15 جاذبه گردشگری زیمباوه

زیمباوه یک مقصد ناشناخته است که سال‌ها درگیر جنگ و کشمکش‌های قبیله‌ای بوده است تا اینکه سرانجام دست استعمارگران اروپایی از آفریقا برداشته شد. بااین‌حال هنوز هم حقوق انسانی در آنجا به‌کلی رعایت نمی‌شود و این آشوب‌ها کاملاً از بین نرفته است. اما ایجاد یک فضای آرام‌تر باعث شده که اکنون زیمباوه یک‌بار دیگر مقصد سفر افراد خارجی و بخصوص اروپایی‌ها باشد تا از این کشور زیبا، جنگل‌هایش و حیات‌وحشش دیدن کنند.

زیمباوه، جواهر فراموش‌شده آفریقای جنوبی، زیبایی‌های بی‌شماری دارد، پس اگر به سفر و ماجراجویی علاقه دارید حتماً ازآنجا دیدن کنید…

در اینجا جاذبه‌های گردشگری زیمباوه را مرور می‌کنیم:

1. آبشار ویکتوریا

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: آبشار ویکتوریا

آبشار ویکتوریا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری زیمباوه است که همانند آبشار نیاگارا در مرز آمریکا و کانادا، همواره از جمعیت پر است و سالانه هزاران نفر به آنجا می‌روند. توریست‌ها پس از دیدن از آبشار می‌توانند از بابون ها دیدن کنند و به پارک ملی آبشار بروند که در جنوب مرکزی این منطقه است و از نمای آب و طبیعت لذت ببرید.

2. هراره

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: هراره

هراره به‌عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور دارای سه میلیون جمعیت است که در ارتفاعات زیمباوه واقع شده و نمای زیبایی دارد. در خیابان‌های این شهر چندین آسمان‌خراش دیده می‌شود، خیابان‌های آن پر از خودرو و ترافیک است و فروشگاه‌های آن نیز به‌صورت شبانه‌روز باز هستند. اگر به تاریخ علاقه داشته باشید می‌توانید از گالری ملی و موزه ملکه ویکتوریا دیدن کرده و ثروت‌های دوره استعمارگری را ببینید. همچنین گردشگران می‌توانند در پارک‌های زیبا و بین درختان این شهر گردش کنند.

3. بولاویوو

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: بولاویوو

بولاویوو مانند شهر نئواورلئان است زیرا یک شهر استعماری بود و به همین دلیل به شکل شهرهای ویکتوریایی طراحی و ساخته شده است. خیابان‌های قدیمی شهر با درختان پیچ‌درپیچ پوشیده شده و در داخل شهر ساختمان‌های قدیمی به چشم می‌خورد.

اما شهر جدید آن مدرن‌تر است و قطب صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود که در گذشته کارخانه‌های دخانیات در آنجا وجود داشته‌اند و امروزه پر از خطوط راه‌آهن است. این شهر سرسبز و پرگل است، سقف خانه‌ها از پیچک‌ها پوشیدهشده و خیابان‌ها پر از درخت نخل است. در این شهر می‌توانید از ساختمان‌های دولتی دیدن کنید، خرید کنید و یا از پارک‌های جنوب غربی دیدن کنید.

4. پارک ملی ماتابو

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی ماتابو

پارک افسانه‌ای ماتابو در جنوب شهر بولاویوو قرار دارد. این مکان به دلیل وجود سنگ‌های قدیمی، مجسمه‌های گرانیتی و یافته‌های انسان‌شناسی شهرت دارد. در گذشته انسان‌ها در آنجا پناه می‌گرفتند و امروزه هم برای یافتن تاریخ ماقبل آفریقای جنوبی سنگ‌ها و صخره‌های آن را می‌کاوند، مانند غار Nswatugi.

برخی دیگر هم به این مکان می‌آیند تا از پارک بازی و حیات‌وحش آن دیدن کنند، از حیوانات و گوساله‌هایی که در منطقه باز آن می‌چرند، از بزکوهی، کل یال دار، میمون و پلنگ.

5. پارک ملی نیانگا

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی نیانگا

پارک ملی نیانگا (Nyanga) یک مکان خارق‌العاده و زیباست. این پارک که در بالای زیمباوه قرار دارد، بیش از 1800 متر از سطح دریا بالاتر است، از صخره‌های دولومیت پوشیده شد و پر از تخته‌سنگ‌های رنگارنگ است. باوجود درختان مختلف سرو و درختان دیگری که در این منطقه کمتر رشد می‌کنند، ساکنان آن شاهد موجودات و جانداران مختلفی هستند.

برخی از این جانداران بومی هستند، مانند میمون‌های گلو سفید که تنها در این منطقه یافت می‌شوند. اگر بخواهید به عمق این منطقه سفر کنید حتی می‌توانید شیر و پلنگ هم ببینید.

6. پارک ملی هوانگ

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی هوانگ

پارک ملی محافظت‌شده هوانگ (Hwange) با وسعت 15000 کیلومتر مکعب هر مسافری را که به این منطقه از جنوب آفریقا سفر کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این پارک جنگل‌های انبوه کالاهاری، دشت‌های وسیع، بیشه‌زار، تپه‌های موریانه و یک برکه کوچک است که نه‌تنها برای گردشگران جذاب است بلکه شیرهای وحشی را نیز به آن منطقه می‌کشاند.

البته در این مکان علاوه بر شیر جنگل، کفتار، سگ‌های وحشی، پلنگ و چیتا، را نیز در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌های آب گرم خواهید دید.

7. موتاره

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: موتاره

موتاره (Mutare) در حاشیه شرقی زیمباوه و پارک ملی نیانگا، و در میان دره‌های مانیکالند (Manicaland) قرار دارد. در اینجا می‌توانید رشته‌کوه‌های بومبا (Bvumba) را ببینید که اطراف شهر را پوشانده و باعث می‌شود که متوجه شوید این تمدن در دل حیات‌وحش آفریقای جنوبی به وجود آمده است. همچنین در این مکان مهمانسرا و مسافرخانه‌های ارزان احداث‌شده تا افرادی که برای کوه‌پیمایی و یا دیدار از میمون‌های سامانگویی دیدن به ارتفاعات شرقی می‌روند، را اسکان دهند.

8. ماسوینگو

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: ماسوینگو

با سفر به ماوینگو (Masvingo) به اعماق زیمباوه خواهید رفت، اما باید بدانید که برای رفتن به این قسمت از مرز جنوبی کشور باید سوار اتوبوس‌های VIP شوید. این مکان که در مرز پارک ملی موتریکوی (Mutirikwi) قرار دارد، دیدنی‌های بسیاری را در اختیارتان قرار می‌دهد. این مکان 20 کیلومتری جز میراث یونسکو ثبت شده است.

این خرابه‌های 700 ساله که در زیر آفتاب می‌درخشند، در حقیقت داستان مردمان قدیم این منطقه که به زبان شونا سخن می‌گفتند، را روایت می‌کند. بسیاری معتقدند که این خرابه‌ها برترین آثار معماری خشکه چین جهان هستند.

9. پارک ملی دریاچه موتریکوی

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی موتریکوی

پارک ملی موتریکوی (Mutirikwi) پس از مجسمه‌های حجاری‌شده بزا (Beza) و تپه‌های ناهموار جنوبی زیمباوه، ازجمله تفرج‌گاه‌های طبیعی این کشور است. پس از احداث یک سد در سال 1960 و استفاده از منبع آب دریاچه کیل (Kyle)، این دریاچه کوچ به وجود آمد. اگر در کرانه این دریاچه و تپه‌های گرانیتی اطراف آن بچرخید، شترمرغ و بوفالوهایی که در آنجا هستند را خواهید دید، همچنین ماهی گیران محلی که ماهی‌های آن منطقه را صید می‌کنند.

10. چینهوی

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: چینهوی

چینهوی یک شهر کوچک است که در غرب مسیر حراره به لوساکا در مرز زامبیا، واقع شده و زندگی روستایی زیمباوه را به نمایش می‌گذارد. این شهر که میان شهرهای توسعه‌یافته استان غربی ماشونالند (Mashonaland) قرار گرفته، دارای یک بانک، یک بیمارستان و امکانات این‌چنینی است.

بااین‌حال شهرت این شهر تنها به خاطر غارهایش است. این غارها که غارهای چینهوی نامیده می‌شوند به صخره‌های غربی شهر راه دارند. آن‌ها پارک ملی خود را دارند. همچنین ازآنجایی‌که در این غارها آب‌های زیرزمینی وجود دارد غواصان بسیاری برای شنا به آنجا می‌روند.

11. پارک ملی استخر مانا

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی استخر مانا

رودخانه زیمباوه به درون دشت‌ها و جلگه‌های این منطقه راه یافته و به همراه باران‌های فصل‌های بارانی، حوضچه و استخرهای طبیعی به وجود آورده است. چهارمین حوضچه این پارک از بقیه بزرگ‌تر است، به همین دلیل نام این پارک را مانا (mana) گذاشته‌اند که در زبان محلی به معنای چهار است. اما در این پارک حوضچه‌های کوچک فراوانی دیده می‌شود.

ازآنجایی‌که حیوانات مختلف برای نوشیدن آب به این حوضچه‌ها می‌آیند بنابراین دیدن آن‌ها لذت‌بخش است. البته در این حوضچه‌ها می‌توانید تعداد زیادی کروکدیل و کرگردن ببینید بنابراین باید مراقب باشید.

12. پارک ملی ماتوسادونا

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی ماتوسادونا

در کرانه جنوبی دریاچه کاریبا (Kariba)، پارک ملی ماتوسادونا (Matusadona) که یادگاری از تمدن رودزیا (Rhodesia) است. پس از انقلاب و منحل شدن این کشور، رودزیا به بخشی از زیمباوه تبدیل شد و البته اصالت خود را حفظ کرد.

این منطقه کاملاً بکر و دست‌نخورده است و حیواناتی از قبیل بوفالو، فیل و بسیاری از پستانداران در آنجا سکونت دارند. همچنین پس از احداث سد کاریبا، آب این سد برای زندگی حیوانات بستر مناسبی را فراهم نمود، تا جانداران و شکارچیان در آنجا روزگار بگذرانند.

13. پارک ملی گونارژو

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: پارک ملی گونارژو

اگر به پارک ملی گونارژو (Gonarezhou) بروید، با دیدن صخره‌ها و سنگ‌های آن تصور می‌کنید در کلرادو یا آریزونا به سر می‌برید. این منطقه طبیعی 5000 کیلومترمربع وسعت دارد تنها قسمتی از منطقه حفاظت‌شده لیمپوپو (Limpopo) است که تا موزامبیک وسعت دارد. در میان درخت‌های مرهم شاهد حیواناتی از قبیل فیل، زرافه، سگ‌های وحشی و گورخر، خواهید بود.

14. کادوما

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: کادوما

کادوما که در قلب کشور زیمباوه واقع شده در حقیقت زمانی احداث شد که مردم فراوانی به آن منطقه آمدند تا طلا حفر کنند. پس از یافتن طلا این منطقه پیشرفت کرد و هتل‌ها و بانک‌هایی در آنجا احداث شد. امروز کادوما (Kadoma) یک کشور ثروتمند است که 80000 تن جمعیت دارد و کلیساها و سازه‌های استعماری در آنجا احداث شده است. برای کسب اطلاعات درباره ثروت کشور زیمباوه و مزارع پنبه، به این شهر سفر کنید.

15. کاریبا

15 جاذبه گردشگری زیمباوه: کاریبا

این شهر کوچک که در کنار دریاچه کاریبا (Kariba) و دره زامبزی (Zambezi) قرار دارد سالانه هزاران گردشگر را به این منطقه شمالی کشور جذب می‌کند. این شهر که در مرز زامبیا قرار دارد نمای نفس‌گیر سد کاریبا را به نمایش می‌گذارد. همچنین در آنجا می‌توانید پیاده‌روی کنید، از دریاچه لذت ببرید، از غروب آفتاب جزیره آنتلوپ که در دوردست قرار دارد، دیدن کنید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم