بهترین فیلم‌های ژانر بقا شبیه فیلم “بازگشته” (The Revenant)

بهترین فیلم‌های ژانر بقا – فیلم “بازگشته” که اولین و تنها جایزه اسکار را برای لئوناردو دیکاپریو به ارمغان آورد، خیلی زود موردتوجه مخاطبان سینما قرار گرفت و به فیلمی مدرن در ژانر انتقام و وسترن تبدیل شد. این فیلم همچنین دومین اسکار را برای کارگردانش، ایناریتو، به همراه داشت.

اما چیزی که فیلم “بازگشته” به‌خاطر آن بیشتر موردتوجه قرار گرفت، داستان بقای آن است که شخصیت اصلی آن در اثر زنجیره‌ای از حوادث ناگوار از آن عبور می‌کند. این جنبه بقای فیلم همان چیزی است که نظر بسیاری از بینندگان را جلب کرده است؛ اگر از طرفداران ژانر بقا و فیلم‌هایی با موضوع گیر افتادن در طبیعت هستید، در ادامه‌ی این لیست ده مورد از بهترین فیلم‌های این ژانر را برایتان آماده کرده‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


10. لبه تیغ – 1997 – The Edge

فیلمی با بازی آنتونی هاپکینز و الک بالدوین که تنها به خاطر این دو بازیگر، بلکه به واسطه حیوانی که در آن نقش مخالف را بازی می‌کند هم معروف است. داستان این فیلم درباره یک تاجر، یک عکاس و یک دستیار است که برنامه‌‌ی سفرشان با بحرانی جدی در قسمتی از آلاسکا مواجه می‌شود. این سه نفر باید راهی برای بازگشت به شهر پیدا کنند درحالی که مورد حمله‌ی یک خرس وحشی قرار گرفته‌اند.


9. در دل دریا – 2015 – In The Heart Of The Sea

فیلمی با بازی کریس همسورث، تام هالند و کیلین مورفی که ارتباط بسیاری قوی و مناسبی با منبع اصلی‌اش که رمانی به همین بوده‌است را دارد و چیزی که این فیلم را جذاب و تماشایی کرده، روایت هیجانی آن است. ماجرای این فیلم توسط یک بازمانده در سال 1820 از کشتی نیوانگلند که توسط یک نهنگ غول‌پیکر خراب شد، بازگو می‌شود و خدمه زنده مانده مجبور به انجام همه کارها برای زنده ماندن در دریا می‌شوند. یکی از بهترین فیلم‌های ژانر بقا که با تیم بازیگری فوق‌العاده‌اش غافلگیرتان می‌کند.


8. جاده – 2009 – The Road

برخلاف دیگر فیلم‌های این لیست، فیلم جاده نه در گذشته اتفاق می‌افتد و در زمان حال؛ داستان این فیلم جایی در آینده درحال وقوع است. این دقیقا همان چیزی است که این فیلم پساآخرالزمانی را به اثری منحصر به فرد تبدیل کرده‌ درحالی که اجرای دو شخصیت اصلی آن، کیفیت فیلم را بیشتر ارتقا می‌دهد. داستان این فیلم در دنیایی پساآخرالزمانی رخ می‌دهد و ماجرای پدری را روایت می‌کند که همراه با پسرس در این سرزمین خطرناک درحال سفر به سمت دریا است.


7. آپولو 13 – 1995 – Apollo 13

این فیلم که به خاطر بازیگرانی مانند تام هنکس و کوین بیکن شناخته می‌شود، یم فیلم مستند فضایی است که البته فیلمی در ژانر بقا هم محسوب می‌شود که تقریباً روایتی کاملاً دقیق از وقایع مأموریت آپولو 13 سال 1970 را به‌تصویر می‌کشد. با اقتباس از یک کتاب غیر داستانی که جزئیات حادثه را شرح می‌دهد، داستان فیلم ماجرای خدمه آپولو 13 را در یک مأموریت به ماه دنبال می‌کند. پس از وقوع انفجار در فضاپیما، ماموریت پایان می‌یابد و خدمه باید قبل از اینکه اکسیژن کاهش یابد، شروع به تلاش برای بازگشت به زمین کنند.


6. راه بازگشت – 2010 – The Way Back

راه بازگشت یک فیلم غیرعادی در ژانر بقا است که هم داستانی و هم واقعی به‌نظر می‌رسد. این فیلم براساس خاطرات مربوط به فرار از یک اردوگاه در سیبری ساخته شد، اما ادعاهای نویسنده در این باره رد شده است. مهم نیست که داستان چقدر درست یا نادرست باشد، فیلم راه بازگشت به‌واسطه‌ی اجراهای بی‌نقص گروه بازیگری‌ و تصاویر خیره‌کننده‌اش لایق تماشا است. داستان فیلم درباره یک سرباز لهستانی است که در جریان جنگ جهانی دوم از اردوگاهی در سیبری فرار می‌کند و چهار هزار کیلومتر برای رسیدن به آزادی تا هند سفر می‌کند.


5. سپیده‌دم رهایی – 2010 – Rescue Dawn

این فیلم به کارگردانی ورنر هرتزوگ، علی رغم اینکه براساس حوادث واقعی ساخته شده‌است، با تغییر شخصیت‌ها و وقایع در داستان‌، از واقعیت فاصله زیادی می‌گیرد. با این حال، این فیلم از لحاظ جلب نظر منتقدان به موفقیت بزرگی رسید و اجرای کریستین بیل هم به طور ویژه‌ای تحسین شد.

داستان این فیلم در سال 1966 اتفاق می‌افتد وداستان یک خلبان آلمانی-آمریکایی را دنبال می‌کند که در جنگ ویتنام توسط روستاییان حامی پاته لائو اسیر می‌شود. خلبان دستگیر شده و به زندان انداخته می‌شود او در آنجا بعد از ملاقات با دیگر زندانیان تصمیم می‌گیرد نقشه‌ای بریزد تا به‌شکل گروهی از زندان فرار کنند.


4. 127 ساعت – 2010 – 127Hours

شاید بتوان گفت این فیلم که تحسین‌شده‌ترین فیلم جیمز فرانکو است، به همان اندازه پرتنش است که یک فیلم ژانر بقا می‌تواند باشد. این فیلم بیوگرافی با سبک بصری، موسیقی و جایزه‌هایی که جیمز فرانکو برای این نقش به‌دست آورد، به موفقیت بزرگی چه در تبلیغات و چه از لحاظ جلب رضایت منتقدان رسید.

این فیلم که بر اساس کتاب زندگی‌نامه واقعی آرون رالستون ساخته شده‌است، تلاش او برای زنده ماندن در سال 2003 در یوتا را نشان می‌دهد. زمانی که تخته‌سنگی در یک دره گیر می‌کند و دست او را به دام می‌اندازد. از لحظه بیدار شدن رالستون در صبح تا لحظه بیهوشی پس از نجات 127 ساعت می‌گذرد.


3. غیرممکن – 2012 – The Impossible

فیلم غیرممکن با بازی ایوان مک‌گرگور، نائومی واتس و تام هالند اثری حادثه‌ای با روایتی هیجان‌انگیز و جذاب است. این فیلم که به‌خاطر واقع‌گرایی‌اش مورد توجه قرار گرفته‌است، حوادث واقعی را به‌طرز وحشیانه‌ای با تمرکز بر سختی‌ها و احساسات شخصیت‌ها به‌تصویر می‌کشد. این فیلم که داستان آن در سال 2004 اتفاق می‌افتد، سونامی اقیانوس هند را نشان می‌دهد که در آن سال به تایلند ضربه می‌زند. یک خانواده آمریکایی در آن زمان در تعطیلات به سر می‌برند و اعضای خانواده پس از زنده ماندن از فاجعه اکنون باید یکدیگر را پیدا کنند.


2. بازماندگان – 1972 – Deliverance

فیلم بازماندگان قدیمی‌ترین فیلم این لیست است که با وجود دریافت جوایز متعدد، جلب نظر منتقدان و موفقیت در گیشه، امروزه تا حدودی فراموش شده‌است. علی‌رغم قدیمی بودن این فیلم، داستانش هنوز هم جذاب و دیدنی بوده و ارزش یک بار دیدن را دارد. این فیلم که از رمانی به همین نام اقتباس شده، داستان گروهی از دوستان است که در یک سفر خطرناک قایقرانی در تلاشند رودخانه Cahulawassee را قبل از سد شدن و تبدیل آن به دریاچه، مشاهده کنند.


1. کاپیتان فیلیپس – 2012 – Captain Phillips

کاپیتان فیلیپس که از هر لحاظ یک فیلم بسیار موفق است، قطعاً نمایش دقیقی از ژانرش نمی‌باشد. با این حال، اجرای تام هنکس و بارخاد عبدی در کنار فیلمنامه‌ای که امکان پیش‌بینی داستان را به مخاطب می‌دهد، برخی از نادرستی‌های احتمالی روایت را جبران کرده‌است.  این فیلم نیز براساس داستانی واقعی ساخته‌شده؛ كاپیتان فیلیپس بازرگان دریایی است كه كشتی او توسط دزدان دریایی سومالی به گروگان گرفته می‌شود و حالا باید راهی برای نجات خود، خدمه و كشتی پیدا كند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم