معرفی فیلم “پترسون” (Paterson)

فیلم Paterson یکی از آثار درام و خاص سینمایی است که داستانی از عشق، زندگی معمولی و یافتن هویت را به تصویر کشیده‌است. جیم جارموش بار دیگر با درامی رمانتیک و آرام، روایت ساده و بی‌ادعایی را مقابل دیدگاه مخاطبانش قرار داده که دنبال کردن آن شاید برای همه جذاب نباشد.

این فیلم با کات‌های زیاد و ریتم کند خود شما را وارد دنیای شخصیت‌های معمولی‌اش می‌کند؛ شخصیت‌هایی که هر کدام به نوعی دنبال معنایی برای زندگی‌شان هستند. در ادامه‌ی این مقاله به معرفی فیلم “پترسون” پرداخته‌ایم؛ با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “پترسون” (Paterson)
  • ژانر: درام، کمدی، عاشقانه
  • کارگردان: “جیم جارموش” (Jim Jarmusch)
  • بازیگران: “آدام درایور”، “گلشیفته فراهانی”، “ویلیام جکسون هارپر”
  • سال تولید: 2016
  • افتخارات: نامزد شش جایزه در جشنواره فیلم کن
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.4/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96/100

تریلر فیلم

به نمایش درآوردن روزمرگی‌های زندگی شاید کار ساده‌ای نباشد، اما جیم جارموش در فیلم Paterson به‌خوبی از پس این کار برآمده است. با شات‌های دیدنی و طراحی صحنه مناسب در کنار بازی جالب توجه دو بازیگر نقش اصلی فیلم یعنی آدام درایور و گلشیفته فراهانی، این فیلم به یکی از درام‌های دیدنی دهه اخیر و حتی قرن بیست و یک تبدیل شده که تماشای آن می‌تواند الهام‌بخش باشد.

فیلم Paterson روایت ساده‌ای دارد و به یک موضوع خاص نمی‌پردازد، موضوعات داستان درست مانند زندگی معمولی هر کسی، بر سر راه شخصیت اول داستان قرار می‌گیرند؛ مردی به نام پترسون (با بازی درایور) که یک راننده اتوبوس است و زندگی معمولی‌ای با زنی که عاشقش است را می‌گذارند. پترسون عاشق شعر است و در اوقات بیکاری‌اش شعر می‌گوید و آنها در دفترچه یادداشتی می‌نویسد.

قسمت عمده‌ای از فیلم Paterson به نمایش کارها و روزمرگی همین شخصیت می‌گذرد؛ افکار و رفتار او با جزئیات نمایش داده شده و به بیننده این فرصت را می‌دهد تا با درونیات او آشنا شده و دنیایش را بیشتر و بهتر درک کند. این شاید مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین بخش فیلم باشد که آن را از یک درام حوصله‌سربر، به روایتی دوست‌داشتنی و دنبال‌کننده تبدیل کرده‌است.

جارموش در فیلم Paterson با شخصیتی که برای گلشیفته فراهانی نوشته‌است، تعادل خوبی برقرار کرده و باعث شده تا فیلم ز حالت یکنواختی بیرون بیاید. فراهانی در این فیلم نقش شریک زندگی پترسون را ایفا می‌کند. زنی فعال و پرانرژی که به نقاشی، شیرینی‌پزی و موسیقی علاقه‌مند است و انگار همان نیرویی است که پترسون برای ادامه‌ی زندگی‌اش به آن احتیاج دارد.

پرداختن به جزئیات و نمایش دنیای درون ذهن کارکترها در زندگی واقعی، یکی از بارزترین ویژگی‌های فیلم Paterson است که هنگام تماشای آن توجه مخاطب را جلب می‌کند. همین ویژگی این فیلم را به اثری خاص و ارزشمند تبدیل کرده که تجربه متفاوتی را به مخاطب ارا‌ئه می‌دهد.

تصاویری از فیلم “پترسون”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم