رتبه بندی فیلم‌های “کلی رایکارد” (KELLY REICHARDT) که حتماً باید تماشا کنید

شخصیت‌های “کلی رایکارد” معمولاً نه پول دارند نه عجله. در یکی از فیلم‌های زوجی می‌خواهند فلوریدا را ترک کنند، در دیگری گروهی در بیابان به دنبال تمدن هستند. در یکی دیگر هم وندی به سمت آلاسکا می‌رود. در حقیقت تمام آنها خود را به سرنوشت واگذار می‌کنند. فیلم‌های رایکارد به طبقه کارگر می‌پردازند، شخصیت محور و مینیمال هستند. چند تایشان وسترن و حتی یکی تریلر است. درحالی که در رتبه بندی فیلم‌های “کلی رایکارد” و کارنامه او هفت فیلم می‌بینیم، اما این کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوین گر و معلم آمریکایی کارنامه خوبی دارد.

رایکارد در فلوریدا به دنیا آمد و پس از کلاس یازدهم دبیرستان را رها کرد. او مدرک MFA دارد و فیلم‌هایش معمولاً اورگن یا مونتانا را نشان می‌دهند. او بیشتر به خاطر همکاری‌اش با “جاناتان ریموند” نویسنده و “کریستوفر بلاولت” فیلمبردار شهرت دارد. بازیگرهایش همیشگی‌اش هم عبارتند از سگش لوسی،  گاوش اوی و “میشل ویلیامز” (Michelle Williams). در حقیقت تماشای شخصیت‌های او سخت است، چون بی اندازه کند و آرام عمل می‌کنند و گویی زیبایی جاودانه را نمایش می‌دهند.

شاید شخصیت‌های رایکارد ویژگی خاصی نداشته باشند اما او آنها را متقاعدکننده می‌کند. شخصیت‌های او چه زوجی معمولی یا گروهی یاغی باشند در هر صورت با آنها ارتباط برقرار می‌کنید. فقط باید به او اعتماد کنید. او فیلمسازی است که می‌داند چطور، چه زمانی، کجا و چرا، توجه مخاطب را جلب کند. به همین دلیل داستان‌های قابل قبول و باورپذیر ارائه می‌دهد. شخصیت‌های او زندگی معمولی دارند، البته اگر نگوییم سخت.

فیلم‌های رایکارد آنقدر دیدنی و تحسین برانگیز هستند که همه طرفداران سینما باید آنها را تماشا کنند. به همین دلیل در اینجا رتبه بندی بهترین فیلم‌های “کلی رایکارد” را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


7. حرکات شبانه – NIGHT MOVES –  2013

تنها فیلم در کارنامه رایکارد که می‌توان آن را عجیب نامید. به علاوه نام‌های آشنایی در آن حضور دارند: “جسی آیزنبرگ” (Jesse Eisenberg)، “داکوتا فانینگ” (Dakota Fanning)، و “پیتر سارسگارد” (Peter Sarsgaard). فیلمی درباره محیط زیست، رادیکالیسم، و سرمایه داری که شاید در آثار رایکارد بیگانه باشند و مثل بمبی در کارنامه او به صدا دربیایند. همین مضامین فیلم را به اثری رازآلود تبدیل می‌کنند که می‌توانند برای فعالان اجتماعی جالب باشند.

ریموند و رایکارد فیلمنامه را با هم نوشتند و “جف گریس” هم موسیقی این تریلر را ساخت. اگر دوست دارید بدانید رایکارد در یک تریلر چطور عمل می‌کند این فیلم را تماشا کنید. گرچه فیلم بدی نیست اما خب نمی‌توان آن را نقطه عطف نامید.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های دهه اخیر که پایانی به‌یادماندنی داشتند


6. میان‌بر میک – MEEK’S CUTOFF – 2010

رایکارد در این فیلم اصلاً اجازه نداد شخصیت‌ها در بیابان لباسشان را بشوند تا بتواند پیوستگی داستان را حفظ کند. تا جایی که دیگر بازیگرها بوی گند می‌دادند. دمای هوا 43 درجه سلسیوس بود. بازیگرها به حمله قلبی و گرمازدگی دچار شدند. در این اثر وسترن قرن نوزدهی زنان کلاه می‌پوشیدند تا در مقابل آفتاب آسیب نبینند و در بیابان‌های اورگن راه بروند و راه بروند.

در سال 1845 گروهی از مردم به جای دو هفته چهار هفته راه رفتند. آن‌ها فکر می‌کنند خودشان میان بر را پیدا کردند. ویلیامز نقش امیلی را برعهده دارد. “ویل پاتون” (Will Patton)، “زویی کازان” (Zoe Kazan)، و “پل دینو” (Paul Dano) ستاره‌های دیگری هستند که در بیابان راه می‌روند. یک بومی آمریکایی (راد روندو “Rod Rondeaux”) هست که راه نمی‌رود. اما امیلی و میک 104 دقیقه بی وقفه راه می‌روند.


5. رودخانه چمن – RIVER OF GRASS – 1994

این فیلم که در 30 سالگی رایکارد ساخته شد زنی به نام کوزی (لیسا بومن “Lisa Donaldson”) در سی سالگی‌اش را نشان می‌دهد. او با لی (لری فسندن “Larry Fessenden”) به بار رفته و سپس با هم به خانه و استخر می‌روند. لی به کوزی اسلحه نشان می‌دهد. ناگهان صاحب خانه وارد می‌شود. اسلحه شلیک شده و کوزی و لی فرار می‌کنند. آن‌ها حتی فراموش می‌کنند کمک بخواهند. فرار می‌کنند تا جانشان را نجات دهند. آیا آنها صاحب خانه را کشته‌اند؟

“جسی هارتمن” در خلق داستان به رایکارد کمک کرد، گرچه خود رایکارد فیلمنامه را نوشت. “جیم دنولت” هم فیلمبردار این اثر است. این تنها فیلمی بود که رایکارد تدوینش را به عهده نداشت و “لری فسندن” این کار را کرد و در 76 دقیقه خلاصه نمود. “جان هیل” (John Hill) هم ساخت موسیقی را برعهده داشت. کوزی و لی در جنوب فلوریدا هستند که رایکارد در آنجا بزرگ شد. آن‌ها می‌خواهند چکار کنند؟ انتظار چه چیزی را دارند؟ آن‌ها نمی‌توانند همیشه فرار کنند چون شرایطش را هم ندارند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سینما درباره نویسنده‌ها که از تماشای آنها لذت می‌برید


4. لذت کهنه – OLD JOY – 2006

12 سال طول کشید تا رایکارد دومین فیلم خود را بسازد که در رتبه بندی فیلم‌های “کلی رایکارد” در جایگاه خوبی قرار گرفت. این فیلم براساس داستان کوتاهی از “جاناتان ریموند” ارزش دیدن دارد. داستان درباره دو دوست است که به اردو می‌روند. سگی هم همراهشان است. صاحب سگ زندگی خوبی دارد اما آن یکی نه. صحنه‌های زیبا و بهار دیدنی روحتان را آرام می‌کند.

جالب اینجاست که رایکارد به روابط مردانه هم علاقه دارد. قهرمان‌های مرد او با هم رابطه خوبی دارند. به هم خشونت و بدی نشان نمی‌دهند، فقط صحبت می‌کنند. اجراها هم خوب است. فیلمبرداری فیلم برعهده “پیتر سیلن” و آهنگسازی برعهده “یولا تنگو” بود. “ویل الدهم” (Will Oldham) و “دنیل لندن” (Daniel London) هم نقش کرت و مارک را برعهده داشتند. این فیلم 76 دقیقه‌ای می‌تواند شما را شاد و خوشحال کند.


3. برخی زنان – CERTAIN WOMEN – 2016

“میشل ویلیامز” اولین بار با حضور در سریال نوجوانانه Dawson’s Creek (1998-2003) موردتوجه قرار گرفت. از آن زمان تا امروز در “ونوم” (Venom – 2021) بی وقفه کار کرده است. او که چهار بار نامزد اسکار شده در هر فیلم با هر نقش کوتاهی صحنه را از آن خود می‌کند. حتی در صحنه چهار دقیقه‌ای “منچستر در کنار دریا” (Manchester by the Sea) یا در “ولنتاین غمگین” (Blue Valentine).

با این که این بازیگر در فیلم‌های رایکارد حضور داشته، اما شاید در این فیلم با سه بخش و اجراهای زیبا نتوانید به داستان و اجرای او توجه کنید. اما ویلیامز بی همتاست. چهره گویای او احساساتش را نشان می‌دهد و همکاری او با کارگردان یک تیم رؤیایی خلق می‌کند. او داستان جینا را روایت می‌کند و داستانش شبیه یک فیلم وسترن است. او، شوهرش و دخترش خانه خود را می‌سازند.

در داستان اول “لورا درن” (Laura Dern) نقش وکیل یک پرونده را برعهده دارد. بهترین داستان فیلم هم داستان سوم است که “لی لی گلداستون” (Lily Gladstone) و “کریستن استوارت” (Kristen Stewart) در آن حضور دارند. استوارت نقش وکیل دیگر فیلم یعنی بث را روایت می‌کند. گلداستون نقش جیمی را برعهده دارد که به سراغ بث می‌رود. نگاه زیبای او به زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فیم از داستان‌های “میل موی” اقتباس شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های سال 2021 تا به اینجا (بر اساس امتیاز IMDb)


2. اولین گاو – FIRST COW – 2019

این فیلم از رایکارد در صحنه‌های آغازین یادآور “وندی و لوسی” است. در این صحنه‌ها “عالیه شوکت” (Alia Shawkat) به همراه یک سگ در جنگ‌ها می‌دوند. پنج دقیقه بعد سال 1920 را می‌بینیم که مردی به نام کوکی (جان ماگارو “John Magaro”) در همان جنگل دنبال غذاست. او در آنجا قارچ و لوی برهنه (اریون لی “Orion Lee”) را پیدا می‌کند. لو در حال فرار است و کوکی از او محافظت می‌کند. آن‌ها به همراه اولین گاو روستا به آنجا وارد می‌شوند. شیر گاو را می‌دزدند. دوباره به اورگن بازمی گردیم. این بار نه بیایان است و نه پیاده روی‌های طولانی.

کوکی با خمیری که شب آماده کرده و شیر کلوچه درست می‌کند. آن‌ها را با لو به بازار می‌برد و می‌فروشد. کلوچه‌ها زود فروش می‌روند. حتی صاحب گاو (توبی جونز “Toby Jones”) هم از کلوچه‌ها سیر نمی‌شود. بدون شک این فیلم در رتبه بندی فیلم‌های “کلی رایکارد” جز بهترین‌هاست که بازهم مثل “لذت کهنه” دوستی مردان را نشان می‌دهد و البته به اوایل قرن بیستم برمی گردد.

“ویلیام تایلر” آهنگساز فیلم است و همکاران دیگر او هم نام‌های آشنایی هستند. فیلمنامه را ریموند نوشته اما داستان براساس رمان او به نام The Half-Life است. این فیلم با مدت زمان 121 دقیقه طولانی‌ترین فیلم رایکارد است. نقل قول آغازین فیلم و کتاب داستان را خلاصه می‌کند و از Proverbs of Hell نوشته “ویلیام بلیک” است: “پرنده لانه می‌خواهد، عنکبوت تار و انسانْ دوستی را.


1. وندی و لوسی – WENDY AND LUCY – 2008

فیلمی اقتباسی از داستان کوتاه ریموند به نام Train Choir که فیلمنامه را رایکارد و ریموند با هم نوشتند. “سم لوی” هم فیلمبردار آن بود و جالب اینجاست که فیلم موسیقی ندارد. فیلم با زمزمه وندی (ویلیامز) شروع می‌شود. او با سگش لوسی می‌دهد. لوسی را صدا می زند. چوبی در دست گرفته. ده دقیقه بعد به یک اغذیه فروشی می‌رسد، دست و صورتش را می‌شوید، به لوسی غذ می‌دهد و بازهم زمزمه می‌کند.

اما این آرامش به زودی به فاجعه ختم می‌شود. چون در سوپرمارکت اتفاقاتی برایشان می افتد. اگر شما آدرس، پول و غذایی نداشته باشید، به دنبال دوستی بگردید و انتظار مهربانی غریبه‌ها را داشته باشید چه می‌کنید؟ این شرایط آنقدر پیچیده است که نمی‌توان تصور کرد. آیا فقط به خودتان فکر می‌کنید یا اینکه به فکر دوستتان هم هستید؟

قهرمان اصلی این فیلم “میشل ویلیامز” است. نمی‌دانیم چند بار لباس‌هایش را عوض کرد یا شست اما این اولین همکاری موفق او با کارگردان است که لباس راحت و کت آبی کوتاه پوشیده و می‌درخشد. کارگردان به یک زن جوان و بی پول اجازه داده تا خوش بدرخشد. این شخصیت آنقدر شرایط بدی دارد که اصلاً در نمایش احساساتش اغراق نمی‌کند و همه چیز واقعی است.

او ناراحت و نگران و تنهاست. اتفاقی که ممکن است برای هرکسی رخ دهد این فیلم را به اثری دیدنی تبدیل می‌کند. هرکسی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. به همین دلیل در رتبه بندی فیلم‌های “کلی رایکارد” در صدر قرار گرفت. پس اگر فیلم‌های رایکارد را تماشا نکرده‌اید حالا وقتش رسیده.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های دهه اخیر که شروعی به‌یادماندنی داشتند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم