بهترین فیلم‌های مشابه “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” (NOMADLAND) که باید تماشا کنید

“سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” از “کلویی ژائو” (Chloé Zhao) براساس یک کتاب غیرتخیلی از “جسیکا برودر” ساخته شد که ظاهراً به یک اثر ماندنی تبدیل می‌شود. “فرانسیس مک دورمند” (Frances McDormand) نقش یک بیوه 61 ساله به نام فرن را ایفا می‌کند که بعد از فروپاشی اقتصادی محل کارش در اطراف نوادا دل به جاده می زند، پاره وقت کار می‌کند و با خانه به دوش‌های دیگر دوست می‌شود. این فیلم که به مستندها شباهت دارد پر از نابازیگرهایی است که در زندگی واقعی خانه به دوش هستند. فرن به عنوان یک شخصیت تخیلی آنها را کنار هم می‌گذارد. “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” یک فیلم جاده‌ای بدون مقصد است. این فیلم با توجه به جزئیات به زندگی این شخصیت‌ها شاعرانگی می‌بخشد. “آلفونسو کوارون” (Alfonso Cuaron) درباره فیلم می‌گوید: “فیلم پر از نقد اجتماعی است اما به یک بیانه اجتماعی تبدیل نمی‌شود.” این فیلم اولین فیلمی بود که جایزه شیر طلای فستیوال فیلم ونیز و جایزه مردمی فستیوال فیلم تورنتو را دریافت کرد. همچنین با دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمبرداری جایزه آکادمی بریتانیا را درو کرد. در اسکار هم جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بهترین بازیگر زن ر دریافت کرد. ژائو اولین زن رنگین پوست و دومین زنی بود که جایزه کارگردانی اسکار را دریافت کرد. در اینجا بهترین فیلم‌های مشابه “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. و مادرت نیز همین‌طور – Y TU MAMA TAMBIEN – 2001

کوارون قبل از ساخت فیلم‌های “هری پاتر” و اثر علمی تخیلی حماسی “گرانش” (Gravity) این فیلم را ساخت. داستان درباره دو نوجوانی است که با یک زن بزرگ‌تر از خود دل به جاده می‌زنند. داستان پرهیجان بوده و به لطف کوارون تاریک می‌شود. این فیلم سرگرم کننده با وجود یک داستان طنز مضامین جدی را نشان داد. شخصیت پردازی یکی از جنبه‌های مهم این فیلم است که به لطف آن به مضامینی مثل مرگ، سیاست و فرهنگ پرداخته می‌شود. کوارون با فیلمبرداری “امانوئل لوبزکی” و اجرای به یادماندنی “گائل گارسیا برنال” (Gael Garcia Vernal)، “دیه‌گو لونا” (Diego Luna)، “ماریبل وردو” (Maribel Verdu) یک اثر دیدنی خلق کرد. این شاهکار سینمایی با وجود گذشته دو دهه بعد از اکران هنو زدیدنی است.

همچنین بخوانید: 23 فیلم برتر درباره جاده و سفر که می‌توانید در تابستان تماشا کنید


9. تلما و لوییز – THELMA AND LOUISE – 1991

یک فیلم برنده اسکار به کارگردانی “ریدلی اسکات” (Ridley Scott) که با هربار تماشا بهتر می‌شود. این فیلم با اجرای “جینا دیویس” (Geena Davis) و “سوزان ساراندون” (Susan Sarandon) و فیلمنامه “کالی خوری” که شما را به سال‌های 1990 آمریکا می‌برد، دیدنی است. در این فیلم “برد پیت” (Brad Pitt) هم در نقش یک گاوچران جذاب حضور دارد.

اما آنچه این فیلم را به یک کالت کلاسیک دیدنی تبدیل می‌کند پرداختن به دو شخصیت زن است، بدون اینکه به مردهای اطراف هویت کلیشه بدهد. حتی با اینکه می‌توان داستان را پیشبینی کرد اما نمای تازه‌ای از زنان تماشای فیلم را لذتبخش می‌کند. این فیلم سه دهه قبل از آزمون بکدل سربلند بیرون آمد. این فیلم جاده‌ای یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” است که مقصد ندارد و محدودیت‌های جنسیتی، طبقاتی و مکانی را نشان می‌دهد. تلما و لوییز به اکتشاف و آزادی دست می‌زنند.


8. داستان استریت – THE STRAIGHT STORY – 1999

یکی از فیلم‌های دست کم گرفته شده “دیوید لینچ” (David Lynch) درباره میانه شرقی آمریکا. “ریچارد فارنزورث” (Richard Fransworth) در نقش الوین 73 ساله اجرای خوبی دارد. او متوجه می‌شود برادرش در آستانه مرگ است و می‌خواهد برای آخرین بار او را ببیند. در بین راه غریبه‌هایی را می‌بیند که با او مهربان هستند و بارها زندگی‌اش را نجات می‌دهند. لینج و فیلمبردارش “فردی فرانسیس” نه تنها نمای خوبی از زمین‌ها و رودخانه‌ها بلکه چهره مردم را نشان می‌دهد. بنابراین فیلم بدون عاطفی کردن داستان یک داستان جاده را به خوبی نشان می‌دهد.


7. میس سان‌شاین کوچولو – LITTLE MISS SUNSHINE – 2006

کارگردان‌های فیلم “جاناتان دیتن” (Jonathan Dayton) و ” والری فریس” (Valerie Faris) در این فیلم کمدی و فقدان را ترکیب کرده‌اند که با اجرای بازیگران دیدنی شده است. بازیگران فیلم نظیر “تونی کولت” (Toni Collette) و “گرگ کینر” (Greg Kinnear) در کنار “استیو کارل” (Steve Carell) داستان یک خانواده مشکل در را نشان می‌دهد که برای مسابقه زیبایی دخترشان فر جاده‌ای را شروع می‌کنند.

این داستان طنز و تاثیرگذار رویای آمریکایی را نقد می‌کند. هرکدام از شخصیت‌ها به دنبال موفقیت هستند اما درحالی که زندگی‌شان معنایی ندارد بر رشد فردی خود تمرکز می‌کنند. درنتیجه یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر تولید شده و داستان به گونه‌ای است که اعضا را کنار هم می‌گذارد.


6. به سوی طبیعت وحشی – INTO THE WILD – 2007

دلایل فرن برای رها کردن زندگی و دل زدن به جاده با دلایل کریستوفر فرق دارد چون او در فیلم “شان پن” (Sean Penn) می‌خواهد از بند جامعه رها شود. اما جامعه هردو سرمایه دار است. این فیلم اقتباسی از “جان کراکائر” کریستوفر 20 ساله را نشان می‌دهد که مدرسه حقوق را رها می‌کند تا از طبیعت لذت ببرد و “شان پن” هم صداقت و راستی را خوب نشان ادده. اجرای خوب “امیل هرش” (Emile Hirsch) در نقش کریستوفر فراموش نشدنی است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های دهه اخیر که شروعی به‌یادماندنی داشتند


5. وحشی – WILD – 2014

فیلمی به نویسندگی “نیک هورن بای” (Nick Hornby)، کارگردانی “ژان-مارک ولی” (Jean-Marc Vallée) و اجرای “ریس ویترسپون” (Reese Witherspoon) درباره زنی به نام شریل که به طبیعت پناه می‌برد. او که بعد از مادرش غمگین است بدون هیچگونه تجربه‌ای سفری جاده‌ای را شروع می‌کند. “لورا درن” (Laura Dern) و “ریس ویترسپون” نفش شریل و مادرش بابی را بازی می‌کنند.

گرچه فیلم تا بخشی به انتخاب‌های شخصیت می‌پردازد اما در نیمه دوم ماجراجویی او را نشان می‌دهد. ویترسپون و درن برای اجراهای خود نامزد اسکار شدند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های مشابه “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” است که فضاهای زیبایی را نشان می‌دهد.


4. ترانه‌هایی که برادرهایم به من آموختند – SONGS MY BROTHER TAUGHT ME – 2015

فیلمی دیگر از ژائو که بعد از فارغ التحصیلی ساخت و اثری مشابه  “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” است. تأثیر “ترنس مالیک” (Terence Malik) آشکار است اما به طور کلی یک اثر اورجینال می‌باشد. داستان در جنوب داکوتا رخ داده و “جان ردی” (John Reddy) و “جاشاون سنت جان” (Jashaun St John) نقش جانی و جاشاون را ایفا می‌کنند. جانی تصمیم می‌گیرید برود و جاشاون هم به خاطر نبود برادرش از هم فرو می‌پاشد. در ادامه داستانی از خانواده و فرهنگ بومی آمریکا نمایش داده می‌شود.


3. سه رنگ: آبی – THREE COLORS: BLUE – 1993

اولین فیلم سه گانه رنگ‌ها از “کریشتوف کیشلوفسکی” (Krzysztof Kieślowski) که مثل “سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها” درباره زنی است که خانواده‌اش را از دست داده و دنبال آزادی است. این فیلم هم جایزه شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز را دریافت کرد. اما برخلاف آن با فیلمبرداری “اسواوومیر ایجاک” و آهنگسازی “زبیگنیف پرایزنر” ساخته شد.

سه گانه رنگ‌ها درباره آزادی، برابری و دوستی است که “آبی” آزادی را نشان می‌دهد. “ژولیت بینوش” (Juliette Binoche) در نقش جولی حضور یافته و با اجرایش فیلم را پیش می‌برد. فیلم زیبایی و قدرت زیادی دارد اما مضامین مربوط به آزادی و هویت شخصیت است که فیلم را تماشایی می‌کند.


2. صحرانشین: در ردپای بروس چاتوین – NOMAD: IN THE FOOTSTEPS OF BRUCE CHATWIN – 2019

یک مستند دیدنی حاصل همکاری “ورنر هرتسوک” (Werner Herzog) با مسافر و کوچ نشین که در سال 1989 بر اثر ایدز درگذشت. این فیلم مصاحبه‌های او با همسر و زندگی نامه نویسش را نشان می‌دهد و تمام جنبه‌های جسمی، عاطفی و معنوی این شخصیت را نشان می‌دهد.شخصیت اصلی که از زندگی عشایر و کوچ نشین ها به وجد آمده بود این سفر را آغاز کرد تا بی قراری و ترس از فقدانش را از بین ببرد. مناظر زیبا و تجربه‌هایی که با آنها مواجه می‌شود این فیلم را دیدنی می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 22 فیلم برتر درباره سفر در زمان که باید ببینید


1. سوارکار – THE RIDER – 2017

دومین فیلم ژائو بر مک دورمند تأثیر گذاشت تا از فیلم بعدی اقتباسی از کتاب “کوچ نشین ها” حمایت کند. این فیلم هم نابازیگرهایی را نشان می‌دهد که در نقش تخیلی خودشان حضور دارند. ژائو در حین ساخت “ترانه‌هایی که برادرهایم به من آموختند” بازیگر اصلی خود “بریدی جندرو” (Brady Jandreau) را دید. صحنه‌های اسب سواری تلاش‌های مردی را نشان می‌دهد که برای یافتن هدفش در زندگی مبارزه می‌کند. او معتقد است خدا به هرکسی هدفی داده و هدف زندگی یک گاوچران اسب سواری است. این فیلم زیبا و دیدنی یک اثر کلاسیک مدرن است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم