرانه اطلس و بین رباط و الجدیده قرار گرفته با معماری مغربی طراحی شده که ترکیبی از معماری عربی و پاریسی است.

در آنجا یک بخش کوچک قدیمی هم قرار دارد اما بافت مدرن آن کاملاً متفاوت است: مسجد شاه حسن دوم (بزرگ‌ترین مسجد مراکش)؛ جاده Corniche، کلوپ‌ها و هتل‌های شیک و پاساژ بزرگ مراکش (دومین مرکز خرید بزرگ قاره)، در این قسمت قرار دارند.

3. مکناس

15 جاذبه دیدنی مراکش: مکناس

این شهر تاریخی (Meknes) که در دامنه کوه‌های اطلس و در مسیر رباط به فاس قرار گرفته جز میراث یونسکو بوده و معماری موریش و اسپانیایی در آنجا ترکیب شده است. این شهر که در زمان سلطان اسماعیل در قرن 18 توسعه یافت دارای یک شهر داخلی کوچک است که از دروازه باب الخمیس آغاز شده و تا قصر دار المخزن ادامه دارد.

در این شهر هم یک بازار وجود دارد که البته به‌پای بازارهای فاس و مراکش نمی‌رسد اما عطر و بوی ادویه و چای نعناع در همه جای آن حس می‌شود.

4. مرزوگا

15 جاذبه دیدنی مراکش: مرزوگا

شهر مرزوگا (Merzouga) در میان صحرا و در شرق کوه‌های اطلس واقع شده و در گذشته شهر کاروان شترها بود. این شهر دقیقاً به همان شکلی است که فیلم‌ها صحرا را نشان می‌دهند. می‌توانید از تپه‌های شن و ماسه Erg Chebbi دیدن کنید و بوی صحرا را حس کنید. یا اینکه می‌توانید در مرز الجزایر شترسواری کنید و در بین تپه‌های شنی و شهرهای کوچک آن چرخی بزنید.

5. رباط

15 جاذبه دیدنی مراکش: رباط

رباط (Rabat) که به سبک معماری موریش و اسپانیایی ساخته شده نه‌تنها بهترین موزه‌ها و گالری‌های هنری را داراست (موزه باستان‌شناسی ملی و موزه هنر مدرن) بلکه یک مکان زیبا در کرانه اطلس است. از ساحل زیبایی که در پایین قلعه المحدن قرار دارد دیدن کنید. محله بربری شهر رباط هم واقعاً زیبا است. در محله Oudaias می‌توانید خانه‌های رنگی، پله‌های مارپیچ، میدان‌های فراموش شده و شهر تاریخی آن را ببینید.

6. تنگیر

15 جاذبه دیدنی مراکش: تنگیر

تنگیر (Tangier) در سمت آفریقایی تنگه جبل‌الطارق قرار دارد. این شهر بندری با قلعه‌هایش از زمان کارتاژین ها موردحمله ارتش‌های مختلف قرار گرفته است. اما باوجوداینکه این شهر تاریخی است و بازار سلطان تنگیر و شهر تاریخی در دل آن قرار دارد، اما این شهر در حال مدرنیته شدن است.

دریا و سواحلی که در کنار خیابان محمد ششم قرار دارد در روزهای تعطیل از افرادی پر است که در آنجا کشتی سواری کرده و غذاهای محلی را نوش جان می‌کنند.

7. الجدیده

15 جاذبه دیدنی مراکش: الجدیده

برج‌های الجدیده از دل اقیانوس بلند می‌شود، درست مانند فیلم بازی تاج‌وتخت. این معماری یادگاری استعمار این شهر توسط نه فرانسوی و اسپانیایی‌ها بلکه پرتغالی‌هاست. این تأثیر را در معماری باروک کلیسا و معابد محله‌های یهود نشین خواهید دید، درعین‌حال که در کوچه و بازارهای آن، همانند مراکش و فاس، عطر چای نعنا به مشام می‌رسد. از سواحل این شهر که در تعطیلات تابستانی پر از جمعیت است نیز دیدن کنید.

8. صویره

15 جاذبه دیدنی مراکش: صویره

صویره در شمال سواحل این کشور قرار دارد و وسعت آن به آگادیر می‌رسد (یکی دیگر از شهرهای ساحلی مراکش). عمده ثروت این شهر ساحلی از فعالیت‌های بازرگانی که از طریق اقیانوس اطلس انجام می‌گیرد و از قرن 18 آغاز شد، نشاءت می‌گیرد. همچنین بادهای ساحلی آب‌وهوای خنکی به این شهر داده‌اند و به همین دلیل حتی در فصل‌های گرم نیز محله‌های تاریخی این شهر گردشگران بسیار زیادی دارد. اما این آب‌وهوا باعث افزایش بادهای صحرایی شده است. در این شهر بندرگاه و غذاهای دریایی یافت می‌شود.

9. آگادیر

15 جاذبه دیدنی مراکش: آگادیر

شهر آفتابی آگادیر (Agadir) در کرانه اطلس و با خانه‌های رنگارنگ، از گذشته مقصد اصلی کسانی بود که برای ساحل‌گردی و موج‌سواری به مراکش سفر می‌کردند. می‌توانید در اقامت گاه‌های ساحلی که با درخت نخل پوشیده استراحت کرده و آفتاب بگیرید. اگر می‌خواهید موج‌سواری کنید می‌توانید به ایستگاه‌های موج‌سواری مانند Devils Rock و Cro-Cro بروید.

در شب‌هنگام می‌توانید به بارهای انگلیسی رفته و مشروب بنوشید و یا اینکه از خانه‌های سنتی و چای نعنایی آن‌ها استقبال کنید.

10. اوکایمدن

15 جاذبه دیدنی مراکش: اوکایمدن

آیا تابه‌حال تصور کرده‌اید که بتوانید پس از عبور از صحرا و باغ‌های مرکبات، در ارتفاع 2600 متری اسکی‌بازی کنید؟ باید بدانید که در اوکایمدن (Oukaimeden) می‌توانید این کار را انجام دهید. این پیست در بالای کوه‌های اطلس در حقیقت بلندترین پیست اسکی آفریقا است. این نقطه که 74 کیلومتر از شهر مراکش مرتفع‌تر است بلندترین نقطه آفریقای شمالی است. در قله جبل عطار می‌توانید 5 ایستگاه مجزا، یک سری بالابر اسکی، یک آکادمی اسکی، امکانات اجاره‌ای و نمای زیبای منطقه را ببینید.

11. حسیمه

15 جاذبه دیدنی مراکش: حسیمه

حسیمه (Al Hoceima) یک منطقه خنک و زیباست که ترکیبی از فرهنگ آندلس و بربر است (این تأثیر در این منطقه از سایر شهرهای دامنه کوه‌های ریف در شمال کشور بیشتر است). قرار گرفتن رشته‌کوه‌ها در کنار ماسه‌های طلایی صحرا منظره زیبایی را به وجود آورده است. اگر از هتل‌ها و چای‌خانه‌های زیبای این منطقه بگذریم، جاده زیبای Rocade که به سمت غرب و شرق کشیده می‌شود، چشم‌انداز جذابی به وجود می‌آورد. با دیدن این منطقه از کوه‌های ساحلی، دره‌های باریک و صخره‌های علفی، لذت خواهید برد.

12. شفشاون

15 جاذبه دیدنی مراکش: شفشاون

کوچه‌های پیچ‌درپیچ و گذرگاه‌های باریک جذابیت عجیبی به این شهر (Chefchaouen) می‌بخشد. این شهر زیبا در دامنه کوه ای ریف و در میان کوه الکالا و منطقه حفاظت‌شده تالاسمتان (با پیاده‌روی می‌توانید از هردوی این مناطق دیدن کنید) واقع شده است. در این شهر زیبا می‌توانید گردش کنید، در چای‌خانه‌های آن چای نعناع میل کنید و به آسمان آبی آن خیره شوید.

13. ورزازات

15 جاذبه دیدنی مراکش: ورزازات

شهر ورزازات (Ouarzazate) در صحرای مرکان و با بافت قدیمی خشتی و قهوه‌ای، گردشگران بسیاری را از راه در به خود جذب می‌کند. برای قرن‌ها کاروان‌های شتر و تاجرانی که از شهرهای دیگر یا آفریقای مرکزی به این منطقه می‌آمدند در اینجا توقف نموده و محصولات خود را به مردم دره زیبای Dades نشان می‌دادند. امروزه بازار قدیمی و غرفه‌های کوچکان که برای فروش لوازم بود، به‌صورت خرابه‌هایی برجای‌مانده است. در نزدیکی شهر Aït Benhaddou منطقه‌ای را خواهید دید که جز میراث یونسکو بوده و فیلم‌های “قلمرو بهشت” و “شاهزاده پارس” در آنجا فیلم‌برداری شده‌اند.

14. فاس

15 جاذبه دیدنی مراکش: فاس

فاس (Fez) یک شهر قدیمی 1200 ساله است. کوچه‌های پیچ‌درپیچ به پله‌های سنتی و درنهایت میادین شهر منتهی می‌شوند و در اطراف آن‌ها خانه‌های کوچک قدیمی و مغازه‌ها قرار دارند. در این شهر یک بلوار زیبا به نام Ville Nouvelle قرار دارد که فرانسوی‌ها در آنجا کار می‌کردند تا بتوانند کوچه‌های پوشیده از نخل، چشمه‌های روان، هتل‌های شیک و خیابان‌های پاریسی، بسازند. با گشت‌وگذار در این خیابان‌ها و کوچه‌های تنگ و باریک می‌توانید مراکش واقعی را حس کنید.

15. اصیله

15 جاذبه دیدنی مراکش: اصیله

با سفر به شهر اصیله (Asilah) تصور می‌کنید که به روستاهای جزایر اژه در یونان سفر کرده‌اید نه به یک روستای آفتابی در آفریقای شمالی. این شهر یک شهر زیباست که در میان آثار و خرابه‌های قدیمی قرار گرفته و به ساحلی که از شمال تا جنوب وسعت دارد ختم می‌شود. این شهر در فصل‌های گرم بسیار شلوغ است. نه‌تنها افراد بومی از پایتخت به این شهر می‌آیند بلکه اگر از قسمت اسپانیایی تنگیر به جنوب بیایید این شهر در مسیرشان قرار دارد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم