نقد و بررسی سینمایی Kimetsu no yaiba: Mugen train

انیمه‌ی سینمایی Kimetsu no yaiba: Mugen train ساخت استودیو Ufotable با شکست رکورد سینمایی محبوب “شهر ارواح” به پرفروش ترین انیمه‌‌ی سینمایی در ژاپن تبدیل شد. پس پیشنهاد می‌کنم قبل از دیدن این سینمایی زیبا سریال این انیمه را ببینید. با پروشات همراه باشید.


خلاصه داستان:

داستان این سینمایی در ادامه‌ی قسمت ۲۶ سریال با عنوان ماموریت جدید است. تانجیرو (Tanjiro) و دوستانش، اینوسوکه (Inosuke) و زنیتسو (Zenitsu) دستور دارند که سوار قطار موگن (Mugen) به مقصد توکیو شوند و به هاشیرای آتش، کیوجورو رنگوکو (Kyōjurō Rengoku) بپیوندند تا با شیاطینی که باعث ناپدید شدن شیطان کش‌های قبلی که سوار قطار شده‌اند، مبارزه کنند.

کاراکتر‌های داستان:

شخصیت‌های اصلی داستان در طول سریال انیمه معرفی شده‌اند اما یک شخصیت جدید نیز در این سینمایی معرفی می‌شود که تبدیل به کاراکتر اصلی داستان می‌شود.

تانجیرو کامادو: پسر بسیار مهربان و با ادبی که همیشه در حال کمک کردن به دیگران است. این کاراکتر دارای حس بویایی بسیار قوی است و به همراه قدرت شهودی بالا که به او در مبارزه کمک می‌کند. او در مبارزه با شیاطین از تکنیک تنفس آب استفاده می‌کند.

نزوکو کامادو: خواهر کوچکتر تانجیرو که در اثر حمله‌ی شیطانی که تمام اعضای خانواده‌اش را کشت، تبدیل به شیطان شد؛ اما برخلاف تمامی شیطان‌ها اوتا به حال به هیچ انسانی آسیبی نرسانده ‌است و در مبارزه با شیاطین به برادرش کمک می‌کند.

اینوسوکه هاشیبیرا: به دلیل بزرگ شدن در جنگل به همراه گراز‌های وحشی او دارای شخصیتی قوی و خودخواه است. او با حواس قوی و تکنیک تنفس جانوری با شیاطین مبارزه می‌کند.

زنیتسو آگاتسوما: دارای شخصیتی ترسو و بزدل است اما به طور ناخودآگاه از تکنیک تنفس رعد‌و‌برق استفاده می‌کند که او را تبدیل به یک مبارز سریع می‌کند. ترکیب او و اینوسوکه خالق صحنه‌های کمدی و خنده داری در سریال و سینمایی است.

کیوجورو رنگوکو: عضوی از هاشیرا‌ها است که قوی‌ترین افراد در میان شیطان کش‌ها حساب می‌شوند. او شخصیتی قوی و صادقی دارد و بدون هیچ ترسی، با استفاده از تکنیک تنفس آتش با شیاطین مبارزه می‌کند.

همچنین بخوانید:معرفی انیمه‌ی سریالی Demon slayer: kimetsu no yaiba منتخب سال ۲۰۱۹

نقد و بررسی سینمایی:

هر سینمایی از ترکیب چند زیر مجموعه مانند طرح داستان، ساختار، دیالوگ‌ها و … ساخته می‌شود که مجموع نقاط قوت و ضعف هر کدام از این مجموعه‌ها تعیین می‌کند که این سینمایی خوب است یا بد. اولین مجموعه‌ای که به آن می‌پردازیم طرح کلی داستان این سینمایی است.

طرح داستان:

شکی در این نیست که انیمه‌ی سینمایی Kimetsu no yaiba: Mugen train یک سینمایی خوب است اما چرا؟

طرح کلی داستان اگر یک نواخت و قابل پیش بینی باشد، حوصله‌ی بیننده را سر می‌برد اما این سینمایی با طرح داستانی غیرقابل پیش بینی و چند پیچش داستانی شوکه کننده، بیننده را شگفت زده می‌کند.

هشدار اسپویل (اگر هنوز سینمایی را ندیده‌اید از خواندن این قسمت‌ها خودداری کنید)

پیچش داستانی اول: به خواب رفتن شخصیت‌های اصلی داستان. در سینمایی نشان داده می‌شود که رنگوکو در همان ابتدای داستان دو شیطان را می‌کشد و توسط تانجیرو و دیگران مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرد اما صحنه‌ی بعدی نشان می‌دهد که کاراکتر‌های داستان همگی در خواب عمیقی فرو رفته‌اند که شوکه کننده است؛ ولی اگر کمی دقت کنید به شما نشانه‌ها‌ی کوچکی نمایش می‌دهد که، تمام صحنه‌هایی که نشان داده می‌شوند فقط یک رویا‌ هستند.

در انیمه می‌بینیم که هنگام وارد شدن مسئول قطار به کوپه، تمامی مسافران خواب هستند اما پس از پانچ کردن بلیط‌ شخصیت‌های اصلی داستان می‌بینیم که مسافران بیدارند؛ پس بعد از پانچ بلیط رویا شروع شده است. حالا اگر این دلیل قانع کننده‌ای به شمار نمی‌آید لحظه‌ی پایانی این قسمت که نشان دهنده‌ی تشویق شدن رنگوکو توسط بقیه است؛ به شما می‌گوید که یک چیزی اشتباه است. زیرا واکنش آن‌ها برخلاف خصوصیات شخصیتی است که در انیمه نمایش داده می‌شود.

پیچش داستانی دوم: در بسیاری از داستان‌ها وقتی که شخصیت اصلی داستان توسط دوستان یا خانواده‌ای که کشته شده‌اند مورد سرزنش قرار می‌گیرد، حس عذاب وجدان است که در جواب این حرف‌ها نمایش داده می‌شود اما ما در سینمایی Kimetsu no yaiba : Mugen train می‌بینیم که وقتی شیطانی که تانجیرو با او مبارزه می‌کند، انمو (Enmu)، کابوس‌هایی به او نشان می‌دهد که خانواده‌اش در حال سرزنش او هستند و تانجیرو را مقصر قتل خود می‌دانند، تانجیرو عصبانی می‌شود.

انمو سعی دارد با نشان دادن این صحنه‌ها، روحیه‌ی تانجیرو را بشکند و او را شکست دهد اما می‌بینیم که تانجیرو به‌جای اینکه عذاب وجدان بر او غلبه کند و دست از مبارزه بکشد؛ اینبار با خشونت بیشتری به انمو حمله می‌کند. چراکه از نظر تانجیرو، انمو دارد با گفتن این حرف‌ها از زبان خانواده‌ی او، به آن‌ها توهین می‌کند.

پیچش داستانی سوم: تبدیل شدن کل قطار به بدن شیطانی که باید شکست می‌دادند. تانجیرو با بریدن سر انمو توقع داشت که بدنش، مانند بقیه‌ی شیطان‌هایی که تا به حال شکست داده بود، تجزیه شود اما انمو همچنان در حال صحبت کردن با تانجیرو بود و از بین نمی‌رفت. او به تانجیرو می‌گوید که بدن واقعی خود را با قطار پیوند زده و آن جسدی که در گوشه افتاده دیگر بدن اصلی او نیست. در صحنه‌ی بعد می‌بینیم که کل قطار تغییر کرده و جان همه‌ی ۲۰۰ مسافری که در قطار هستند به خطر افتاده است. این شوک بزرگی را به بیننده وارد می‌کند و باعث می‌شود، نفس در سینه حبس کرده، به مشاهده‌ی بقیه‌ی داستان بپردازد.

پیچش داستانی چهارم: ظهور شیطان رده بالا پس از شکست انمو. تانجیرو و دوستانش حالا می‌توانند با خیال راحت به مسافرین کمک کنند زیرا انمو را شکست دادند و دیگر خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. در این میان است که با صدای سقوط مهیبی و کنار رفتن توده‌ی گردوخاک، یک دشمن جدید ظاهر می‌شود. آکازا (Akaza) با پدیدار شدن در این قسمت به بیننده می‌گوید که داستان هنوز تمام نشده و یک مبارزه‌ی هیجان انگیز دیگر باقی مانده است.

ساختار:

ساختار و صحنه‌های سینمایی Kimetsu no yaiba : Mugen train با ترتیب خوب و زیبایی، داستان انیمه را به بیننده نشان می‌دهند. از باهوشی انمو که نشان می‌دهد شکست دادنش کار آسانی نیست و مبارزه تانجیرو و اینوسوکه با او، که داستان را به اوج خود می‌رساند؛ تا مبارزه‌ی رنگوکو با آکازا، که با نمایش صحنه‌های خارق‌العاده و گرافیکی جذاب و مسحور کننده داستان را به سمت پایان هدایت می‌کند؛ و در آخر اشک‌های ناامیدی تانجیرو که بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهند، داستان را به پایان می‌رساند.

دیالوگ:

در این سینمایی دیالوگ‌ها‌ی زیبا و چالش برانگیزی، بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نکات مهمی را به او یادآوری می‌کنند. تانجیرو در این سینمایی برای اینکه بتواند انمو را شکست دهد باید بر رویایی که به او نشان داده می‌شود غلبه کند؛ و این یعنی یکبار دیگر خانواده‌ی خود را که در این خواب در کنار او هستند را رها کند. تانجیرو پس از اینکه از خواب بیدار می‌شود این دیالوگ را می‌گوید: اگر فقط این (واقعیت) یک رویا بود.

خوابی که انمو به تانجیرو نشان می‌دهد از واقعیتی که تانجیرو در آن است خیلی بهتر است اما با این حال تانجیرو بیدار می‌شود و با واقعیت مبارزه می‌کند تا این واقعیت را تغییر دهد و این دیالوگ و مبارزه، پیامی نیز برای ما انسان‌ها دارد. زیبایی سینمایی در این است که به آدم‌هایی که در حال فرار از واقعیت هستند و دوست دارند به عالم خواب و رویا پناه ببرند می‌گوید که بیدار شوند و برای واقعیتی که دوست دارند مبارزه کنند.

یکی دیگر از بهترین دیالوگ‌های سینمایی Kimetsu no yaiba : Mugen train توسط اینوسوکه در لحظه‌ی ناامیدی بقیه‌ی افراد گفته می‌شود. او به تانجیرو می‌گوید که مهم نیست که آیا می‌توانی تبدیل به فردی شوی که رنگوکو می‌گوید، او باور داشت که تو تبدیل به یک مبارز خوب می‌شوی پس اینکه آیا می‌توانی بشوی یا نه سوال نیست؛ تو حالا باید تمام تلاشت را بکنی تا تبدیل به آن مبارزی که رنگوکو گفت بشوی. برای اینوسوکه‌ای که دور از آدم‌ها بزرگ شده بود گفتن این دیالوگ کمی عجیب بود؛ اما شاید شنیدن این حرف‌ها از همین شخصیت است که تاثیر آن را چندین برابر می‌کند.

در نهایت باید بگویم که این سینمایی پاسخ تمامی سوال‌هایی که برای بیننده به وجود می‌آورد را، با نمایش صحنه‌های دارای جزئیات بالا و مبارزه‌‌هایی هیجان انگیز، می‌دهد. می‌توان گفت شخصیت اصلی این سینمایی در اصل کیوجورو رنگوکو است که با عقایدی راسخ برای محافظت از انسان‌ها در برابر شیاطین می‌جنگد و در نهایت حتی جان خود را فدای این هدف می‌کند اما زیباترین قسمت سینمایی این است که با اینکه مرگ قهرمانی که همه را نجات داد، به مبارزه پایان نداد؛ اما روحیه‌ی جنگوی او به نسل بعد منتقل شد تا بتوانند به مبارزه کردن ادامه دهند و بالاخره یک سمت پیروز این جنگ شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم