بهترین فیلم‌های مستقل سال 2020 بر اساس امتیاز راتن تومیتوز

بهترین فیلم‌های مستقل سال 2020 – حتی اگر صنعت فیلمسازی حول فیلم‌های پرمخاطب و بلاک‌باستری بچرخد، در بیشتر موارد فیلم‌های مستقل هنوز مولفه اساسی آن هستند. به‌دور از استودیوهای بزرگ و پروژه‌های پرمخاطب با بودجه‌های چند میلیون‌دلاری، فیلم‌های مستقل فرهنگ خاص خودشان را دارند که استعدادهای مبهم و غیرحرفه‌ای می‌توانند در آن به‌درستی بدرخشند. هر سال، تعداد زیادی فیلم مستقل منتشر می‌شود که نام آنها احتمالاً درمیان مخاطبان چندان شنیده نمی‌شود. هرچند که “دست‌کم گرفتن” بخشی از کل جذابیت فیلم‌های مستقل است.

البته که همه فیلم‌های مستقل هم عالی نیستند؛ بنابراین، برای راحت‌تر شدن کار سینمادوستان در لیست زیر بهترین فیلم‌های مستقل سینما در سال 2020 را، طبق آنچه منتقدین در وبسایت Rotten Tomatoes درباره آنها نظر داده‌اند، معرفی کرده‌ایم. لازم به ذکر است که این یک لیست قطعی یا جامع نیست، پس ممکن است ناخواسته برخی از آثار عالی از قلم افتاده باشند؛ با پروشات همراه باشید.


10. زن جوان آتیه‌دار – 91٪ – Promising Young Woman

با اینکه تاکنون فیلم های مختلفی در ژانر انتقام و رستگاری ساخته‌شده، اما ویژگی‌ای در این ژانر وجود دارد که می‌تواند تا همیشه نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

فیلم زن جوان آتیه‌دار که به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی امرالد فنل ساخته‌شد، داستانی بی‌رحمانه از زنی است که در تلاش برای جبران اشتباهی که برای بهترین دوستش انجام شده، شکارچیان را شکار می‌کند. این فیلم با یک یادداشت غم‌انگیز به پایان می‌رسد، در حالی که صریحاً و به‌زور مضمون خود را به بیننده منتقل نمی‌کند.


9. سرزمین آواره‌ها – 94٪ – Nomadland

کلویی ژائو همچنان نام خود را به‌عنوان یکی از بهترین کارگردان‌های نوظهور نسل فعلی با فیلم سرزمین آواره‌ها تثبیت می‌کند؛ فیلمی که او همزمان با کار روی فیلم Eternals مارول نوشت، ویرایش و کارگردانی کرد.

این فیلم با بازی فرانسیس مک‌دورموند، ستاره فیلم فارگو، و بر اساس كتاب غیر داستانی به همین‌نام، به بررسی فرهنگ عشایری افرادی می‌پردازد كه از مکانی به مکان دیگر سفر می‌كنند و در هیچ‌كجا به‌طور دائم زندگی نمی‌كنند. این فیلم باوجودی که مورد انتقاد قرار گرفت، اخیراً موفق شد اصلی‌ترین جوایز اسکار ازجمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست آورد.


8. پالم اسپرینگز – 94٪ – Palm Springs

همه در برهه‌ای یک فیلم سفر به زمان را دیده‌اند و حلقه زمانی ویژگی مشترک فیلم‌های مربوط به سفر در زمان است؛ جایی که شخصیت‌ها ساخته می‌شوند تا اتفاقات مشابه را بارها و بارها زنده کنند.

چیزی که فیلم  پالم اسپرینگ در آن برتری دارد، این است که از نظر فنی بیشتر یک فیلم علمی-تخیلی است تا یک کمدی-رمانتیک. عدم وابستگی آن به جنبه‌های علمی-تخیلی و تمرکز بیشتر روی شخصیت‌های سرزنده آن است که آن را خارق‌العاده می‌کند و با بازی ماهرانه‌ی  اندی سامبرگ و کریستین میلیوتی را به‌تصویر می‌کشد.


7. دندان شیری – 94٪ – Babyteeth

این درام و نوجوانانه،یک پیش‌فرض کلی را در اختیارمان قرار نمی‌دهد، اما داستان صمیمانه آن درباره دختری در حال مرگ از سرطان و رابطه‌ی ظالمانه‌ی او با یک معتاد مواد مخدر، نظرات مثبتی را به خود جلب می‌کند. بازیگر نقش اول زن الیزا اسكلن، با نقش‌های مربوط به نوجوانان دردسرساز غریبه نیست، زیرا او در مینی‌سریال هیجان‌انگیز اشیای تیز و فیلم زنان کوچک هم نقش‌های مشابهی را بازی كرده‌است. این فیلم ابتدا در جشنواره فیلم ونیز اکران و برای دریافت جایزه شیر طلایی هم نازد شد که در نهایت آن را به فیلم Nomadland باخت.


6. قدیسه ماد – 94٪ – Saint Maud

بدون شک ژانر وحشت بهترین ژانری است که از طریق رسانه مستقل می‌درخشد و استودیویی که در این بخش شهرت زیادی کسب کرده است، A24 می‌باشد که در اکران فیلم‌هایی مانند وراثت و مهتاب نقش داشته‌است.

نمایش روابط نامشروع جنسی در فیلم‌های ترسناک با مضامین مذهبی، به ویژه فیلم‌هایی با ماهیت کاتولیک، نادیده گرفته نمی‌شود و فیلم قدیسه ماد نیز این ویژگی را دارد. این فیلم در مورد پرستاری است که با فکر نجات روح بیمار خود وسواس پیدا می‌کند و مایل است به‌خاطر آن به افراط و تفریط غیر طبیعی بپردازد.


5. اولین گاو – 95٪ – First Cow

همانطور که از عنوان فیلم هم مشخص است، اولین گاو در واقع در مورد یک گاو، زندگی دو نفر در اطراف آن گاو و دوستی‌ای است که بین آنها شکوفا می‌شود. داستان هم در اوایل قرن نوزدهم در آمریکای شمالی جریان دارد و حول یک آشپز مشتاق و یک مهاجر چینی می‌چرخد که با شیر دزدیده‌شده از تنها گاو در منطقه، تجارت نانوایی را شروع می‌کنند. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان نیویورک شد. یکی از بهترین فیلم‌های مستقل سال 2020 که نباید از دست بدهید.


4. صدای متال – 96٪ – Sound Of Metal

ریز احمد برای بازی در سریال درام The Night Of اچ‌بی‌او، اولین آسیایی و همچنین اولین مسلمان برنده جایزه امی شد و فیلم صدای متال او را به‌عنوان اولین مسلمانی که نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد معرفی کرد.

گرچه او این جایزه را به دست نیاورد، اما این فیلم که داستان آن بر روی شخصیت او به‌عنوان یک درامر گروه راک که شروع به از دست دادن شنوایی خود می‌کند متمرکز شده است، با استقبال جدی منتقدان روبرو شد و نظر مخاطبان زیادی را هم جلب کرد.


3. مرد را غرق کن – 98٪ – Blow The Man Down

مرد را غرق کن که یکی از آثار اورجینال شبکه آمازون در سال 2020 می‌باشد، داستان دو خواهر به‌نام پریسیلا و مری بث را دنبال می‌کند که سعی می‌کنند قتلی را پنهان کنند. وقتی دومی مردی را به‌طور تصادفی می‌کشد، با پیدا شدن جسد یک زن، یک قتل اتفاقی منجر به کشته شدن جنایت دیگری می‌شود که منجر به درگیری پلیس شده و داستان را پرتنش می‌کند. همانطور که خواهران سعی می‌کنند خود را نجات دهند، مشخص می‌شود که آنها تنها کسانی نیستند که از رازهایی در شهر کوچک ماهی‌فروشان ایستر کاو دارند.


2. هرگز به‌ندرت گاهی همیشه – 99٪ – Never Rarely Sometimes Always

بلندپروازانه‌ترین کاری که یک کارگردان یا یک فیلم می‌تواند انجام دهد، جستجوی مضامین اجتماعی است که در عین حال دارای هویت جداگانه‌ای برای خود می‌باشند. فیلم هرگز به‌ندرت گاهی همیشه از طریق شخصیت‌های اصلی‌اش به موضوعات همیشه بحث‌برانگیز سقط جنین و بارداری نوجوانان می‌پردازد. عنوان فیلم اشاره هوشمندانه‌ای به چهار پاسخ احتمالی به سوالی در مورد فراوانی تجارب جنسی شخص است که شخص باید قبل از اجازه سقط جنین به آنها پاسخ دهد.


1. بانوی جونتینث – 99٪ – Miss Juneteenth

مسابقات زیبایی ممکن است تنها به‌اندازه‌ی نوشیدن یک فنجان چای برای همه نباشد، اما تعداد کمی فیلم ساخته شده‌است که جنبه‌های مختلف این مسابقات و صنعتی را که در آن زندگی می‌کنند به‌تصویر می‌کشد.

فیلم بانوی جونتینث داستان یک مادر تنها را روایت می‌کند که از برندگان سابق این مسابقات است و داستان فیلم به این که چگونه او سعی می‌کند به دخترش کمک کند عنوان مشابهی را دریافت کند و برنده شود را نشان می‌دهد. این فیلم اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی چنینگ گادفری است که خودش از طرفداران این مسابقات بوده‌است.


امیدواریم از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم